HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me
Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta
Maar ze hebben dat ding toch zeker wel getest? En kwam daar uit dat het revolutionair was?
En waren er niet meer ideeën die wel heel leuk leken, maar het uiteindelijk niet waren, zoals dit hier:

de Tyrrell P34
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
Reageer dan gewoon niet
Trotse vader x 2!| Profiel volspammen mag hier: Klik
zowiezo zijn side-skirts er eigenlijk voor om dit effect op te wekken, en verder is een bepaald race-team dat de velgen van de banden zo heeft ontworpen dat ze de lucht onder de auto vandaan zuigen.
had het de racerij veranderd? neeuhj k denk t niet, nu is er al veel meer winst geboekt met betere banden dan een dikke onderdruk onder de auto op had kunnen leveren..
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

de Tucker...een auto die zo revolutionair was dat de concurrentie er alles aan gedaan heeft om te voorkomen dat ie uberhaupt goed en wel op de markt kon komen.
althans...da's wat er beweerd wordt
my bad dan. Ik had begrepen dat het allemaal toch niet zo geweldig was als men dacht.Femme schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 16:22:
De zeswieler van Tyrell presteerde prima maar moest al snel weer verdwijnen na een reglementswijziging.
[ Voor 33% gewijzigd door YellowCube op 24-10-2006 16:25 ]
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
Dat is echt niet waar hoor, downforce is vele malen belangrijker dan de extra grip die er uit betere banden gehaald wordt in (bijvoorbeeld) de formule 1. Een F1 auto kan meer downforce genereren dan hij zwaar is, reken er maar op dat dat helpt om het ding op de weg te houden.DropjesLover schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 16:23:
zijn ze toch al mee bezig om dat anders toe te passen?
zowiezo zijn side-skirts er eigenlijk voor om dit effect op te wekken, en verder is een bepaald race-team dat de velgen van de banden zo heeft ontworpen dat ze de lucht onder de auto vandaan zuigen.
had het de racerij veranderd? neeuhj k denk t niet, nu is er al veel meer winst geboekt met betere banden dan een dikke onderdruk onder de auto op had kunnen leveren..
Edit: Lotus heeft ook eens een wagen gehad die met rubberen skirts de druk onder de auto veel lager hielden, dat ding presteerde ook enorm goed.
[ Voor 8% gewijzigd door Stoffel op 24-10-2006 16:36 ]
Verder hoeft een uitvinding de concurrentie niet weg te vagen, gewoon winnen vindt men vaak ook genoeg.
Edit: Wiki zegt:
Op technisch gebied viel het team van Williams-Renault op met een prototype dat in samenwerking met het Nederlandse Van Doorne's Transmissie was ontwikkeld. Deze Formule 1 auto was namelijk voorzien van een continue variabele transmissie (CVT). De eerste tests waren veel belovend, zo veel zelfs dat de FIA dergelijke versnellingsbakken verbood voordat het team van Williams-Renault voor het eerst aan de start kon verschijnen.
[ Voor 67% gewijzigd door heracles op 24-10-2006 16:41 ]
Klopt, Williams was in die tijd met de FW14B echt de koploper qua techniek.heracles schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 16:39:
En die F1 wagen met CVT dan.. ? Die mocht toch ook niet toegelaten meer worden nadat hij veels te snel was.
Edit: Wiki zegt:
Op technisch gebied viel het team van Williams-Renault op met een prototype dat in samenwerking met het Nederlandse Van Doorne's Transmissie was ontwikkeld. Deze Formule 1 auto was namelijk voorzien van een continue variabele transmissie (CVT). De eerste tests waren veel belovend, zo veel zelfs dat de FIA dergelijke versnellingsbakken verbood voordat het team van Williams-Renault voor het eerst aan de start kon verschijnen.
Trotse vader x 2!| Profiel volspammen mag hier: Klik
CVT is gewoon een heel mooi systeem wat de williams F1 een stuk sneller maakte
en ook maakt het mijn dafje een stuk sneller dan andere bakken met maar 47pk'tjes
Verwijderd
ja, 't werkte echt. Die F1 wagen die hierboven staat kon zo hard door de bochten dat de bestuurder het grootste probleem was (G krachten werden te groot).coptician schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 16:11:
Allereerst:
http://www.mulsannescorner.com/chaparral2j.html
De Chapparal 2J. De meest revolutionaire auto van de seventies? I like to think so!
Een auto met 2 motoren, een auto met een passie erachter, een pure raceauto die, ware het niet dat de zwakke FIA het meteen verboden had, misschien wel de autoindustrie blijvend veranderd had? Ik denk het! Maar, wat zijn jullie meningen erover? Had het idee van het wegzuigen van lucht echt geholpen? Was het voor eeuwig een belangrijk punt geweest?
