Diverse BSOD's zonder oplossing

Pagina: 1
Acties:

• MantaMania
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-05-2024
Sinds een paar dagen heb ik op mn redelijk nieuwe computer (2 weken oud) continue bsod.
Hieronder wat standaar gegevens.
Geinstalleerde programmas (behoorlijk clean nog omdat ie niet nieuw is)
Windows XP proffesional (sp2)
Norton virusscanner 2006 (verwijderd na een stuk of 3 bsod maar nog geen oplossing)
World of warcraft
Ventrilo (client spraak server)

Apparaten
Conroe 6600 core 2 duo (boxed cooler)
P5B asus moederbord
Maxtor 80 gb harddisk (via ide aangesloten)
Asus dvd brander(via ide aangesloten)
7950GT club 3d videokaart
2 x corsair valueselect 1GB pc5300
Antec sonata II kast (standaard voeding)

Eigenlijk is alles redelijk nieuw geinstalleerd dus ik kan moeilijk zeggen wat het laatste is en dat daardoor de bsod komen.
De eerste melding kwam na dat ik ongeveer een uur had zitten spelen (wow met ventrilo)
IRQ_NOT_LESS_OR_EQUAL (STOP foutmelding lijkt voornamelijk door verkeerde of foutieve drivers gegenereerd te worden)
0X0000000A (0X00000000,0X80528506,0XBACE7BCC, 0XBACE78C8)
Na deze fout videokaart drivers opnieuw geinstalleerd.

PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA (STOP foutmelding op slecht geheugen of een fout in de harde schijf)
0X00000050 (0XCC36E158, 0X00000001,0X8054A168,0X0000000)
Na deze fout dus memtest laten draaien ongeveer 20 minuten 100% scan geen fouten.
Geprobeerd harddisk te scannen met bv powermax (programma van maxtor) maar die wil niet starten hij geeft aan: "cannot load dos". Terwijl ik er een opstart disk van heb gemaakt via dat programma.

Daarna nog een aantal random fouten zonder tekst omschijving:
0x0000007E (0xc000001D,0x804e81BE, ?? , ??)

0X000008E (0XC000005,0X805A746C,0XACC1CB20,0X00000000)

0X0000007E (0XC00000S,0X8054A168,0XBACDFB38,0XBACDF834)

Er kan hier een daar een 0 teveel inzitten maar dit zijn ongeveer de fouten.
Toen heb ik memtest 4 uur laten draaien ongeveer en geen fouten norton verwijderd, geheugen modules even losgehad.
Toen heb ik unrealtournament (2004) geinstalleerd en een uur of 4 gespeeld zonder problemen ik dacht dus dat het opgelost was omdat het daarvoor om het uur / 2 uur was. De volgende dag command and conquer proberen te installeren en halverwege weer die IRQ fout (helaas was ik te chagarijnig om hem op teschrijven en heb ik hem uitgezet).
Nu ben ik dus redelijk te einde raad wat ik nog moet doen.
Zeker omdat de bsod's verschillende fouten geven als het continue dezelfde was wist ik nog waar te zoeken maar nu heb ik geen idee meer.
En weet iemand hoe ik het harddisk programma wel werkend krijg?

Sorry voor het lange verhaal maar ik dacht ik geef zoveel mogelijk info

• mr_obb
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-01 17:28

mr_obb

Lakse Perfectionist

Download Memtest86 van www.memtest86.com. (brand de CD versie op een CD-rw of zo).

Boot van de nieuw gemaakte CD of diskette en wacht een tijdje. Er komen vanzelf foutmeldingen te voorschijn. Als dat zo is, dan is je geheugen niet echt lekker.

[ Voor 13% gewijzigd door mr_obb op 23-10-2006 11:14 ]

• MantaMania
mr_obb schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 11:14:
Download Memtest86 van www.memtest86.com. (brand de CD versie op een CD-rw of zo).

