Toon posts:

Geen internet door te lange ethernetkabel; oplossing?

Pagina: 1
Acties:
  • 683 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

even vooraf, ik ben nieuw hier dus ik hoop dat deze post voldoet aan de voorwaarden, zo niet dan hoor ik 't graag.

Goed, ik heb een probleem en ik hoop dat iemand me aan een oplossing kan helpen, want ik wordt er zelf inmiddels gestóórd van... |:(

Kort samengevat is het probleem dat ik met mijn zojuist tweedehands aangeschafte Mac mini G4 met OS 10.4.7 vers geïnstalleerd geen internetverbinding krijg.
De situatie is als volgt;
Een vriend drie deuren verder heeft internet via KPN ADSL, met een Thomson SpeedTouch DSL 546 modem met ingebouwde 4-poorts router.
Zowel mijn broer die twee deuren verder woont (ja, handig en gezellig, zo dicht bij elkaar inderdaad) als ikzelf hebben al een aantal maanden zonder problemen internet via deze router. Kwestie van kabels trekken (via gezamenlijke tuin/parkje, ook al handig), inpluggen en het werkt.

Nu dus het rare;
mijn oude PC heeft zonder problemen internet via de doorgetrokken kabel, ook al is deze zo'n 50 meter lang, en ligt deze zonder bescherming maar een klein stukje onder de grond...plug ik echter mijn Mac mini in dan heb ik geen verbinding.
Ik ben er al drie dagen mee bezig, heb voor m'n gevoel alles geprobeerd, en ben tot de conclusie gekomen dat het aan de kabel ligt.
Nou is mijn vraag of het mogelijk is dit te verhelpen -ik denk dan aan 'n soort van versterker o.i.d. of aan een technischer oplossing met instellingen ofzo.

Ik zal uitleggen hoe ik tot deze conclusie gekomen ben;
-mijn broer heeft ook een Mac, dus het is niet zo dat de modem/router of de provider of wat dan ook niet compatible zijn hiermee
-toen ik mijn Mac mini bij m'n broer en bij die vriend waar de modem/router staat aanloot had ik meteen internetverbinding (zonder iets in te hoeven stellen, dus automatische configuratie...zoals het hoort)
-toen ik de Mac van m'n broer bij mij thuis aansloot had-ie ook geen internetverbinding
-ik heb geprobeerd de juiste instellingen handmatig in te stellen maar zonder resultaat
-ik dacht dat het feit dat ik zowel een PC als een Mac afwisselend aan dezelfde kabel hing misschien zorgde voor problemen (instellingen in de router fo zoiets), maar dan zou het bij die vriend ook niet moeten werken, immers, ik plug 'm in op poort 4 met een kort kabeltje en hij doet 't, vervolgens verwissel ik dit korte kabeltje om voor m'n eigen lange kabel en sluit thuis m'n Mac mini weer aan (zelfde poort op router dus, zelfde instellingen op Mac mini en in de router, dus alleen de gebruikte kabel is anders), dan doet-ie 't niet...

Kortom, het moet volgens mij wel de kabel zijn (hoewel m'n PC via dezelfde kabel wel werkt...).
Dus ik zit hier nu met m'n al lang gewenste eerste Apple, een oudje, maar toch, en ik heb geen internet, en da's voor mij echt onmisbaar.

Iedereen die kan helpen bij voorbaat dank!

p.s.: já, ik heb de forums en internet doorzocht op soortgelijke problemen, maar daar wordt juist gezegd dat kabels tot 100 meter lengte geen probleem zouden moeten zijn...

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2006 23:35 ]

• sajoku
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Heb je al gekeken of de kabel een cross of straight kabel is? Misschien verschilt de lange kabel met de korte kabel die je hebt geprobeerd..

Wat Reptile209 zegt :)

En 50 meter moet niet echt een probleem zijn nee.
Again wat Reptile209 zegt :P

* sajoku begint zich overbodig te voelen :+

[ Voor 38% gewijzigd door sajoku op 23-10-2006 23:42 ]

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

Reptile209

- gers -

Als de ene mac een 10 mbit kaartje heeft en de andere een 100 mbit (of instellingen op half/full duplex), kan dat in combinatie met een slecht geknepen kabel voor problemen zorgen. Klopt je kabel met de plaatjes in de Netwerken-FAQ? Probeer - op de niet-werkende mac - eens of je 'm op 10 mbit/half duplex wel aan de praat krijgt. Zet eventueel eens nieuwe stekkertjes op de kabel (met de juiste kleurvolgorde).

