Mobo stuk door case fan ?

Pagina: 1
Acties:
  • 173 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Bertuss
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-04-2021
Hallo allemaal,

Vanmorgen ging ik een casefan plaatsen in mijn kast. Ik dacht het allemaal goed gedaan te hebben totdat het systeem niet meer wilde starten. Hij komt ook niet meer in het BIOS en ben nu bang dat ik het mobo gemolt heb. Hij geeft namelijk de melding:
Chassis Intruded - Fatal Error - System Halted
Dan doet ie verder niets meer.
Heb al met de search wat dingen over deze melding gevonden, maar geen van gevallen leek op mijn situatie. Is de kans groot dat mijn mobo stuk is of kan het meevallen ?

edit:
Ik ben wat wijzer geworden. Ik heb echt iets heeel doms gedaan. Ik heb dus de casefan niet op de casefanaansluiting gezet, maar op het chassis intrusion connectortje |:( |:( . Later weer het jumpertje goed gezet, maar nu is er dus die storing 8)7

Desktop || Asus P5P800 | Intel Pentium 640 (3,2 ghz) | 1 GB DDRAM PC2700 333Mhz | GeForce 6600GT | HDD 80 GB 7200rpm | Win XP Pro |

[ Voor 28% gewijzigd door Bertuss op 24-10-2006 14:30 ]

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Zou je je specs even kunnen posten, sommige mensen (zoals ik) hebben hun sigs niet aan staan.

Wat gebeurd er trouwens als je de fan weer loshaalt?

• miniBSD
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-12-2023
Dit is een instelling in de BIOS van de computer. Chassis intrusion warning.

Quidquid latine dictum sit, altum sonatur (Whatever is said in Latin sounds profound).

• Rigi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-11-2018
Idd, even in je handleiding kijken waar je dat in je bios weer kan uitzetten. Je hebt ergens een knopje zitten (of ergens contact gemaakt) waardoor je bios 'weet' dat je kast is opengeweest. Moet je even in je bios zeggen dat het ok is en je bent de melding weer kwijt

• Bertuss
miniBSD schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 13:22:
Dit is een instelling in de BIOS van de computer. Chassis intrusion warning.
Rigi schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 13:24:
Idd, even in je handleiding kijken waar je dat in je bios weer kan uitzetten. Je hebt ergens een knopje zitten (of ergens contact gemaakt) waardoor je bios 'weet' dat je kast is opengeweest. Moet je even in je bios zeggen dat het ok is en je bent de melding weer kwijt
Ja ik kom dus niet meer in het BIOS dus dat zal niet lukken.
RoD schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 13:21:
Zou je je specs even kunnen posten, sommige mensen (zoals ik) hebben hun sigs niet aan staan.

Wat gebeurd er trouwens als je de fan weer loshaalt?
gedaan :)

Nou toen gebeurde het ... fan heeft het nooit gedaan ... en heb ook jumper weer terug geplaatst. Hielp niet.

[ Voor 24% gewijzigd door Bertuss op 24-10-2006 13:27 ]

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Heb je je kast überhaupt alweer in elkaar gezet? En zoja, zit de 'klep' er helemaal goed op? Dat is nl. waar deze foutmelding over gaat.

• Bertuss
Palomar schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 13:28:
Heb je je kast überhaupt alweer in elkaar gezet? En zoja, zit de 'klep' er helemaal goed op? Dat is nl. waar deze foutmelding over gaat.
Nee want hij staat altijd open bij mij, maar zal ff proberen.

edit: maakt geen verschil :|

[ Voor 4% gewijzigd door Bertuss op 24-10-2006 13:32 ]

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
mischien even een BIOS clear doen, zodat die alles weer op Default zet. Als je zij-plaat namelijk op je kast zit (nadat je de batterij van je mobo er even hebt uitgehaald en die jumper hebt omgezet), en je start je pc, dan 'weet' je pc niet dat je kast is opengeweest omdat alles weer op default staat (lijkt mij), en dan kun je vervolgens in je BIOS deze 'error' uitschakelen zodat je het de volgende keer niet meer krijg.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:40
^^^^ zie boven.
reset je bios eens met de jumper die daarvoor bedoeld is.
Als het goed is kun je daarna weer in je bios.

