Toon posts:

[6800GT] Spellen sluiten opeeens

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Weet niet hoe het komt maar sinds kort heb ik problemen met mijn Gigabyte GV-N68T256DH GeForce 6800 GT.
Zolang ik in windows blijf is er geen probleem, echter zodra ik een spel start beginnen de problemen.
Het gaat ff goed, maar dan wordt ik er zonder verdere melding uitgegooid. Dit probleem doet zich voor bij verschillende spellen en verschillende drivers, ook een windows herinstallatie heeft niet kunnen baten. Nu heb ik de standaard koeler vervangen door een Zalman maar dat zou volgens mij geen probleem kunnen zijn.
Is dit een bekend probleem of wordt het gewoon kaart weggooien en een nieuwe kopen

Verwijderd

Topicstarter
Ja, dan kan ik 999 pagina´s gaan doorzoeken, voordat ik zover ben ben ik al 400 keer uit explorer gegooid. Ik hoopte dat iemand mij verder kon helpen.

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07:47
Verwijderd schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 21:01:
Ja, dan kan ik 999 pagina´s gaan doorzoeken, voordat ik zover ben ben ik al 400 keer uit explorer gegooid. Ik hoopte dat iemand mij verder kon helpen.
Ik bedoel dat je het daar beter in kunt vragen, daar is het topic speciaal voor.

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Aparte problemen mogen ook best in een apart topic hoor :)

Zorg er dan wel voor dat je voldoende informatie geeft. Wat zijn de specs van je pc, welke software gebruik je (OS, drivers) bijvoorbeeld. Vermeld ook bij welke programma's je problemen hebt en op welke momenten (tijdens het laden, spontaan of wat anders). Op deze manier is het vooral gokken :)

Ik heb ook de topictitel wat aangepast.

[ Voor 5% gewijzigd door Pollewob op 25-10-2006 12:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
Tuurlijk, zo vaak heb ik niet zulke problemen dus weet niet goed hoe het te brengen.

Windows XP home
Moederbord: Asus P5AD2 Deluxe
CPU : P4 Intel Prescott 3.4
GFX : Gigabyte 6800GT
4x 512Mb Corsair CM2X512-4300C3
Antec Smartpower 500W voeding.

Het gaat soms fout in explorer, maar dat is maar zelden.
Vooral in Eve-online en GTR2 gaat het snel mis.
Soms na 5 minuten en een volgende keer na een minuut of 15 maar nooit veel langer als dat.
Eve-online wordt afgesloten zonder verdere mededeling en gebeurt minder vaak.

3Dmark2006 gaat gewoon goed en ook PCMark2004 is geen probleem in de laatste komt de CPU temperatuur niet hoger dan 65C en de GFX niet hoger dan 46C.

Tijdens GTR2 liggen de temperaturen hoger, op het moment van ctd. CPU 63C, GFX 50C, volgens mij nog steeds niet extreem hoog.

Verwijderd

Hoe staan de waarden in je BIOS omtrent het grafische gebeuren en hoe stel jij je drivers af. Gebruik je ook een soort tray manager voor Nvidia waarmee je tweakt?

Verwijderd

Topicstarter
In mijn BIOS staat alles op standaard.
Ik gebruik op dit moment de Forceware 71.89 drivers, ben terug gegaan van 91.47 in de hoop dat daar het probleem in zou zitten.
Het enige wat ik nu getweakt heb is middels V-Tuner II, core clock terug gezet op 315 (was 350) en memory clock op 900 (was 1000)

Verwijderd

Topicstarter
begin te twijfelen of het wel een videokaart probleem is, ben nog een paar keer 3dMark2005 aan het draaien. Het gaat verkeerd bij de cpu tests. Maar 65gr is toch niet veel voor een 3,4 P4 Presscot?

• EnderQ
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-07 16:31
Ruikt naar geheugen probleem doe eens wat mem tests en verwijder een paar geheugen modules.
Alhoewel je dan wel een melding zou moeten krijgen...BSOD of een reset of een pagefault

[ Voor 32% gewijzigd door EnderQ op 25-10-2006 20:36 ]

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Verwijderd schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 20:30:
begin te twijfelen of het wel een videokaart probleem is, ben nog een paar keer 3dMark2005 aan het draaien. Het gaat verkeerd bij de cpu tests. Maar 65gr is toch niet veel voor een 3,4 P4 Presscot?
een Presscot word erg warm dus heeel bijzonder is het niet maar wel dicht tegen z'n max ik begin meer te vermoeden dat je Processor te heet woord ipv je GPU en dat hij 'm daardoor d'r uit gooit, laat op de achtergrond eens je GPU en CPU temp monitoren (dus niet met ALT-TAB dan zakt hij zo al een paar graden maar laat hem een grafiekje maken in een of ander programma, voor je GPU Rivatuner bijv.)