Edit: UTP zou tot ca. 100 m moeten werken inderdaad. Mits juist geknepen :). Maar aangezien het soms wel werkt, is de lengte an sich dus geen probleem.

[ Voor 13% gewijzigd door Reptile209 op 23-10-2006 23:37 ]

Zo scherp als een voetbal!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Wat als je een simpele (actieve, dat wel!) hub of switch aan jouw kant van de kabel aansluit?

Die zou het signaal moeten versterken.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Verwijderd

Topicstarter
Wow,

thanx voor de snelle reacties, ik zou onderhand zo graag echt aan de slag willen met m'n nieuwe speeltje...

Maar om op jullie vragen terug te komen;
-Sajoku/Reptile209: ik ga zo die verschillende aansluitmethoden eens goed bekijken.
Zelf had ik daar ook al wel aan gedacht, alleen leek mij dat niet het probleem. Het korte kabeltje dat ik geprovbeerd heb is (voor zover ik kan zien, ben geen kenner) een straight kabel, en als ik destijds m'n eigen kabel goed heb gemaakt (de stekkertjes vastgemaakt bedoel ik dan) is die ook straight. Belangrijkste reden waarom ik denk/dacht dat dit niet het probleem is is dat ik ergens in de specs van de modem/router heb gelezen dat-ie met beide soorten kabels werkt...
-Reptile209: wat betreft het 'duplex-verhaal', dit gaat me wat boven de pet eerlijk gezegd...hoe pas ik deze instellingen aan?
-Codecaster: wat bedoel je precies met een hub of switch (domme vraag waarschijnlijk, maar ben bang dat ik niet precies weet wat je bedoeld...)?

Tussentijdse update: ik heb de kabels alvast eens beter bekeken, en de korte kabel waarmee-ie het wel deed is een 'gewone' CAT5 kabel, terwijl de lange een FTP CAT5E kabel is, die zou dus beter moeten zijn... Helaas kan ik nu niet beide einden van m'n lange kabel bekijken, omdat die vriend nu ligt te slapen (en hij is politieagent, met een grote hond, dus om nou daar in te gaan breken om te checken hoe het andere stekkertje er uit ziet lijkt me niet zo'n goed plan ;) )
Maar ik heb nu alweer veel geleerd, dus blijf a.u.b komen met die suggesties!

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2006 00:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
JIHOE!

Ik schrijf dit nu vanaf m'n Mac mini, dus internet doet 't!
Hij staat nu op half duplex (heb de instellingen gevonden), en toen was het opgelost. Betekent dit nu dat het langzamer gaat?
En als dat zo is, hoe kan ik zorgen dat-ie met de normale instellingen ook werkt?
Ga in ieder geval eens naar de aansluitingen van de stekkers kijken morgen, misschien dat dat al helpt.

Voor nu ben ik in ieder geval al erg blij, Reptile209 en de anderen, bedankt alvast voor jullie snelle hulp!

• MrDrako
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 25-12-2025

MrDrako

nep ict'er

Half duplex betekend dat data 1 kant op stroomd, dus niet tegelijkertijd sturen en verzenden.
Dit klinkt langzamer maar je merkt er niks van.

• Vincenz0
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-12-2025

Vincenz0

Coder

MrDrako schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 01:42:
Half duplex betekend dat data 1 kant op stroomd, dus niet tegelijkertijd sturen en verzenden.
Dit klinkt langzamer maar je merkt er niks van.
dat slaat nergens op, zodra je een beetje gaat downdloaden oid dan trekt je je verbinding plat. laat staan bit torrent waarbij ook de upload zwaar meeteld. ik raad aan even de stekkertjes opnieuw op je kabel te knijpen.

ik denk dat hij niet goed contact maakt :)

Coding 4 Fun!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Sorry, praten we hier over een 100 MBit internetverbinding? Nee. Je trekt 100 MBit half duplex echt niet vol met wat internetverkeer, hooguit met LAN-filetransfers en dan nog tegelijk allebei de kanten op.

