HP d530: werkt niet meer na format

Pagina: 1
Acties:
  • 141 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• fritsjof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:14
Hallo,

Onlangs een HP d530 (p4 2.8,512,533) in handen gekregen. Hij komt bij een bedrijf vandaan dus ik moest een format uitvoeren (kon alleen inloggen met gebruikersnaam en wachtwoord, maar die heb ik niet), kleine moeite, dacht ik, en ik ging dankbaar aan de slag.

Het apparaat is supercompact, er is dus geen ruimte voor een CD-ROM/DVD-speler. (Er zit wel een sleuf aan de voorkant met een klepje, ingang voor een datadisk oid), dus ik dacht: ik koop een externe DVD-brander (USB2), daar doe ik m'n Windows XP cd in en ik stel BIOS in op First boot device: CD-ROM, ik boot van de CD-ROM, verwijder de partities, maak 1 grote en installeer Windows opnieuw.

Helaas, dit ging niet: booten bleef hij van de HD, ook toen ik als second boot device USB had gezet, de externe drive is tenslotte USB). Dit bracht geen verandering.
Dus ik de HD (40 GB, Seagate) uit de pc gehaald en in een andere pc gezet, daar geboot van CD-ROM, partities (3 stuks geloof ik) verwijderd en windows geinstalleerd. Schijf teruggeplaats, 1st bootdevice weer op HD gezet en....

Niks, gewoon een knipperende cursor rechtsbovenin het zwarte scherm.

Ik vraag mij af: is een HP (BIOS?) zo gebouwd dat als je de HD-indeling verandert het gewoon niet meer loopt? Moet ik iets veranderen in 't BIOS voor de boot van (externe, USB) CD-ROM/DVD-drive?

Of is de enige optie booten van een USB-stick met Windows?

Alle hulp is welkom, alvast heel erg bedanakt! _/-\o_

Frits

Bekabelde WIFI

• Evano
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 01-02 20:41
Ehm, volgens mij gaat booten door middel van USB sowieso niet lukken..
Dat kan alleen met IDE en S-ATA..

Kun je even wat specificaties en als het kan een foto'tje van binnenkant/buitenkant plc geven?

• fritsjof
Allereerst: bedankt voor de reply!

Productspecs:
HP Compaq d530
P4 2,8 GHz HT
256 MB
40 GB
LAN WXP Pro SP1a
Type: (DF428A)
Er zit ook een multibay in, hier kan volgens mij iets van een CD-ROM-speler in, maar die heb ik helaas niet :'( (Kan bij HP op de site geen documentatie vinden over dit model, 'niet beschikbaar;, hij is ook niet meer in de handel volgens hun, de links zijn dood).

Hier plaatjes (en uitleg) van de voor-, boven- en zijkant (PDF, layout door de fabrikant, excuses).
Kan op t moment van de binnenkant geen foto maken, maar het is wel te zien op het plaatje in de PDF. Er is amper ruimte boven het moderbord, dus dat zie je amper, helemaal dichtgebouwd.

Ik snap gewoon niet dat 'ie Windows niet start vanaf die hd terwijl hij dat wel doet in een andere pc (overigens een Fujitsu Siemens, oudje hoor, 1500mhz).

Bekabelde WIFI

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:11
Een Windows installatie is niet alleen maar bestandjes kopieren naar de harde schijf. De installatie kijk naar wat voor hardware je hebt en installeert de benodigde drivers. Je kan de harde schijf niet ff in een andere pc stoppen (met andere hardware).

Kan je de kast niet gewoon openschroeven en een CD/DVD drive eraan hangen?

• vierkant228
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-04-2025
Als ik naar de pdf kijk zit hier een normale PATA schijf in.
Zet hier een (met de kast open) een PATA CD-rom bij (eventueel 80pins kabel vervangen) en het moet lukken (uiteraard bios CD first)

• fritsjof
Ik snap dat bestande kopieeren en in andere pc stoppen niet goed werkt, maar over het algemeen werkt het wel. Windows gaat lopen muiten over hardware die anders is, maar dat moet voor XP toch niet zo;n groot probleem zijn dacht ik...