[ Voor 7% gewijzigd door Arunia op 24-10-2006 13:32 ]

Verwijderd

heb je de fan wel goed aangesloten? en niet aan de 3 pinnetjes waarmee je je BIOS cleart?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2006 13:33 ]

• Bertuss
leonpwner1 schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 13:30:
mischien even een BIOS clear doen, zodat die alles weer op Default zet. Als je zij-plaat namelijk op je kast zit (nadat je de batterij van je mobo er even hebt uitgehaald en die jumper hebt omgezet), en je start je pc, dan 'weet' je pc niet dat je kast is opengeweest omdat alles weer op default staat (lijkt mij), en dan kun je vervolgens in je BIOS deze 'error' uitschakelen zodat je het de volgende keer niet meer krijg.
Nou heb ik ff een biosclear gedaan, maar ook dat helpt niet ... er staat nu alleen bij CMOS settings wrong ... maar dat lijkt me vrij logisch.

en ja ... of de fan goed was aangesloten begin ik nu ook aan te twijfelen ... het is iig niet de aansluiting van het BIOS geweest ... heb vantevoren goed in het boekje gekeken :)

[ Voor 11% gewijzigd door Bertuss op 24-10-2006 13:48 ]

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Dus, duik het bios in en stel de klok en bootvolgorde in. Zeker dat t dan nog niet geholpen heeft?

• Bertuss
BèR schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 13:45:
Dus, duik het bios in en stel de klok en bootvolgorde in. Zeker dat t dan nog niet geholpen heeft?
Ja want ik kom nog steeds niet in het bios.

• BèR
Press [toets] to load defaults and continue dan? Of DEL/F1/F2/F10 rammen tot je toch erin komt? Eventueel handleiding van je mobo erbij pakken?

Verwijderd

jumpertje weggehaald?

ook een keer gehad met een asus mobo
even in het boekje kijke

waarschijnlijk het jumpertje terugzetten , batterij er voor een minuut uit en dan weer erin en hij moet het doen

• Bertuss
Verwijderd schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 13:53:
jumpertje weggehaald?

ook een keer gehad met een asus mobo
even in het boekje kijke

waarschijnlijk het jumpertje terugzetten , batterij er voor een minuut uit en dan weer erin en hij moet het doen
Jumpertje heb ik weer terug gezet. Dacht eerst ook dat dit het probleem was.

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-05 11:22

ReseTTim

Chocolate addicted

ergens aan de zijkant van de case zit een knopje die je kan indrukken.. tape deze zo zodat hij ingedrukt zit en start dan de pc. dit zal waarschijnlijk helpen..

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

Verwijderd

even in het boekje kijke hoe je dat jumpertje terug moet zetten

zijn waarschijnlijk 3 of 4 pootjes op het moederbord en dat jumpertje moet je dan op de 2 rechter of linker pootjes zette

dan het batterijtje eruit dacht ik

• Bertuss
Verwijderd schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 14:00:
even in het boekje kijke hoe je dat jumpertje terug moet zetten

zijn waarschijnlijk 3 of 4 pootjes op het moederbord en dat jumpertje moet je dan op de 2 rechter of linker pootjes zette

dan het batterijtje eruit dacht ik
Jaja heb ik al bekeken ... maar heb het precies zo teruggeplaatst als het was, voordat ik die casefan erop zette.
ReseTTim schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 13:59:
ergens aan de zijkant van de case zit een knopje die je kan indrukken.. tape deze zo zodat hij ingedrukt zit en start dan de pc. dit zal waarschijnlijk helpen..
Ik zie geen knopje ... is dat op elke case zo ?

[ Voor 22% gewijzigd door Bertuss op 24-10-2006 14:27 ]

Verwijderd

Vaak zit er op je moederbord een intrusion poortje hier zit een jumper op zodat het circuit gesloten blijft je kan het jumpertje eraf hale en er een kabeltje opzetten en die verbinden met je kast waar een knopje opzit, zodra de zijkant van de kast eraf gaat wordt het circuit verbroken en krijg je dus die melding in het bios.

Wat staat er precies in het boekje van je mobo wat je moet doen om deze melding weg te halen?

• Bertuss
Ik ben wat wijzer geworden. Ik heb echt iets heeel doms gedaan. Ik heb dus de casefan niet op de casefanaansluiting gezet, maar op het chassis intrusion connectortje |:( |:( . Later weer het jumpertje goed gezet, maar nu is er dus die storing 8)7

• cyctech
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-04 08:43
JA dat dacht ik al toen ik je eerste post las.