Dat je met torrents een Speedtouch 546 wel plat krijgt ligt aan heel andere zaken dan aan half/full duplex...

[ Voor 21% gewijzigd door CodeCaster op 24-10-2006 02:56 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Verwijderd

Topicstarter
OK,

weer een kleine update;

internet doet 't zoals gezegd nu, maar ben natuurlijk nog niet helemaal tevreden.
In System Preferences/Network/Built-in Ethernet heb ik het 'tabblad' Ethernet nu niet op Automatically staan, maar op Manually (advanced). Daar heb ik inmiddels ontdekt dat half- EN full-duplex beide gewoon werken, de instelling die er voor zorgt dat de Automatically instelling niet werkt is Speed.
Wanneer deze op 10baseT/UTP staat werkt 't, wanneer deze op 100baseTX of Autoselect staat heb ik weer geen verbinding. Nou weet ik niet of het in de praktijk veel verschil maakt, maar als er meer snelheid in zit wil ik er die graag uithalen natuurlijk.
Voor de duidelijkheid, ik ben niet iemand die veelvuldig muziek of films download, heb niet eens een P2P of bit-torrent programma in gebruik, maar ik maak wel bijna doorlopend gebruik van internet...ben een informatie-junk, dus ik waai uit over het hele internet. Dus snelheid is zeker wel belangrijk.
Oh, ik heb even gekeken, het is inderdaad een 100Mbit verbinding. Tenminste, bij de andere twee dan, bij is het nu natuurlijk maar 10Mbit... :-(

Iemand enig idee wat daar de oorzaak van is? Bij mijn broers Mac staat alles wel gewoon op Automatically (euhm, voor de duidelijkheid, ik ben dan wel Nederlander, maar ik heb bij al m'n gadgets -PDA, GSM etc.- het besturingssysteem op Engels staan, 'Play' is voor mij makkelijker dan 'Afspelen' en info op internet is meestal ook in het Engels natuurlijk, waardoor aanwijzingen makkelijker te volgen zijn...maar dat terzijde), dus het zou moeten werken. Of heeft mijn langere kabel tot gevolg dat de evrbinding zoveel langzamer wordt?
Ben beetje huiverig om stekkers opnieuw er op te zetten eerlijk gezegd.
Heb er nog genoeg stekkertjes en zelfs meerdere 'tangen' daarvoor liggen, maar eigenlijk weet ik dat ik vorige keer al uiterst nauwkeurig geprobeerd heb de stekkers er op te zetten, dus ik betwijfel of ze beter zijn wanneer ik ze opnieuw doe, en de kabel is dan wel erg lang, maar het stuk dat ik in huis heb houdt niet echt over... :-/
Ze zijn nu straight gemonteerd, is dat goed, of zou dat juist cross moeten zijn?
Alweer bedankt alvast!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 27-01 12:49

geerttttt

Manisch positief

Straight is prima, verder heb je nu dus 10 mbit. Ik neem aan dat je een internetverbinding hebt van circa 4mbit down en 1 mbit up oid?

dat is dus samen 5 mbit. je kunt 10 mbit hebben op je kabeltje.

Ik weet zeker dat jij het snelheidsverschil niet gaat merken of jij nu een 100mbit link zou hebben naar je vriend of een 10 mbit link gezien je niet met vele file transfers gaat werken.

Wat je evt wel zou kunnen doen is de stekker eraf knippen en er een nieuwe aan zetten. Het kan zijn dat een paar kabeltjes geen contact maken waardoor je mac geen verbinding krijgt.

Maar nogmaals, het verschil zal in jouw geval minimaal zijn...

Oost west, 127.0.0.1 best!

• Reptile209
  • Nu online

Reptile209

- gers -

Zoals geerttttt al aangeeft: de 10 mbit die je overhoudt is waarschijnlijk meer dan voldoende om te internetten (want is sneller dan je internetverbinding). Waar je het wel bij merkt, is bij LAN-verkeer, dus als je bestanden tussen twee computers wilt oversturen binnen je eigen netwerk. Dat zal een factor 10 minder snel gaan (nog steeds rond de 1 megabyte per seconde).

