Lekkende condensator vervangen voeding

Pagina: 1
Acties:
  • 654 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zBEASTORz
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-09-2017

zBEASTORz

Een pro prutser

Topicstarter
Goeie dag,

Ik heb al een tijd een sissende voeding, ik wist zelf al dat er een lekkende condensator in zat maar nooit echt zin gehad om het te vervangen.

Nu heb ik laast een nieuwe vga gekocht die apart gevoed word. (6800LE)
Zins dien loopt men computer heel onstabiel, dus toen ben ik toch maar de voeding gaan open maken omdat ik bij wel zeker wist dat het daar aan lag.

En inderdaad zatten er 2 lekkende condensators in en alle twee het zelfde typen.
Het is een TMR Fuhjyyu 4700uf 10V
Maar kan er geen zelfde van liggen.
Wel heb ik een ander merk 3300uf 10V liggen 2 stuks van een andere voeding.
Zou dat veel uit maken dat het een 3300uf is? en waar dient dat eigelijk voor?
Ik weet dat de condensators de voltage stabiel houden maar waar dat uf voor dient heb ik geen idee van.

Alvast bedankt voor de antwoorden.

John

Blaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Het lijkt me dat de condensators van dat specifieke type er niet voor niets in zitten. Ik zou dus geen ander type proberen. Bovendien zijn enkele vervangende condensatoren niet duur, zolang je ze er zelf weer in zet.

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voltage mag hoger, de u-waardes moeten dezelfde zijn. Merk maakt geen verschil, elke electronica boer zal je hieraan kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-09 20:13
^^^met CybErvee, maar als de spanning flink groter wordt worden je condensatoren fysiek ook groter dus je moet wel opletten dat het blijft passen

[ Voor 81% gewijzigd door Springuin op 24-10-2006 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Groter voltage of meer capaciteit (µF) zijn niet erg (worden alleen wat groter :P) kleiner absoluut niet. Waarschijnlijk zijn het condensatoren met een lage weerstand (low-esr), hierop moet je zeker opletten bij het kopen van de elco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Het ligt er juist aan waar in de schakeling de condensatoren staan, en hoe veel ruimte dat de fabrikant heeft gelaten voor afwijkingen.

Als het voor stabiliseren is dan kan het niet zo heel veel kwaad dat de capasiteit een 100-200µF verschilt (naar onder toe, naar boven mag altijd, en geeft zelfs een beter resultaat) als de fabrikant wat gulziger is geweest met de capasiteit. Als de waarde nipt toe komt dan kan het natuurlijk niet.

Bij andere toepassingen zoals voor tijdsconstantes in te stellen ed (timer's, clock, ...) wordt het best wat ingewikkelder om een andere waarde te nemen, naar boven of onder toe.

kwa spanning boeit het zo niet. zolang de spanning maar niet lager genomen wordt. Omhoog mag altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Dat uf staat voor Micro Farad. (Da's geen klein fietsje hoor :-)
Dit geeft de waarde van de condensator weer, wat betreft de capaciteit.
Of anders gezegd, hoeveel elektriciteit past er in.
Het beste is om elco's van de juiste waarde te pakken. Maar dat is meer dan alleen de uF waarde of de maximale werkspanning. Ook de ERS waarde is van belang, maar die staat er niet op.
Als de elektronica handel weet waar ze het over hebben, dan kun je gerust daar nieuwe kopen.
Maar vaak weten ze van niets.
En dan ben je beter af met die 3300uF types. Die komen uit een voeding en hebben dan vrijwel zeker de juiste ERS. Dat ze een kleinere capaciteit hebben is niet echt erg storend, de kans dat er iets kapot gaat is minimaal. (Of het moet zo zijn dat de voeding op maximale capaciteit wordt gebruikt)

In z'n algemeenheid, de werkspanning is van belang, groter is beter.
Ook de capaciteit, hier ook, groter is beter als het om een voeding gaat tenminste.
En die ERS waarde is bij een schakelende voeding erg belangrijk. Hier is meestal, hoe lager hoe beter. Dit is mede bepalend voor de warmteontwikkeling en daarmee de levensduur.
Succes met de vervanging.

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zBEASTORz
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-09-2017

zBEASTORz

Een pro prutser

Topicstarter
Goeie dag,

Bedankt voor alle reacties en ook vooral de laaste, nu weet ik waar uf voor staat.

Ik ben naar de elce boer geweest en heb er 2 gekocht met 4700uF 16V. (10V hadden ze niet)
Ze waren alleen iets groter dus maar dat is eigelijk alleen wat beter.
Ik heb alleen een beetje moeten knuttselen om ze erin te krijgen maar het is tenslote gelukt.

Computer loopt 100x stabieler en heb geen raar gesis meer van de voeding.
Scheelt me weer 80 euro :)

bedankt.

Mvg John

Blaad

Pagina: 1