Zomertijd en niet-zomertijd

Pagina: 1
Acties:
  • 367 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• cyctech
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-11-2025
GOTers,
Ik heb nagedacht over het nut van de zomertijd en de niet-zomertijd.
Ik begrijp dat de zomertijd is ingevoerd om in de zomer een zolang mogelijke dag te creeren.
Dat wil zeggen, zo lang mogelijk daglicht. ( zo hoeft men in de ochtend geen kunstmatig-licht te gebruiken )

Maar wat is nu het nut van het terug zetten van de tijd, in het najaar?
Welke positieve bijdrage heeft dat?

Dus mijn vraag, waarom houden we niet simpel weg de zomertijd als enige tijd.
Dat heeft als extra voordeel dat de tijdsverschillen tussen ons en landen die geen verschillende tijden kennen constant blijven, zodat men daar geen extra rekening mee hoeft te houden.

Gaarne hoor ik van jullie 8)

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Als je in de winter ook zomertijd gebruikt, dan is het 's ochtends wel érg lang donker, waardoor je al je energiebesparingen weer teniet doet ;)

Zomertijd is vooral handig omdat het zonder zomertijd al vanaf 4 uur 's nachts licht zou gaan worden, terwijl iedereen dan nog ligt te slapen, en dat uurtje extra veel handig is om het zo tussen 10 en 11 's avonds erbij te hebben :)

• Fido
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-01 15:17

Fido

C:\> park

Ik lees net op Wikipedia dat we in de wintertijd nog één uur vooruit lopen op de 'zonne tijd'. In de zomer lopen we zelfs 2 uur voor op de 'zonne tijd'. Ik stel voor dat we daarom maar echt op de 'zonne tijd' gaan leven, en geen gezeur meer hebben over klok vooruit of achteruit en geen slaapproblemen meer kennen daardoor.

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:57
Tja, dan zullen we alle tijdszones een uur op moeten schuiven :?

In principe is het gewoon praktisch om van 7 uur smorgens tot zo laat mogelijk licht te hebben, of wem oetne het maatschappij ritme aan passen. dus eerder naar bed, en vroeger op.
Ik heb nu al de schurft om optijd in bed te liggen, laat staan dan :P

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:06

Dido

heforshe

Fido schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 23:28:
Ik lees net op Wikipedia dat we in de wintertijd nog één uur vooruit lopen op de 'zonne tijd'. In de zomer lopen we zelfs 2 uur voor op de 'zonne tijd'. Ik stel voor dat we daarom maar echt op de 'zonne tijd' gaan leven, en geen gezeur meer hebben over klok vooruit of achteruit en geen slaapproblemen meer kennen daardoor.
Dat komt omdat we eigenlijk in dezelfde tijdzone als het VK zitten. 100% op zonnetijd gaan leven is, zoals eerder al gezegd, energieverspilling, en als je het echt goed wilt doen, moet je je horloge goed zetten als je van Den Haag naar Arnhem reist. Hoe handig lijkt je dat?

Wat betekent mijn avatar?

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:42
Dido schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 06:55:
[...]

Dat komt omdat we eigenlijk in dezelfde tijdzone als het VK zitten. 100% op zonnetijd gaan leven is, zoals eerder al gezegd, energieverspilling, en als je het echt goed wilt doen, moet je je horloge goed zetten als je van Den Haag naar Arnhem reist. Hoe handig lijkt je dat?
Niet te vergeten dat je dan ook iedere dag je je horloge 's morgens bij moet stellen omdat de zonnetijd weer iets verschoven is.

[removed]

• robertpNL
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
De zomertijd begint op de laatste zondag van maart, en duurt tot de laatste zondag van oktober. Dus m.a.w., a.s. zaterdag- op zondagnacht gaat de klok een uur achteruit.

Tot 1916 was Nederland verdeeld in verschillende tijdzones. Maar mede door de komst van de treinen, werd de klok landelijk gelijk getrokken aan die van de Amsterdamse zone. Vanaf dan werd de zomer-/wintertijd ingevoerd. Energie- en geldbesparing waren de voornaamste redenen.

