Speakers in het plafond verwerken

Pagina: 1
Acties:
  • 2.608 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MantaMania
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-05-2024
Mijn ouders zijn hun huis aan het verbouwen en nu wil mn vader het gelijk goed aanpakken qua afwerking van de audio.
En nu zaten we erover te denken om de speakers in het plafond te verwerken alleen de echte inwall speakers zijn wat te duur, dus in hoevere zou je "normale" surround speakers in een plafond kunnen plaatsen. Het plafond is van gewapend beton dus het erin zetten zal nog wel lastig worden maar nu is wel de kans omdat er toch veel gesloopt gaat worden.
Wat ik heb gelezen is dat het aan de ene kan een voordeel is omdat de speakers niet meer trillen maar omdat deze speakers er dus niet voor gemaakt zijn vraag ik me af of het wel gaat klinken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:06

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

In de betonnenvloer/plafond? Dat kan niet. Ook niet met die standaard dingen volgens mij. Die zijn ervoor bedoeld om in een systeemplafond ofzo aan te brengen. Volgens mij kan en mag je geen gaten maken (van dit formaat) omdat er dan een heleboel sterkte verloren gaat van de vloer. (als het al kan, zo'n gat maken)

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:12

lier

MikroTik nerd

Je kan je afvragen of dit soort speakers uberhaupt kunnen klinken, denk dat de acceptatiefactor voor het geluid versus het uiterlijk meer naar het uiterlijk geneigd is.

Per definitie is het een slechte oplossing...

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
kwa (luisteR) positie is het zeker niet iedaal. Speaker wil je het liefst op oor hoogte voor je hebben.
Wat je dan nog beter kan doen is speakers in de muur bouwen.
Maar het lijkt me sowieso allmeaal niet echt ideaal

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lmno31
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-06 15:44
En wat doe je als er om wat voor reden dan ook 1tje stuk gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

lmno31 schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 14:46:
En wat doe je als er om wat voor reden dan ook 1tje stuk gaat.
Vervangen, zolang ze er niet ingestort zitten zou ik zeggen. En wanneer gaan speakers nou stuk? Een vaas water knoei je er niet zomaar overheen, op het plafond :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ik zou je adviseren om bij je verbouwing gebruik te amaken van de mogelijkheid om gelijk een aantal leidingen te laten leggen naar de bovenhoeken van de kamer etc en dan zodra alles klaar is een aantal subtiele witte surroundspeakers te halen en die dan op te hangen. Hoeft niet eens zo op te vallen en je bent van al die lelijke draden langs de muur af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MantaMania
of het wel of niet mag is niet de vraag. Mn vader werkt zelf in de bouw en weet precies wat wel en niet mag. Er zitten blijkbaar een soort kabels in die niet kapot mogen voor de rest mag je er best een gat in maken. Het gaat dus niet om mega grote speakers maar meer om de kleinere surround speakers. Je kan gewoon freezen in het plafond net als dat je kabels kan weg werken door erin te freezen.
De enige vragen zijn dus:
gaat de geluidskwaliteit erop achteruit (afgezien van de "foute" positie)?
Heeft een speaker ruimte rondom / achterzich nodig voor een beter geluid?

@ sander ja dat is ook wel een goeie gewoon helemaal bovenin de hoek ophangen als ie ruimte nodig heeft voor beter geluid anders is het allermooist natuurlijk erin verwerkt.

@koffie je hebt wel gelijk idd als je het goed wilt doen ik ga toch nog eens overleggen of dat het idd niet verstandiger is om gelijk voor in wall te gaan (nu daar nog goeie info over vinden)

[ Voor 24% gewijzigd door MantaMania op 23-10-2006 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:42

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

MantaMania schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 14:25:
Mijn ouders zijn hun huis aan het verbouwen en nu wil mn vader het gelijk goed aanpakken qua afwerking van de audio.
En nu zaten we erover te denken om de speakers in het plafond te verwerken alleen de echte inwall speakers zijn wat te duur, dus in hoevere zou je "normale" surround speakers in een plafond kunnen plaatsen.
;)
Ik denk dat je toch het beste voor inwall kunt gaan, maar voor surrounds zou je deze nog steeds op dezelfde posiitie moeten plaatsen - niet boven je in het plafond.

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter37
  • Laatst online: 22-06 18:38
MantaMania schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 15:51:
of het wel of niet mag is niet de vraag. Mn vader werkt zelf in de bouw en weet precies wat wel en niet mag. Er zitten blijkbaar een soort kabels in die niet kapot mogen voor de rest mag je er best een gat in maken. Het gaat dus niet om mega grote speakers maar meer om de kleinere surround speakers. Je kan gewoon freezen in het plafond net als dat je kabels kan weg werken door erin te freezen.
De enige vragen zijn dus:
gaat de geluidskwaliteit erop achteruit (afgezien van de "foute" positie)?
Heeft een speaker ruimte rondom / achterzich nodig voor een beter geluid?

