Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Cursusboeken beschikbaar stellen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Vier maanden geleden ben ik overgestapt naar een andere werkgever. Waarbij ik ben aangenomen om hetgeen wat ik kan. Dit mede door de lijst aan cursussen die op het CV staan.

Vorige week kreeg ik voor de zesde keer in vier maanden tijd van een collega het verzoek een cursusboek beschikbaar te stellen, van een cursus die ik afgelopen jaren heb gevolgd. Daarnaast is mij al meerdere keren gevraagd om mijn cursusboeken in te leveren bij het hoofdkantoor, zodat deze in een kast worden geplaatst en iedere werknemer daar gebruik van kan maken (er staat alleen wat weinig in op dit moment). Ik heb daarop meerdere keren aangegeven dit niet op prijs te stellen. Daarnaast wilden ze ook graag alle informatie van de vorige werkgever (beschikbare offertes/projectdocumentatie etc.), jammer voor hen, maar die heb ik niet. En ook al had ik het wel, dan ga ik dat zeker niet in de eerste maanden al over de tafel schuiven. Ow, en ze vroegen bij welke bedrijven ik allemaal werkzaam ben geweest voor de andere werkgever, zodat ze daar ook contact meeop konden nemen. :|

Yeah, sure! En ik vervolgens een claim van de vorige baas aan me broek zeker! Waarop hun reactie was, alles wat je hier doet, doe je in opdracht van ons, dus is het ons probleem als dat gebeurd (dat is dus niet zo, maar dat laten we maar even voor wat het is).

Nu vind ik het geen probleem om kennisoverdracht te doen aan directe collega's, maar op dit moment hebben dus al 6 collega's van eigen en andere afdelingen (via de leidinggevende) gevraagd of ik mijn cursusboeken aan hen in bruikleen wil geven. En ik ken die lui niet eens (zit bij detacheerder, 5 dagen in week bij klant, daardoor weinig contact met collega's en al helemaal niet met andere afdelingen).

Nu ben ik dus aan het twijfelen of ik dit moet doen (ik heb me tot nog toe niet uitgesproken over het in bruikleen geven van boeken).
Natuurlijk zou ik het zelf ook op prijs stellen dat ik hier en daar wat bij kan leren via een cursusboek van bijv. een directe collega, daar niet van... Maar ik heb er op dit moment een probleem mee om alle info zomaar naar de overkant te schuiven, ook omdat er dus al naar gegevens van de vorige werkgever is gevraagd.

Hoe ver zou jij in dit geval gaan?

Verwijderd

De boeken hoef je niet af te staan natuurlijk, evenals de klanten en werkwijze van je oude werkgever.
Ik leen ook weleens een boek vergaard bij mijn vorige werklgeveer uit aan een collega, maar das uit vrije wil en omdat ik hem wil helpen.

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 04-11 11:05

disjfa

be

Nee natuurlijk niet. Het zijn jouw boeken, het is jouw werervaring. Je detacheerder wil gewoon gemakkelijk over de ruggen van je vorige bedrijven heenlopen zonder moeite ervoor te doen.

Dat is behoorlijk ranzig imho. Niet doen.

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-11 15:13

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Wat is er afgesproken en van wie zijn die boeken?

Ik neem aan de je vorige werkgever deze boeken betaald heeft (en evt. verekend via een studieschuld met jou). Heeft je werkgever deze studieschuld echter overgenomen (wat redelijk normaal is), dan is het al een ander verhaal...

Als die boeken echter jouw eigendom zijn, zou ik ze niet zo gauw beschikbaar stellen voor collega's. Meestal zit het boek er ook wel in PDF formaat bij, dan post je die toch op het intranet. Ook vraag ik me af, of het juridisch gezien toegestaan is, om auteursrechtelijk beschermde werken maar aan iedereen uit te lenen.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-11 00:04

EMP

Krulloos!

Ik zou dit absoluut niet doen!

Het zijn JOUW spullen. Als het spullen zijn die aangeschaft zijn door je huidige werkgever met de mededeling dat na je cursus dat je ze dan beschikbaar moet stellen, dan is het nog begrijpelijk, maar dit echt niet!

Informatie van je vorige detacheerder zou ik ook absoluut niet geven! Ik vind heel eerlijk, dat je voor een erg raar bedrijf werkt, een heel erg raar bedrijf (let wel: dit zeg ik gebaseerd op louter gevoel en de informatie die ik hier zojuist gelezen heb).

Ik zou serieus overwegen om een fatsoenlijke werkgever te zoeken...

Wat komt er na je boeken..? Of je ook je agenda, je pennenset, je koffiezetapparaat, je beertender,je vriendenclub en je vrouw even beschikbaar wilt stellen voor totaal onbekenden?

