Kan niet connecten met MySQL met PHP

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste allemaal,

Ik heb mijn webserver geinstalleerd site werkt goed met PHP.
Nuheb ik database dumps terug gezet in mySQL database dat ging goed zonder errors.

Nu heb ik het probleem dat als ik naar een pagina op mijn website navigeer waar ie verbinding probeerd te maken met de MySQL server dan krijg ik "Could not connect to database".

Ik heb MySQL 4.0.24 geinstalleerd ik heb als user gw_user en het juiste wachtwoord hierbij ingesteld in mijn php file. En dit is ook correct want als ik via SSH inlog op de webserver kan ik wel gewoon in MySQL komen met die user en wachwtoord.

Mijn vraag is dus of ik ergens iets verkeerd heb staan in mijn apache configure file of weet iemand een ander probleem ?

Greetzz pMzQ,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Zijn de database namen wel precies hetzelfde? Als je hem op je localhost bijvoorbeeld hebt gemaakt met een database die 'site' heet, maar je webhoster zet er misschien nog wat voor (zoals accountnummer oid) dan kan het goed zijn dat je database iets anders heet (als account1234_site bijv.)

Dat was iig het probleem waar ik zelf tegenaan liep toen ik deze melding kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
nee de databases heten precies zoals ik ze opvraag via PHP ik beheer zelf de MySQL database en de webserver heb het nagekeken en ze heten precies hetzelfde...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Heb je ook echt de goede server? Het kan zijn dat de database op een andere server draait dan de webserver?

offtopic:
En wat is connecten nou weer voor misvormd Engels? :?

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowdy.nl
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-09 14:48

Rowdy.nl

Koekje d'r bij?

Probeer onderstaande eens, zodat je precies weet waarom ie niet connect
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
<?php
// All errors
ini_set('error_reporting', E_ALL);

// Try to connect
mysql_connect('localhost', 'gw_user', 'password') or die(mysql_error());
mysql_select_db('my_db') or die (mysql_error());
?>

Rowdy.nl - X++ by day. C# by night. I drink coffee in the morning and beer in the evening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToasterxD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-09 23:38
Je kunt ook een apartje phpconnectie.php maken zoals Rowdy.nl beschrijft. Vergeet niet deze elke keer te include...

[img]http://cache.www.gametracker.com/server_info/173.199.108.129:3084/b_560_95_1.png[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hey Rowdy.nl,

Kheb dat php filetje gemaakt en het volgende kreeg ik te zien toen ik er heen ging met m'n browser:

Can't connect to local MySQL server through socket '/tmp/mysql.sock' (2)

en dat klopt volgens mij ook want de mysql.sock file bevindt zich ergens anders dacht ik...

Ik heb ook de info file die je standaard met PHP maakt phpinfo() hieronder de waardes van deze pagina voor MySQL:

mysql
MySQL Support enabled
Active Persistent Links 0
Active Links 0
Client API version 3.23.49
MYSQL_MODULE_TYPE builtin
MYSQL_SOCKET /tmp/mysql.sock
MYSQL_INCLUDE no value
MYSQL_LIBS no value

dus het lijkt inderdaad dat /tmp/mysql.sock de socket file is maar mijn socket file staat in /var/lib/mysql/mysql.sock ???

Waar zou ik dit moeten veranderen want ik heb wel een my.cnf file in /etc staan maar daar staat de link naar /var/lib/mysql/mysql.sock ???

Greetzz pMzQ,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Heb je al eens de moeite genomen om je foutmelding door google te halen?

http://dev.mysql.com/doc/...ot-connect-to-server.html

Heb je dat al eens bekeken? Geprobeerd? Wat werkte er niet?

[ Voor 25% gewijzigd door RobIII op 23-10-2006 22:12 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowdy.nl
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-09 14:48

Rowdy.nl

Koekje d'r bij?

Je kunt de socket ook handmatig opgeven bij het verbinden met mysql..

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
<?php
// we connect to localhost and socket e.g. /tmp/mysql.sock

//variant 1: ommit localhost
$link = mysql_connect('/tmp/mysql', 'mysql_user', 'mysql_password');
if (!$link) {
   die('Could not connect: ' . mysql_error());
}
echo 'Connected successfully';
mysql_close($link);

// variant 2: with localhost
$link = mysql_connect('localhost:/tmp/mysql.sock', 'mysql_user', 'mysql_password');
if (!$link) {
   die('Could not connect: ' . mysql_error());
}
echo 'Connected successfully';
mysql_close($link);
?> 
Schaamteloze copy-paste van: http://nl3.php.net/mysql_connect

In ieder geval, die kachele melding had ik ook. Deze krijg je als MySQL niet runt, of PHP fout geconfigureerd is.

In mijn cn.cnf en phpinfo() verwijst mijn socket naar /var/run/mysqld/mysqld.sock. Deze staat bij mij niet in mijn php.ini, maar die kun je daar wel opgeven. (mysql.default_socket)

In mijn geval (Gentoo) had het er echter mee te maken dat alles wordt gebuild met afhankelijkheden. Ik had toen een beetje zitten stoeien met pakketen en toen bleek dus dat PHP niet goed gebuild was met de juiste dependencies. In mijn geval was het voldoende om PHP opnieuw te compileren... :)

Rowdy.nl - X++ by day. C# by night. I drink coffee in the morning and beer in the evening.

Pagina: 1