Toon posts:

Olympus mju 700 slechte kwaliteit

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Eind augustus werd tijdens mijn vakantie mijn Canon A300 gejat. Enkele weken later heb ik op internet een aantal reviews door zitten lezen en daar zag ik dat de Olympus mju 700 vaak goed uit de bus kwam voor een camera tussen de 200 en 250 euro. Daarna ben ik meteen naar de winkel gegaan en heb ik 'm gekocht.

Nog dezelfde dag gingen mijn ouders op vakantie en namen meteen dat ding mee. Na een maand kreeg ik 'm weer terug en sloot ik 'm op mijn PC aan. Wat blijkt: de kwaliteit van de foto's valt me zwaar tegen. Mijn oude cam was 3,2 megapixel en deze is 7,1. Nu ben ik geen expert met deze dingen, ik weet nog wel dat het aantal megapixel ook niet alles is, maar voor een camera van deze prijsklasse verwacht ik wel redelijk scherpe foto's. Vooral als ze me 'haarscherpe' foto's garanderen.

Een van de mooiste foto's die ik tot nu toe heb gemaakt was van twee collega's hier op mijn werk zonet: klik (2.75 MB)

Ik heb de foto genomen terwijl ik de camera zo stil mogelijk hield en de quality-settings op zo hoog mogelijk had staan. Ik heb ongeveer elke instelling wel gehad nu, maar beter dan dit wordt het niet. Ik heb ook al een reset gedaan maar dat schoot ook niet op.

Weet iemand waar dit aan zou kunnen liggen of wat ik nu moet doen? Ik heb een beetje lopen zoeken en ik kom op internet wel enkele posts tegen van mensen met hetzelfde probleem, maar een oplossing kan ik niet vinden. Wel jammer, want als de foto's scherp zouden zijn, zou ik er zeer tevreden mee zijn. Als mijn ouders niet op vakantie waren geweest ermee had ik 'm nog kunnen ruilen, bij Saturn (van MediaMarkt) kan dat volgens mij maar 2 weken. Ik ben in staat om weer een Canon A300 te kopen, op ebay of zo voor 30 euro, ik hoop alleen niet dat dat nodig is.

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Ik heb het idee, vooral ook door het voorbeeld, dat de cam per ongeluk in de macro-stand en/of slowsync is komen te staan waardoor alle foto's die niet closeup zijn, wazig zijn geworden.

[ Voor 4% gewijzigd door Remy op 23-10-2006 15:35 ]

LinkedIn
Instagram

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:37
het ziet er meer uit als bewegingsonscherpte, de onscherpte is namelijk alleen verticaal..

Kun je je instellingen posten?

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Verwijderd

Topicstarter
WVL_KsZeN schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 15:37:
het ziet er meer uit als bewegingsonscherpte, de onscherpte is namelijk alleen verticaal..

Kun je je instellingen posten?
is goed, komt in mijn volgende post (ik moet even kijken hoe en wat met dat ding en dan post ik weer)
ondertussen heb ik er nog even drie redelijke foto's bijgezocht:
een
twee
drie

• WVL_KsZeN
Al je foto's zijn gemaakt met een sluitertijd van 1/30 seconde.. en met 80 of 100 iso.. Ik zou zeggen : sluitertijd omlaag (1/100 seconde ofzo) en 200 iso en de flits gebruiken.

Probeer ook eens je camera neer te zetten op een tafel, dan kun je bewegingsonscherpte uitsluiten.

heb je ook foto's van buiten?

[ Voor 5% gewijzigd door WVL_KsZeN op 23-10-2006 16:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
Image Quality = SHQ 3072x2304

Camera menu:
P/Auto = P
WB = Auto
ISO = Auto (verschillende geprobeerd, hielp niet)
Drive = logo van 1 rechthoek
ESP / [.] = ESP
Digital Zoom = ON
AF Mode = Spot
Microfoon bij foto = Off

Setup (alleen wat relevant lijkt:
Color = normal
Rec View = ON
File Name = RESET
Video Out = PAL

Er staat zo'n plaatje met een bloem, is dat macro? Dat staat in ieder geval uit.
Flits staat op automatisch, brightness standaard in het midden.

Meer instellingen heb ik niet helaas.

