Toon posts:

PC komt niet in Bios

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met een probleem waarvoor ik al verschillende zoekacties heb gedaan, en verschillende support FAQ's heb bekijken, maar waarvoor ik vooralsnog geen oplossing heb kunnen vinden.

Ik heb een nieuw systeem aangeschaft (of tenminste, de onderdelen) en deze geassembleerd. Het gaat om de volgende configuratie:

Moederbord: Asus P5NSLI
Processor: Intel Core 2 Duo E6400 2.13 Ghz
HD: Western Digital 250Gb 7200 Sata2 16Mb cache
Voeding: Fortron 400 Watt ATX
Videokaart: Asus VGA 7600GT 256Mb Silent
Geheugen: 2 x Crucial 1GB DDR2 667 Mhz

De (werkende) DVD brander had ik uit mijn oude PC over gezet, deze PC komt straks toch te vervallen.
Bij het aanzetten van de PC bleef toen de HDD led branden, en de Power LED ging niet aan. Ik kreeg geen beeld (Videokaart en monitor los gecontroleerd, deze bleken beide ok), het leek of het moederbord niet door een check heen kwam en niet wilde booten. Ik meende zoiets eerder gehad te hebben, en dat het toen kwam omdat ik de jumpers op dvd brander en cd speler niet goed had staan. De Dvd speler was slave in de oude pc, en moest nu master zijn, dus dat kon het zijn dacht ik. PC uitgezet (moest met de schakelaar op de voeding, geen response op reset of power knop, ook de dvd speler wilde niet open gaan, en lampje ging niet branden bij het aanzetten, ondanks dat deze wel voeding had). Jumper op dvd brander gecontroleerd, deze stond op cable select, dus moest goed zijn. Toen eerst maar eens geprobeerd of hij het zonder wel deed, maar ook toen bootte de pc niet. Vervolgens heb ik alle overbodige dingen weggelaten (HD, tweede geheugen stripje, dvd speler) een CMOS reset gedaan en nogmaals geprobeerd. Ook nu geen respons. Ik heb het geheugen nog in verschillende bankjes geprobeerd, wel/geen HD aangesloten op verschillende SATA poorten, maar geen leven in te krijgen. Vervolgens met de helpdesk gebeld, en met de persoon in kwestie kwam ik na een aantal tests tot de conclusie dat het waarschijnlijk het moederbord moest zijn (wat ook al mijn vermoeden was).

Ik heb het moederbord vervolgens ingeruild, en in de PC gebouwd met wederom als eerste de minimale configuratie. Alleen voeding, mobo, videokaart, 1 reepje geheugen en processor/koeler. Waarempel, de Power led ging branden en de PC kwam in de BIOS. woohoo, kleine overwinningsdans. 2e reepje geheugen erbij in, HD aangesloten, en nogmaals opgestart. Ja hoor, wederom succes. Nu nog even de DVD erbij aan, en installeren die hap. Dat had ik dus gedacht, wederom bleef de HDD led branden, power led bleef uit, en geen beeld. IDE kabel van primary naar secundary op mobo, nogmaals proberen, zelfde probleem. IDE kabel los, opstarten, en weer in de BIOS. hmm misschien de dvd speler kapot. Testen in oude pc: alles werkt. Vervolgens een CD speler uit een werkende PC gesloopt en die geprobeerd, maar weer niet in de bios willen komen. Verschillende combinaties van geheugen, cd speler en harde schijven geprobeerd (zelfs een andere Sata schijf en een IDE schijf geprobeerd) maar geen leven meer in te krijgen. Ook niet na meerdere CMOS resets, en batterijtje erin en eruit etc.

Om sluiting te voorkomen heb ik nu het moederbord op een boek liggen met de videokaart erin, en minimale dingen aangesloten, maar nog steeds geen succes. Als ik hem nu aanzet gaat de led op het moederbord branden, de fan gaat draaien, en de HD geeft een teken van leven omdat hij stroom krijgt, en daar houdt het mee op. geen power led, geen hdd led, geen respons op reset en power knop meer, en geen beeld.

