Toon posts:

HDD Temperatuur en GPU temperatuur

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Maxtor 320 GB HDD, hij wordt bij normaal gebruik (windows XP) ongeveer 50 graden...
Is dit te hoog? Dit is de STM3320620A.

Verder zitten er in dit systeem 2 Raptors in RAID 0 (WD740ADFD), hiervan kan ik de temp. niet meten helaas...Weet iemand hoe ik dit kan meten?

De GPU is een 6600 GT, 512 MB passive cooled. Deze wordt bij normaal gebruik ongeveer 51 graden. Dit is redelijk normaal of niet?

Ik zat er aan te denken om voor de 3 HDD's een koeling te kopen, wat is jullie mening over deze koelers:

Spire Hard disk flowcooler, voor 5,95 Euro. Deze wil ik dan op elke HDD plaatsen dus 3 stuks. De geluidsproductie is 29 dBa, is dit veel of acceptabel?

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2006 20:10 ]

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 02-02 10:46
Die HD is wel erg warm.
Rond de 30 moet ie wel kunnen, dus rond die temp. zou ik hem proberen te krijgen.

Die GPU lijkt me aardig normaal.
Mijn 6800LE is ook 51 graden nu, zonder dat ik iets bijzonders doe.

[ Voor 19% gewijzigd door Hoyden op 23-10-2006 20:10 ]

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-02 10:49
Temp voor je hdd is een beetje aan de hoge kant, maar kan geen kwaad. als ie richting de 55c gaat moet je wel ff een casefan erbij hangen.

temp voor je GPU is prima,

Verwijderd

Topicstarter
Hoe krijg ik hem dan koeler??

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 02-02 10:46
Richt er wat fans op, of koop een HDD-koeler, die zijn er in veel varianten, dus er moet vast wel 1 passen in je kast.

Of zorg voor een goede air-flow in je kast.

[ Voor 8% gewijzigd door Hoyden op 23-10-2006 20:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
Wat is dan beter, 2 casefans, 1 onderin voor de HDD's en 1 uitblazende achterin de kast?

• FlorisB
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-02 19:46
Harde schijven kunnen iets koeler, normale temps zijn bij mij: 35 (goed gekoeld) tot 45 graden (maximaal).

De 6600 heeft een prima temperatuur!

edit:
Mooie spuit11

[ Voor 9% gewijzigd door FlorisB op 23-10-2006 20:13 ]

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:57
Mijn 7900GT is 40°C idle....of ligt dat aan het verschil in grootte van productie procédé?

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Verwijderd

Topicstarter
Hoe kan ik de temp. krijgen van de Raptors? Deze staan in RAID 0, dus het lijkt me, mede door de 10k omwentelingen nog warmer te worden....

Hoe denken jullie over het plaatsen van deze koeler op alle 3 de HDD's?
Spire Hard disk flowcooler
29 dbA, is dit acceptabel?

• DnnSke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:31
Als je een redelijk stille pc wil, dan is 29dB eigenlijk al teveel, dus moet je dat weer omlaag gaan schroeven door minder spanning of het aantal RPM regelen met een programma als Speedfan.
Het lijkt me trouwens beter om er gewoon een goede 92/120mm fan voor te zetten.
Mits je natuurlijk aan de voorkant (of aan de onderkant van je kast) de optie hebt om een fan te plaatsen. Dat is naar mijn mening de beste prestatie/prijs oplossing, indien je met je pc-kast die mogelijkheid hebt.

Mijn 160GB maxtor schijf blijft door een Antec pro DBB fan (op 5v) nu de hele tijd mooi onder de 25 graden :)

Zo een fan voorin/onderaan je kast bevorderd ook aanzienlijk de airflow in je kast (zie vooral ook de faq's hier op Tweakers) wat ook goed zal zijn om je passief gekoelde videokaart nog wat lager te krijgen in temperatuur ;)

Verwijderd

Topicstarter
Speedfan geeft verder een temp. voor de voeding aan van 120 graden. Is dit wel normaal?

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Nee, gewoon verkeerde uitlezing.

2 schijven in Raid 0 kan je, als het goed is, geen temp van uitlezen. 50 graden voor een HD is best veel, ik raad je aan zsm degelijke koeling daarvoor te regelen. Wat voor kast heb je?

De GPU temp is volgens mij wel ok, vooral omdat hij passief is gekoeld. Is dat btw bij idle of load?

Instagram / YouTube

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
''De GPU is een 6600 GT, 512 MB passive cooled. Deze wordt bij normaal gebruik ongeveer 51 graden.''

Lijkt me Idle ;)

Verwijderd

Mijn grafische kaart heeft op dit moment (er draait niets bijzonders, enkel everest en nvidia control panel en internet) 97-100°C. Bestaan er programma's om de snelheid te bekijken van het ventilatortje die op mijn grafische kaart zit ? Ik heb al een beetje gegoogeld maar niet direct iets goeds gevonden, behalve dit forum dan. Hierbij een screencapture: http://img151.imageshack....408/temperatuurgpuex6.jpg

edit: Dit was wel na het spelen van een spel (was wel vastgelopen door de temperatuur van mijn videokaart waardoor ik mijn computer moest afsluiten en pas na 5 minuten terug kon opstarten). De temperatuur die ik toon is vastgesteld na het rebooten van mijn computer dus !

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2006 12:20 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 11:22:
Mijn grafische kaart heeft op dit moment (er draait niets bijzonders, enkel everest en nvidia control panel en internet) 97-100°C. Bestaan er programma's om de snelheid te bekijken van het ventilatortje die op mijn grafische kaart zit ? Ik heb al een beetje gegoogeld maar niet direct iets goeds gevonden, behalve dit forum dan. Hierbij een screencapture: http://img151.imageshack....408/temperatuurgpuex6.jpg

edit: Dit was wel na het spelen van een spel (was wel vastgelopen door de temperatuur van mijn videokaart waardoor ik mijn computer moest afsluiten en pas na 5 minuten terug kon opstarten). De temperatuur die ik toon is vastgesteld na het rebooten van mijn computer dus !
Dan is er toch iets mis hoor ..
Het kan natuurlijk een foute uitlezing zijn maar betwijfel het als je systeem bleef hangen.
Wat je kan doen is voelen als de kaart werkelijk wel zo warm is(gewoon even je vinger erop leggen, zie wel dat je electrish ontladen bent)

Je kan ook nieuwe koelpaste aanbrengen en eventueel een nieuwe GPU koeler aanschaffen.
Pagina: 1