Ik zal even zoeken naar foto's van buiten, ik weet niet of ik die bij me heb.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben maar even een minuutje buiten gaan staan met de naar mijn mening goede instellingen. Ik moet zeggen dat ze aardig scherp zijn nu :) Maar dat is buiten.

vier
vijf
zes
zeven

Ik begin nu zelf ook te denken dat het aan de sluitertijd ligt. Ik snap het best dat dat ding buiten snel een foto neemt, maar vroeger duurde het altijd wel aanzienlijk langer. Ik kan alleen nergens de sluitertijd instellen, ook raar.

• godlike02
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08-11-2025
Ik moest ook gelijk aan sluitertijd denken.
Weet je zeker dat deze nergens in te stellen is?

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Dan zou ik toch nog eens proberen om je ISO naar boven te gooien. ISO 400 zou een 4x zo korte sluitertijd moeten geven als ISO100.

Verwijderd

Topicstarter
ik zal het zo even proberen met ISO 400, 800 en 1600. Ik heb het ook al geprobeerd om het op mijn bureau te zetten zodat dat ding 100% stil gehouden wordt, hielp ook niet. Verder heb ik de uitgebreide engelse handleiding even gedownload in de hoop iets over sluitertijd te vinden. Ik laat het zo even weten.

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Ik blijf het vreemde foto's vinden, die binnenshots: ze zijn geflitst, maar heel licht en met een lange sluitertijd zoals WVL_KsZeN zegt. De foto's buiten zien er al beter uit, maar nog niet super. Zoek in die handleiding iig op manual control, shutter speed en ISO sensitivity: kijken wat daar uit komt.

LinkedIn
Instagram

• WVL_KsZeN
Remy schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 16:48:
Ik blijf het vreemde foto's vinden, die binnenshots: ze zijn geflitst, maar heel licht en met een lange sluitertijd zoals WVL_KsZeN zegt. De foto's buiten zien er al beter uit, maar nog niet super. Zoek in die handleiding iig op manual control, shutter speed en ISO sensitivity: kijken wat daar uit komt.
Die foto's buiten zijn zoals ik verwacht van zo'n cameraatje. Zo'n Olympus Mju gaat echt niet veel betere foto's maken ben ik bang..

Zit je misschien met je vinger vóór de flash? Dat zou de lange sluitertijd verklaren?

[ Voor 7% gewijzigd door WVL_KsZeN op 23-10-2006 16:52 ]

Verwijderd

Wilko schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 16:41:
Dan zou ik toch nog eens proberen om je ISO naar boven te gooien. ISO 400 zou een 4x zo korte sluitertijd moeten geven als ISO100.
In ruil voor nóg meer ruis.

[ Voor 81% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2006 17:04 . Reden: ik moet een beetje sneller reageren. ]

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-01 14:39

Sick Nick

Drop the top!

http://www.ephotozine.com...estdetail.cfm?test_id=420

Hij zou dus wel beter moeten kunnen, de foto's van buiten door de TS zien er ook uit alsof ze met een webcam gemaakt zijn. Totaal geen detail en een pak ruis van heb ik jou daar.

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:47

ajhaverkamp

gewoon Arjan

In je menu staat de digitale zoom wel aan, zeg nu niet dat je alle foto's op de maximale ingezoomed hebt genomen.....

(Aan je foto's te zien niet, maar het zou ook de slechte kwaliteit kunnen verklaren).

Zelfs mijn telefoon (SE K750i) maakt buiten bij voldoende licht betere foto's dan jij nu toont.

Zit er geen "restore factory defaults" optie op? Want het lijkt er toch heel erg op dat je toestel gewoon kapot is. Zulke slechte foto kan die Olympus gewoon niet maken, met standaard instellingen.

This footer is intentionally left blank

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:54

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

WVL_KsZeN schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 16:49:
[...]
Die foto's buiten zijn zoals ik verwacht van zo'n cameraatje. Zo'n Olympus Mju gaat echt niet veel betere foto's maken ben ik bang..

Zit je misschien met je vinger vóór de flash? Dat zou de lange sluitertijd verklaren?
Uhm, dan zouden de foto's juist gewoon heel donker moeten zijn. De camera weet echt niet dat jij met je vinger voor de flits zit hoor? Dus die gaat ook echt geen lange sluitertijd gebruiken, omdat ie weet dat de flits geblokkeerd wordt.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

Topicstarter
Oke ik heb er nog een paar gemaakt in een klein kantoortje om te testen. De flits stond op automatisch.

ISO 400 zonder flits
ISO 800 zonder flits
ISO 1600 zonder flits

ISO 400 met flits
ISO 800 met flits
ISO 1600 met flits

Op zich al stukken beter dan wat ik eerst had, maar alleen wel met meer ruis erin ja.

