System failed cpu test (nog meer problemen)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144028

Topicstarter
Hoi,

Onlangs de pc van een vriendin onder mijn hoede genomen met de mededeling "hij doet het niet"

Ik plug de hele boel in, en krijg via de charmante vrouw uit de computer te horen: "System falied CPU test"

Daarnaast spint de harde schijf niet op, hij blijft wel proberen de doorzetter, maar hij haalt het gewoon net niet.

Eerste stap: Zoveel mogelijk eruit: Modem (!) eruit, lankaart eruit, dvd speler eruit, brander eruit, floppydrive eruit enz enz. Zelfde resultaat. Voor de zekerheid heb ik de harddisk even in mijn eigen pc gehangen: spint niet op. Die is dus zeker weten defect, das 1.

Goed, geheugen er weer in, lan kaartje er weer in, modem (!) er weer in, dvd en brander er weer in, floppy er weer in, krijg ik weer die charmante dame te horen. Processor eruit, kijken of er niks verbrand is oid, ziet er prima uit (hoewel de koelpasta aan vervaning toe was, is inmiddels gedaan).
Processor er weer in: hij boot!

Cdtje van ubuntu erin, booten, memtest draaien (geen mem fouten overigens) en hij draait de hele avond vrolijk verder.

Ik ga naar bed, pc uit. Vandaag een nieuwe harddisk gekocht, deze erin gehangen en de knop om. Het eerste wat me opvalt is een "schavend" geluid uit de voeding. Harddisk eruit, schavend geluid weg. Harddisk er weer in, schavend geluid weer terug. Met harddisk gaat overigens ook weer gepaard met de mededeling "system failed cpu test".

Op het moederbord zitten naast de reguliere strroom voorziening en het 4 pins blokje ook nog een aansluiting voor zon normale voedingstekker (zelfde als op harddisks en cd-rom spelers enz.)

Dus ik ging een beetje wisselen met stekkertjes, bij sommige stekkertjes boot hij wel, bij sommige krijg ik "system failed cpu test". Nu, op het moment krijg ik bij elk stekkertje "system falied cpu test"

Ik vermoedde toch de voeding, dus ik hang mijn eigen voeding erin, zelfde resultaat.

Nu denk ik, die charmante stem kan nog zo vaak zeggen dat de cpu test failed, maar ik kan me dat niet voorstellen.

Ik vedenk dus het moederbord, maar het vreemde is, dat tegelijkertijd de harddisk en het moederbord overlijden, terwijl de voeding vreemde geluiden maakt als er een harddisk aanhangt.

Kan het zo zijn dat de voeding toch brak is, en dat daardoor de harddisk en dus vermoedelijk ook het moederbord het loodje hebben gelegd?

- edit -

Heb ook de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter al bekeken... kwam ik niet verder mee.

verder specs:

Asus P4B
Intel Pentium 4 1.5 Ghz
512 MB SD ram
Maxpower voeding 300 Watt
Western Digital ide harddisk (nieuw)
Geforce MX400 graka

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 144028 op 24-10-2006 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-05 20:20
Die kans is aanwezig ja. Ik heb eens een dergelijk probleem gehad. PC valt uit, ik start weer op en een enorme vlam uit de harde schijf. Alles overleden behalve mn videokaart. BLijkbaar was er ergens kortsluiting en dat heeft mij dus mijn pc gekost.

Als je kan test dan eens alles behalve het moederbord in een andere pc. Als het dan werkt zul je het moederbord moeten vervangen.
Ik begrijp niet hoe een schavend geluid uit de voeding kan komen als je een hdd aansluit :?
Als je de voeding niet vertrouwd meet het dan eens door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb iig al de video kaart uitgesloten, die heb ik in een ander systeem kunnen testen, evenals het geheugen. Helaas heb ik hier nergens een skt 478 systeem staan, dus de cpu kan ik niet testen in een ander systeem. Zoals gezegd heb ik ook mijn eigen voeding er al een aangehangen, daarmee werkte het ook niet (wil niet zeggen dat de voeding dan dus goed is, probeer de voeding van haar pc straks even mijn pc.)

