Toon posts:

Kast temp grote invloed op CPU?

Pagina: 1
Acties:
  • 109 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Iedereen lijkt zich erg druk te maken over de temp van de CPU maar vergeten volgens mij darbij vaak de temp in de kast. |:(

Heeft er iemand een idee van wat de invloed hiervan werkelijk is?

Ik zit er namelijk aan te denken om een kleine airco te kopen waarmee ik mijn kast van binnen tot zo'n 16 graden ga koelen. ;D

Graag jullie mening.

Ook falmen is toegestaan. 8-)

Verwijderd

Case cooling is inderdaad ook er belangrijk, zorg dat je een goede airflow in je case hebt. En niet zomaar fans erin hangen, eerst goed nadenken over hoe de airflow dan gaat lopen.

Verwijderd

mijn kast staat on default open :)

Verwijderd

Open kast is volgens mij niet de beste manier van koelen.

Verwijderd

Topicstarter
Open kast hoeft niet altijd beter te zijn. Gisteren nog gemerk. Mijn AMD 800@903 liep een beetje warm :7. Zit ook slechts een ORB op.

Ik merkte op dat ook met kast open alles in de buurt van de processor warm bleef. Dat terwijl er een zuiger boven hang die de lucht door de power supply naar buiten zou moeten transporteren.

Ik heb toen een 8x8 cm fan genomen. Daar met karton een koker om gebouwd en deze over de orb geschoven. Temperatuur daalde met 8 graden!!! 8-) 8-) 8-)
Dit komt dus puur door aanvoer van koelen lucht iets verder weg van de kast (30cm)

Zo kwam ik dus opp eerst genoemde idee om een airco te gebruiken. Nogmaals. Wie heeft ervaring mat kast temp of airco's

Verwijderd

Voor zover ik weet blijken de meeste kasten als ze dicht zijn een special berekende airflow te hebben waarop ze zijn ontworpen zodat de kast officieel gewoon dicht kan en dan ook zijn beste airflow kan halen, mischien scheelt dat dan inderdaad een paar graden met een open kast maar ach ziet het er wel netter uit vind ik. >:)

Verwijderd

Heb veel geexperimenteerd met blazen van lucht door kokers, wegzuigen van warme lucht e.d. Mijn ervaring is dat het wel 1 a 2 graden scheelt, maar je krijgt er weer extra herrie voor terug of je coolerfan draait ineens 500 toeren sneller (levensduur?)
Ik heb nu een big tower met twee casefans van Sunon die de lucht uit de case wegzuigen. Een in het midden en een bovenin.De lucht stroomt nu van onder naar boven. Kabels aan de kant ivm de airflow.
Ik heb een coolermaster cpucooler nummer eindigd op 51 is goed getest. Case temp 30 cpu 51, 59 stressed. Moet kunnen voor een Thunderbird die op 90 graden kan werken.
Ik probeer een gemiddelde te vinden tussen acceptabele temp en lawaai in je kamer.

• white_panther
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-04-2023

white_panther

Campzone here we come....

met die 90 graden ben ik het niet eens. maximaal kun je een transistor belasten tot een temperatuur van +/- 75 graden daarna branden ze echt in en na verloop van tijd branden ze door

achja wat zal ik zeggen .................. ik zeg wel niks............... voor de handleiding van dpad klik hier

Verwijderd

Wat vind jij dan van die 59 stressed, kan toch geen kwaad als je een jaar of drie met je proc wil doen (vorige heb ik al naar 1,5 jaar eruitgesloopt)

• monterey
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-11-2025
een normale transistor gaat pas kapot bij een juctie temperatuur die ligt ergens tussen de 100 en 200 graden ligt eraan wat voor transistor het is, een 2n3055 gaat pas bij 200 graden kapot.een bc 547 gaat eraan bij 150 graden dus het verhaal 75 gaat niet echt op een amd tb houd het voor gezien bij 90 graden een p3 nokt bij 70 graden.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 26-08 17:14
Voor iedereen met luchtkoeling:
- de temp van je CPU is lineair afhankelijk van de temp van je kast.

Afhankelijk van je CPU en koeler, is je CPU temp (full load) altijd x graden warmer dan je kast. Dus kast temp met 10 graden omlaag -> CPU temp met 10 graden omlaag.

Reken maar dan een airco werkt!!

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• d-motion
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-08 13:57

d-motion

zow... en dan nu...

Op woensdag 31 januari 2001 12:25 schreef Seti het volgende:
Open kast is volgens mij niet de beste manier van koelen.
Volgens mij ligt dat een beetje aan je omgevings temperatuur!

WWW.RC5.NL

• PokkeNoise
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-08-2023

PokkeNoise

leesbaar met bril

Het plaatsen van slechts één extra 9cm fan in mijn kast, boven de voeding aan de achterzijde liet de temperatuur van m'n Athlon 900@900 dalen van 57 naar 47 Graden met }:O .

Door nog een extra fan 9 cn. onderin de kast te plaatsen die verse lucht aanvoerde vanaf de voorzijde liet de temperatuur met maar 1 á 2 graden dalen.

Moet ik nog mee aan het expirimenteren of afvoeren (zuigen = raar woord) beter is.

? weet jij wat.

Verwijderd

Je wil toch onder de 60 graden blijven met je cpu. Bovendien, elke tien graden tempdaling verdubbelt de levensduur van je cpu, wel de moeite waard.
En, mijn kast is koeler als ie dicht is, zonder extra fans. Die fans komen er wel als ik straks mijn antec heb:7

Verwijderd

Topicstarter
Hier www.thermalsolutions.nl/ heb ik echt de perfecte koeling gevonden voor mijn kast. :9 maar die zou dan ook zo'n 1200,- moeten kosten. :( Niet interresant dus.

Verder kan ik alleen kleine/goedkope airco's vinden die met een waterfilter werken waar de lucht langs geblazen wordt waardoor deze afkoelt.

Water = roest = fout.

Werken airco's altijd op deze manier.
Pagina: 1