Deze net ook even gemaakt:
ISO 400 met flits
ISO 800 met flits
ISO 1600 met flits

400 en 800 zijn hier wel redelijk te doen, 1600 niet. Ik weet niet of ik er nog betere foto's uit kan krijgen dan dit, of ik moet nog iets met die sluitertijd kunnen doen.

En nee ik heb niet eens een klein beetje ingezoomd, gewoon zover mogelijk uitgezoomd. Verder zit ik ook niet met mijn vinger voor de flits, ik kan wel een beetje fotograferen :P

• Stinger666
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-11-2025
Terugbrengen naar de winkel dit stuk brol... lijken wel plaatjes uit een telefoon...en ISO400 is echt desastreus.

Anyway. Doe eens gewoon een factory settings reset. En maak daarna gewoon eens in de auto stand wat plaatjes.

Verwijderd

Topicstarter
Stinger666 schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 17:39:
Terugbrengen naar de winkel dit stuk brol... lijken wel plaatjes uit een telefoon...en ISO400 is echt desastreus.

Anyway. Doe eens gewoon een factory settings reset. En maak daarna gewoon eens in de auto stand wat plaatjes.
Ook al geprobeerd, meerdere malen zelfs, zonder positief resultaat. Ik ga dat ding zaterdag of zo maar even terugbrengen, ik heb em de komende weken niet dringend nodig.

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

Verwijderd schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 08:43:
[...]

Ook al geprobeerd, meerdere malen zelfs, zonder positief resultaat. Ik ga dat ding zaterdag of zo maar even terugbrengen, ik heb em de komende weken niet dringend nodig.
de vraag is of ze dat accepteren.. na een dikke maand.. maar ik moet zeggen waardeloze kwaliteit. En wat ga je ervoor in de plaats nemen? Ik zou zeggen kijk eens naar de a610 .. redelijk goedkoop, goede beeldkwaliteit en het menu wat je eerder gewend al was.

Verwijderd

Ik heb nu twee Olympussen gehad, eerst een Camedia, en nu een Mju 400. Altijd goede fot's, maar de Mju is wel gevoelig voor beweging. Met name in situaties waarin onderbelichting aan de orde is, krijg je snel een te lange sluitertijd.

Zou je de camera eens neer kunnen zetten, helemaal uitzoomen, flitser op auto, p-stand en dan met de zelfontspanner een foto kunnen maken van een stilstaand iets. Dit om iedere invloed van buiten uit te sluiten. Het gebruik van LCD scherm is bijvoorbeeld al snel funest voor de scherpte. Als je fotografeert met de zelfontspanner, ben je iedere beweging kwijt.

Ik ben benieuwd of er zo wel goede foto's uitkomen.

Edit: hier even een voorbeeldje van een foto met de Mju, wel op statief, maar dat doe ik bijna altijd.
http://www.xs4all.nl/~deom/autocord/5.JPG

en nog een binnen onder TL licht, uit de hand met flits
http://www.xs4all.nl/~deom/bord/P6150118.JPG

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2006 09:45 ]

• Happy2000
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Heb ook de mju 700 gahad 2 dagen, heb hem toen snel terug gebracht want ik kreeg de zelfde slechte foto's als jij.
Heb toen de fuji f10 genomen en deze maakt veeeel beter foto's.

Verwijderd

Tsja, goedkoop = iets met duurkoop dacht ik. In werkelijk iedere review die ik tot op de dag van vandaag heb gelezen (zelfs de consumentenbond nb; zij testen normaal pas camera's als deze minimaal 6 maanden uit de roulatie zijn) komt de mju700 naar voren vanwege de slechte fotokwaliteit. Terugbrengen na een maand heeft denk ik weinig zin. Verkoop het ding via marktplaats zou ik zeggen.

Verwijderd

Topicstarter
Ja het is ondertussen al wat langer dan een maand nu. Ik heb gisteren de helpdesk van olympus gebeld, bleek een gratis nummer te zijn. Alle instellingen doorlopen met die man of vrouw (ik weet het nu nog niet) en daarna moest ik twee foto's mailen ter beoordeling. Ik wacht nu op antwoord. Ik weet ook wel dat ik em niet kan ruilen maar ik heb wel een jaar garantie dus ik hoop dat er nog iets aan kan gebeuren. Op marktplaats zie ik dat ze er al snel 150 euro voor vragen, valt me nog mee.
Pagina: 1