@ sander ja dat is ook wel een goeie gewoon helemaal bovenin de hoek ophangen als ie ruimte nodig heeft voor beter geluid anders is het allermooist natuurlijk erin verwerkt.
met kabels in het plafond hebdoel je denk ik vlecht ijzer voor de bewapening
volgens mij is het beter om speakers op oorhoogte op te hangen kan je de kabels niet wegwerken in de muur en die uit latenkomen in een centraaldoos net zoals alle electra.

kijk voor mijn kitcar project hier: http://wouters-stekkie.synology.me/joomla/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MantaMania
wouter37 schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 15:55:
[...]

met kabels in het plafond hebdoel je denk ik vlecht ijzer voor de bewapening
volgens mij is het beter om speakers op oorhoogte op te hangen kan je de kabels niet wegwerken in de muur en die uit latenkomen in een centraaldoos net zoals alle electra.
ik wil niet zeuren want het is aardig dat iedereen mee denkt maar ik vraag of de geluidskwaliteit achteruit gaat of niet, niet of het bouwtechnisch allemaal klopt of dat ze toch beter op oorhoogte kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter37
  • Laatst online: 22-06 18:38
MantaMania schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 15:58:
[...]

ik wil niet zeuren want het is aardig dat iedereen mee denkt maar ik vraag of de geluidskwaliteit achteruit gaat of niet, niet of het bouwtechnisch allemaal klopt of dat ze toch beter op oorhoogte kunnen.
rustig :>
je vraagt of de geluidskwaliteit achteruit gaat maar in vergelijking waarmee?

kijk voor mijn kitcar project hier: http://wouters-stekkie.synology.me/joomla/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:28
Dat iedereen zegt dat je het beter anders kan doen impliceert toch dat't geluid niet goed gaat zijn? :P

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Nou, het klinkt dus waarschijnlijk beter als de speakers op oorhoogte zitten, maar ik heb eigenlijk nog niemand horen zeggen dat het daadwerkelijk slecht klinkt als die dingen niet op oorhoogte zitten.

Maar misschien kun je ze wel op een vensterbank richten zodat het geluid weerkaatst wordt en dus lijkt alsof het van achteren komt? (op oorhoogte dan)
Kwa speaker, is het dan de bedoeling om een volledige behuizing in te bouwen? De eigenlschappen van de behuizing zullen dan enorm veranderen. Veel stijver geheel dat beton :P
Als je er een losse speaker/driver inzet, dan is het ook maar de vraag of dat wil klinken. Een laag beton als klankkast, ik weet niet of dat wel wil werken, je zal dan dus een heel kil geluid krijgen denk ik.
Maar over wat voor een systeem en wat voor een speakers praten we? Wat zijn de eissen, is het een nieuw systeem, op welke punten wil je verbetering (niet alleen geen kabels en speakers uit het zicht)
Dan weten wij waarmee we het moeten vergelijken, of iets klinkt is namelijk vrij relatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50662

Zalhet geluid niet lekker door het huis resoneren? als jij de speakers dan in de kamer aan hebt, zal je het in de kamers rondom die muur ook goed kunnen horen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:42

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

MantaMania schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 15:58:
[...]

Je wilt speaker sin de muur wegwerken, welke als surrounds aangesproken worden, vervolgens zijn de innwall speakers te duur en wil je voor normale speakers gaan.

Hoe denk je dat dat klinkt :?

Je processor gaat er vanuit dat Surround-Right ook ergens op oorhoogte vlak achter de lsuiteraar aan de rechktant zit; niet met een speaker ergens boven iemand zijn hoofd met ook nog eens speakers die er helemaal niet voor bedoeld zijn.
Speakers hebben overigens niet voor niets een klankkast nodig.

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MantaMania
Koffie schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 16:35:
[...]

Je wilt speaker sin de muur wegwerken, welke als surrounds aangesproken worden, vervolgens zijn de innwall speakers te duur en wil je voor normale speakers gaan.

Hoe denk je dat dat klinkt :?

Je processor gaat er vanuit dat Surround-Right ook ergens op oorhoogte vlak achter de lsuiteraar aan de rechktant zit; niet met een speaker ergens boven iemand zijn hoofd met ook nog eens speakers die er helemaal niet voor bedoeld zijn.
Speakers hebben overigens niet voor niets een klankkast nodig.
na jou vorige post had ik deze aanpassing al aan mijn eigen post gemaakt.

BTW die klankkast blijft gewoon om de speaker zitten alleen daar komt dus sluitend omheen het plafond.
Daarbij is iedere speaker tegenwoordig toch afzonderlijk intestellen.
MantaMania schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 15:51:
@koffie je hebt wel gelijk idd als je het goed wilt doen ik ga toch nog eens overleggen of dat het idd niet verstandiger is om gelijk voor in wall te gaan (nu daar nog goeie info over vinden)
wouter37 schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 16:04:
[...]
rustig :>
je vraagt of de geluidskwaliteit achteruit gaat maar in vergelijking waarmee?
ik ben rustig en volgens mij was mn post ook heel vriendelijk ;)
In vergelijk met een speaker die dus niet ingebouwd is daar gaat het om.

[ Voor 21% gewijzigd door MantaMania op 23-10-2006 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schaduw
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

schaduw

schaduw

geen zin om de kabels in de muur te verwerken? ik zag ooit dit bericht (http://www.gadgetgarden.n...5/09/onzichtbare_spe.html) over deze platte audiokabels (http://www.solutions.com/...C26%2C584&iProductID=5731), lijkt me handig maar heb er zelf geen ervaring mee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Goed punt, maar het zal misschien meevallen. Lage tonen zullen denk ik niet zo gegeneerd worden op die plek, en hoge tonen worden goed gedempt door constructies.

Pagina: 1