In de Tweede Wereldoorlog hadden de Duitsers behoefte aan een continentale tijd. Want Nederland had de Amsterdamse tijd, die twintig minuten voorliep op Engeland. Dit was voor de Duiters lastig en stelden in mei 1940 de klokken gelijk. Nederland ging toen 1 uur en 40 minuten vooruit.

Pas in 1942 moesten de Nederlanders hun klokken weer aanpassen aan de wintertijd. Vanaf dan werd de klok tot 1977 niet aangepast.

In 1977 werd de zomer-/wintertijd weer ingevoerd zoals wij die nu kennen. Een lange tijd duurde onze zomertijd van maart tot eind september (we liepen dan een maand lang gelijk met Engeland), maar enige jaren geleden werd de zomertijd verlengd naar eind oktober. Zo blijven wij altijd een uur verschil houden met onze buurlanden.

Engeland heeft altijd de universal time, de UTC oftewel de GMT tijd. Zeg maar, de centrale tijd voor de wereld (of hoe je het ook mag noemen). Dit is altijd de juiste tijd en wordt nooit aangepast. In de winter, dit is onze officiele tijd, verschillen wij +1 met de UTC/GMT tijd. Tijdens de zomerperiode is dit +2, maar is niet de officiele tijd gezien de stand van de zon. (fout, zie hieronder)
Als je een willekeurige (S)NTP tijd synchronisatie bekijkt, levert die aan jouw altijd de UTC tijd. Je OS past dit naar je West-Europese tijdzone.

Even uit me hoofd dit allemaal, maar ik kan ergens vast en zeker een foutje hebben gemaakt.

[ Voor 3% gewijzigd door robertpNL op 24-10-2006 10:57 . Reden: Correcties en tikfoutjes ]

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-01 03:14
Zowiezo klopt onze zonetijd niet eens want de wereld bestaat uit 24 tijdzones, en 360 graden. Als je deze deelt krijg je 15, dus elke 15 graden lengte zou je dus 1 uur moeten opschuiven. Nederland ligt ongeveer op 4 graden lengte, dus theoretisch zouden we op dezelfde tijd als GB moeten zitten. Maar voor economische redenen is dit natuurlijk niet handig, van NL naar Duitsland of Frankrijk naar Oostenrijk zou iedereen zijn klokje moeten verzetten.

• Spheroid
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-01 12:56
Megamind schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 09:02:
Sowieso klopt onze zonetijd niet eens want de wereld bestaat uit 24 tijdzones, en 360 graden. Als je deze deelt krijg je 15, dus elke 15 graden lengte zou je dus 1 uur moeten opschuiven. Nederland ligt ongeveer op 4 graden lengte, dus theoretisch zouden we op dezelfde tijd als GB moeten zitten. Maar voor economische redenen is dit natuurlijk niet handig, van NL naar Duitsland of Frankrijk naar Oostenrijk zou iedereen zijn klokje moeten verzetten.
Ik vermoed niet dat onze handelsbetrekkingen met het Verenigd Koninkrijk en Portugal erg veel te lijden hebben onder dat uurtje tijdsverschil eigenlijk. Ik denk ook niet dat de VS of Canada minder goed functioneren omdat ze meerdere tijdzones hebben. Ik vermoed dat het eigenlijk vooral historisch gegroeid is omdat Nederland gewoon meer banden heeft met het continent.

Een economisch motief lijkt me dus wat vergezocht.

[ Voor 9% gewijzigd door Spheroid op 24-10-2006 10:06 ]

La majestueuse égalité des lois, qui interdit au riche comme au pauvre de coucher sous les ponts, de mendier dans les rues et de voler du pain. - Anatole France

• jaapstobbe
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:54
Ik krijg het idee dat hier mensen zijn die denken dat je met een afspraak zoals zomertijd, daadwerkelijk meer uren licht per dag genereert...nou dat is dus niet zo! :)

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:57
jaapstobbe schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 10:37:
Ik krijg het idee dat hier mensen zijn die denken dat je met een afspraak zoals zomertijd, daadwerkelijk meer uren licht per dag genereert...nou dat is dus niet zo! :)
Is maar net hoe je het bekijkt. Lichturen die er zijn terwijl je ligt te maffen kunnen er net zo goed níet zijn....dus als je het levensritme daar aan aanpast(dus om 6uur op in de zomer en om 10uur naar bed, maak je optimaal gebruik van het daglicht

We creëren nu meer lichturen terwijl je wakker bent, en dan lijkt het langer licht.