Het probleem in de kabel is - denk ik - niet zozeer een los contactje zoals hierboven wordt gesuggereerd, maar een verkeerde adervolgorde. De volgorde zoals die in de FAQ staat, zorgt dat de aders geen last van elkaars signaal hebben door een slimme twisting in de aders. Als je die volgorde niet aanhoudt, kunnen ze elkaar gaan storen en haal je je maximale snelheid (of lengte) niet. En dan kan het dus zijn dat je helemaal geen verbinding krijgt (apparaten kletsen met elkaar en spreken 100 mbit af want dat kunnen ze beiden, maar de kabel blijkt het niet aan te kunnen). De oude mac van je broer zal mogelijk een 10 mbit kaartje aan boord hebben, waardoor "auto" alleen de duplex regelt en niet de snelheid en het dus altijd werkt.

De meeste (alle?) UTP-stekkers zijn doorzichtig, in ieder geval het deel waar je de aders vastzet. Probeer eens of je kan zien of de volgorde klopt, dan hoef je nog niets los te maken. Als hij niet klopt, heb je aan een paar centimeter speling al ruim voldoende om een nieuwe stekker te knijpen. Zo kort zal het toch niet zijn? ;)

Verwijderd

Topicstarter
OK,

thanx, Geerttttt en Reptile209, maakt alweer wat meer duidelijk.
Ik ga het voor nu even laten zo, en eerst m'n nieuwe aanwinst eens helemaal leren kennen en inrichten zoals ik 'm hebben wil.
Toch nog even twee vraagjes;
-begrijp ik goed dat de kleur van de kabels ook echt verschil maakt? Dus dat de eerste kabel bij straight wit/oranje moet zijn, de tweede oranje, etc.? Ik dacht namelijk dat de kleur op zich nix uitmaakte, alleen de volgorde van de kabels in de twee stekkers zeg maar. Dus dat ook de eerste kabel groen en de tweede wit/groen mag zijn, als dat dan bij het andere uiteinde ook maar zo is? Hmm, ben even m'n eigen kant-en-klare korte kabeltje aan het bekijken, en die houdt wel precies die kleuren aan inderdaad...dus daarmee zal ik zelf het antwoord al wel gegeven hebben...en meteen ook de echte oorzaak van mijn probleem dus!
-de snelheid zal in de praktijk niet veel uitmaken wordt gezegd, dus tot ik tijd en zin heb om de kabels eens goed te stekkeren is het zo even prima, maar nu is het geval dat ik straks waarschijnlijk een website ga (laten?) maken, die ergens wordt gehost, maar die ik in ieder geval vanuit m'n Mac wil gaan bijhouden en updaten. Maakt de snelheid in dat geval nog een groot, merkbaar verschil?

Geweldig trouwens dat er zo snel een oplossing is aangedragen en zo wordt meegedacht. Ben nog een beetje een noob op dit gebied, en vind het lullig om alleen de vragende partij te zijn. Op het gebied van Palm OS heb ik dan weer wat meer kennis, dus ik ben gewend op die betreffende forums ook eens wat antwoorden te kunnen geven. Denk dat ik binnenkort nog wel wat meer (Mac-specifieke) vragen zal hebben, dus hopelijk is dat forum net zo effectief! :-)

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:35

Cyphax

Moderator LNX
Verwijderd schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 17:23:
-begrijp ik goed dat de kleur van de kabels ook echt verschil maakt? Dus dat de eerste kabel bij straight wit/oranje moet zijn, de tweede oranje, etc.? Ik dacht namelijk dat de kleur op zich nix uitmaakte, alleen de volgorde van de kabels in de twee stekkers zeg maar. Dus dat ok de eerste kabel groen en de tweede wit/groen mag zijn, zal dat dan bij het andere uiteinde ook maar zo is? Hmm, ben even m'n eigen kant-en-klare korte kabeltje aan het bekijken, en die houdt wel precies die kleuren aan inderdaad...dus daarmee zal ik zelf het antwoord al wel gegeven hebben...en meteen ook de echte oorzaak van mijn probleem dus!
Dat maakt uit, omdat de aders in je kabel op een bepaalde manier getwist zijn (hence de naam Twisted Pair, oftewel de TP in UTP ;)).

