Ati of nVidia chipset voor linux?

Pagina: 1
Acties:
  • 504 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:33

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter
Ik ben bezig een nieuw pc samen te stellen met een AMD Athlon 64 X2 op een AM2 voet.
Nu zijn er 2 chipsets die veel gebruikt worden en veel features hebben (o.a. onboard video), namelijk die van Ati en nVidia.
Ik wil een boardje gaan gebruiken met onboard video en nu loop ik met de vraag wat wijsheid is. Traditioneel zou ik zelf zeggen "ga voor de nVidia", maar...
Nu met de overname van Ati door AMD heeft Ati aangekondigd om hun drivers volledig opensource te gaan maken. Dit kan betekenen dat op korter termijn de ramp die Ati drivers heet over kan zijn en dat ondersteuning van Ati-hardware in Linux gewoon goed kan worden, en dus beter dan van nVidia.
Aan de andere kant zijn er ook geruchten dat nVidia niet achter kan blijven, en op een zeker moment haar drivers ook opensource zal maken.

Nu zit ik dus met het dilemma. Neem ik een Ati bord, wat nu maar redelijke ondersteuning heeft, maar op termijn door opensource veel beter wordt, of neem ik een nVidia bord, wat nu beter werkt, maar misschien op korter termijn voorbij gestreeft gaat worden door de ati's?

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSpliet
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-04 02:19

RSpliet

*blink*

onboard video heeft op t moment nVidia nog licht de voordeel, aangezien de laatste BETA drivers compiz ondersteunen, waar ATi dat nog niet doet. Gezien je onboard video gaat gebruiken zal performance niet de grootste issue zijn, dus als je gaat kijken wat je ermee wilt gaan doen zal er op lange termijn weinig verschil zijn tussen nVidia en ATi. Waarin moeten de drivers voorbijgestreefd worden? Stabiliteit kan beide kanten op werken (maar over het algemeen heb ik nooit problemen gehad met nVidia), performance is niet heel belangrijk, en zal in beide drivers intussen redelijk optimaal zijn, OpenGL support van nVidia is nu bij OpenGL 2, ATi zal daar wel elk moment aankomen, ook weinig verschil. Specifiekere angsten?

Het enige voordeel dat ik kan bedenken is dat ATi's opensource drivers wel eens in distro's als Fedora zouden kunnen verschijnen, wat een eenvoudigere installatieprocedure betekend. Is dat een issue? Het duurt sowieso nog een half jaar voor die drivers uberhaupt in-kernel zullen worden opgenomen door Fedora, gezien de release gepland staat voor donderdag as, en de volgende een half jaar later. Andere distro's geen idee, maar de driver zal toch niet in 1x opensource gemaakt worden.

Ik denk dus dat een nVidia op de korte termijn iets gunstiger is, en op de lange termijn net zo goed als een ATi.

[ Voor 22% gewijzigd door RSpliet op 23-10-2006 15:54 ]

Schaadt het niet, dan baat het niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:08

Cyphax

Moderator LNX
Misschien is op de langere termijn ATI zelfs wel beter. Ik geef persoonlijk niet zoveel om Compiz en dat soort dingen, ik vind het belangrijker dat de driver 3d-games kan draaien en dat ging bij mij met ATi vorig jaar al heel aardig.

Ik zou eigenlijk die aankondiging van ATi dat ze de boel gaan opensourcen weleens willen zien?

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-05 03:50

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

Nvidia heeft prima linux drivers. WHo cares dat ze niet opensouce zijn. Dan kunnen ze net zo goed direct hun hele video kaart opensource maken. wat ze niet gaan doen natuurlijk.

>.< >.< >.< >.<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Ik heb momenteel zowel Ati en nVidia kaarten draaien met linux, en opzich werken die allemaal even goed. Maar ik kan me voorstellen dat de ati-chipset een voordeel gaat krijgen in ondersteuning als ati de specificaties helemaal vrijgeeft. Ik heb met de chipsets zelf nog helemaal geen ervaring.

Waar het mij een beetje om gaat is, wat is verstandig voor de toekomst. Video-prestatie is voor mij inderdaad niet het belangrijkste (ik draai nu met een GeForce2 :X), maar het moet allemaal een beetje lekker werken en voorlopig vooruit kunnen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeldert
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Is het ook niet zo dat je met een nVidia kaart en driver ook een nVidia logo krijgt tijdens het opstarten?

Misschien niet heel belangrijk, maar ik zit er niet op te wachten.

Juist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSpliet

RSpliet

*blink*

Jeldert schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 16:24:
Is het ook niet zo dat je met een nVidia kaart en driver ook een nVidia logo krijgt tijdens het opstarten?

Dat klopt, voor ongeveer 0,3 seconden is er een nVidia logo te zien. Dit is uit te zetten, maar het gaat alleen om de tijd die X nodig heeft om te starten. Dan krijg je dus gewoon een leeg (wit) scherm te zien. Is 0,3 seconden nVidia logo niet overkomelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubbeldrank
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Dubbeldrank

Get lucky!

