Mijn schoonvader heeft een offerte gekregen van een bedrijf die een raidopstelling in de server zouden gaan plaatsen ter vervanging van de oude enkele schijf. Het zouden drie schijven in een raid 15 opstelling moeten worden als ik hem goed begrepen heb. Nu zegt dat bedrijf de complete server opnieuw te moeten installeren omdat de server nu wordt voorzien van raid-opslag. Dit gaat gepaard met flinke arbeidskosten. Dat je compleet moet herinstalleren na het installeren van een raidcontroller en schijven klonk hem en mij vreemd in de oren; dat moet toch slimmer kunnen? Omdat we allebei niet zo thuis zijn in de opslagwereld, vroegen we ons af of de bewering van het bedrijf klopt.
Moet je om een bestaande schijf te vervangen door een raidopstelling de volledige server herinstalleren? Kan dit niet simpeler door een backup terug te zetten na installeren? Of installeren met behoud van alle data en dus zonder complete herinstallatie?
Helaas kon ik hier vrijwel niets over vinden, dus ik hoop hier een antwoord voor hem te vinden.
Moet je om een bestaande schijf te vervangen door een raidopstelling de volledige server herinstalleren? Kan dit niet simpeler door een backup terug te zetten na installeren? Of installeren met behoud van alle data en dus zonder complete herinstallatie?
Helaas kon ik hier vrijwel niets over vinden, dus ik hoop hier een antwoord voor hem te vinden.