Dat schavende geluid kan ik ook niet echt verklaren. Als ik geen harde schijf aansluit (op de voeding) dan hoor je niks, sluit ik de harde schijf aan op de voeding (zowel bij de kapotte als bij de nieuwe) dan komt er een schavend geluid uit. Als ik er echter een oude 4 gig seagate schijf aan hang dan hoor je het geluid weer niet. Waar ik aan dacht, mis wat ver gezocht, is dat de nieuwere harde schijven met het opspinnen meer ampere trekken ofzo, waardoor de voeding het dan te moeilijk zou krijgen.

Zal straks nog eens mijn eigen voeding aan het bordje hangen, in combinatie met de HD en eens kijken of dat geluid ook aanwezig is

- edit -
Ik heb geen multimeter dus op die manier kan ik de voeding niet doormeten. Gisteren draaide hij de hele avond, en ik heb toen in de bios geen vreemde waardes gezien op 3.3, 5 en 12V lijn (hardware monitor functie in bios) Deze waarden lagen binnen de 10% toegstane afwijking.

Ik heb nu het moederbord uit de kast gehaald, en precies onder de processor staat deze een beetje bol. Nu kan ik me bijna niet voorstellen dat het daar aan ligt, maar het is wel vreemd.

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 144028 op 24-10-2006 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kahm-jai
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-02-2022

kahm-jai

Kyon-Kyon Neko!

Schrapende geluiden uit harddisks zijn een marker voor kapotte harddisks.

Misschien kun je de bios resetten, kleine kans dat het werkt maar je kunt het proberen.

Mogelijkheid is dat door de voeding het mobo kapot is, een andere mogelijkheid is dat de CPU ook brak is......

Geen beeld kan ook duiden op de CPU, niet per definitie het mobo. Je zou het moeten proberen denk ik........

[ Voor 68% gewijzigd door kahm-jai op 24-10-2006 15:36 ]

Asus A8N-SLI, Athlon 64 3000+ @ 2,4 GHz, Corsair TwinX 2x512 3200XL 2xWD120GB, Apogee 6800 PCI-E@430/860, Enermax Noisetaker 495, Thermalright XP120, Nec3500, liteonDVD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernie
Hmm hoe bol staat het?
Misschien kun je er eens een foto van maken. Ik bedenk me net dat je ook nog even alles op bolle of lekkende condensatoren kunt onderzoeken. Ik heb nog niet gelezen of je dat al gedaan hebt.

Misschien kun je van iemand een moederbord lenen dat je toch even de cpu apart kunt testen?
Anders zit er niet veel anders op dan het vervangen denk ik. Als je er dan achter komt dat het moederbord toch niet het probleem was maar de CPU kun je hem altijd nog terugbrengen als de winkel dat goedvindt.

[ Voor 41% gewijzigd door Ernie op 24-10-2006 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Arno E schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 15:37:
Hmm hoe bol staat het?
Misschien kun je er eens een foto van maken. Ik bedenk me net dat je ook nog even alles op bolle of lekkende condensatoren kunt onderzoeken. Ik heb nog niet gelezen of je dat al gedaan hebt.

Misschien kun je van iemand een moederbord lenen dat je toch even de cpu apart kunt testen?
Anders zit er niet veel anders op dan het vervangen denk ik. Als je er dan achter komt dat het moederbord toch niet het probleem was maar de CPU kun je hem altijd nog terugbrengen als de winkel dat goedvindt.
Tsja hoe bol staat het. Niet zo erg. Ik denk zelfs dat het op een foto niet goed te zien is, ik zag het zelf pas toen ik het bord uit de kast haalde, alleen van de onderkant/zeikant is het te zien. Het ziet er een beetje uit alsof het zon 1 a 2 mm. doorgezakt is..

Ben al op zoek geweest naar bolle of lekkende condensatoren, maar heb er geen kunnen vinden. Moederbord lenen zit er niet in, ken niemand die zon bord heeft of uit zou willen lenen.

Het probleem met vervangende onderdelen is dat deze bijna niet meer te krijgen zijn (of ik heb niet goed gezocht). Ik kom nl. nergens nog (nieuwe, geen 2ehands) bordjes tegen waar SD-Ram op gaat. (of ik heb niet goed genoeg gezocht).

Als het moederbord vervangen moet worden, ontkom ik niet aan nieuw geheugen. om nu 100 euro uit te geven aan een sterk verouderd moederbord, terwijl ik niet eens zeker ben of de sterk verouderde processor nog wel leeft, is het ws. handiger om meteen nieuwe Mobo + Mem + Proc te halen..
kahm-jai schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 15:32:
Schrapende geluiden uit harddisks zijn een marker voor kapotte harddisks.