(maar om weer even serieus verder te gaan...)
Het beschikbaar stellen van jouw eigendom kunnen ze niet verplichten. Misschien mogen ze het van je huren of kopen als jij dat wilt, maar dan nog mogen ze het echt niet verplichten. Vragen staat ze vrij natuurlijk, maar de manier waarop, dat ligt (blijkbaar) aan het fatsoen van je werkgever.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Verwijderd

Topicstarter
:o Gasten, wat zijn jullie rap!

De cursussen zijn volledig afbetaald bij de vorige werkgever. Daarnaast stond de vorige werkgever op goede voet met een aantal softwareboeren, waardoor cursussen toen vrij goedkoop konden worden gevolgd (incl. cursusboek). Dit is ook de reden dat er dus geen studieschuld is meegekomen naar de nieuwe werkgever. Met de nieuwe werkgever is geen enkele afspraak gemaakt mbt. het overhandigen van boeken/info vorige werkgever. Dit is pas na de in diensttreding naar voren gekomen. Het is niet zo dat de baas de boeken wil hebben, maar wil kopieren (jaja).

En zoals een van jullie hierboven, heb ik er ook echt geen probleem mee om voor een directe collega wat uit te lenen, want daar kan ik dan in de toekomst ook weer voordeel mee halen (elkaar helpen etc). Maar volstrekt onbekende collega's waar ik toch niets mee te maken krijg in de toekomst? Ik vind dit zelf dus het weggeven van mijn kennis (klinkt wel egoistisch, maar toch). Wat wordt ik er beter van, denk ik dan. :P

Gegevens van mijn vorige werkgever overhandigen ga ik ook zeker niet doen, ik sta nog op goede voet met de vorige werkgever en de branche is klein. We komen elkaar voortdurend weer tegen, dus is het niet in mijn belang en weet ik ook niet wat de toekomst gaat brengen .

Ja, en dan het gedrag van mijn werkgever. Ik had niet verwacht dat dit zo naar voren zou komen. We hebben hele goede gesprekken gehad en alles zag er gewoon heel goed uit (ook arbeidsvoorwaarden etc). Nu dit naar voren komt ben ik toch ook niet meer zo gecharmeerd. Huidige werkgever is nog niet zo lang werkzaam in de branche en nog opbouwende, ik heb dus erg het idee dat ze dit wat willen versnellen op deze manier... ;)

• Mirreke
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13-12-2021

Mirreke

Winter Time

Inderdaad een beetje vreemde gang van zaken.. Ik persoonlijk zou er zeker niet voor kiezen om mijn boeken uit te lenen, al helemaal niet als ik ze op eigen kosten aangeschaft heb. Dat je nieuwe werkgever profijt wil hebben van de door jou gevolgde cursussen is op zich wel te volgen, maar echt vreemd dat je daarvoor je boeken in moet leveren, je zou haast nog denken dat ze liever de boeken en informatie hebben dan jou als persoon *(ik wil je geen naar gevoel aan praten maar dat idee krijg je er wel bij als je dat zo allemaal leest)

Oow enneh lol @ Empie :)

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:50
Als je werkgever die boeken in een kast wil hebben voor andere medewerkers om kennis op te doen, dan kan hij ze toch gewoon aanschaffen? Voor bedrijven zijn het maar kleine bedragen.
Daarnaast zou je bijvoorbeeld wel het ISBN nummer door kunnen geven, maar afgeven? Nee, al zou mijn vorige baas ze betaald hebben.

Ook ik vind dus dat dit een beetje een rare gang van zaken is bij je huidige werkgever.

Wat ik me dan meteen begin af te vragen is wat als ik nou nee zou zeggen? Wat doet de werkgever dan? Tja, denk dat de werkgever maar weinig kan doen. Aangezien de manier waarop hij nu bezig is niet bepaald fris is. Dus gewoon je poot stijf houden en nee blijven zeggen. Als hij je hierom zou willen ontslaan, tja dan kan hij een proces aan z'n broek krijgen die hij zekerweten verliest. Overigens is dit mijn doemscenario.

• Pietert
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Pietert

There is no spoon

"ik kijk graag iedereen in de ogen als ik ze tegenkom en ben niet bereid dat op te offeren voor de concurrentiepositie van dit bedrijf"

basta!

#huiskamer | Amsterdammert | Some days you're the pigeon, some days you're the statue | Zenbook S13 UM5302TA-LV067W | LG 40WP95CP-W | HP USB-C dock G5

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02:44

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Pietert schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 15:41:
"ik kijk graag iedereen in de ogen als ik ze tegenkom en ben niet bereid dat op te offeren voor de concurrentiepositie van dit bedrijf"

basta!
+1 inzichtvol. Je komt, zeker als het wereldje klein is en je reputatie eenmaal verziekt, nooit meer aan het werk bij een ander als je hier weggaat. Sterker nog, deze toko zou je binnen je proeftijd kunnen uitzuigen en daarna lozen. Sta je op straat met je huidige werkgever als "grote vriend" die je eruit getiefd heeft en ook nog eens een aanzienlijk deel van "het wereldje" heeft ingelicht.

