Raid installeren zonder herinstallatie

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• SlaadjeBla
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07:31
Mijn schoonvader heeft een offerte gekregen van een bedrijf die een raidopstelling in de server zouden gaan plaatsen ter vervanging van de oude enkele schijf. Het zouden drie schijven in een raid 15 opstelling moeten worden als ik hem goed begrepen heb. Nu zegt dat bedrijf de complete server opnieuw te moeten installeren omdat de server nu wordt voorzien van raid-opslag. Dit gaat gepaard met flinke arbeidskosten. Dat je compleet moet herinstalleren na het installeren van een raidcontroller en schijven klonk hem en mij vreemd in de oren; dat moet toch slimmer kunnen? Omdat we allebei niet zo thuis zijn in de opslagwereld, vroegen we ons af of de bewering van het bedrijf klopt.

Moet je om een bestaande schijf te vervangen door een raidopstelling de volledige server herinstalleren? Kan dit niet simpeler door een backup terug te zetten na installeren? Of installeren met behoud van alle data en dus zonder complete herinstallatie?

Helaas kon ik hier vrijwel niets over vinden, dus ik hoop hier een antwoord voor hem te vinden.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je kunt de RAID drivers installeren, vervolgens een ghost maken en deze ghost vervolgens op de RAIDarray neerzetten. Dit kan alleen nog wel eens wat problemen geven, waarschijnlijk weet dat bedrijf dat ook en raden ze aan het gelijk goed te doen (omdat je anders nog meer tijd kwijt bent).

Het is dus zeker wel aan te raden een nieuwe install uit te voeren als je 100% zeker wilt zijn dat het goed werkt, maar je kunt natuurlijk altijd nog proberen een image op die array te zetten.

Verwijderd

Wat misschien zou kunnen is om een kopie van de huidige schijf te maken met bijv. ghost, en dan terug te pompen naar de raid-array (die wss wel raid 5 zal zijn ipv raid 15), maar of ghost dat ondersteund weet ik niet, misschien andere pakketen wel, of in linux een direct-copy doen van de oude schijf naar de nieuwe raid-array. Of het kan weet ik niet, het is alleen een suggestie.

edit: te laat en wat Terw_dan zegt, ben ik het helemaal mee eens :p

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2006 21:26 ]

Verwijderd

ik heb dit ook een aantal keren gehad, soms gaat het goed, kost je een paar uur en als het niet lukt is een herinstallatie geen andere optie, en kost je dus een berg tijd

meestal is het plan bij ons dan vrij simpel, is de server ouder dan 3,5 jaar en wil de klant RAID, dan is het advies een nieuwe (hp in onsgeval) servert. kost je wat, maar je investering kan weer ff een paar jaar mee!

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 15:40
Even een schopje:
Hier staat een HP ML350 server met een RAID5-array op de ingebouwde controller (3x36 GB). Ghost (2003) ziet gewoon een schijf van ca. 72 GB. Ik maak hiervan een image op DVD. Nu ga ik er vanuit dat bijvoorbeeld bij vervangen van de schijven ik gewoon een RAID array kan samenstellen met de utilities van de controller, en dan via Ghost het image terug kan zetten. Iemand daar ervaringen mee?

[ Voor 3% gewijzigd door pinockio op 15-12-2006 17:47 ]

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• DJ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:42

DJ

Ja, dat kan. Zolang de controller maar gelijk blijft. Het maakt Windows niet uit welke disken aan die controller hangen. Je zou zelfs één enkele 72GB (of groter/kleiner) disk aan die RAID controller kunnen hangen (krijg je een RAID 0 van één disk) en daar je Ghost Image naar terug zetten . . .

Windows ziet de disken toch niet, alleen de logische disk die je RAID controller aanbiedt.

Als er geen Religie's zouden zijn, dan waren we allemaal gewoon mensen geweest

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 15:40
DJ schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 12:59:
Ja, dat kan. (...)

Windows ziet de disken toch niet, alleen de logische disk die je RAID controller aanbiedt.
Mooi. Het is Linux (RH 8.0) maar dat zal wel niet uitmaken.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Pagina: 1