Toon posts:

ASUS P5B en I/O Controllers

Pagina: 1
Acties:
  • 904 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds kort een ASUS P5B moederbord en ik blijf ondanks de vele topics op GoT nogsteeds een aantal dingen onduidelijk vinden. Bijvoorbeeld de hele SATA en IDE inrichting, en de bijbehorende opties in de BIOS.

Ik heb maar twee devices aangesloten:

• SATA-2 HDD op de SATA1 poort.
• IDE DVD speler op de IDE poort.

Lijkt mij redelijk simpel, geen gedoe met RAID en dat soort dingen. Voor de rest in de BIOS niets aangepast en geprobeerd Windows XP te installeren (en de chipset drivers). Wat in principe in een keer goed ging, alleen als ik iets lees van de DVD speler gaat het allemaal wat langzaam. Dus ik op onderzoek uit:

Het apparaatbeheer schermpje:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~nccw0054/images/apparaatbeheer.jpg

Helaas is mijn kennis betreffende SATA en controllers erg laag...dus neem me niet kwalijk als ik rare vragen stel. :)

:? Het eerste wat mij opvalt zijn de twee ICH8 Controllers. Er zitten 4 "normale" SATA connectors op mijn moederbord, werken ze misschien in paren?

:? Vervolgens 6 (!) IDE devices. 3 primary en 3 secondary. Geen idee waar die vandaan komen, ik heb immers maar 1 IDE connector op mijn moederbord..

Goed, ik daarna zoeken naar de transfermodes voor mijn HDD. Niet te vinden in de SATA Controller eigenschappen, dus waarschijnlijk ergens tussen de IDE devices te vinden dan. Uiteindelijk vind ik in de eigenschappen van het 3de primary IDE-kanaal een device wat in UDMA modes verkeerd. Dat kan goed mijn HDD zijn, ik heb namelijk een benchmark gedraaid op de HDD en dat zag er allemaal prima uit.

Dan de transfer modes van de DVD speler. Onder de eigenschappen van secondary IDE-kanaal vind ik nog een device, welke als modus PIO heeft. Dat is vast de boosdoener:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~nccw0054/images/apparaatbeheer_detail.jpg

Nu worden er verschillende oplossingen aangedragen op GoT om dit probleem te verhelpen. Een vaak gekozen oplossing is de JMicron RAID driver installeren. Of de mode daarvan wijzigen in de BIOS. Dat is leuk, maar ik gebruik de SATA RAID poort helemaal niet.

:? Wijzigingen aanbrengen in het BIOS betreffende deze controller of een driver installeren heeft dan toch helemaal geen zin?

Dan maar verder kijken in de BIOS settings. In het Main Menu heb ik de opties om 4 SATA devices (mits detected) te configureren. De eerste optie was inderdaad mijn HDD. Als ik daar de opties voor bekijk staat alles op AUTO, wat ik lekker heb laten staan aangezien de HDD zijn werk wel doet.

:? Aangekomen in het menu "IDE Configuration" heb ik de optie om "Configure SATA as" op IDE of AHCI te zetten. Echter in de handleiding wordt er verder niet op ingegaan wat het verschil dan is.

Vandaar dit topic, hoop dat iemand wat duidelijkheid kan en wil verschaffen in de stukjes die met een :? beginnen. Overigens is dit het eerste Intel systeem wat ik zelf in elkaar gezet heb, ben er nog niet helemaal over uit of ik nog drivers o.i.d. moet installeren behalve de chipset drivers van Intel zelf. Ik kwam nog een "Application Accelerator" applicatie tegen bij Intel maar deze is uit 2002, die heb ik dus niet geinstalleerd.

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Verwijderd schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 14:32:
:? Het eerste wat mij opvalt zijn de twee ICH8 Controllers. Er zitten 4 "normale" SATA connectors op mijn moederbord, werken ze misschien in paren?

:? Vervolgens 6 (!) IDE devices. 3 primary en 3 secondary. Geen idee waar die vandaan komen, ik heb immers maar 1 IDE connector op mijn moederbord..
Zet de weergave van Apparaatbeheer eens op 'Devices by connection' (menu Beeld). Zo kan je zien waar die primary en secondary kanalen vandaan komen.
:? Aangekomen in het menu "IDE Configuration" heb ik de optie om "Configure SATA as" op IDE of AHCI te zetten. Echter in de handleiding wordt er verder niet op ingegaan wat het verschil dan is.
Als je hem als IDE instelt, kan Windows (of andere OSen) de controller gebruiken alsof het een doodnormale IDE controller is. Hiermee kunnen diverse SATA features echter niet gebruikt worden.
Stel je hem op AHCI in, dan is hij alleen te gebruiken met losse drivers.