Jeldert schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 16:24:

Dat is een kwestie van een regel toepassen in je xorg.conf.

Option "NoLogo"

It takes one to know one...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Dat logo is voor mij nou niet echt een reden om een bepaalde videochip af te zweren, en het is in je Xorg.conf perfect uit te zetten met "no logo "true""

Het gaat mij meer om ondersteuning voor geluid, lan, sata, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeldert
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Seven of Nine schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 16:30:
[...]

Dat klopt, voor ongeveer 0,3 seconden is er een nVidia logo te zien. Dit is uit te zetten, maar het gaat alleen om de tijd die X nodig heeft om te starten. Dan krijg je dus gewoon een leeg (wit) scherm te zien. Is 0,3 seconden nVidia logo niet overkomelijk?
OK, duidelijk. Zelf heb ik een ATI videokaart, dus heb me daarom nooit erg verdiept in dit nVidia logo verhaal. Het blijft dus wel mee te vallen.

Juist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSpliet

RSpliet

*blink*

deepbass909 schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 16:42:
Dat logo is voor mij nou niet echt een reden om een bepaalde videochip af te zweren, en het is in je Xorg.conf perfect uit te zetten met "no logo "true""

Het gaat mij meer om ondersteuning voor geluid, lan, sata, etc.
Geluid, lan, sata is dmv opensource modules (Alsa: intel-8x0, forcedeth, geen idee :+). nVidia doet zelf alleen nog maar graphics drivers. De chipset functioneerd uiteraard prima.
Zie:
http://www.nvidia.com/object/linux_nforce_1.11.html

Edit: die drivers heb ik nooit uitgebreid gestress-test, de performance is voor normaal gebruik ok. De Alsa driver vereist een kleine aanpassing in de alsa configuratie weet ik nog (heb zelf een Audigy), is genoeg over te vinden op Google, maar zonder die aanpassing werkt geluid mixen niet (dus word alles gequeued, geeft een leuk effect met gaim + muziek)
Als ik een beetje rondzoek zie ik trouwens dat nVidia zelf meehelpt aan de forcedeth driver, en dat de performance en stabiliteit inmiddels stukken beter is.

[ Voor 35% gewijzigd door RSpliet op 23-10-2006 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaasvis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:36

Blaasvis

Cidora \o/

we hebben het nu alleen over de videokaart, maar ik gok dat deepbass909 ook graag meer over chipsets zelf wil horen.

Ik zelf ben uiteindelijk niet heel erg tevreden geweest over mijn nforce2 bord, het heeft in het verleden een hoop problemen op geleverd.
- Brakke acpi
- slechte performance met de netwerk interface.

Sinds kort het ik een intel bord met een nvidia kaart en dat is een verademing. Alles werkt in een keer. Inclusief suspend to ram :)

Freedom is everything you need ; <moto-moi|afk> ik verkloot het gewoon nooit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-04 17:53

DeMoN

Pastafari

Ga voor Nvidia.
Ik heb ooit een laptop gekocht met een ATi kaart erin waar ik zeker weten linux op zou gaan draaien.
En waar ik dus Quake 3, 4, tuxracer e.d. op wilde gaan spelen later.
Ik heb er erg veel spijt van... Het feit blijft gewoon dat ze bij ATi linux gewoon te weinig prioriteit geven. Die FAQ's op hun site zijn vaak out-of-date en het duurde een eeuwigheid voordat ze eens officieel kernel 2.6 en xorg zouden ondersteunen. Het werkte wel met wat ranzige hacks maar het zegt gewoon genoeg.

Nvidia is gewoon een tof bedrijf wat echt om linux geeft en gewoon zeer goede drivers maakt. De performance is echt _heerlijk_ en ze brengen vaak updates uit.

Dat AMD nu met ATi in zee gaat zal wel en het zal ook wel dat die drivers nu opensource worden maar dan nog gaat het jaren kosten om dat allemaal echt goed te krijgen. Ze richten zich nou eenmaal liever op het geld, de grote massa.. Jaapie met zijn Windows XP + The Sims..

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
@DeMoN
ok duidelijk
Op zich heb ik over de Radeon 9600 (m10) in m'n laptop geen kwaad woord (hooguit dat hij nu voor de 2de keer defect is door slechte koeling van de laptop). Hij draait verder goed met Linux.
Ook de GeForce2 draait goed, mits je de legacy drivers pakt (die alleen hopeloos verouderd zijn).