Misschien kun je de bios resetten, kleine kans dat het werkt maar je kunt het proberen.

Mogelijkheid is dat door de voeding het mobo kapot is, een andere mogelijkheid is dat de CPU ook brak is......

Geen beeld kan ook duiden op de CPU, niet per definitie het mobo. Je zou het moeten proberen denk ik........
Het schrapende geluid komt niet uit de harddisk, maar uit de voeding als daar een harddisk op aan is gesloten (ik denk dat dit niet alleen bij harddisk op zal treden, maar bij alle apparaten die evenveel of meer vermogen trekken.)

Heb de bios ook al een paar keer gereset, geen verandering.

Als ik het moederbord moet geloven, is de CPU defect, de CPU test komt ie nl. niet door. Als ik em overigens aanzet zonder cpu, zegt ie netjes dat er geen cpu installed is.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 144028 op 24-10-2006 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernie
http://www.aopen.nl/products/mb/AX4BSPRO.htm
pricewatch: AOpen AX4BS Pro, i845S (Sound)

Het is inderdaad even zoeken maar ze zijn er blijkbaar nog wel. Het zou inderdaad ook kunnen dat je cpu kapot is. Als je niet aan een vervangend systeem kunt komen om te testen ben ik bang dat je of een nieuwere pc of alleen onderdelen moet kopen. Het is jammer maar ik zie geen andere oplossing. Het is waarschijnlijk toch meer rendabel om een goedkoop nieuw systeempje samen te stellen dan de kapotte onderdelen vervangen. Dan krijg je toch een redelijk performance boost terwijl het maar weinig extra zal kosten ten opzichte van het vervangen van defecte onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Arno E schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 16:46:
http://www.aopen.nl/products/mb/AX4BSPRO.htm
pricewatch: AOpen AX4BS Pro, i845S (Sound)

Het is inderdaad even zoeken maar ze zijn er blijkbaar nog wel. Het zou inderdaad ook kunnen dat je cpu kapot is. Als je niet aan een vervangend systeem kunt komen om te testen ben ik bang dat je of een nieuwere pc of alleen onderdelen moet kopen. Het is jammer maar ik zie geen andere oplossing. Het is waarschijnlijk toch meer rendabel om een goedkoop nieuw systeempje samen te stellen dan de kapotte onderdelen vervangen. Dan krijg je toch een redelijk performance boost terwijl het maar weinig extra zal kosten ten opzichte van het vervangen van defecte onderdelen.
Dat moederbord heb ik dus inderdaad niet gezien.

"Het is waarschijnlijk toch meer rendabel om ... "
Als de combinatie mobo+proc+mem onvermijdelijk is dan ga ik inderdaad eerder voor goedkoop nieuw systeem.
Echter als bijv. alleen het mobo of de proc vervangen hoeven te worden, dan scheelt dat toch wel weer aanzienlijk in de kosten.

Vanaaf maar weer es contact opnemen me de eigenaresse van de PC, kijken wat ze wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hm. Ik vermoed toch dat de processor hier de boos doener is. Toen ik hem eergisteren wel aan de praat kreeg, liep de cpu temp. in de bios alleen al op van 39 tot 52.5 graden. Ik heb gisteren dus de koelpasta verangen (deze was redelijk uitgedroogd) maar dit mocht niet baten.

Zijn er nog ideen om een en ander uit te sluiten zonder een ander mobo of proc? of is dit de enige mogelijkheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow-Link
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19-03 20:27
Ik heb precies het zelfde probleem met mijn pc, als ik hem opstart krijg ik ook te horen "system failed cpu test"

Ik ben er mee naar de winkel geweest en daar hebben ze hem getest met een andere voeding en graka en dit had verder geen effect. Hun zeiden dus dat mijn cpu kapot was, maar ze wisten het zelf ook niet zeker en ik had er ook mijn twijfels over.

Dus thuis heb ik mijn bios maar eens gereset en de processor er eens uitgehaald en er wat nieuwe koelpaste over gedaan. Vervolgens boote het systeem gewoon en heeft het 2 dagen probleemloos gewerkt. Maar helaas, gister avond liep het systeem weer vast terwijl hij bezig was. En na het rebooten had ik weer het zelfde probleem.