Lijkt me een verstandige keuze geweest om het uit te bannen, zeker in die tijd toen er nog niet over enige vorm van veiligheid nagedacht werd
Dit is wat Vic Elford erover te zeggen had:
If it hadn't been banned? "Everybody would have followed suit, at least in Can-Am. And I think it would have probably lasted several years and then there would have been a reevaluation of the rules to level the playing field and trying to cut the speeds down, because the 2J was the start of really high cornering speeds."
Bron: http://www.ashcom.homestead.com/Elford2J.html
Trouwens een betere link dan de vorige, die was dan ook meer show, deze wat dieper en serieuzer.
Edit:
Oh mijn god! Die had ik nog niet gehoord, prachtig om te horen.Verwijderd schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 18:51:
[...]
ja, 't werkte echt. Die F1 wagen die hierboven staat kon zo hard door de bochten dat de bestuurder het grootste probleem was (G krachten werden te groot).
Lijkt me een verstandige keuze geweest om het uit te bannen, zeker in die tijd toen er nog niet over enige vorm van veiligheid nagedacht werd
[ Voor 24% gewijzigd door coptician op 24-10-2006 18:54 ]
HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me
Je gaat niet met meer zekerheid de bocht in. In de autosport worden de grenzen opgezocht, dus je zit altijd op/tegen de grens.coptician schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 18:53:
Ik vraag me dan ook af: Zou de autosport niet ook nog eens véiliger geweest, met die belachelijke downforce? Immers, je gaat met meer zekerheid de bocht in. Ik betwijfel of de hogere snelheid even zwaar weegt als de gríp die je uit zo'n systeem moet krijgen!
Dat is dus gewoon de reden. De bochtensnelheid wordt zó groot, dat als er iets misgaat de gevolgen simpelweg te groot worden. Daarom wordt er nu gereden met groeven in de banden, is actieve ophanging verboden, en wordt de houten undertray gebruikt om te verhinderen dat de auto's te diep liggen.Dit is wat Vic Elford erover te zeggen had:
If it hadn't been banned? "Everybody would have followed suit, at least in Can-Am. And I think it would have probably lasted several years and then there would have been a reevaluation of the rules to level the playing field and trying to cut the speeds down, because the 2J was the start of really high cornering speeds."
Bron: http://www.ashcom.homestead.com/Elford2J.html
Trouwens een betere link dan de vorige, die was dan ook meer show, deze wat dieper en serieuzer.
Dit laatste i.v.m. ground-effect. Je wilt daarvoor de auto zo diep mogelijk laten liggen, maar dat brengt ook gevaren met zich mee. Als de auto dan te ver inveert kun je plotseling alle grip verlizen. In die documentaire over de fatale crash van Senna bijvoorbeeld werd ook opgemerkt dat ze op dat moment nog een vrij volle (en dus zware) auto hadden, en enkele ronden achter de safety-car hadden gereden, waardoor de banden waren afgekoeld. En bijgevolg een kleinere diameter hadden. Dit gecombineerd met die volle tanks en het feit dat de auto's dus al zo diep lagen (toendertijd zag je nog wel eens vonken achter een auto als ie inveerde, nu nooit meer), zorgde ervoor dat de auto zover inveerde dat de voorwielen alle grip verloren, en de auto rechtdoor ging. Aanvankelijk werd aangenomen dat de stuurstang na een verkeerde las was gebroken, omdat Senna wel een stuurbeweging maakte maar de auto niet reageerde. Maar dat kwam dus omdat de voorwielen gewoon geen grip meer hadden.
Om dus die (met name bochten-)snelheden te reduceren, probeert men onder andere met behulp van die verplichte houten undertray het ground-effect in toom te houden.
Die had ook geen motor om downforce te genererenJazzy schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 19:48:
Zei iemand 2 motoren? Allesbehalve revolutionair.
[afbeelding]
Heeft ook een computer!
O ja, dat is waar. Maar wel 4 wielaandrijving terwijl dat hok uit de startpost zich moet behelpen met achterwielaandrijving.Bertus schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 20:06:
[...]
Die had ook geen motor om downforce te genereren
Nu weer wat uitgebreidere discussie?
Wat maakt een auto revolutionair? Innovatie?
Verwijderd
En alleen het film werk toen was beter dan nu, tegenwoordig brengen ze nooit de aktie in beeld of veels te laat.
Die tijden mogen van mij echt terug, wat een revolutie was dat.