Maar het gaat mij inderdaad om de chipset. De Geforce 6250 op het bord zal wel gewoon ondersteunt worden.
Maar ik denk dat ik m'n keuze al gemaakt hebt, en het waarschijnlijk de Asus M2NPV-VM met een AMD Athlon 64 X2 4200+ 65Watt en 2GB dual channel geheugen (of bega ik nu ergens een enorme fout???)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

DeMoN schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 16:54:
Dat AMD nu met ATi in zee gaat zal wel en het zal ook wel dat die drivers nu opensource worden maar dan nog gaat het jaren kosten om dat allemaal echt goed te krijgen. Ze richten zich nou eenmaal liever op het geld, de grote massa.. Jaapie met zijn Windows XP + The Sims..
Alsof nVidia dat niet doet... :)
Ik zie nog altijd dat nieuwe nVidia Windows drivers sneller uitkomen (al dan niet eerst als beta) dan nieuwe drivers voor Linux, dus wat dat betreft heeft Linux bij nVidia wel een lagere prioriteit... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-05 10:37
ik heb wel een aantal keren gelezen dat Nvidia samen met LINUX toch beter is dan ati met linux ivm de drivers. ik weet niet of dit nu nog steeds zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-04 17:53

DeMoN

Pastafari

GJ-tje schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 17:15:
[...]
Alsof nVidia dat niet doet... :)
Ik zie nog altijd dat nieuwe nVidia Windows drivers sneller uitkomen (al dan niet eerst als beta) dan nieuwe drivers voor Linux, dus wat dat betreft heeft Linux bij nVidia wel een lagere prioriteit... :)
Nogal logisch dat het voor Windows sneller uitkomt, het blijft een onderneming.
Alleen als je Nvidia en ATi naast elkaar legt geeft Nvidia gewoon meer om hun linux klanten :)

@deepbass, ik heb toevallig ook een m10 en ik had dus wel vaak gezeik met ati. Het wil niet alleen minder snel werken, heb gewoon gemerkt dat ati drivers minder performance hebben en soms ineens dingen zoals vreemde artifacts e.d. geven :)

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:13

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Even half offtopic, maar zeker van belang als je integrated VGA wil: pas verdomd goed op welk moederbord je neemt en laat je vooral leiden door ervaringen van andere Linux gebruikers met borden in kwestie.

Met name de all-in borden zijn vrij berucht wat dat betreft- veel ervan hebben erg brakke BIOSsen wiens ACPI tabellen zo vol bugs zitten dat apic niet meer wil functioneren. Ik heb afgelopen maanden twee soortgelijke borden gekocht, een MSI K8NGM2-FID (So939 met nF6150/430) en een Asus M2NPV-VM (AM2 met nF6150/430). De MSI staat te boek als een van de beste borden in z'n classe, ook voor Linux en dat is zeker ook mijn ervaring, zonder enige probleem een Gentoo amd64 install kunnen doen en alles werkte gewoon - enige bug die ik kon vinden was dat textures helemaal de mist in gingen bij de Google Earth for Linux beta (en dat was waarschijnlijk mijn fout in xorg.conf)

Op basis van die goede ervaringen zocht ik een AM2 bord met vergelijkbare features (lang verhaal, kwam erop neer dat ik met Pacifica icm Xen wilde spelen, dual core wilde en ik mijn MSI setup aan mijn moeder door kon doorsluizen). Helaas was op dat moment nog geen MSI bord met 6150 beschikbaar, en gezien ik de features van de 6150 vs de 6100 wel degelijk wilde gebruiken moest ik het doen met de schale keuze. Dus op basis van de positieve Windows ervaringen van velen de Asus M2NPV-VM genomen. Erg foute keuze :X

Door de ACPI fouten in BIOS weigert iedere amd64 distro die ik tot nu toe gevonden heb te booten zonder de noapic optie, maar als je apic uitzet gaat het IRQ routeren helemaal de mist in waardoor de helft van de devices niet meer te gebruiken zijn. Met een x86 werkt het wel met apic aan, al heb ik problemen met geluid die ik nog niet op heb kunnen lossen (geen kernel driver/module issue, het is exact dezelfde combo van integrated nF audio met ADI codec als op de MSI die geen enkel probleem gaf). BIOS update heeft iig geen steek geholpen, ik zit nu maar met tegenzin in x86 aan te modderen maar zit mijn ongeduld in het kopen van dat bord al flink te berouwen...

Erg veel info over deze borden (en aardig wat offtopic dingen over ATi mogelijkheden) kun je hier vinden: http://www.nvnews.net/vbulletin/showthread.php?t=57791

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot
  • Laatst online: 31-03 17:54

smokalot

titel onder

dion_b: die Google earth bug was een bug in de nvidia drivers, die zijn opgelost in de beta 9625 driver.

TS: Ati gaat echt niet zijn drivers open sourcen voordat jouw integrated graphics toch waardeloos geworden is. Daar niet op letten dus.

Als je toch integrated graphics neemt kun je misschien ook een intel bord overwegen, ik weet dat je AM2 daar niet op past, maar je kunt ook een Pentium D, of core dus ofzo nemen.

Ik ben zelf wel tevreden met mijn Asus A8N VM-CSM, een nForce 6150 bordje. In het begin idd huilen met de pet op kwa BIOS, maar na een paar maanden zat dat wel weer ok.

