Toon posts:

Asus P5W DH Deluxe ICH7R probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 159 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Mijn configuratie:
Asus P5W DH Deluxe (bios 1502) met intel Core Duo E6600

2 WD Raptors 74GB in Raid0 op ICH7R Controller SATA1 en SATA3
2 Seagate 320GB SATAII schijven op EZ-Backup Controller EZ-RAID1 en EZ-RAID2

Ik heb dus nog over:
ICH7R SATA4 poort
JMicron SATA_RAID 1 poort

Uit m'n oude systeem heb ik nog 2 Maxtor Diamondmax 10 Sata150 schijven. Een van 200Gb en een van 300Gb.

Nou komt het vreemde (alle Bios instellingen combinaties al geprobeerd).

De 200Gb werkt prima. Zowel op de ICH7R SATA4 poort als op de JMicron SATA_RAID1 poort.
De 300Gb schijf doet echter niets.
Op de ICH7R SATA 4 poort duurt het doorlopen van de POST opeens 2 of 3 minuten -> start Windows op -> 300Gb schijf niet zichtbaar.
Op de JMicron SATA_RAID1 poort wordt de POST sneller doorlopen, maar duurt het "detecting devices" van JMicron een eeuwigheid -> start Windows op -> 300Gb schijf niet zichtbaar.

En nu het vreemde: In m'n 2 andere systemen hier werkt de 300Gb schijf echter zonder problemen :/

Het ligt dus niet aan de bios/instellingen of het werken van de SATA poorten, want de 200Gb doet het prima op allebei de vrije controllers.
Het ligt waarschijnlijk ook niet aan de 300Gb schijf, want die werkt in de andere systemen zonder problemen.

Iemand suggesties?

Verwijderd

Je kan eens proberen om een schijf aan de sata poort net boven je PCI-E poorten hangt. Ik ben de juiste naam van die poort vergeten, maar ze hangen samen met de pata poort onderaan het bord.

Verwijderd

Topicstarter
Heb ik reeds geprobeerd. Dat is de JMicron SATA_RAID1 poort waar ik het over had.

Verwijderd

Wat staat er op die 300 gieg schijf?

Verwijderd

Topicstarter
Eerst een partitie met Windows XP erop en nog 2 data partities, maar ik heb de partitie met windows xp reeds verwijderd.
Er is nou aan het begin van de harde schijf (volgens partition magic 8) 40 Gig unallocated space. Dan een data partitie van 215GB en daarna weer unallocated space.

Ik zat ook te denken dat het aan die windows partitie lag, maar in 2 andere systemen wordt de HD prima herkend (voor en na het verwijderen van de windows partitie), maar in m'n nieuwe systeem dus niet. Ook niet na het verwijderen van de windows partitie.

Ik ben nu de data via een ander systeem aan het backuppen om de hele HD te formatteren (in een ander systeem), maar denk dat het niet veel uitmaakt.

Verwijderd

welke kleur poort stop je em op?

Als je alle 4 de schijven op de 1 rode + 3 zwarte steek moet je alle vier zien in je ich7r raid config (tijdens de bios via ctrl-c oid?)

jmicron is die poort tegen de backplane aan namelijk, denk niet dat je die gebruikt.
Van de oranje poorten kun je er maar 1 gebruiken of je moet met ez raid werken.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de 2 Seagate 320GB SATAII schijven in Raid0 op de EZ-Backup controllers (de 2 oranje)

Ik heb de 2 WD Raptors 74GB SATAI schijven in Raid0 op SATA1 en SATA3 (de rode en de zwarte connector naast elkaar).

Deze 4 schijven werken dus allemaal via de ICH7R controller.

Dit werkt prima.

Dan heb ik nog 2 poorten over. Namelijk:
De SATA4 (de zwarte onder de rode- en zwarte poort en boven de oranje poorten - deze is van de ICH7R controller) over en de SATA_RAID1 poort (de zwarte boven de PCI-E slots - deze is van de JMicron controller).