[ Voor 30% gewijzigd door Zr40 op 23-10-2006 14:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
Zr40 schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 14:35:
[...]

Zet de weergave van Apparaatbeheer eens op 'Devices by connection' (menu Beeld). Zo kan je zien waar die primary en secondary kanalen vandaan komen.

[...]

Als je hem als IDE instelt, kan Windows (of andere OSen) de controller gebruiken alsof het een doodnormale IDE controller is. Hiermee kunnen diverse SATA features echter niet gebruikt worden.
Stel je hem op AHCI in, dan is hij alleen te gebruiken met losse drivers.
Bedankt!

Echter, ik stel dus bij IDE Configuration in hoe de SATA controller moet reageren? Als ik IDE kies, zijn dan de SATA schijven langzamer? En als ik AHCI moet ik een driver gebruiken, ik neem aan de intel chipset driver?

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Verwijderd schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 14:43:
[...]

Bedankt!

Echter, ik stel dus bij IDE Configuration in hoe de SATA controller moet reageren? Als ik IDE kies, zijn dan de SATA schijven langzamer?
Of de IDE instelling meetbaar langzamer is weet ik niet, dat heb ik niet getest. Echter, AHCI is de 'native' modus van de controller, dat is dus in ieder geval wel beter.
En als ik AHCI moet ik een driver gebruiken, ik neem aan de intel chipset driver?
Ja, als het een Intel controller is. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Dat gaat allemaal wel lukken dan. Maar ik heb nogsteeds niet achterhaald waarom Windows de transfermode voor mijn DVD speler op PIO zet.

Ik zal straks de RAID controller in de BIOS uitschakelen om te kijken of dat helpt. Zo niet schakel ik hem weer aan en installeer ik de JMicron driver, al zou ik het niet kunnen verklaren waarom dat zou helpen...

Verwijderd

Topicstarter
Hmm.. bij het disable-en van de JMicron raid controller in de BIOS ziet de PC mijn DVD speler helemaal niet meer.

Als ik de IDE Configuration op AHCI zet kom ik Windows niet meer in, maar misschien moet ik dat dan even opnieuw installeren. Wel raar dat de IDE-poort dus blijkbaar een connectie heeft met de JMicron controller?

Verwijderd

Topicstarter
Happy day... na het installeren van de JMicron utility start de PC niet meer op, ook niet van cd...

Zodra het systeem iets met de HDD wil doen slaat hij vast..toetsenbord reageerd niet meer, scherm gaat op zwart.. In de BIOS wordt de schijf wel herkend als zijnde HDD.

Al geprobeerd:
  • BIOS reset middels "Load Default Options"
  • CDROM ontkoppeld en proberen te booten
  • RAID disabled in de BIOS
Oh als die driver mijn HDD vernageld heeft...grmbl..

Kan die driver iets geprobeerd hebben te doen met mijn HDD (hem lid maken van een RAID o.i.d.??) of iets in die richting?

Het lijkt er op dat hij gewoon de schijf niet meer wil benaderen, of als hij dat probeerd dat de PC crashed. Zometeen even een Linux CD proberen..

Update:

- Geprobeerd de BIOS te resetten middels de jumper (geen effect)
- Andere (IDE) HDD geprobeerd (geen effect)

Windows XP cd boot wel, geeft de melding: Hardware configuratie controleren; en dan gaat het scherm op zwart, toetsenbord reageerd niet meer...niets.

Zelfde effect op een normale boot, hij start wel maar op het moment dat het Windows XP logo weergegeven moet worden gaat het scherm op zwart en reageerd het toetsenbord niet meer.

I'm out of idea's.... dus als iemand wat weet graag!!

Update:

SATA kabel vervangen, ook geen effect. Als ik de HDD loskoppel, e ndus zonder HDD boot loopt de WinXP installatie wel door.

[ Voor 120% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2006 20:04 ]

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Als je bij het begin van het opstarten van XP op F8 drukt, krijg je een menu te zien. Kies daar 'Last known good configuration'. Dit zou Windows van de laatst werkende configuratie moeten starten.

Zie ook De computer opstarten met de functie Laatst bekende juiste configuratie in Windows XP

[ Voor 30% gewijzigd door Zr40 op 23-10-2006 20:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
Zr40 schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 20:48:
Als je bij het begin van het opstarten van XP op F8 drukt, krijg je een menu te zien. Kies daar 'Last known good configuration'. Dit zou Windows van de laatst werkende configuratie moeten starten.