Ik ben ten einde raad nu. Is er misschien iemand die een suggestie heeft van dingen te testen/proberen of die het probleem bekend voor komt?

Alvast bedankt.

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Het lijkt me dat je nu wel zowat alles geprobeerd hebt, behalve 1 ding: andere voeding uitproberen.

1 klein detail: je hebt bij het omwisselen van de hardware wel iedere keer de stroom er af gehaald?

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Verwijderd

Topicstarter
Motrax schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 09:26:
Het lijkt me dat je nu wel zowat alles geprobeerd hebt, behalve 1 ding: andere voeding uitproberen.

1 klein detail: je hebt bij het omwisselen van de hardware wel iedere keer de stroom er af gehaald?
Dat was ik inderdaad nog vergeten te vermelden, ik heb ook nog een andere voeding geprobeerd. Helaas had ik alleen nog een vrij oude silent 250 watt voeding liggen waarvan ik sowieso mijn twijfels had of die het wel zou trekken. bovendien miste die de twee "vierkante" stekkertjes (P1 en P3 uit mijn hoofd, zit nu op mijn werk, dus kan het ff niet controleren) en ook met deze voeding kwam hij niet verder.
Moet eerlijk zeggen dat ik die volgens mij alleen op het oude bord geprobeerd heb, niet op het nieuwe. (heb zoveel geprobeerd dat ik al bijna kwijt ben wat ik allemaal gedaan heb zoals je merkt) Inderdaad heb ik elke keer met verwisselen van hardware wel de stroom er af gehad.
Eerst het schakelaartje achterop de voeding omgezet, en daarna ook de stekker er uit gehaald voordat ik iets ging aansluiten/loskoppelen.

Verwijderd

Topicstarter
Verder niemand die ook maar enig idee heeft?

Ik ben er nog niet uitgekomen, en ga hem denk ik vrijdag maar even terugbrengen om ze er maar eens naar te laten kijken. Zal me wel geld kosten omdat ik hem zelf geassembleerd heb, maarja, nu heb ik ook een duur systeem dat niets doet, dus daar schiet ik ook niks mee op..

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 11:15:
Verder niemand die ook maar enig idee heeft?

Ik ben er nog niet uitgekomen, en ga hem denk ik vrijdag maar even terugbrengen om ze er maar eens naar te laten kijken. Zal me wel geld kosten omdat ik hem zelf geassembleerd heb, maarja, nu heb ik ook een duur systeem dat niets doet, dus daar schiet ik ook niks mee op..
waarom geen voeding proberen? dit probleem had ik in het verleden ook zo vaak en bleek gewoon door mn brakke voeding te komen... coolermaster voedingen kosten een paar tientjes en dan heb je niet eens een slecht merk ook :)

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-05 21:10

Jiffy

God, you're ugly!

Verwijderd schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 11:26:
[...]
waarom geen voeding proberen? dit probleem had ik in het verleden ook zo vaak en bleek gewoon door mn brakke voeding te komen... coolermaster voedingen kosten een paar tientjes en dan heb je niet eens een slecht merk ook :)
Volledig mee eensch... Ben ook al een keer op mij bek gegaan door een defecte voeding. Mobo & proc weggeflikkerd in de overtuiging dat die het probleem waren. Kort daarna er achter gekomen dat het tóch de voeding was. Dan denk je nog bij jezelf: "Da's een Antec. Goed & degelijk. Kan nóóit het probleem zijn." Wel dus. Rotding...

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:27
Begin ook er aan te denken dat het toch echt je voeding is.

Verwijderd

Welke revisie van de p5nSLI heb je?
Sinds pcb 2.0 word de conroe ondersteund met biosversie 0601.

Verder zie ik de laatste tijd wat vaker topics met problemen icm core 2 duo +crucial.
Pagina: 1