It sounds like it could be either bad hardware or software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaconst
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-05 20:11
Ik weet dus niet waar je het vandaan hebt dat ati haar drives opensource gaat maken maar dat is dus niet zo. De geruchten zij door beide partijen ontkend.
Ga voor nvidia, mijn geforce 4 verslaat mijn X700(beide officiële drivers) met een ruime marge, en met een nog ruimere marge in compiz/beryl.

Ook uit principe zou ik gewoon voor nvidea kiezen, zij houden rekening met de wensen van hun klanten, terwijl ati dat niet doet. Getuige de (relatief) snelle implementatie van die speciale extensie die aiglx mogelijk maakte met de nvidia drivers. Omgekeerd heeft het bij ati een jaar(!) geduurd voor ati z'n x1xx serie ondersteunde(met een performance van 1/4 van de windows-drivers).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
@dion_b
dit is zeker interessante info. Ik zat juist heel erg te twijfelen tussen de MSI en Asus, maar neigde door eerdere positive ervaringen met Asus naar die kant, samen met mijn ervaring met MSI, die wat minder was. Daarnaast ook nog eens het gunstige dat de MSI iet wat goedkoper is.

@smokalot
Dat gerucht deed onlangs de ronde. Ik neem intergrate graphics om de simpele reden dat je voor zo'n €90 onmogelijk een los mobo en GPU kan kopen en graphische prestaties meer dan XGL mijn niet echt interesseren (ik vind eigenlijk de ati m10 in m'n laptop al snel zat). Maar ik wil voorlopig even vooruit kunnen, en ik denk dat ik met de AM2 zekerder zit dan met de Intel (daarnaast heeft intel voor mij op het moment nog niet overtuigd beter te zijn op 64bit dan de AMD serie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha_Butcha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 18:05
heb hier alles op nvidia draaien (Gentoo op een Asus A7V8NX-Deluxe 2.0 met een Geforce Ti4600)
nforce2 i2c zit ook in de linux kernel.

heb niet zoveel ervaring met Ati en linux, altijd ontweken omdat de support onder linux niet echt je van het was. die binary drivers van nvidia zijn prima.

Compromises are for the weak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-04 13:20
daft_dutch schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 16:00:
Nvidia heeft prima linux drivers. WHo cares dat ze niet opensouce zijn. Dan kunnen ze net zo goed direct hun hele video kaart opensource maken. wat ze niet gaan doen natuurlijk.
Voor sommige mensen is dit erg belangrijk. Als niemand "cares" of dingen free software zijn dan zouden we nu allemaal windows gebruiken.

Verder heeft opensourcen van drivers geen ene zak te maken met de interne werking van de chip, behalve dat je dan kan zien hoe je hem precies moet aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kacee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-04 20:59
Wat betreft de videokaart zou ik voor Nvidia gaan. Met name bij de proprietary binaries zijn beter ondersteund dan ATI. Een voorbeeld, hardwarematig afspelen van video via xvmc is ondersteund, bij ATI niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
XTerm schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 00:02:
[...]

Voor sommige mensen is dit erg belangrijk. Als niemand "cares" of dingen free software zijn dan zouden we nu allemaal windows gebruiken.

Verder heeft opensourcen van drivers geen ene zak te maken met de interne werking van de chip, behalve dat je dan kan zien hoe je hem precies moet aansturen.
Daarnaast leveren veel distro's gesloten drivers niet mee omdat ze in strijd zijn met GPL. Bij Ubuntu moet je daarvoor bijvoorbeeld eerst speciale repositories activeren. Nu is dit een actie van niks, maar gaat om het idee.

Daarnaast ben ik het zelfs overigens maar gedeeltelijk eens met de stelling dat nVidia gewoon beter is dan Ati... Ik heb meer moeite gehad m'n GeForce2 aan de gang te krijgen dan met de ati m10 in m'n laptop (die bovendien nieteens ondersteunt wordt vanuit Ati in Windows en ik ervoor uit moest naar de Omega drivers). Ook Xgl draait zonder een zuchtje pijn op m'n laptop (heb getest met 3 divx films op de cubes en de 4de werd pas echt te zwaar en dat op een AMD Athlon 2600+ mobile _/-\o_ ).

@dion_b
je hebt me voor een uitdaging gezet :|
Het Asus bordje kan ik hier in de buurt goed krijgen (MyCom, de Wit Computers), maar de MSI lijkt niet echt courant te zijn... En de Abit vind ik niet interessant (duur en minder mogelijkheden, zoals geen tv-out).
Ik kan het natuurlijk via post-order bestellen, maar ik haal basis componenten liever in een winkel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tja, ik kan die Asus echt niet aanraden, ondertussen heb ik duidelijk dat mijn geluidsproblemen echt tussen Linux en de hardware in zitten - een recente Knoppix geeft zelfde problemen (geluid werkt eerste paar seconden wel met hoge piep, daarna niets), maar WinXP gaat prima. Ligt niet aan kernel ALSA driver support, want de MSI die ik had had exact zelfde en gaf geen problemen.