Beide poorten werken gewoon goed, want als ik de Maxtor Diamondmax 10 SATAI 200Gb schijf op beide poorten aansluit, werkt deze gewoon.

Als ik echter de Maxtor Diamondmax 10 SATAI 300Gb op een van deze poorten aansluit, werkt deze NIET! Het systeem start wel (zwaar vertraagd) op, maar de schijf is niet zichtbaar.

Terwijl deze 300Gb schijf in andere systemen prima werkt.

De 2 Maxtor schijven zijn nagenoeg hetzelfde (de een is alleen 200Gb en de ander 300Gb). De 200Gb schijf werkt prima. De 300Gb schijf niet, alhoewel deze in andere systemen wel gewoon goed werkt.

Hij is Via CTRL-I ook niet in de Raid Manager zichtbaar. (De 200Gb schijf wel)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2006 20:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
PROBLEM SOLVED!!!

Na heeeel veel spitten op het internet.

Eerst dacht ik dat het met de "Staggered Spin-Up Detection via Pin11" te maken had, maar nadat ik HD op de voeding had aangesloten van de PC waar de HD wel in herkend werd, bleek ook dit niet het probleem te zijn.

Er bleken meer mensen te zijn met hetzelfde probleem (BANC1980 HD firmware) en met een firmware update naar BANC1BM0 waren de detectieproblemen verholpen.

Een email naar Maxtor gestuurd, waar ik 2 dagen geen reactie op kreeg. Vervolgens maar gebeld naar de USA en toen via email de BANC1BY0 firmware ontvangen.
Sinds ik deze naar de HD geschreven heb, werkt de boel PRIMA!
Misschien dat iemand nog wat aan deze info heeft.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 12:58:
PROBLEM SOLVED!!!

Na heeeel veel spitten op het internet.

Eerst dacht ik dat het met de "Staggered Spin-Up Detection via Pin11" te maken had, maar nadat ik HD op de voeding had aangesloten van de PC waar de HD wel in herkend werd, bleek ook dit niet het probleem te zijn.

Er bleken meer mensen te zijn met hetzelfde probleem (BANC1980 HD firmware) en met een firmware update naar BANC1BM0 waren de detectieproblemen verholpen.

Een email naar Maxtor gestuurd, waar ik 2 dagen geen reactie op kreeg. Vervolgens maar gebeld naar de USA en toen via email de BANC1BY0 firmware ontvangen.
Sinds ik deze naar de HD geschreven heb, werkt de boel PRIMA!
Misschien dat iemand nog wat aan deze info heeft.
*loeiharde schop*

Heb jij deze firmware nog ergens staan cusem? Ik kan namelijk niets vinden met de nodige zoektermen.

• Onno b
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-02 09:39

Onno b

Heilige iRacing data koeien

Hey,
Thx voor je reactie op mijn topic, ik heb het probleem ook nog steeds niet kunnen verhelpen.
Van de oranje poorten kun je er maar 1 gebruiken of je moet met ez raid werken
De ICH7R controller heeft 4 sata connecties waarvan er één bedoeld is voor de ez-raid en de overige 3 op het mobo zitten. Dit verklaard ook waarom ez-raid langzamer is dan op de ICH7R controller, hij gebruikt immers maar 1 sata connectie van de ICH7R. Dat is ook waarom er maar 1 staschijf aan de ez-raid geknupt kan worden in niet raid modus.
offtopic:
bronvermelding GOT :P linkje alleen kwijt ;)

Er blijken echter veel meer mensen last te hebben met de hdd aansluitingen op dit bord. Ik denk dat ik maar eens naar verschillende biosupdate`s ga zoeken want ik wordt ook al redelijk freaked-out van 101 verschillende aansluitmogelijkheden proberen en telkens alle mogelijke biosopties na te gaan 8)7

Maar dan toch een schale troost dat `t niet iets is waar je domweg niet aan hebt gedacht, dit bord is gewoon niet aan te bevelen als je met veel verschillende schijffies wilt gaan werken.

http://www.neoseeker.com/...h_deluxe/userreviews.html
Pagina: 1