Sterker nog, ik zou nu al op zoek gaan naar een andere werkgever. Reken er maar op dat niet mee willen werken aan deze onzin je wel eens in een klote situatie kan brengen. Succes ermee in ieder geval.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:02
Ik zou ook verder kijken, liever na een maand weg dan na een half jaar. Een maand is makkelijk uit te leggen.

Wat een slechte werkgever, naar specefieke informatie vragen :S Natuurlijk kan je (soms) de klanten noemen, en ongeveer wat je gedaan hebt (dit hoeft niet geheim te zijn) maar de specefieke gegevens :S nee niet echt. Zodra je weg bent, post je dan welk bedrijf we moeten vermijden?

Verwijderd

Topicstarter
Mooie reacties. Ik kreeg al het idee dat het aan mij lag.

Maar wat betreft het weggaan... Ja, dat is een optie. Het pleit alleen niet voor je bij een volgende werkgever (gaat ie denken dat je ook binnen no time weer weg bent etc.) en verstevigd je onderhandelingspositie niet (ik ben al 2 maanden door mijn proeftijd).
Daarnaast heb ik gekozen voor dit bedrijf om:
A. de arbeidsvoorwaarden
B. de mogelijkheid om m'n kennis uit te breiden (op de juiste manier! :+ ).

Pas echt na mijn proeftijd werden me dingen duidelijk, er was al in mijn proeftijd voorzichtig gepolst of ik wat info wilde loslaten, maar dat heb ik dus niet gedaan. En dacht dat het wel los zou lopen. Hmmm, blijkbaar niet dus.

Lastig hoor.

Ik ga in ieder geval wel even zsm een babbeltje maken met mijn werkgever, zodat hij direct weet welk vlees hij in de kuip heeft. Want wat Pietert zegt dekt de lading helemaal en ze mogen best weten dat ik daarom niet met hun praktijken meewerk.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-11 15:13

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Verwijderd schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 09:39:
Maar wat betreft het weggaan... Ja, dat is een optie. Het pleit alleen niet voor je bij een volgende werkgever (gaat ie denken dat je ook binnen no time weer weg bent etc.) en verstevigd je onderhandelingspositie niet (ik ben al 2 maanden door mijn proeftijd).
Als je aangeeft waarom je weggaat denk ik dat het wel eens in je voordeel zou kunnen gaan werken hoor...

Je weigert immers om concurentie- en relatiegegevens van je vorige werkgever te overhandigen, puur om eerlijk tegenover je vorige werkgever te blijven. Eerlijkheid, rechtvaardigheid en een stuk eergevoel zijn over het algemeen behoorlijk gewaardeerde eigenschappen.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:02
Question Mark schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 09:56:
[...]
Als je aangeeft waarom je weggaat denk ik dat het wel eens in je voordeel zou kunnen gaan werken hoor...

Je weigert immers om concurentie- en relatiegegevens van je vorige werkgever te overhandigen, puur om eerlijk tegenover je vorige werkgever te blijven. Eerlijkheid, rechtvaardigheid en een stuk eergevoel zijn over het algemeen behoorlijk gewaardeerde eigenschappen.
Helemaal mee eens. Wat ik zij: na een paar maanden is het makkelijker vertrekken dan na een jaar bijvoorbeeld, daarnaast: op een goede reden wordt je niet afgeschoten. Ik heb zelf ook een aantal iets te korte banen gehad, maar met goede reden. Ondanks dat nu ook een onbepaalde tijd contract zonder moeite. NAtuurlijk moet je het even uitleggen, maar als je een geod verhaal hebt....

En dat goede verhaal heb je zeker! In welke branche zoek je iets?

• curtazimo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-01-2023
Verwijderd schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 09:39:
Mooie reacties. Ik kreeg al het idee dat het aan mij lag.
Ik ga in ieder geval wel even zsm een babbeltje maken met mijn werkgever, zodat hij direct weet welk vlees hij in de kuip heeft.
Rare akties hoor. Ik zou idd ff met de directie (of je directe manager) om de tafel gaan en vertellen wat er speelt, hoe jij er tegenaan kijkt en dat je niet van dit soort akties gediend bent. Wellicht houdt t op en heb je er geen last meer van en kun je gewoon normaal aan t werk. Maar anders zou ik direct wat anders zoeken... (Overigens zou ik de boeken ook niet beschikbaar stellen)

When people talk behind my back, they are in a good position to kiss my ass...

Pagina: 1