[Server 2003] IIS tijdelijk volledig onbereikbaar

Pagina: 1
Acties:

• cyspoz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-10-2025

cyspoz

Relaxed, het zijn maar 1 en 0

Topicstarter
Configuratie:
Windows Server 2003 Enterprise Edition
Primary Domain Controller
Wins Server
DNS Server
DHCP Server
Microsoft SQL Server 2000
MySQL 4
Exchange Server 2003
IIS 6.0
Sharepoint Services
Windows Server Update Services
Symantec Antivirus Corparate Edition 9 Primary Server

Gister avond werkte geen enkele website meer die op de server draaide. Kreeg overal direct een 404 error. De standaard websites niet, OWA, Sharepoint, noem het maar op. Ook niet als ik ze via HTTPS probeerde te benaderen. Netwerkverbinding en alles was gewoon in orde. Snapte er helemaal niets van. DNS lookup werkte allemaal perfect. En die ochtend had ik nog van buiten mijn eigen netwerk nog mijn webmail gebruikt. Dus ik gekeken in de eventlog om te kijken of er iets te vinden was. Geen enkele foutmelding. In de IIS management console leek ook alles te werken. Dus ik vervolgens iisreset /restart uitgevoerd. Zonder resultaat en nog steeds geen foutmelding of vreemde events in de event logs. In de log files van de websites zelf in C:\windows\system32\logfiles kwamen ook geen tekens van leven binnen. Een telnet naar poort 80 werkte wel, maar werd na de eerste de beste karakter aanslag meteen verbroken. Uiteindelijk maar besloten om er morgen avond naar te kijken als ik meer tijd heb. Wat schetst mijn verbazing, ik probeer net de OWA site van buiten mijn netwerk te benaderen via HTTPS en die werkt in eens weer gewoon. Ik ben nu niet thuis en kan dus ook niet in de eventlog kijken, maar heb zo'n vermoeden dat ik daar niks in ga vinden.

Mijn vraag is wat mogelijk het probleem is geweest en waar ik eventueel aanwijzingen ervan kan vinden om dit in de toekomst te voorkomen?

[ Voor 0% gewijzigd door cyspoz op 24-10-2006 23:11 . Reden: Windows Versie Fix ]

• ErikCornelissen
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-02 09:41
ipconfig /flushdns

probeer dit commando eens op de client. Elke machine houdt een kleine dns-lijst bij lokaal, misschien dat hier iets fout in staat.Dus effe leeggooien. :)

• cyspoz

cyspoz

Topicstarter
Had ik al geprobeert, op zowel server als client. Maar het gekke is dat de DNS volledig werkte op de client. Heb met nslookup alle adressen gecontroleerd. Ik kon ook gewoon via remote desktop op de server komen. Maar ook op de server werkte het de websites niet. Op de server met netstat -a gecontroleerd of er ook wel op de poorten wordt geluisterd (wat ook uit de telnet test bleek). Ook het benaderen van een website op een andere poort maakte geen verschil op zowel een client als op de server.

[ Voor 1% gewijzigd door cyspoz op 24-10-2006 09:58 . Reden: Layout fix ]

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Windows 2003 Advanced Edition ken ik niet. Welke meldingen krijg je in je eventlog? Daar ga je toch zeker wel wat vinden als je een dergelijk groot probleem hebt.

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• cyspoz

cyspoz

Topicstarter
Ehm ja dat is een goede, ik bedoelde natuurlijk Enterprise Edition.
Ik zie verder in de Event Log geen enkele melding die vreemd is of maar een aanwijzing kan zijn voor het probleem. Er staan alleen meer informatie events in, geen enkele warning of error. Ook niet die er op kunnen duiden waarom het in eens weer is gaan werken. De enige errors die ik ben tegen gekomen zijn de volgende:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Event Type: Error
Event Source:   Userenv
Event Category: None
Event ID:   1058
Date:       24-10-2006
Time:       1:02:23
User:       NT AUTHORITY\SYSTEM
Computer:   SIPPER
Description:
Windows cannot access the file gpt.ini for GPO CN={31B2F340-016D-11D2-945F-00C04FB984F9},CN=Policies,CN=System,DC=domein,DC=lan. The file must be present at the location <\\domein.lan\sysvol\domein.lan\Policies\{31B2F340-016D-11D2-945F-00C04FB984F9}\gpt.ini>. (Configuration information could not be read from the domain controller, either because the machine is unavailable, or access has been denied. ). Group Policy processing aborted. 

For more information, see Help and Support Center at http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Event ID:   1030
Time:       1:02:23
Description:
Windows cannot query for the list of Group Policy objects. Check the event log for possible messages previously logged by the policy engine that describes the reason for this.

For more information, see Help and Support Center at http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Event ID:   1006
Time:       1:12:23
Description:
Windows cannot bind to domein.lan domain. (Local Error). Group Policy processing aborted. 

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Event ID:   1030
Time:       1:12:23
Description:
Windows cannot query for the list of Group Policy objects. Check the event log for possible messages previously logged by the policy engine that describes the reason for this.

Deze zijn echter na de constatering van het probleem en heeft volgens mij en www.eventid.net geen enkele relatie met het probleem. Ik weet niet of er nog meer log files zijn die ik zou kunnen bekijken? Ben momenteel nog aan het kijken op www.microsoft.com met betrekking tot het troubleshooten van iis. Maar aangezien het hier om een thuis netwerk gaat en er geen bedrijf critische processen aanhangen is het niet een directe ramp. Maar wat ik wel vreemd vind is dat dit kan gebeuren zonder ook maar ergens een foutmelding te vinden. Ik had namelijk van WSUS wel een melding verwacht aangezien die gebruik maakt van het IIS webservice gedeelte.
Andere onderdelen van IIS (zoals het versturen van e-mail via de SMTP service) werkte tijdens het probleem wel. Want e-mail van Exchange werd wel bezorgt.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Laat me raden: een domaincontroller die dns servers anders dan zichzelf ingesteld heeft staan (bijv die van je provider, die zet je als forwarder in dns).

Post maar eens ipconfig /all. Best goede kans dat daar de oorzaak van je probleem in schuilt

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• cyspoz

cyspoz

Topicstarter
Ik begrijp je niet helemaal meteen maar ik heb de DNS goed staan en gebruik de forward mogelijkheid van de DNS server om overige DNS naar mijn router te laten gaan.
Windows IP Configuration

Host Name . . . . . . . . . . . . : sipper
   Primary Dns Suffix  . . . . . . . : domein.lan
   Node Type . . . . . . . . . . . . : Unknown
   IP Routing Enabled. . . . . . . . : Yes
   WINS Proxy Enabled. . . . . . . . : Yes
   DNS Suffix Search List. . . . . . : domein.lan

Ethernet adapter Local Area Connection:

Connection-specific DNS Suffix  . :
   Description . . . . . . . . . . . : Intel(R) PRO/1000 CT Desktop Connection
   Physical Address. . . . . . . . . : 00-56-00-0A-11-2C
   DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : No
   IP Address. . . . . . . . . . . . : 192.168.0.10
   Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
   Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.0.1
   DNS Servers . . . . . . . . . . . : 192.168.0.10
   Primary WINS Server . . . . . . . : 192.168.0.10

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-02 17:13

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Draai een "DCDIAG" en "NETDIAG" op die machine en post de output eens? Beide tools zijn onderdeel van de Windows Support Tools overigens.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Pagina: 1