Zie ook De computer opstarten met de functie Laatst bekende juiste configuratie in Windows XP
Bedankt, maar zo ver komt de PC dus niet meer helaas. Het enige wat ik kan bedenken is dat de JMicron driver iets met de HDD gedaan heeft. Als ik de HDD los haal dan loopt de Windows XP setup wel verder namelijk. Nu gaat het fout op het moment waarop normaal de SATA-RAID controller gedetecteerd word.

Ik heb nu even de mogelijkheid niet om een Linux CD te booten (geen brander), maar morgen neem ik de PC wel mee naar het werk om daar wat meer tests te doen als niemand meer een idee heeft.

Ondertussen probeer ik de schijf nog te formatteren op een andere PC.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2006 21:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oh wat ben ik blij met Linux...zou bijna afzien van een herinstallatie met WinXP (a 135,-).

Met Windows kon ik onmogelijk nog iets doen met de schijf, ook de rescue en installatie CD wilde niets meer doen. Ik stop er een Gentoo Linux CD in, en er wordt geboot zonder problemen. Met fdisk /dev/sda heb ik alle partities verwijderd en het MBR gefixed.

Zometeen even proberen of ik weer kan installeren als de schijf terug gaat in mijn eigen systeem :)

Verwijderd

Topicstarter
Kan dicht, werkt weer na formatteren met een Linux...

• Jors
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22-02 20:12
Verwijderd schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 17:40:
Als ik de IDE Configuration op AHCI zet kom ik Windows niet meer in, maar misschien moet ik dat dan even opnieuw installeren. Wel raar dat de IDE-poort dus blijkbaar een connectie heeft met de JMicron controller?
Ik zou hier graag even op door willen gaan. Ik heb namelijk hetzelfde probleem. Na flinken problemen met mijn pc blijkt de doervoersnelheid van de SATA-II schijf (DiamondMAX 10) soms enorm terug te lopen. Gevolg: stotterend systeem, krakend geluid en soms de foutmelding: "Uitgestelde schrijfbewerkingen zijn mislukt".

De computerhandel die dit ontdekte heeft mijn hele HDD overgezet naar een andere schijf en de data vervolgens teruggeplaatst. Problemen zijn vooralsnog verholpen, maar zij konden niet garanderen dat het probleem niet terugkeerd. Ik ben toen flink gaan surfen en kwam toen uit op de Intel site, waar ik de Intel Storage Manager wilde downloaden en installeren. Toen ik dit wilde doen bleek dat alleen te kunnen als de HDD als RAID of AHCI is ingesteld.

Toen ik in de bios van mijn Asus P5B deluxe WIFI mobo (versie 0804) mijn schijf op AHCI zette, keeg ik dus hetzelfde probleem als in de quote. Bij het opstartscherm van WinXP home flitst er even snel een BSOD op en vervolgens een reboot. Dit tot in het eindeloze door.

Hoe krijg ik mijn systeem nu in AHCI mét een werkend winXP? Moet ik hiervoor formatteren en dan de BIOS wijzigen? of moet ik bij de installatie van Windows iets speciaals doen? Ik lees telkens iets over F6, maar het is mij niet helemaal duidelijk hoe dit nu zit. Is het bovendien de moeite om te formatteren voor AHCI en zou het mijn problemen kunnen verhelpen?

Ik hoop dat ik geen open deuren intrap.. heb de FAQ doorgelezen en redelijk gespit op internet, maar ik vond het verhaal hierboven het helderst en het meest overeenkomen met mijn situatie.. Bij voorbaat dank voor de hulp!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben er ook nog niet helemaal uit... maar volgens mij zit het zo:

Als je na een install op IDE-emulatie de configuratie wijzigd naar AHCI, weet het OS niet meer hoe hij de schijf aan moet spreken en start het systeem dus niet goed op. Ik weet niet zeker of je dit kan voorkomen door de goede drivers voor AHCI te installeren en dan de switch in je BIOS naar AHCI te zetten.

Wat ik zou doen is overnieuw beginnen. Dus in je BIOS de optie AHCI aan te zetten, en vervolgens een verse installatie te doen. Je hebt dan wel een driver disk nodig, omdat Windows XP blijkbaar standaard niet de juiste drivers heeft om dat te doen.

Hoop dat ik je iets geholpen heb, nogmaals ik ben er zelf ook nog niet helemaal uit. Mijn systeem werkt nu, en ik laat het er verlopig maar even bij :)

• Jors
Bedankt voor je reactie. Ik kan je gedachtegang volgen. Zoiets had ik namelijk zelf ook in mijn hoofd. Nou moet ik zeggen dat mijn systeem op het moment ook weer goed werkt. Ik ben alleen bang dat ik opnieuw problemen krijg, eigenlijk verwacht ik dat dit slechts een kwestie van tijd is.