En mbt "echte winkels" - tja, aangezien die 9 van de 10 keer zich ook achter RMA procedures verschuilen zou ik op moment dat je zelf fatsoenlijk kunt troubleshooten gewoon via web kopen, meerwaarde van een 'echte' winkel is gewoon als je er zelf geen donder vanaf weet en iemand met eigen TD nodig hebt.

Trouwens, volgens je profiel woon je in Nieuwegein - die MSI K9NGM2-FID hebben ze bij TakeItNow!, zij zitten ook in Nieuwegein (wel duurste uit pricewatch, maar) en Alternate in Ridderkerk is niet eens zo ver weg, bovendien heeft MyCom iig niet de M2NPV-VM, maar de P2NPV-MX (geen component-out enz)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

asus is hier vaak bagger ja.

ik heb trouwens een nvidia 2200 een nvidia 2050 en een amd8311 in desktop hangen en die zouden allemaal moeten werken (jammer alleen dat het bord DOA is... maar ik heb een vergelijkbare gebouwd).

Die 3 werken prima (dus 2x nforce pro).
Ati: weinig ervaring mee hier (wel 1x slechte)

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSpliet

RSpliet

*blink*

deepbass909 schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 09:08:
[...]
@dion_b
je hebt me voor een uitdaging gezet :|
Het Asus bordje kan ik hier in de buurt goed krijgen (MyCom, de Wit Computers), maar de MSI lijkt niet echt courant te zijn... En de Abit vind ik niet interessant (duur en minder mogelijkheden, zoals geen tv-out).
Ik kan het natuurlijk via post-order bestellen, maar ik haal basis componenten liever in een winkel...
In IJsselstein zit sinds kort een tweede computerwinkeltje. Ik zou zo gauw de naam niet weten (of een website), maar hij zit waar eerst een fotowinkel zat, vlakbij de bonbonwinkel. Kan het even niet beter omschrijven. Vraag het daar eens, wellicht doen die MSI. Eventueel kan de Wit het waarschijnlijk ook bestellen, die kunnen bijna alles bestellen. De prijs van de Wit is wel altijd wat aan de hoge kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
@dion_b
een td heb ik in zoverre niet nodig dat ik zelf ervaring en kennis genoeg heb om m'n eigen problemen op te lossen. Het punt is, dat als iets niet lekker blijkt samen te werken (bijvoorbeeld geheugen en mobo) je makkelijker je verhaal bij een winkel kunt halen dan via post-order (vooral als je alles in 1 winkel hebt gekocht).

@Seven of Nine
Ik woon zelf tegen IJsselstein aan en kom er regelmatig. Ik weet dat er in het verleden een 2de winkel in de dorpsstraat heeft gezeten, maar die is al weer een tijdje weg. De enige fotowinkel die ik in kan denken is Bram Stolk, die iid vlak bij een bonbon winkel zit, maar volgens mij zat hij afgelopen weekend nog in dat pand... Misschien dat ik donderdag of zaterdag maar weer eens naar IJsselstein toefiest, met een prijsaanvraag in m'n binnenzak voor De Wit. Eens kijken wat zij voor mij kunnen doen (afgelopen weekend zeiden ze iig met een strak gezicht dat een 65W versie van de AMD Athlon 64 X2 4200+ over de €300 zou kosten 8)7 , dus mogen ze eigenlijk er even op stuk bijten).

Ik heb inmiddels ook bij Intel borden gekeken, maar die vallen sowieso af. De GeForce 6150 heeft dual-head ondersteuning, wat ik wellicht in de niet zo verre toekomst wil gaan gebruiken. Daarnaast heeft geen enkel Intel bord een tv-out.

[ Voor 10% gewijzigd door deepbass909 op 24-10-2006 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSpliet

RSpliet

*blink*

deepbass909 schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 16:58:
@dion_b
een td heb ik in zoverre niet nodig dat ik zelf ervaring en kennis genoeg heb om m'n eigen problemen op te lossen. Het punt is, dat als iets niet lekker blijkt samen te werken (bijvoorbeeld geheugen en mobo) je makkelijker je verhaal bij een winkel kunt halen dan via post-order (vooral als je alles in 1 winkel hebt gekocht).