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Verwijderd

cyctech schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 23:19:Maar wat is nu het nut van het terug zetten van de tijd, in het najaar?
Welke positieve bijdrage heeft dat?

Dus mijn vraag, waarom houden we niet simpel weg de zomertijd als enige tijd.
Dat heeft als extra voordeel dat de tijdsverschillen tussen ons en landen die geen verschillende tijden kennen constant blijven, zodat men daar geen extra rekening mee hoeft te houden.
Dat is hetzelfde als de klok permanent één uur vooruitzetten en wat is daar het nut van?
Het is gewoon jezelf voor de gek houden, je kunt net zo goed afspreken dat het werk om bijvoorbeeld 7:00 begint in plaats van om 8:00.

Nu al lopen we 40 minuten (winter) of 1 uur en 40 minuten (zomer) voor op de zonnetijd. Oorspronkelijk was 12:00 het moment dat de zon op zijn hoogst stond, laten we dat alsjeblieft zo houden. In de zomer staat de zon pas om 13:40 op zijn hoogst!
Want Nederland had de Amsterdamse tijd, die twintig minuten voorliep op Engeland. Dit was voor de Duiters lastig en stelden in mei 1940 de klokken gelijk. Nederland ging toen 1 uur en 40 minuten vooruit.
Je verhaal klopt maar dit wil ik even nuanceren: het is niet zo zeer dat Nederland 20 minuten voor liep op Engeland (wat op zich waar is) maar dat Nederland 40 minuten achterliep op Berlijnse tijd. De klok werd in Nederland dus 40 minuten vooruit gezet. Inclusief zomertijd is dat 1 uur en 40 minuten.
Ik vermoed dat het eigenlijk vooral historisch gegroeid is omdat Nederland gewoon meer banden heeft met het continent.
Ja, en dit historische moment vond dus plaats in de tweede wereldoorlog, door de Duitse bezetters! Na de oorlog heeft de regering het maar zo gelaten.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2006 10:56 ]

• Reptile209
  • Laatst online: 13:49

Reptile209

- gers -

Spheroid schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 10:06:
[...]
Ik vermoed dat het eigenlijk vooral historisch gegroeid is omdat Nederland gewoon meer banden heeft met het continent.

Vrij vertaald naar het verhaal van robertpNL: het was dus niet zozeer een economisch motief, als wel het feit dat Nederland door Duitsland bezet is geweest en Groot-Brittannië niet. Bij ons is de tijd aangepast aan de Duitse klok, en bij de Engelsen dus niet.

Zo scherp als een voetbal!

• lex
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2024

lex

in het Amerikaans heet het toch ook 'Daylight saving time' :)

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

jaapstobbe schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 10:37:
Als je 'dag' definieert als 'etmaal' dan inderdaad niet.

Maar als je voor 'dag' dat gedeelte van de tijd neemt dat het merendeel van de mensen wakker is, dan genereer je wel degelijk meer uren licht per dag ;)

Verwijderd

Spheroid schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 10:06:
[...]
Ik vermoed niet dat onze handelsbetrekkingen met het Verenigd Koninkrijk en Portugal erg veel te lijden hebben onder dat uurtje tijdsverschil eigenlijk. Ik denk ook niet dat de VS of Canada minder goed functioneren omdat ze meerdere tijdzones hebben. Ik vermoed dat het eigenlijk vooral historisch gegroeid is omdat Nederland gewoon meer banden heeft met het continent.

Mag ik erop wijzen, dat de tijdgrenzen in de VS min of meer in de middel of no where lopen. De bevolking is zo goed als geconcentreerd op de twee kusten. Anders zou het het zijn als er bijvoorbeeld een tijdsgrens tussen Nederland en duitsland zou lopen, dwars door een van de dichtsvolkte gebieden van europa.