Zodra ik weer problemen krijg ga ik de boel formateren en opnieuw installeren. Zal zorgen dat ik de drivers op een diskette bij de hand heb. Het is mij alleen nog niet helemaal duidelijk wanneer ik deze nodig heb. Als ik het goed begrijp boot je bij de installatie van WinXP van de cdrom en kan hij dan de harddisk voor de installatie niet vinden. Dan druk je op F6 en gebruik je de drivers van de diskette om aan te geven dat het om een AHCI schijf gaat, waarna je de boel gewoon kunt installeren. Klopt dit een beetje?

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet zeker of het F6 is, maar inderdaad.....de setup zoekt drivers helemaal in het begin, en je hebt de optie om op een F# te drukken om via diskette o.i.d. de juiste driver te laden.

• Low-Tech
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-02 23:21
Quote van de Asus site:
Though ICH8 does not support AHCI mode under Windows 2000/XP/2003, it does indeed support this mode under the upcoming VISTA OS.
Please do not swith to AHCI mode if you are not using Microsoft VISTA operating system, to avoid unnecessary troubles.

Fractal Design Meshify S2, Asus ROG B550-F, AMD 3700x, 3080?, Corsair H115i Pro, G-Skill 3600-16 32GB Trident Z Neo

• Jors
-[ NOVA ]- schreef op zaterdag 18 november 2006 @ 13:57:
Quote van de Asus site:
Though ICH8 does not support AHCI mode under Windows 2000/XP/2003, it does indeed support this mode under the upcoming VISTA OS.
Please do not swith to AHCI mode if you are not using Microsoft VISTA operating system, to avoid unnecessary troubles.
Bedankt! Dus gewoon helemaal geen AHCI gebruiken voorlopig ;)

• Samplex
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:53
Waar staat deze text dan op de Asus site?

• Low-Tech
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-02 23:21
Op het forum van Asus, ik heb zo het linkje niet meer.

Fractal Design Meshify S2, Asus ROG B550-F, AMD 3700x, 3080?, Corsair H115i Pro, G-Skill 3600-16 32GB Trident Z Neo

• Samplex
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:53
Maar die ICH8R werkt toch wel?

• Jors
Het is weer zover. Problemen zijn terug: snelheid van pc neemt opeens af, geluid kraakt en dit gaat af en toe gepaard met de melding "Uitgestelde schrijfbewerkingen zijn mislukt." Wanneer deze melding verschijnt is er helemaal niks meer met de pc te doen.

Enigste remedie die ik heb kunnen vinden is het terugzetten van het systeem dmv het widowsherstelprogramma.

Ik wil dit nu dus écht oplossen. Ik begrijp echter dat de AHCI instelling niet werkt met WinXP, dus dat valt af.

Enige andere oplossing die ik nog kan verzinnen is door óf de harde schijf óf het mobo te vervangen, gezien die de compatibiliteitsproblemen die er kennelijk zijn. Dit is dus of de Maxtor Diamondmax 10 eruit of de Asus P5B deluxe Wifi/AP.

Omdat ik wel wil dat het nu goed gaat, heb ik hierover een aantal vragen:

* Verhelpt het vervangen van een deze componenten het probleem of kan er ook iets anders zijn?
* Welke van de twee kan ik het beste vervangen?
* Hoe weet ik dat de nieuwe hardwaresamenstelling wel goed compatibel is?
* Heeft iemand misschien een alternatieve oplossing voor mijn probleem?

Ik hoop dat ik hiermee niet naar de bekende weg vraag. Ik zit nu al sinds de aanschaf van mijn pc te klooien en de gehoopte hardcore gamepc heeft me tot nu toe alleen maar problemen bezorgd. Hopelijk kunnen jullie me verder helpen. Alvast bedankt voor de moeite!

• Snippertje
  • Registratie: December 2004
  • Nu online

Snippertje

Light up your life

Ik heb ook een soortgelijk probleem met mijn P5B Deluxe. Mijn DVD brander (Nec 2510) staat op PIO modus maar ik krijg hem met geen mogelijkheid op DMA modus. Weet iemand hoe ik dit wel werkend kan krijgen? Een spel installeren duurt nu gerust een uur... En mijn CPU gebruik schiet omhoog naar 100% en ik kan dus amper nog iets doen.

Discord kanaal: https://discord.gg/X3CqdTKd

Pagina: 1