@Seven of Nine
Ik woon zelf tegen IJsselstein aan en kom er regelmatig. Ik weet dat er in het verleden een 2de winkel in de dorpsstraat heeft gezeten, maar die is al weer een tijdje weg. De enige fotowinkel die ik in kan denken is Bram Stolk, die iid vlak bij een bonbon winkel zit, maar volgens mij zat hij afgelopen weekend nog in dat pand... Misschien dat ik donderdag of zaterdag maar weer eens naar IJsselstein toefiest, met een prijsaanvraag in m'n binnenzak voor De Wit. Eens kijken wat zij voor mij kunnen doen (afgelopen weekend zeiden ze iig met een strak gezicht dat een 65W versie van de AMD Athlon 64 X2 4200+ over de €300 zou kosten 8)7 , dus mogen ze eigenlijk er even op stuk bijten).
Pff, moet ik nog meer winkels noemen in de buurt. :p Vroeger zat daar vlakbij een wigwam, hij heeft uitzicht op fietsenmaker Rodenburg, babywinkel Twinkle, Chinees Asia, en de rest van die straat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Die is al een tijd weg. Je bedoelt óf Radio Centrum (niet echt een computer winkel en oud werkgever van mij) of een zaakje dat er daarna een paar maandjes in heeft gezeten :p
Ik ken de meeste winkels in en rond Nieuwegein wel, en dat zij over het algemeen helaas geen goede leveranciers voor onderdelen (erg beperkt assortiment losse onderdelen e.d.)
Maar goed, dit gaat wel heel erg off-topic (het valt me nog mee dat één van de modjes nog niet heeft ingegrepen :p)

Jullie hebben me verder al goed antwoord gegeven op m'n vraag wat verstandiger was en ik hou het op een nVidia bordje van iemand anders dan Asus. Ook qua features sluit het MSI bord bijv beter aan op m'n eisen (dual-head, wat ontbreekt bij vergelijkbare borden met andere chipsets, aanwezigheid van DVI, HDtv-out).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSpliet

RSpliet

*blink*

deepbass909 schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 09:17:
Die is al een tijd weg. Je bedoelt óf Radio Centrum (niet echt een computer winkel en oud werkgever van mij) of een zaakje dat er daarna een paar maandjes in heeft gezeten :p
Ik ken de meeste winkels in en rond Nieuwegein wel, en dat zij over het algemeen helaas geen goede leveranciers voor onderdelen (erg beperkt assortiment losse onderdelen e.d.)
Maar goed, dit gaat wel heel erg off-topic (het valt me nog mee dat één van de modjes nog niet heeft ingegrepen :p)
Neej, niet daar! Maar als je daar naartoe rijdt moet je m kunnen zien :p

Offtopic? O-)

Edit: ze hebben nog geen website, zitten op "Voorstraat 1", is nog niet zo lang zo (maandje hoogstens), heten "De Kuijer digishop", en nee ik verwar mij niet, die winkel heeft uitzicht op de straat met twinkle, radiocentrum (die er inmiddels niet meer zit), Chinees Asia etc. ;)

[ Voor 17% gewijzigd door RSpliet op 25-10-2006 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
offtopic:
Rodenburg zit tegenover babywinkel Twinkle en Chinees Asia, en naast die 2 laatste heeft Radio Centrum ook een jaartje of 2/3 gezeten, recht tegenover het kado-winkeltje wat een tijdje een koffieshop is geweest (ik denk dat jij nog in de war bent met de oude locatie in de voorstraat).
Vooral die kant van het oude centrum ken ik erg goed, aangezien ik via die kant altijd IJsselstein binnen kom. Maar morgenmiddag fiets ik uit m'n werk er even heen, dus zal ik even goed kijken of ik al tijden iets over het hoofd zie :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Even een update van mijn kant: het probleem met sound op de M2NPV-VM is toch niet hardwarematig, maar een ALSA version issue. De in de kernel (2.6.17) geintegreerde ALSA is licht verouderd en trekt het niet, een nieuwe, los gecompileerde ALSA lost dat probleem op.

Let wel: dit verandert niets aan de brakke ACPI tabellen van dat geval, dus ik zou het nog steeds niet aanraden.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111749

offtopic:
ik weet niet of het bij jou van toepassing is, maar let op dat de 'dualscreen' van de 6150 chipset een dsub + dvi-d inhoudt: 2x CRT is dus uitgesloten (daar kwam ik pas achter na de aankoop van mijn asus A8N CSM-VM 8)7) .
Voor de rest is de linux compatibiliteit ervan (nu wel) goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
@Erasoir
Dat weet ik. Op het moment gebruik ik een 21" crt die ik nog niet kwijt wil, maar ik wil in de nabije toekomst waarschijnlijk nog wel een tft-paneel aanschaffen. Die kan dan gelijk op dvi, om zo optimaal gebruik te kunnen maken ervan.

@seven_of_nine
ok, het blijkt dat Bram Stolk weg is, en daar inderdaad een pc-winkel zit. Deze is van een kennis van m'n zus, en die vertelde me dat hij zich voornamelijk richt op ouderen die uitgebreidt advies willen en niet met een pc €2k weggestuurd worden om een beetje te mailen. Ik loop er straks nog wel even binnen om eens te kijken wat hij heeft. Verder heb ik een leuke prijsopgaaf liggen voor de Wit, eens kijken wat ze ermee kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hagar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-03 20:39

Hagar

Diabootic

@dion_b
Als je niet kan wachten op een bios update is dit misschien een mogelijkheid.
http://gentoo-wiki.com/HOWTO_Fix_Common_ACPI_Problems

Nu ook zonder stropdas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 197653