Als ik nu de bios weer reset dan start het systeem gewoon maar dan loopt ie vast met het laden van windows, en na de reset krijg ik weer te horen "system failed cpu test". Zelfs als ik de bios in ga inplaats van windows booten dan loopt ie daar vast na een seconden of 15/20.

Dus ik vraag me nu echt af wat er stuk is???? Ik wordt er helemaal gek van.
Ik kan me namelijk niet voor stellen dat het bij mij de HDD's zijn want die werkte nog perfect toen ik het systeem voor 2 dagen aan de praat had. En het geheugen is ook moeilijk te geloven want dan zouden er 4 reepjes kapot moeten zijn. Dus als iemand een idee heeft??

Het vervelende is dat mijn systeem al weer verouderd is :(

P4P800 Deluxe
P4 2.8Ghz met HT S478
4x 256MB Corsair 400Mhz
Asus 9800XT
AOpen 350W voeding

En dit is dus niet meer te krijgen :( :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@ shadow:

Bij mij ligt het ook zeker weten niet aan de harddisk, het is gewoon stom toeval (of toch?!?) dat deze stuk is. Het kan zijn dat dit veroorzaakt is door de voeding die ook slecht is (alhoewel hij wel acceptable waardes gaf, toen ik nog in de bios kon komen.)

Ik kom dus nog steeds niet verder dan zwart beeld en die mededeling. Probleem hier is ook dat het een verouderd systeem is, en ik het wat zonde vind om een oude proc. te bestellen die hier inpast, als later blijkt dat toch ook het moederbord dood is.

Als jij nog een oplossing of mogelijkheid vind die ik niet gezien heb, laat ff weten hierzo, mis. kan ik er ook wat mee.

tnx

p.s. Het vreemde geluid uit de voeding heb ik denk ik weten te herleiden: er staan minimaal 3 condensators op knappen, en hebben dehalve al wat "vloeistof" uitgespuugd (maw ze lekken ;) )

p.s. (2)

Shadow, als een van de 4 reepjes kapot is terwijl ze alle vier erin zitten leverd dit al erg veel problemen op. Wil je je geheugen uitsluiten dan zou je mis. 1 voor 1 alle reepjes es een keer moeten proberen (1 tegelijk dus)

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 144028 op 25-10-2006 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:45

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

mbt die lieve stem, als je search had gedaan zijn er een aardig serie mobo's die ondanks perfect draaien van een systeem nog steeds deze stem blijven geven, zo ook het geval bij mij was (asus a7n8x-e).

Uiteindelijk die 'lieve' stem uitgezet in de bios, was de enige oplossing voor die stem.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernie
Bolle condensatoren zijn erg slecht. De voeding zul je sowieso moeten vervangen denk ik. Probeer ergens goedkoop een voeding te krijgen. Bijvoorbeeld een 2ehandsje of een van een paar tientjes bij een lokale pczaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
SinergyX schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 19:06:
mbt die lieve stem, als je search had gedaan zijn er een aardig serie mobo's die ondanks perfect draaien van een systeem nog steeds deze stem blijven geven, zo ook het geval bij mij was (asus a7n8x-e).

Uiteindelijk die 'lieve' stem uitgezet in de bios, was de enige oplossing voor die stem.
De search heb ik inderdaad ook gebruikt. Ik heb ook al gelezen over dat stemmetje, maar zoals ik mijn TS aangeef, kan ik niet eens in de bios komen! dus dan kan ik hem ook niet uitzetten 8)
Arno E schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 19:12:
Bolle condensatoren zijn erg slecht. De voeding zul je sowieso moeten vervangen denk ik. Probeer ergens goedkoop een voeding te krijgen. Bijvoorbeeld een 2ehandsje of een van een paar tientjes bij een lokale pczaak.
De voeding staat zowieso op de lijst van "te vervangen". Het vreemde is echter wel, dat ook met mijn eigen voeding, het apparaat niet werkt. EN hij heeft met deze voeding maandag de hele avond memtest gedraaid met de ubuntu cd. (buiten dat word hij toch vervangen ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Oke, nog een keer de seach gebruikt, en kwam ergens iets tegen over de koeler te strak op de cpu. (dit had ik nog niet eerder gelezen).

Ik trek die grijze hendels eens los, en probeer te starten. Wat denk je? Kom gewoon in de bios, geen gezeik van het charmante lieve stemmetje (op een mededeling over het ontbreken van de FD na dan :> )

Maar eens testen of tie blijf werken..

