Laptop HDD Koelen

Pagina: 1
Acties:

• CyberSpeedy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-02 15:27
Beste mede-tweakers,

Ik heb een oudere laptop (HP Omnibook 6100), waar een 40gb 5400RPM schijf in zit
Wat is nu het probleem?? Hitte!
Deze hardeschijf wordt al heel erg snel 54Graden (bij het gebruik van newsleecher bv.)
Deze temperaturen wil ik liever niet zien, maar om steeds mn laptop af te sluiten vindt ik ook wat overdreven.

Is er toevallig een programma voor die de hardeschijf kan koelen?
Of is er een andere manier om de hardeschijf een beetje te ontzien?

De laptop heeft wel maar 256MB geheugen aanboord, maar als hij echt alleen bezig is met newsleecher dan wordt de hardeschijf niet erg veel gebruikt en toch deze temperaturen

Ook wel handig om te melden is dat de laptop niet op mn bed ligt ofzow maar gewoon op mijn bureau, de laptop iets optillen heeft verder ook geen effect overigens

Bedankt alvast

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je hebt van die speciale notebook koelers waar je je notebook op kan zetten, maar of dat erg veel helpt vraag ik me af.
Verder is 54C niet echt heel dramatisch vind ik, het is wel goed warm, maar niet iets om je extreem zorgen over te maken als hij niet heter wordt dan dat (en de vraag natuurlijk, waarmee meet je dit?).

• CyberSpeedy
Die 54graden komt uit de smart-uitlezing

Maar dat programmatje geeft aan dan 50 graden extreem heet is, gewoon bull dus?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

CyberSpeedy schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 19:40:
Die 54graden komt uit de smart-uitlezing

Maar dat programmatje geeft aan dan 50 graden extreem heet is, gewoon bull dus?
SMART uitlezingen vertrouw ik eigenlijk nooit. Heb je de mogelijkheid om het met een echte thermometer te meten? 54C is trouwens dermate heet dat het bijna tegen de pijngrens aanzt, dus waarschijnlijk zou je het ding nog net aan moeten kunnen raken.

• CyberSpeedy
Ik heb hem er nooit direct uitgehaald, maar als ik hem er een tijdje erna uithaal dan is hij ook echt HEET!

Maar kunnen notebook hardeschijven meer hebben kwa warmte tegenover desktopschijven?
aangezien ik niet echt vrolijk zou zijn als ik merkte dat mijn desktop schijven zo warm zoude zijn.

Maar verder is er dus eigenlijk geen mogelijkheid om dat kreng koeler te houden??

Is 50 graden niet de pijngrens? :S

[ Voor 6% gewijzigd door CyberSpeedy op 25-10-2006 10:58 ]

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

graadje of 50 a 60 is idd pijngrens

Anyway, notebookschijven worden altijd warmer. Ze zitten in een dichte behuizing, met praktisch geen koeling en dan ook nog een paar andere heethoofden (CPU, GPU, Lader circuit accu misschien nog).
En ja, dat kunnen ze hebben.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Mijn laptop schijf had het ook begeven na te hoge temps, ik heb een seagate schijf gekocht die laat een werktemperatuur van 60 graden toe (5 graden hoger dan de meeste andere merken). Tevens heb ik in het afdekklepje een hele zooi gaatjes geboord en als ik voel hoeveel warmte er ontsnapt uit die gaatjes ben ik erg blij dat ik dat gedaan heb. Ik snap niet hoe dom sommige fabrikanten kunnen zijn door gewoon een HD compleet af te dekken met een stuk plastic, dat is vragen om problemen.

Die gaatjes hebben de temperatuur met ongeveer 3 graden verlaagd, naar 51 (100Gb Seagate momentus) graden 9 graden onder de maximale werktemperatuur.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2006 12:11 ]

• CyberSpeedy
Hmm.. dat is bij mij ook het geval, dat klepje.
Misschien ook maar gaatjes boren, alhoewel ik dat liever niet doe

[ Voor 77% gewijzigd door CyberSpeedy op 25-10-2006 11:49 . Reden: Niet gerust slapen dus ]

Pagina: 1