Yep ik weet het
De nieuwe computerwinkel in IJsselstein heet de Kuijer Digishop Voorstraat 1
Heb daar gister spulletjes gekocht.
Zeker een aanrader want hij is met hardware en randapparatuur goedkoper dan de Wit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 197653

Oja, de site is www.dekuijerdigishop.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:48

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Heb jij je AMD al gekocht. Zo nee dan heeft intel ook een leuk setjee. Een Asus P5LD2-VM SE. Dit moederbordje heeft M-ATX formaat. Ook heeft hij Core 2 Duo support. Hij heeft als onboard videokaart een Intel Graphics Media Accelerator 950. Hierhttp://www.asus.com/produ...=0&model=1251&modelmenu=1 Hier kun je de verdere informatie erover vinden. Ik maak zelf gebruik van een Geforce 7600GS voor mijn beeld. Dus weet niet wat de prestaties zijn van de onboard.

Ik heb zelf tot nu toe geen problemen ondervonden qua hardware. Hij slikte ubuntu 6.06 LTS 64bits met alle gemak. Tot nu toe zijn de enige problemen die er zijn door mijzelf veroorzaakt. Met het moederbord zelf is dus niets mis onder linux

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zubzub
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23-12-2023
dion_b schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 18:21:
Even half offtopic, maar zeker van belang als je integrated VGA wil: pas verdomd goed op welk moederbord je neemt en laat je vooral leiden door ervaringen van andere Linux gebruikers met borden in kwestie.

Met name de all-in borden zijn vrij berucht wat dat betreft- veel ervan hebben erg brakke BIOSsen wiens ACPI tabellen zo vol bugs zitten dat apic niet meer wil functioneren. Ik heb afgelopen maanden twee soortgelijke borden gekocht, een MSI K8NGM2-FID (So939 met nF6150/430) en een Asus M2NPV-VM (AM2 met nF6150/430). De MSI staat te boek als een van de beste borden in z'n classe, ook voor Linux en dat is zeker ook mijn ervaring, zonder enige probleem een Gentoo amd64 install kunnen doen en alles werkte gewoon - enige bug die ik kon vinden was dat textures helemaal de mist in gingen bij de Google Earth for Linux beta (en dat was waarschijnlijk mijn fout in xorg.conf)

Op basis van die goede ervaringen zocht ik een AM2 bord met vergelijkbare features (lang verhaal, kwam erop neer dat ik met Pacifica icm Xen wilde spelen, dual core wilde en ik mijn MSI setup aan mijn moeder door kon doorsluizen). Helaas was op dat moment nog geen MSI bord met 6150 beschikbaar, en gezien ik de features van de 6150 vs de 6100 wel degelijk wilde gebruiken moest ik het doen met de schale keuze. Dus op basis van de positieve Windows ervaringen van velen de Asus M2NPV-VM genomen. Erg foute keuze :X

Door de ACPI fouten in BIOS weigert iedere amd64 distro die ik tot nu toe gevonden heb te booten zonder de noapic optie, maar als je apic uitzet gaat het IRQ routeren helemaal de mist in waardoor de helft van de devices niet meer te gebruiken zijn. Met een x86 werkt het wel met apic aan, al heb ik problemen met geluid die ik nog niet op heb kunnen lossen (geen kernel driver/module issue, het is exact dezelfde combo van integrated nF audio met ADI codec als op de MSI die geen enkel probleem gaf). BIOS update heeft iig geen steek geholpen, ik zit nu maar met tegenzin in x86 aan te modderen maar zit mijn ongeduld in het kopen van dat bord al flink te berouwen...

Erg veel info over deze borden (en aardig wat offtopic dingen over ATi mogelijkheden) kun je hier vinden: http://www.nvnews.net/vbulletin/showthread.php?t=57791
probeer es een 2.6.15, helaas wat minder recente hw ondersteuning maar hij boot wel met brakke asus biossen (alle asus laptops en moederborden lijken hier precies onder te lijden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdven
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-02 16:43
Dus als ik het goed begrijp liggen de problemen vergelijkbare ACPI problemen die ik ook heb niet aan de chipset keuze (wat ik dacht) maar aan de keuze van Asus. Ik had namelijk alleen gekeken naar de chipset en ik dacht altijd dat nForce standaard goed ondersteund was in Linux en het viel me dus vies tegen dat ik Ubuntu niet geboot kreeg (hij kwam een end met noacpi, maar dan liep die later ergens vast) en in Debian enkel de i386 versie aan de praat kreeg (en dan werkte het netwerk ook nog es niet.)

