[AI] Logo met 'inactieve' kleuren

Pagina: 1
Acties:
  • 151 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• remcotolsma
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-10-2025
Ik ben bezig met het ontwikkelen van een nieuwe huistijl. Deze huisstijl laat ik drukken bij een drukker waar ik niet eerder mee heb samengewerkt. En dit levert enige problemen.

De huisstijl bevat de volgende 3 ‘kleuren’ (inclusief zwart):
- Black (Zwart)
- PANTONE 1375 C (Donker oranje)
- PANTONE 135 C (Licht oranje)

Het logo bevat een gradient van PANTONE 1375 C naar PANTONE 135 C.

Ik heb eerst van al het te drukken een proefdruk aangevraagd, ik kreeg toen een proefprint toegestuurd. Een proefdruk staat voor zover ik weet niet gelijk aan een proefprint, of zie ik dat verkeerd? Nou was dat geen ramp, de proefprint zag er goed uit.

Echter toen de visitekaartje gedrukt waren schrok ik wel. De kleuren waren niet helemaal naar wens. Er bleek dat de drukker het omgezet had naar 2 kleuren, omdat de 2 verschillende oranje kleuren (1375 C en 135 C) bijna niet van elkaar verschillen :S. De 135 C was wit geworden. De gradient in het logo ging dus van PANTONE 1375 C naar wit.

Ik had toch echt bewust gekozen voor de eerder genoemde kleuren, dit was dus niet de bedoeling. Ze boden aan om het allemaal nog een keer opnieuw te drukken.

Een aantal dagen later hadden ze het briefpapier klaar. Tot mijn grote verbazing was het weer niet zoals ik in mijn hoofd had. Weer leek het in 2 kleuren te zijn gedrukt, de hele PANTONE 135 C kleur ontbrak. Ze konden me in eerste instantie niet vertellen waardoor het weer fout was gegaan.

Een aantal dagen later vertelden ze me dat ik het op die (foute) manier had aangeleverd. Dat leek me sterk, de Illustrator en InDesign documenten zitten goed in elkaar. Overal heb ik keurig de PANTONE kleuren gebruikt. Als ik in InDesign de ‘Separations Preview’ gebruikt ziet alles er ook perfect uit. Voor elke kleur kan ik de zwart/wit plaat bekijken en dit ziet er voor alle kleuren perfect uit. Om die reden heb ik de drukker om extra uitleg gevraagd. Hij vertelde me toen dat de PANTONE 135 C niet geactiveerd was in het document.

Hier begreep ik niks van, daarom mijn vraag is kunnen kleuren op een object in (InDesign / Illustrator) actief of niet actief zijn? Na een zoektocht op het internet was ik nog niet veel wijzer.

Ik heb nog nooit van actieve / niet active kleuren gehoord. De drukker kon me ook niet vertellen hoe die kleur ‘niet actief’ is geworden. Jullie misschien wel?

• handige_harrie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:18

handige_harrie

Kill Bill Vol.1

Ik heb er nog nooit van gehoord en hoewel ik er ook (nog) geen ervaring mee heb riekt het een beetje naar bezeikte boel. En al is de kleur 'niet geactiveerd' de drukker weet zelf toch ook adhv de proefprint wat het moet worden :?. Dat hij het dan maar fixed in de file, de gegevens (welke pantone kleuren) heeft ie immers (toch?).

• Xcalibur
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:24
hmm, het zegt me op het eerste gezicht niks... misschien dat het een of andere geavanceerde optie is ofzo.

Maar als je kleurgescheiden prints goed zijn, is je document toch ook goed?
Bovendien: als je er een voorbeeld bijlevert is het zijn zaak om het goed op papier te krijgen!

Designer | Developer | Director | Photographer | LARPer | Geek | Male | 39

• Freddy_Fish
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-01 12:52

Freddy_Fish

de Verdwenen Zeewierzaadjes

De schuld ligt zoiezo bij de drukker, ookal zou een kleur "niet geactiveerd zijn" (waar ik zoiezo nog nooit van heb gehoord), had dit alang in de ingangscontrole van het bestand naar boven moeten komen.

Je hebt neem ik aan eerst een offerte aangevraagd, met daarin het aantal kleuren? Daar hadden ze zoiezo al het aantal kleuren vanaf kunnen leiden.

Beste kan je gewoon kleurgescheiden prints bijleveren, maarja fout ligt hier gewoon duidelijk bij de drukker. Gewoon op hun kosten over laten drukken tot het goed is.

Verwijderd

Actief en niet actief is larie. Gewoon je geld of een nieuwe druk eisen.

Verwijderd

Waarschijnlijk is een van de pantonekleuren niet herkend door de RIP, vraag om een opgebouwde druk , dus van elke kleur een aparte druk.

Verwijderd

Is dit geen FC ? verloop is wel FC

• handige_harrie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:18

handige_harrie

Kill Bill Vol.1

Nee toch, het verloop van de een naar de andere kleur is toch gewoon een toenemende gradient van de ene en een afnemende van de ander?