- edit -

Zou me maar zo voor kunnen stellen dat het iets "bol staan" van het moederbord, precies onder cpu, gevolg kan zijn van een te strak "aangetrokken" koeler.

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 144028 op 25-10-2006 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow-Link
Anoniem: 144028 schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 19:27:
Oke, nog een keer de seach gebruikt, en kwam ergens iets tegen over de koeler te strak op de cpu. (dit had ik nog niet eerder gelezen).

Ik trek die grijze hendels eens los, en probeer te starten. Wat denk je? Kom gewoon in de bios, geen gezeik van het charmante lieve stemmetje (op een mededeling over het ontbreken van de FD na dan :> )

Maar eens testen of tie blijf werken..

- edit -

Zou me maar zo voor kunnen stellen dat het iets "bol staan" van het moederbord, precies onder cpu, gevolg kan zijn van een te strak "aangetrokken" koeler.
Ik ben nu erg benieuw of het systeem van jou nog steeds werkt, want ik heb dit zelf ook ff gestest en dit heeft verder geen effect bij mij. Het zou ook wel heel erg vreemd zijn als een systeem 2,5 jaar gewoon werkt en er zo ineens mee ophoud opdat de cpu cooler te strak zit. Zonder dat ik ook maar ergens aan de hardware heb gezetten het afgelope jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:29
Misschien zijn er wat draadjes in de printplaat stuk gegaan door de druk en hitte (uitzetten/krimpen), en die wel contact maken als de koeler losser zit. Maar als het stabiel blijft kan je daar gewoon mee werken natuurlijk, je hebt immers altijd een backup. Toch? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb nu meerdere malen geprobeerd als volgt:

Koeler klemmen vast: "system failed ..." geen beeld, geen bios, alleen die stem
Koeler klemmen los: boot
Koeler klemmen vast: "sytem failed .. " geen beeld, geen bios, alleen die stem
Koeler klemmen los: boot

Dit heb ik een keer of 10 herhaald, soms moest ik even op het pcb van het mobo drukken en dan bootte ie wel weer zonder klemmen.

Het probleem ligt hem dus inderdaad ergens in vervorming van het pcb. Nu maar eens zien hoe ik die koeler toch vat krijg zodat ie voldoende koelt, maar het pcb niet zodanig vervormt dattie niet boot.

Ha een uitdaging!

p.s. Ik vind het ook wel vreemd dat dit systeem na al die tijd deze kuren begint te geven. Zelf had ik als mogelijk antwoord bedacht: door de jarenlange (te) hoge druk van de koeler, is het pcb dusdanig verzwakt/vervormt dat het problemen oplevert. Iemand een andere (betere) verklaring?

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 144028 op 25-10-2006 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow-Link
stefan001 schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 20:10:
Misschien zijn er wat draadjes in de printplaat stuk gegaan door de druk en hitte (uitzetten/krimpen), en die wel contact maken als de koeler losser zit. Maar als het stabiel blijft kan je daar gewoon mee werken natuurlijk, je hebt immers altijd een backup. Toch? ;)
Maar het vreemde bij mij is, dat als ik de bios reset hij wel op start en dan kan ik naar de bios of naar windows. Alleen loopt ie dan vast na 10/20 seconden (met het laden van windows en in de bios).

En als ik dan het systeem reboot doet ie niks meer en is ie alleen maar aan het blaten "system failed cpu test"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@ shadow
Dat is inderdaad wel vreemd. Je hebt al geprobeerd om de fan even los te klikken en het pcb wat "terug te duwe" (niet te hard uiteraard).

Ik heb het mobo nu op me bureau liggen, en de grijze klemmen "los geklikt".
In de bios worde de proc. nu 47.5 graden C. Nu snap ik dat er door de klemmen los te laten het contact mis. niet zo goed meer is, maar ik kan mij herinneren dat ik maandag, toen ik em nog even draaiende had gekregen (met klemmen vast) in de bios de temp ook behoorlijk snel opliep. Ik heb er dinsdag nieuw koelpasta tussen gedaan, en helaas, daarna heeft 2 dagen niet gewerkt dus ook niet kunnen testen.