Soort straalmotor reed er rond
Wat bedoel je, de Turbo's misschien? Maar dat was meer jaren 80 (tot het verbod erop dan in '89). Of iets anders?
Het geluid van die dingen was idd erg lekker en erg herkenbaar
Roger Williamson, 1973 Zandvoort in een March...Verwijderd schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 21:36:
Coureur die op Zandvoort levend verbrandde in zijn auto, omdat de brandweer er niet was om de zooi te blussen. Die beelden daarvan zijn echt absurd. Wordt die wagen minuten lang gefilmd en niemand, en echt niemand loopt er heen of doet iets.
Idd, krankzinnig om te zien. Overigens deed er wel iemand iets, een collega rende naar hem toe met een kleine blusser (dacht ik), maar kon daar niets mee uitrichten.
Filmpje is nog steeds online: http://www.youtube.com/watch?v=afsfHjK1nCI
Virussen? Scan ze hier!
ook toen hij bedacht om een race wagen te bouwen die het maar 1 race volhield, dat was een niet zo zichtbare maar wel gigantisch belangrijke verandering!
Meer daarover.wildhagen schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 21:55:
Roger Williamson, 1973 Zandvoort in een March...
Idd, krankzinnig om te zien. Overigens deed er wel iemand iets, een collega rende naar hem toe met een kleine blusser (dacht ik), maar kon daar niets mee uitrichten.
Filmpje is nog steeds online: http://www.youtube.com/watch?v=afsfHjK1nCI
Dus: "what if turbo's wouldn't have been banned"..
Na een paar jaar met opstartproblemen (grotere turbo's zijn niet altijd beter, en "oei ze draaien toch wel heelveel toeren".. Dan praat je over eind jaren 70. Begin jaren 80 ging het redelijk gelijk op, maar toen was daar (ik zeg het even "plat"). het blok van een bmw 1502. Voor de kenners., de M10: 1.5 liter, 4 cilinders en mishandelde blokken die buiten in de regen stonden.
Dat samen met een dikke dikke turbo zorgde ervoor dat het 80pk blokje ineens een 800pk blokje voor brabham werd. Later is datzelfde blok bij arrows en ligier nog goed geweest voor 1000-1400 PK
Jep, uit een 1,5 liter blok, wat je zou kunnen strippen en weer in de 1502 van je opa kan hangen.
Dus, what if: dikke turbo's er nog waren..
Wise enough to play the fool
if dikke turbo's er waren had je gigantische turbolags. Moet je een hele andere rijstijl aanleren (in de powerband blijven bij het op en neer schakelen)teacher schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 01:10:
Als je het dan hebt over het grond effect, dan denk ik aan wat er tegelijkertijd "hot" was..
Dus: "what if turbo's wouldn't have been banned"..
Na een paar jaar met opstartproblemen (grotere turbo's zijn niet altijd beter, en "oei ze draaien toch wel heelveel toeren".. Dan praat je over eind jaren 70. Begin jaren 80 ging het redelijk gelijk op, maar toen was daar (ik zeg het even "plat"). het blok van een bmw 1502. Voor de kenners., de M10: 1.5 liter, 4 cilinders en mishandelde blokken die buiten in de regen stonden.
Dat samen met een dikke dikke turbo zorgde ervoor dat het 80pk blokje ineens een 800pk blokje voor brabham werd. Later is datzelfde blok bij arrows en ligier nog goed geweest voor 1000-1400 PK
Jep, uit een 1,5 liter blok, wat je zou kunnen strippen en weer in de 1502 van je opa kan hangen.
Dus, what if: dikke turbo's er nog waren..
trouwens over speciaal gesproken. De Mercedes-Benz 300SL heeft het platform voor alle auto's veranderd. Veel innovaties die de mercedes bezat zijn nu terug te vinden in alle andere auto's.
[ Voor 13% gewijzigd door justice strike op 25-10-2006 08:03 ]
U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)
justice strike, heb je een linkje over wat die auto nu allemaal deed?
http://www.forix.com/8w/fancar.htmlcoptician schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 15:00:
Dikke turbo's zijn natuurlijk ook leuk (XD!), maar een heel ander topic. Het gaat me hier dan ook meer om het zuigen. No pun
justice strike, heb je een linkje over wat die auto nu allemaal deed?
Een soort omgekeerde hoovercraft dus
Oh, wacht, je had het over de Merc...
Die had o.a. als eerste injectie (zie wikipedia), wel een lomp mechanisch systeem wat ervoor zorgde dat je niet rustig kon rijden met het ding
[ Voor 24% gewijzigd door pagani op 25-10-2006 15:18 ]