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

Verwijderd

GoldenSample schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 20:36:
[...]

een Presscot word erg warm dus heeel bijzonder is het niet maar wel dicht tegen z'n max ik begin meer te vermoeden dat je Processor te heet woord ipv je GPU en dat hij 'm daardoor d'r uit gooit, laat op de achtergrond eens je GPU en CPU temp monitoren (dus niet met ALT-TAB dan zakt hij zo al een paar graden maar laat hem een grafiekje maken in een of ander programma, voor je GPU Rivatuner bijv.)
Hier vind ik me in.

Het heeft te maken dat een Presscott zijn beveiliging gaat inschakelen zodra de CPU innercore over de 74 graden heenkomt (extern 68-70 graden). Die beveiliging bestaat door de core ruwweg te downklokken naar 800 MHz om af te koelen. Dit is niet instelbaar.
Dit gaat niet zo netjes als Cool & Quiet van de AMD64 die juist ontwikkeld is om minder energie te consumeren. Timingstrings in de programmacode (floating points decissions)kunnen hierdoor in de war raken en zo stoppen met functioneren. Je hebt voor Cool & Quiet niet voor niets een aparte CPU driver nodig.

Ik heb zelf ook een Presscott gehad die altijd tegen het naadje liep. Ik had 3 casefans en nog had ik hem stressed op 67 graden staan (externe meting). Mijn AMD64 3800+ Venice houdt de keurige 43-44 graden @stressed aan :)

Presscott hebben een zieke koeling nodig en al helemaal in een warm huis. Waterkoeling leent zich hier uitstekend voor. Ik heb het destijds vaak overwogen en ik meen het serieus.

Om werkelijk te achterhalen of het je CPU is moet je wat doen.

Zet je kast open en richt er een ventilater vol op. Ga de computer dan intensief belasten en kijk of het goed gaat. Voel af ten toe aan de heatsinks en luister naar de fans. Als het probleem dan weg is hebben we veel uitgesloten ;)

Verwijderd

Topicstarter
ok, iedereen heel erg bedankt, ik denk dat het uiteindelijk gaat om een memory probleem.
Eerst 2x512 verwijderd en het probleem bleef, vervolgens terug gezet en de andere verwijderd en vooralsnog lijkt het probleem opgelost. :*)

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-07 20:39
Verwijderd schreef op donderdag 26 oktober 2006 @ 21:42:
ok, iedereen heel erg bedankt, ik denk dat het uiteindelijk gaat om een memory probleem.
Eerst 2x512 verwijderd en het probleem bleef, vervolgens terug gezet en de andere verwijderd en vooralsnog lijkt het probleem opgelost. :*)
gebruik je toevallig kaspersky anti-virus ?

Verwijderd

Topicstarter
Nee, geen anti-virus programma's draaien op het moment.
Denk dat het echt het geheugen is, heb er vlak na aankoop ook problemen mee gehad toen dacht ik dat ik ze niet goed in het moederbord had zitten (niet goed aangedrukt). Daarna zijn de problemen een jaar weggeweest en nooit meer aan gedacht.

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Mr. Detonator schreef op donderdag 26 oktober 2006 @ 23:01:
[...]

gebruik je toevallig kaspersky anti-virus ?
ff semi-offtopic, vanwaar die vraag?
was maar een tik foutje hoor

[ Voor 9% gewijzigd door GoldenSample op 27-10-2006 18:13 ]

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-07 20:39
GoldenSample schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 11:38:
[...]

ff semis offtopic, vanwaar die vraag?
omdat er de laatste tijd veel problemen zijn met een bepaalde windows update, bij mensen die kaspersky geinstalleerd hebben staan....(CTD's)

semis ?

[ Voor 3% gewijzigd door Mr. Detonator op 27-10-2006 12:58 ]

Pagina: 1