Maar als ik het goed lees komt dit dus allemaal door het BIOS van m'n mobo (Asus M2N-E) en de door de chipset (nForce 570 Ultra)?
Zo ja, is dit dan enkel op te lossen door een ander Mobo aan te schaffen? of zijn er nog andere opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSpliet

RSpliet

*blink*

Zubzub schreef op zondag 19 november 2006 @ 00:36:
[...]

probeer es een 2.6.15, helaas wat minder recente hw ondersteuning maar hij boot wel met brakke asus biossen (alle asus laptops en moederborden lijken hier precies onder te lijden)
Toevallig heb ik een Asus laptop met AMD Turion staan/liggen. SiS chipset wel, maar hij heeft echt geen boot problemen. De BIOS is wel dusdanig brak dat hij een klok niet synced kan houden, maar de laptop zelf werkt verder perfect. Ook keurig netjes een 64-distro (Fedora Core 6, maar 4 en 5 werkte ook)

[ Voor 6% gewijzigd door RSpliet op 19-11-2006 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zubzub
rvdven schreef op zondag 19 november 2006 @ 12:35:
Dus als ik het goed begrijp liggen de problemen vergelijkbare ACPI problemen die ik ook heb niet aan de chipset keuze (wat ik dacht) maar aan de keuze van Asus. Ik had namelijk alleen gekeken naar de chipset en ik dacht altijd dat nForce standaard goed ondersteund was in Linux en het viel me dus vies tegen dat ik Ubuntu niet geboot kreeg (hij kwam een end met noacpi, maar dan liep die later ergens vast) en in Debian enkel de i386 versie aan de praat kreeg (en dan werkte het netwerk ook nog es niet.)

Maar als ik het goed lees komt dit dus allemaal door het BIOS van m'n mobo (Asus M2N-E) en de door de chipset (nForce 570 Ultra)?
Zo ja, is dit dan enkel op te lossen door een ander Mobo aan te schaffen? of zijn er nog andere opties?
mss dat deze thread je iets verder helpt: http://forums.gentoo.org/viewtopic-t-498922.html

Seven of Nine: Welke bios, distro, chipset, kernel versie heb je? Staat acpi en pnp aan in je kernel? Ikzelf heb een Asus A6 laptop (dual core turion, nforce4) en alles werkt lekker...behalve de acpi in kernels >.15 , exact hetzelfde probleem als dion_b beschrijft, en als ik nog wat rondkijk ben ik lang niet de enigste.

[ Voor 9% gewijzigd door Zubzub op 19-11-2006 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSpliet

RSpliet

*blink*

Zubzub schreef op zondag 19 november 2006 @ 14:04:
[...]

mss dat deze thread je iets verder helpt: http://forums.gentoo.org/viewtopic-t-498922.html

Seven of Nine: Welke bios, distro, chipset, kernel versie heb je? Staat acpi en pnp aan in je kernel? Ikzelf heb een Asus A6 laptop (dual core turion, nforce4) en alles werkt lekker...behalve de acpi in kernels >.15 , exact hetzelfde probleem als dion_b beschrijft, en als ik nog wat rondkijk ben ik lang niet de enigste.
Asus A6K, single core Turion, SiS chipset dus, volgens mij een AMIbios, ACPI staat zeker aan, pnp als t goed is ook. Suspend to ram werkt niet, maar booten geen enkel probleem. Draai Fedore Core 6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zubzub
blijkbaar is het de (met asus bios?) nforce2, nforce 4 (MCP51) die dit probleem hebben:
dit zou het moeten oplossen:
http://marc.theaimsgroup....nel&m=115545986619977&w=2
zal dadelijk eens testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Ik heb inmiddels een weekje of 2 m'n MSI k8mng2 in bezit en op zich werkt het allemaal goed, op een paar puntjes na.
Zo moet ik altijd opstarten met noapic, maar moet apic wel aanstaan in de bios, anders werkt Cool'n'Quiet niet. Ook loopt hij af en toe vast bij het opstarten bij het coldpluggen van pci apparaten en wil hij niet rebooten (linux sluit netjes af, maar als de machine opnieuw moet starten, blijft de IDE led branden en gebeurt er verder niks...).

Maar dit zijn geen specifieke linux problemen. Met WinXP heb ik meer probleempjes... Cool'n'Quiet wil helemaal niet werken en ook vanuit WinXP wil hij niet rebooten... Daarnaast lijkt WinXP trager te zijn dan Linux.

Cool'n'Quiet was trouwens een verhaal appart... In eerste instantie wou ook dat niet werken onder Linux, omdat de benodigde PST onbreekt in de BIOS, en de ACPI methode niet werkt bij een Dual-Core chip (met ACPI zou het alleen mogelijk zijn om core 0 in de gaten te houden, waardoor je bij volle belasting van core 1 de processor toch terug zou kunnen klokken). Er is een work-around voor te vinden voor Linux, waarbij je zelf een PST tabel maakt die met de kernel geladen wordt die wel de PST die nodig is, bevat. Echter leek deze compleet genegeerd te worden door m'n systeem, maar herstarten met een kernel zonder de custom PST gaf ineens wel een werkende Cool'n'Quiet. (Mijn kloksnelheid loopt netjes van 1GHz op naar 2.2GHz bij zware belasting). Waarom het nu wel werkt, al sla je me helemaal dood... Ik zou het niet weten...
Onder WinXP werkt het nog steeds niet...

Pagina: 1