Boot van de nieuw gemaakte CD of diskette en wacht een tijdje. Er komen vanzelf foutmeldingen te voorschijn. Als dat zo is, dan is je geheugen niet echt lekker.
mn geheugen heb ik dus al 4 uur lang getest zonder fouten.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:40

lier

MikroTik nerd

Heb je de laatste drivers voor je videokaart van Internet gedownload ?
Heb je de beschikking over een ander systeem waarmee je een en ander kan testen ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

mr_obb schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 11:14:

lezen is ook een vak he :>

TS:

ram eens al je PCI kaarten enzo eruit, dan zou je iig dat IRQ probleem op kunnen lossen.
Blijft het dan bestaan, dan zou ik over RMA mobo denken ;)

• eth0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-09-2025
Je hebthet over een standaard voeding? Kan je de spec geven? Ik had lang geleden ook zoiets, bleek achteraf een brakke voeding te zijn. Heb dat opgelost door er een nieuwe kwaliteits voeding in te zetten.

• svdvlist2
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
MantaMania schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 11:16:
[...]
mn geheugen heb ik dus al 4 uur lang getest zonder fouten.
Ik heb pas geleden hetzelfde gehad met een notebook. Random bsod bij het booten en afsluiten van de pc. Ik heb toen 18 uur memtest gedraaid zonder fouten. Ik had er destijds een 1 GB samsung 533 mhz module inzitten en een nanya 1 GB 667 mhz module. Na heel lang zoeken bleek de nanya module brak te zijn zonder dat mentest in 18 uur fouten had gevonden. (ook alleen de nanya module leverde bsod's op) Volgens de leverancier moet het geheugen gewoon werken met de i945 chipset (uit ervaring), dus kapot geheugen maar geen errors. (Ik heb de nieuwe module nog niet kunnen testen)

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Vier uur memcheck is IMHO niet perse voldoende om te zeggen dat alles daar OK is.

De juiste drivers installeren wil je inderdaad altijd doen. De Windows XP en 2000 BSOD guide ken je natuurlijk? Maar goed, het is waarschijnlijk een hardwareprobleem, ik verplaats je topic naar Processors, Mobo's & Geheugen. Lees de Hangen en afsluiten FAQ aldaar even goed door en geef feedback op de twee door mij genoemde FAQ's (ook) als je er niet al mee tot een oplossing komt :)

Norton AV verwijderen is hoe dan ook een goed iets, tenminste tot de boel helemaal goed loopt. Maar ga dan niet aan het internet hangen en download zeker niets en surf niet naar onvertrouwde sites zonder virusscanner.

[ Voor 18% gewijzigd door F_J_K op 23-10-2006 11:24 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Update je bios eens naar de laatste versie.
En probeer eens om een tijdje te draaien met 1 geheugen module.

• MantaMania
lier schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 11:17:
Heb je de laatste drivers voor je videokaart van Internet gedownload ?
Heb je de beschikking over een ander systeem waarmee je een en ander kan testen ?
Ja de meest recente nvidia drivers.
En ik heb wel een ander systeem maar helaas past daar zo ongeveer niks in van mn nieuwe pc. (geen ddr geheugen geen pci 16 slot etc etc.)
Boudewijn schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 11:18:
[...]

lezen is ook een vak he :>

TS:

ram eens al je PCI kaarten enzo eruit, dan zou je iig dat IRQ probleem op kunnen lossen.
Blijft het dan bestaan, dan zou ik over RMA mobo denken ;)
ik heb alleen een pci 16 videokaart erin verder geen andere kaarten aangesloten. En wat is een rma ?
eth0 schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 11:19:
Je hebthet over een standaard voeding? Kan je de spec geven? Ik had lang geleden ook zoiets, bleek achteraf een brakke voeding te zijn. Heb dat opgelost door er een nieuwe kwaliteits voeding in te zetten.
upgraded SmartPower2.0 450 power supply
dit is alles wat ik aan speccs kan vinden maar er draaien aardig wat mensen met een vergelijkbaar systeem met deze voeding dus lijkt me sterk dat ie echt brak is.
svdvlist2 schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 11:21:
[...]