Verwijderd

belachelijk.. je hebt een proef goedgekeurd.. als het eindresultaat zo anders is als de proef eis ik een herdruk... smoesjes als 'niet actieve kleuren' is ook waanzin.. neem een andere drukker.. wat jij aanleverd is bij een normale drukker geen probleem..

Verwijderd

Heey,

Of de pantone kleur is bewust weggelaten (twee kleuren is voor de drukker goedkoper dan 3, dat moge duidelijk zijn) of er is gewoon iets foutgegaan bij de drukker, maar dan had hij dit gewoon moeten zien en aanpassen, aangezien je proefprint (wat inderdaad zeker niet hetzelfde is als een proefdruk) waar je waarscheinlijk voor betaald hebt anders was.

Je betaald voor een proefprint -of druk, maakt niet uit welke, maar daarmee beloofd de drukker eigenlijk dat hij het zo gaat maken als op de proef, en dat je niet voor verassingen komt te staan als het gedrukt is. Waarvoor zou je anders een proefprint laten maken?

Ook nog: Als je document fout was (ik heb ook nooit gehoord van niet-actieve pantone kleuren) had de drukker het aan jouw document kunnen zien bij de proef, en als hij idd een proefDRUK had gemaakt had hij dat ook gezien.

Ik maak iedere maand een lifestyle magazine, EssensiE (magazine.essensie.nl), dus ik heb enige ervaring met drukkers.

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06-2025

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Lekkere sjaak die drukker :X Als jij in bij seperations in Indesign het gewoon goed ziet staan dan ligt het zoals de rest hier ook al zegt toch echt aan je drukker. Wil wel ff weten hoe het afloopt :) Als je in je gradient ook de twee oranjes gebruikt kan het bijvoorbeeld nog wel zo zijn dat je de rasterstanden niet goed hebt meegegeven. Waardoor je kans op moiree krijgt (dat zie je vaak weer niet op een proefprint) heeft met het weglaten van een kleur niets te maken, maar denk, zeg het ff.

Weet overigens niet zo hoe Indesign dat doet, in Quark gaf je steunkleuren dan met het handje een bepaalde rasterstand mee, ook belangrijk met dingen als duotones.

Ik zou verder de rest op een inactieve drukker gooien ipv inactieve PMS :)

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• remcotolsma
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-10-2025
Omdat ik erg twijfelde over de kwaliteiten van de betreffende drukker, heb ik bij een andere drukker een proefdruk aangevraagd. Het resultaat hiervan was tot hun en onze grote verbazing ook niet goed. Deze drukker had de door mij geleverde bestanden bewust niet gecontroleerd. Hij vertelde mij er wel bij dat hij anders wel gezien dat het niet goed zat.

Ik heb daarna weer met de eerste drukker gesproken. Ze konden me in eerste instantie niet vertellen waardoor de kleur 'niet actief' was. Nadat ik samen met de drukker naar de bron bestanden had gekeken waren we nog niet veel wijzer. Na veel uitproberen en kleurengescheiden prints uit te draaien waren we er achter dat er een probleem was met 1 van de gradients. Daarom hebben we toen de gradient even helemaal weggegooid en opnieuw op het object geplaatst. En toen was het opeens wel goed :S, ondanks dat InDesign steeds keurig alles goed weergaf zat er waarschijnlijk toch ergens iets fout. We vermoeden dat er iets niet goed zat in de .AI of .INDD bestanden. Of misschein dat er door verschillende Adobo InDesign of Adobe Illustrator dingen in de war zijn geraakt, wie zal het zeggen? We hopen dat het een eenmalige 'bug' was...

Maar dan nog had de drukker het van te voren kunnen zien, in principe was het dus een fout van de drukker. Maar gaat het mij niet om wie zijn fout het was, maar om hoe het probleem wordt opgelost. De drukker heeft voorgesteld om alles opnieuw te drukken, dus wat mij betrefd is het probleem opgelost! Nu nog afwachten of het resultaat nu wel naar wens wordt ;), vrijdag is het klaar!

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06-2025

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

remcotolsma schreef op woensdag 08 november 2006 @ 22:33:
Maar dan nog had de drukker het van te voren kunnen zien, in principe was het dus een fout van de drukker. Maar gaat het mij niet om wie zijn fout het was, maar om hoe het probleem wordt opgelost. De drukker heeft voorgesteld om alles opnieuw te drukken, dus wat mij betrefd is het probleem opgelost! Nu nog afwachten of het resultaat nu wel naar wens wordt ;), vrijdag is het klaar!
Als je leuk wilt doen en even de moeite wil nemen zou ik je bestand naar Adobe support sturen. Met probleemomschrijving en eventuele scans van drukwerk erbij. We hebben namelijk in het verleden met sommige logo's ook regelmatig problemen gehad en zou ook best een bugje kunnen zijn in één van de twee programma's.

Zo kwamen we er pas ook (zelf) achter dat er in de NL versie van Indesign een bug zit bij het afvlakken van schaduws etc. Waardoor het op highres afvlakken toch maar 150dpi gebruikte. Dat veroorzaakte met het nieuwe logo van Volvo nogal eens wat problemen (die zit nogal complex in elkaar met allerlei gradients).

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Pagina: 1