Kijken naar de situatie. Als er rondom die vrachtwagen veel verkeer hangt vind ik het niet slim om er met 120 voorbij te blazen (zeker niet als op de hoofdrijbaan er sowieso geen 120 gereden kan worden ivm drukte). Als het druk is, hou ongeveer de snelheid aan van de hoofdrijbaan zodat als iemand toch besluit op het laatste moment om eraf te gaan, dit niet met tientallen km's snelheidsverschil gebeurt (en juist in drukke/file situaties kijken mensen naar mijn idee wat minder goed, als ze er op het laatst toch maar even afgaan). Als het rustig is, gewoon met de maximum snelheid de uitvoegstrook op, en gas loslaten (de uitvoegstrook is tenslotte bedoeld om daar je snelheid te verminderen). Dan kan er nog steeds op het laatste moment iemand eraf willen, maar ja, als je daar aan gaat denken kun je beter thuis blijven zitten en hopen dat je niet door je stoel heen zakt

(of als je onder NAP woont, hopen dat de dijken het houden..). En uiteraard, als er niemand naast je zit, gewoon volgas eraf blazen en kijken hoe hard je die bocht kunt nemen
Maar hier zijn denk ik niet echt 'regeltjes' voor te maken, want als je niet harder mag rijden dan de hoofdrijbaan moet je er met file stapvoets voorbij (erg fijn als de afrit 2 km is

), maar het andere uiterste is dat je er voorbij knalt met 120(+) terwijl de hoofdrijbaan stapvoets rijdt. En dan vind ik dat er ook nog verschil zit tussen een lange afrit van een paar km, of een korte van net 300 meter (en bij die korte moet je vaak sowieso wel afremmen omdat je anders de bocht uit vliegt

). Maar bij een hele lange afrit is de kans weer groter dat 'op het laatste moment' er iemand toch uit wil voegen (omdat ze niet doorhadden dat de afrit 2 km terug al begon...).