Saved by the buoyancy of citrus

• Reptile209
  • Nu online

Reptile209

- gers -

Verwijderd schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 17:23:
-begrijp ik goed dat de kleur van de kabels ook echt verschil maakt? Dus dat de eerste kabel bij straight wit/oranje moet zijn, de tweede oranje, etc.? Ik dacht namelijk dat de kleur op zich nix uitmaakte, alleen de volgorde van de kabels in de twee stekkers zeg maar. Dus dat ok de eerste kabel groen en de tweede wit/groen mag zijn, zal dat dan bij het andere uiteinde ook maar zo is? Hmm, ben even m'n eigen kant-en-klare korte kabeltje aan het bekijken, en die houdt wel precies die kleuren aan inderdaad...dus daarmee zal ik zelf het antwoord al wel gegeven hebben...en meteen ook de echte oorzaak van mijn probleem dus!
Van Wikipedia:
Twisted pair is een veel voorkomende kabel waarbij twee draden rond elkaar zijn gewonden met de bedoeling om elektromagnetische interferentie ("overspraak") te vermijden. De werking van een getwist paar berust op het principe dat een dergelijke kabel in een (homogeen) elektromagnetisch stoorveld gemiddeld geen lus-oppervlakte heeft en het stoorveld dus geen stoorspanning kan induceren. De inductiespanning die in één lus wordt opgewekt wordt tegengewerkt door die van de volgende halve winding, waar de aders precies andersom liggen. Ook wordt het signaal vaak differentieel verstuurd, zodat ook capacitieve storing geëlimineerd wordt.
De volgorde is dus (heel erg) van belang voor optimaal resultaat.
-de snelheid zal in de praktijk niet veel uitmaken wordt gezegd, dus tot ik tijd en zin heb om de kabels eens goed te stekkeren is het zo even prima, maar nu is het geval dat ik straks waarschijnlijk een website ga (laten?) maken, die ergens wordt gehost, maar die ik in ieder geval vanuit m'n Mac wil gaan bijhouden en updaten. Maakt de snelheid in dat geval nog een groot, merkbaar verschil?
Website bij je hoster updaten loopt via internet (tenzij je je eigen webserver draait). Dus zie eerdere antwoorden :).

offtopic:
Damn, * Reptile209 is traaaag aan het worden :P

Verwijderd

Topicstarter
Tja,

dat was dus nog niet in mijn simpele geest opgekomen, ik dacht, al die draadjes zijn hetzelfde, dus dat zal nix uitmaken. Het motto 'keep it simple, stupid!' gaat dus niet altijd op :-/
Binnenkort aan het her-stekkeren dus maar!

• Sosabowski
  • Laatst online: 04-02 22:20

Sosabowski

nerd

Verwijderd schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 17:41:
Tja,

dat was dus nog niet in mijn simpele geest opgekomen, ik dacht, al die draadjes zijn hetzelfde, dus dat zal nix uitmaken. Het motto 'keep it simple, stupid!' gaat dus niet altijd op :-/
Binnenkort aan het her-stekkeren dus maar!
Tsja, veel voorkomende fout. Ik heb ooit een studentenhuis mogen her-stekkeren. Op 10Mb werkt het probleemloos maar 100Mb ho maar. Zorg da je het plaatje uit de FAQ er bij hbt en er kan niks fout gaan.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Verwijderd

Topicstarter
Ja, vermoedde al dat ik niet de enige zou zijn die dat wat te simplistisch zag. Ik leer hier in 1 dag meer dan in een week op school vroeger :-)
Nou was ik tot een paar jaar geleden ook nog een absolute digibeet, en ik ben op de autodidactische manier inmiddels zover gekomen dat anderen (jawel, nog grotere noobs, ze bestaan) MIJ soms al om hulp vragen...
Zo weet ik nog de eerste keer dat ik iets met ethernetkabels te maken kreeg. Ik dacht 'ethernetKABEL'? Huh!? Ik hoorde immers altijd van die radio-jingles met "radio Huppeldupup, de heetste hits op de ether!".
Dus ik dacht dat ether iets draadloos was, dus dat kon ik niet helemaal rijmen met het kabel gedeelte. Euhm, eerlijk gezegd nog niet helemaal, want bij 'etheric force' op Wikipedia geven ze toch echt aan dat het de benaming was van een draadloze (radio) verbinding. Maar goed, ook daar kom ik nog wel eens achter....
Pagina: 1