Ik zal dat doen, kabel vervangen, cd-romspeler aan de IDE met de schijf en dan maar opnieuw.
Wilde dat niet doem omdat het zo erg dichtgetimmerd zit allemaal.
Lijkt wel de beste optie inderdaad.

Bedankt allemaal voor jullie hulp! _/-\o_

Bekabelde WIFI

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:11
fritsjof schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 01:16:
Ik snap dat bestande kopieeren en in andere pc stoppen niet goed werkt, maar over het algemeen werkt het wel. Windows gaat lopen muiten over hardware die anders is, maar dat moet voor XP toch niet zo;n groot probleem zijn dacht ik...
Vroeger met Win98 was het vaak geen probleem. Met XP werkt het juist vaker niet dan wel.
Anyway.. succes ;)

edit:

Misschien is dit wat voor je, als het past: http://tweakers.net/aanbod/advertentie/47039

[ Voor 10% gewijzigd door Jimster op 24-10-2006 01:21 ]

• Charlie932
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 31-01 17:07
Die sleuf met dat klepje zoals jij dat noemt, daar kan juist een CDrom speler / DVD speler in!
(Zo'n slimdrive.)
Kijk maar eens op ebay.com ofzo.... daar staan er genoeg!...

Hmm... zie dat op ebay.com wel complete systemen staan, maar geen losse cdspelers.
Dat wordt even zoeken. Maar juist dat slot is er speciaal voor, en daarom kan je in de bios ook CDrom kiezen.

Dus is dus de interne variant, en geen externe zoals jij dat had willen doen.

Wat je even kan uitzoeken is hoeveel andere cdspelers van andere types eventueel uitwisselbaar zijn. (sparenummer op HP site)
In laptops worden ook vaak die slot-in (slimdrives gebruikt) zoals de E500.

[ Voor 68% gewijzigd door Charlie932 op 24-10-2006 09:35 ]

Het leven is net een dolfijn...... meestal dol, maar soms ook fijn.

• Evano
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 01-02 20:41
Inderdaad, wat jij nodig hebt is alleen niet een normale; maar een zogenaamde slot-in drive.

Als je nou zo'n slot-in dvd-speler ofzo bemachtigt, kan je gewoon Windows installeren.

Verwijderd

Hallo FritsJof,

Op mn werk heb ik ook te maken met de HP 530, alleen dan de SFF editie. Qua Hardware moet deze hetzelfde wezen. In de BIOS is het mogelijk om de prioriteit van het bootdevice aan te geven. Aangezien je hier al het één en ander uitgesloten hebt, zal ik daar verder niet op in gaan.

Wanneer je XP op een Harddisk hebt staan en fysiek (mobo/chipset en cpu) veranderd van systeem, wil dat wel eens problemen met XP opleveren. Voordat je de harddisk overzet naar het "nieuwe" systeem (in jouw geval dus de 530) dien je een aantal bestanden te vervangen en een registerkey toe te voegen. Ik heb eventueel deze bestanden met registerwaarde wel voor je. Geef maar een locatie/adres waar ik ze neer kan zetten, mocht je hier belangstelling bij hebben.

Het gaat om de volgende bestanden:
- atapi.sys
- intelide.sys
- mergeide.reg
- pciide.sys
- pciidex.sys

Het is dan de bedoeling dat je de HD eerst weer in je Fut/Siemens zet. XP Opstarten, de bestanden plaatsen met de handleiding die je erbij krijgt en de pc weer uit zetten. De HD in de 530 bouwen en weer booten. Het systeem zou dan moeten starten.

Ik hoor wel van je als je belangstelling hebt.

Groeten

• Kirpeknots
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 26-01 13:36

Kirpeknots

Wazzup!

F10 gebruiken om in je bios te komen.

Boot prioriteit veranderen zo dat je van USB kan booten.
USB schijf/CDROM met bootsector en installatiebestanden.
Klaar.

Verwijderd

Kast open en simpel CD spelertje los ernaast hangen, we hebben geen d530 hier echter doen we dit ook met andere PC's.

USB boot gaat alleen van Stick, (nog) niet van een extern apparaat bij mijn weten.
Pagina: 1