Maar ooit gehoord van een BIOS reset.

Haal ff je power cable van je PC, en reset je BIOS ff.
Mag van mij ook de bios baterij er uithalen, en ff 20 sec wachten voor terug plaating.

Verwijderd

ach ja kan gebeuren

maar goed de oplossing is als volgt

zorg ervoor dat de chassis intruded jumper weer goed zit (zie boekje)

stekker uit de computer

batterijtje op het mobo eruit

clearcrt jumpertje gebruiken en weer op de goede plaats terug zetten (zie boekje)

batterijtje weer terug

en bios opnieuw instelle

en dan je fan op een goede chassis connector aansluiten aangeduid door cha1 ,cha2 enz.

• Rigi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-11-2018
verklaart wel waarom je fan het niet deed :P

het kan aan mij liggen, maar moet er een jumper op een Chassis intrusion header? Ik heb ze iig altijd gewoon los. Zover ik weet wordt Chassis Intrusion Alert ingesteld zodra de pinnetjes verbonden worden.

Verwijderd

bij de asus zover ik weet gebeurt dit wanneer je het jumpertje los haalt

• Bertuss
Verwijderd schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 14:31:
ach ja kan gebeuren

maar goed de oplossing is als volgt

zorg ervoor dat de chassis intruded jumper weer goed zit (zie boekje)

stekker uit de computer

batterijtje op het mobo eruit

clearcrt jumpertje gebruiken en weer op de goede plaats terug zetten (zie boekje)

batterijtje weer terug

en bios opnieuw instelle

en dan je fan op een goede chassis connector aansluiten aangeduid door cha1 ,cha2 enz.
Ja zo heb ik het precies gedaan, maar de melding blijft :S Hij geeft dan ook nog extra aan: re-configure your system enzo ... maar dat gaat nogal moeilijk als ik niet in het BIOS kan komen. Maar ook de chassis intruded melding is nog niet weg :|

Ik vind het echt heel raar moet ik zeggen ! Ik bedoel mobo kan toch niet zomaar stuk zijn, omdat ik dat stekkertje per ongeluk verkeerd plaats ?

[ Voor 8% gewijzigd door Bertuss op 24-10-2006 15:12 ]

Verwijderd

ik vermoed dat je de jumpers tog niet goed heb zitte

dat je opnieuw je settings in moet voeren klopt omdat je een cmos clear hebt gedaan

kijk nog eve naar de intrusion jumper als deze niet goed zit moet je alle stappen opnieuw herhalen

• kahm-jai
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-02-2022

kahm-jai

Kyon-Kyon Neko!

Eventjes voor de goede orde:

als je dingetjes verkeerd gaat verbinden op je moederbord kan het WEL kapot hoor. Dit is natuurlijk een relatief 'veilige' fout die gemaakt kan worden. Maar denk niet dat door het verbinden van legio pinnetjes op je moederbord hij niet dood kan gaan.

Dat terzijde.

Probeer zoals aangegeven de jumper anders te verzetten en opnieuw de bios reset te doen.

Asus A8N-SLI, Athlon 64 3000+ @ 2,4 GHz, Corsair TwinX 2x512 3200XL 2xWD120GB, Apogee 6800 PCI-E@430/860, Enermax Noisetaker 495, Thermalright XP120, Nec3500, liteonDVD

• miniBSD
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-12-2023
Volgens de manual moet je in de BIOS kunnen komen door op <delete> te drukken. Een melding over de configuratie is normaal na het leegmaken van de BIOS instellingen.

Quidquid latine dictum sit, altum sonatur (Whatever is said in Latin sounds profound).

• Bertuss
Verwijderd schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 15:19:
ik vermoed dat je de jumpers tog niet goed heb zitte

dat je opnieuw je settings in moet voeren klopt omdat je een cmos clear hebt gedaan

kijk nog eve naar de intrusion jumper als deze niet goed zit moet je alle stappen opnieuw herhalen
Alle jumper instelling staan echt goed en heb nu meerdere keren het BIOS gereset ... maar begin nu echt het ergste te vrezen :(

• BèR
Heb je nu al eens een paar keer delete gedrukt om in het BIOS te komen?
Pagina: 1