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Verwijderd schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 08:25:
[...]

Mag ik erop wijzen, dat de tijdgrenzen in de VS min of meer in de middel of no where lopen. De bevolking is zo goed als geconcentreerd op de twee kusten. Anders zou het het zijn als er bijvoorbeeld een tijdsgrens tussen Nederland en duitsland zou lopen, dwars door een van de dichtsvolkte gebieden van europa.
Dat valt ook wel weer mee... Tot voor kort (dacht dit of vorig jaar voor het eerst), deed Indianapolis helemaal niet mee aan uurtje verschuiven ;) Alle omringende staten deden dat dus wel.

Sowieso vind ik het systeem in Amerika niet handig, daar wordt niet netjes de tijd met 1 uur aangepast, nee de hele tijdzone schuift gezellig een op 7(8)7

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:37

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Tegenwoordig is het ook meer nuttig voor het ervaren van het licht zijn dan voor de energiebesparing.

De enige dingen die energie gebruiken waarvoor het uit maakt zijn de lampen thuis.
Op kantoren, op straat, en al dat soort energieverbruik brand even lang, zomer of wintertijd.
En tegenwoordig wordt er zoveel energie gebruikt dat de besparing die de zomer/wintertijd oplevert te verwaarlozen is.

Maarja, alle beetjes helpen hè. ;)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Verwijderd

BtM909 schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 13:41:
[...]

Dat valt ook wel weer mee... Tot voor kort (dacht dit of vorig jaar voor het eerst), deed Indianapolis helemaal niet mee aan uurtje verschuiven ;) Alle omringende staten deden dat dus wel.

Sowieso vind ik het systeem in Amerika niet handig, daar wordt niet netjes de tijd met 1 uur aangepast, nee de hele tijdzone schuift gezellig een op 7(8)7
Die snap ik geloof ik niet helemaal....
als de hele tijdzone een uur opschijft... dan pas je toch de tijd per indiviu een uur aan? Of verschuiven zij dan meer dan een uur?

Verder vind ik het altijd heel fijn dat je ook nog is een langere nacht hebt als de klok een uurtje teruggaat. Door de tijd in de winter terug te zetten, heb je toch trouwens ook langere dagen?
Het wordt nu rond 8 uur licht. Als je de klok terugzet is dat om 7 uur: kortom: dus langere dagen? :)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2006 14:28 ]

• Jormungandr
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-01 13:46
Hm, ik dacht dat dat gedoe met winteruur een mythe was die de wereld is ingestuurd door de energiemaatschapijen enzo vanwege goedkoper of iets in die aard.

Ze mochten/mogen dat zomeruur wel afschaffen van mij. 2x horloge verzetten is 2x teveel. Een horloge is er om 1x goed te zetten en dan afblijven.

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-01 18:21

Metro2002

Memento mori

eamelink schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 23:27:
Als je in de winter ook zomertijd gebruikt, dan is het 's ochtends wel érg lang donker, waardoor je al je energiebesparingen weer teniet doet ;)

Zomertijd is vooral handig omdat het zonder zomertijd al vanaf 4 uur 's nachts licht zou gaan worden, terwijl iedereen dan nog ligt te slapen, en dat uurtje extra veel handig is om het zo tussen 10 en 11 's avonds erbij te hebben :)
Ja maar nu is het 's avonds weer extra snel donker waardoor ik ipv 's ochtends 's avonds de lichten een uur eerder aan moet zetten. :P

In de winter heeft het gewoon geen zin naar mijn mening. Het is gewoon minder lang licht. Of je de tijd nou een uur verschuift of niet. Je hebt maar een x aantal uren licht per dag en daar verander je niks aan.

:) mja de wintertijd is de echte tijd he ;) dus dat moeten we ook respecteren :P

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
Als je ziet dat zelfs de boeren hun koeien in kleine stapjes steeds later moeten gaan melken om het uur tijdsverschil goed te maken dan vraag ik me toch erg af of de nadelen de voordelen (een minieme energiebesparing, en zelfs daarover zijn de onderzoeken verschillend) niet teniet doen.

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

Pagina: 1