Ik kan helaas ook niet testen met de klemmen erop, want dan start ie gewoon niet op (geen beeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:29
Misschien kan je proberen de koeler op een andere manier te laten klemmen, volgens mij komt het probleem doordat banen in de printplaat gebroken zijn (oid), en geen contact maken als de klem er op zit. Hoe dan ook dus een instabiel mobo als je het mij vraagt. Daarbij staat het mobo op de plek van de proc al een beetje krom zei je, dat kan misschien komen door een te hete cpu, en die heeft dan gewoon het mobo langzaam kapot gemaakt.

Ik zou gaan voor een nieuw mobo/proc/mem (indien het niet past) en uiteraard de voeding zoals je zelf al aangaf. Er is vast wel tweedehands spul te koop dat aan de systeemeisen van haar voldoet.
Shadow-Link schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 20:26:
[...]

Maar het vreemde bij mij is, dat als ik de bios reset hij wel op start en dan kan ik naar de bios of naar windows. Alleen loopt ie dan vast na 10/20 seconden (met het laden van windows en in de bios).

En als ik dan het systeem reboot doet ie niks meer en is ie alleen maar aan het blaten "system failed cpu test"
Mijn reactie was eigenlijk bedoeld voor Akin, maar wie weet is het voor jou ook wel van toepassing :P. Bijvoorbeeld doordat de boel warm wordt, er ineens geen contact meer is, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk, omdat de boel juist uitzet ipv krimpt als het warmer wordt.

[ Voor 36% gewijzigd door stefan001 op 25-10-2006 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hmm. Ik dacht persoonlijk dat het "bol" staan van het moederbord meer te maken zou hebben met de hoge druk waarop de koeler geklemd zit.

Anyway, zolang het bordje op me bureau ligt, met de koeler er "los" opgelegd (dus zonder klemmen) draait ie wel.

De eisen van "mevrouw" zijn eigenlijk best laag, ze is tevreden met wat ze heeft(had), een P4 1.7Ghz dus.
2e hands ziet ze daarentegen weer niet zo zitten, ze is bang dat ze dan zo weer geouwehoer krijgt. Ik wil toch eerst proberen om dit bord stabiel te krijgen, als dat niet lukt dan vervang ik het bord en evt ook het geheugen (en de voeding uiteraard, een nieuwe HD ligt er ook al, die was ook al stuk)

Ik zat eraan te denken om evt. onder de plek van de proc. een rubber matje te maken, die het moederbord tegen druk geeft als die vastgeschroeft zit in de kast. Op die manier zou het bordje dus enigzins recht blijven, en de klemmen toch dicht kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow-Link
Ik heb ook een oplossing voor mijn probleem gevonden.

ASUS P5VDC-X € 59,95
Intel P4 541 S775 3,2Ghz 64bit € 104,95
2x Corsair 512 DDR2 € 129,90

Het is dan wel niet helemaal super deluxe maar ik ben dat gezeik echt helemaal zat!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het "rubber matje idee" werkt niet echt, beetje willekeurig in wel/niet booten.

Dat is inderdaad ook een oplossing, ik zie het in dit geval als "laatste redmiddel"

Heb inmiddels via via een s478 bordje kunnen regelen waar het SD ram nog op past. Blijft ze wel met een oud systeempje zitten, maar ach, als ze tevreden is, waarom dan upgraden? Kan altijd nog als ze er wat meer geld voor heeft. (de nieuwe voeding en harde schijf kan ze dan gewoon meenemen)

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 144028 op 26-10-2006 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 194689

Shadow-Link schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 23:11:
Ik heb ook een oplossing voor mijn probleem gevonden.

ASUS P5VDC-X € 59,95
Intel P4 541 S775 3,2Ghz 64bit € 104,95
2x Corsair 512 DDR2 € 129,90

Het is dan wel niet helemaal super deluxe maar ik ben dat gezeik echt helemaal zat!!
weet je zeker dat je voor een pentium 4 gaat?? :o
een sempron is icm mobo en geheugen veel goedkoper en voor de snelheid van internetten en dat soort zaken maakt het niet veel uit :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Of je gaat voor een mooie A64, 3500 ofzo, op AM2. Kun je later nog upgraden naar een X2 ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 149210

Sowieso een goedkope AM2 systeem is gewoon goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 207139

Om even terug te komen op dit probleem, voltages van CPU verhogen verhielp mijn probleem.

(P4P800 Deluxe, Pentium 4, 2,66 GHz, Levicom X-Alien 500 Watt)
Pagina: 1