Ik heb pas geleden hetzelfde gehad met een notebook. Random bsod bij het booten en afsluiten van de pc. Ik heb toen 18 uur memtest gedraaid zonder fouten. Ik had er destijds een 1 GB samsung 533 mhz module inzitten en een nanya 1 GB 667 mhz module. Na heel lang zoeken bleek de nanya module brak te zijn zonder dat mentest in 18 uur fouten had gevonden. (ook alleen de nanya module leverde bsod's op) Volgens de leverancier moet het geheugen gewoon werken met de i945 chipset (uit ervaring), dus kapot geheugen maar geen errors. (Ik heb de nieuwe module nog niet kunnen testen)
heb je wel meerdere mem test versies laten draaien toen want ik las dt als je meer als 1gb had dat je zowieso 2 x memtest met 855mb tegelijk moest laten lopen.
F_J_K schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 11:22:
Vier uur memcheck is IMHO niet perse voldoende om te zeggen dat alles daar OK is.

De juiste drivers installeren wil je inderdaad altijd doen. De Windows XP en 2000 BSOD guide ken je natuurlijk? Maar goed, het is waarschijnlijk een hardwareprobleem, ik verplaats je topic naar Processors, Mobo's & Geheugen. Lees de Hangen en afsluiten FAQ aldaar even goed door en geef feedback op de twee door mij genoemde FAQ's (ook) als je er niet al mee tot een oplossing komt :)

Norton AV verwijderen is hoe dan ook een goed iets, tenminste tot de boel helemaal goed loopt. Maar ga dan niet aan het internet hangen en download zeker niets en surf niet naar onvertrouwde sites zonder virusscanner.
Oke dan zal ik memtest nog langer laten lopen (zolang de computer blijft draaien)

De juiste drivers heb ik imho dus geinstalleerd. De Windows xp en 2000 bsod guide heb ik uitgeleefd het afgelopen weekeind ;)
Hangen en afsluiten ga ik nog doornemen ik hoop dat daar nog wat uitkomt.

Het enige wat ik nog kan verzinnen is dus een werkend harddisk check programma te vinden en mn bios updaten maar dat is iets wat ik liever niet doe. Uiteraard doe ik voorzichtig zonder norton.

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-04 11:28
eth0 schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 11:19:
* Rey Nemaattori huivert nog steeds
Een half jaar heb ik zitten te kutten..bleek het brakke voeding....

Als ik de systeem specs zie heb je minsten 400watt nodig.

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• MantaMania
MantaMania schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 11:36:

upgraded SmartPower2.0 450 power supply
dit is alles wat ik aan speccs kan vinden maar er draaien aardig wat mensen met een vergelijkbaar systeem met deze voeding dus lijkt me sterk dat ie echt brak is.

.
ik heb dus een 450watt die er over het algemeen redelijk goed uit komt.

O ja wat misschien niet onbelangrijk is soms na een bsod melding start ik hem opnieuw en maakt het moederbord heel snel achter elkaar hoge piepjes alsof er 1 of ander alarm afgaat. Het enige wat ik hierover kon vinden was dat je corrupted memory hebt maar houdt dat in dat mn geheugen niet goed is?

[ Voor 27% gewijzigd door MantaMania op 23-10-2006 16:37 ]

Verwijderd

Haal even ergens UltimateBootDisk vandaan. Dan kan je je hdd even testen.
( erg handige programma's overigens)

Verwijderd

Opzich zijn die meldingen die meekomen in die blauwe schermen niet heel heftig; die heb ik vaak genoeg bij klanten gezien waarbij de XP installatie gewoon brak was of er drivers in de weg lagen.

Dump eens een Linux live cd in je drive en check eens of dat stabiel draait.

En jouw Windows installatie; heb je die zelf geinstalleerd of was dat een voorgeinstalleerde bende?

Als je Norton op je systeem hebt gehad (erg goed dat je die verwijderd hebt) moet je je systeem sowieso opnieuw installeren imho.
Pagina: 1