[Mozilla] Vreemde lees-/sluitgedrag FF/TB

Pagina: 1
Acties:

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07-2025

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Topicstarter
Ik heb hele tijd met Firefox en Thunderbird kunnen werken zonder problemen, maar op sommige computers zijn er wel vervelende gedragsproblemen waarbij plosteling sluiten van venster gebeurt.

De sluitgedrag treedt op als ik wat wil selecteren uit rolmenu's met settings of keuzes. Zodra ik daarin klikt, sluit de venster opeens in Thunderbird, of FF gaat proberen zichzelf afsluiten terwijl ik niet eens op [X] heb geklikt.

Een lange discussie op Nederlandse supportforum zonder zinvolle antwoorden (ik krijg altijd te horen dat FF en TB perfect werken maar dat ik steeds dacht dat er een bug in zit.)

Maar het is inderdaad gebleken dat het afhankelijk is van de opgezette Windows op computer. Op meeste computers (vooral met zelfingestalleerde Windows) treden er geen rare problemen op en kan ik rolmenu's openen, kiezen en sluiten zonder dat er wat gek gebeurt. Ja, dan kan ik wat settings instellen zonder dat venster ineens weg is. Op bewuste computer waar zo'n gedrag wel optreedt is b.v. pre-installed Windows op Dell pc (met dell stuff erbij dus) moet ik niet met muis klikken, maar navigeren met tabs en cursor toetsen, zonder dat venster opeens sluit.

Wat nog meer is, ik ontdek ook dat het probleem ook verdergaat in lezen van forwarded attachments. Ja, in TB kan ik wel 1x openen en lezen, maar de bestand in de forwarded attachment bericht kan ik NIET opslaan.
Ook dat is dus verstoord terwijl het op andere computers wel goed gaat.

Toevoegen van bookmarks in FF gaat ook niet goed, want na klikken in rolmenu gaat FF opeens zichzelf afsluiten. Vrijwel dezelfde gedrag.

Nou wil ik weten of deze gedragsprobleem op sommige computers (aantal van jullie hebben wel es last van "ik kan niet instellen, want die rotvenster gaat opeens weg als ik rolmenu aanraak" of "bestand in forwarded attachment kan ik niet opslaan")
Welke dll's of programmadelen in Windows zijn verantwoordelijk voor deze problemen? Er is duidelijk iets in Windows dat functies van FF en TB verstoort. Op eigen opgebouwde Window is dat probleem bijna niet aanwezig, maar mensen met kant-en klare systemen waarschijnlijk wel.

Wie heeft er ook last van, en hoe heb je het kunnen oplossen?
Ik wil graag hier probleem achterhalen en oplossen zodat ik weer normaal kan gebruiken. Het is gewoon vervelende stoornis. :(

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Het valt me op dat niemand hier een antwoord geeft.

Hoe komt dat eigenlijk? Geen verklaring voor?
Nee, er moet ergens oorzaak te vinden zijn.
Het kan ook nooit zijn dat absoluut NIEMAND deze probleem heeft.

Let wel op, ik heb thunderbird al eens opnieuw ingestalleerd maar de probleem is er nog steeds.
Terwijl Internet Explorer en Outlook bijvoorbeeld perfect draaien, tonen Firefox en Thunderbird wel duidelijk afwijkende gedrag.

Zelfs als ik gewoon surf in Firefox, krijg ik bijna altijd waarschuwing of ik alle tabbladen wil sluiten. Bijzonder irritant.
De problemen in Thunderbird zijn niet normaal; ik kan attachment in vooruitgestuurde bericht niet eens opslaan. En als ik in rolmenu's klik worden de vensters zomaar gesloten zonder waarschuwing. Er is nog geen antwoord op deze "sluitgedrag" gegeven op Mozilla forum (althans in NL gedeelte).

Anders zou ik Windows in safe mode moeten draaien om te kijken of probleem zich herhaalt. (en dus 1 van de ingestalleerde programma's die beide Mozilla programma's verstoort.)

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Heb je niet gewoon last van spyware? Dat sluit ook nog wel eens progjes als msconfig, virusscanners, enz.

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
In dat geval zou Dell preinstalled software paar ongewenste proggies hebben (net als Packard Bell preinstalled troep) die zaak verstoren.
Dat wordt programma voor programma analyseren.

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
De oorzaak is gevonden. De beetje oude tool, EzPop, blijkt de functies van Thunderbird en Firefox te storen. Deze programma is gratis, maar zit wel op versie 3.7, echter niet zo. Na afsluiten gaan de vensters niet meer opeens sluiten.

Ik laat de zaak voortaan door Klipfolio checken die ook emailchecker/alerter heeft, en is beter bijgewerkt. Verschil is alleen dat EzPopup meerdere emails kan checken in 1 keer, terwijl die van Klipfolio 1 voor 1 gaat (per venster dus) en is compact.

Ezpopup wordt nu eruit gehaald.