Even een gek idee, misschien heeft iemand hier dit eerder gedaan of kan iemand vertellen of het wel of niet kan. Mijn idee is dus om mijn fietsdynamo te gebruiken om bijvoorbeeld mijn PDA en GPS ontvanger te voeden zodat de accu niet zo snel meer op gaat of bijvoorbeeld de accu van mijn GSM op te laden. Komt er genoeg stroom uit zo een dynamo? En valt de stroom die daar uit komt voldoende te stabiliseren zodat de apparaten die er op aangesloten worden niet stuk gaan? Ik heb zelf niet al te veel verstand van electronica maar een schematje of een paar dingen aan elkaar solderen kan ik gelukkig nog wel. Zelf zat ik te denken om er een of andere accu tussen te hangen als buffer maar of dit kan weet ik dus niet. Graag jullie ideeen hier over.
Leuk idee, maar niet erg praktisch...
- Die gadgets hebben minimaal 1 tot 20 uur nodig om op te laden met de gewone lader.
- Hoe lang fiets jij per dag?
- Heb je zin om die hele tijd met de dynamo op je wiel te fietsen?
- De spanning uit je fietsdynamo is uiterst onstabiel in frekwentie en spanning.
- Die gadgets hebben minimaal 1 tot 20 uur nodig om op te laden met de gewone lader.
- Hoe lang fiets jij per dag?
- Heb je zin om die hele tijd met de dynamo op je wiel te fietsen?
- De spanning uit je fietsdynamo is uiterst onstabiel in frekwentie en spanning.
Volgens mij levert een dynamo ongeveer 6V bij 400mA AC, op zijn hoogst. Ik denk dat dit wel genoeg is. Je zal het moeten gelijkrichten, liefst met 4 diodes, dan krijg je een spanning van op zijn hoogst 6 * 1.4 - 2 * 0.6. Dit kan dus als je zacht fietst een stuk lager zijn! Wat ik zou doen is een low-drop voltage regulator gebruiken die niet te veel verstookt en de spanning omzet naar wat jouw apparaat nodig heeft. Kijk even of deze regulator tegen pieken kan! Verder een flinke elco na de gelijkrichter en voor de regulator, zodat hij niet ineens zonder stroom zit, en voor afvlakking van de gelijkgerichte spanning.
mijn vader heeft zown apparaat inelkaar gesoldeerd het kan dus wel.
echter ligt het ook aan de pda/gsm die je er aan hangt.
bij de acer N35 ging het laad lampje gewoon aan en bleef de batterij bij gps ongeveer gelijk.
terwijl de asus mypal N636 nieteens merkte dat er iets aanhing en gewoon leeg liep.
de asus verbruikt waarschijnlijk dus wat meer
overgens hebben we het op een naaf dynamo aangesloten
echter ligt het ook aan de pda/gsm die je er aan hangt.
bij de acer N35 ging het laad lampje gewoon aan en bleef de batterij bij gps ongeveer gelijk.
terwijl de asus mypal N636 nieteens merkte dat er iets aanhing en gewoon leeg liep.
de asus verbruikt waarschijnlijk dus wat meer

overgens hebben we het op een naaf dynamo aangesloten
Ik kan je aanraden een goede dynamo van Axa te gebruiken. Twee voordelen:
- bij langzaam fietsen al veel spanning
- begrensd op 6,0 V, hoe hard je ook fietst
Beide eigenschappen kwamen mij goed van pas met mijn zelfgebouwde LED-koplamp. Prijs viel best mee, volgens mij destijds € 15 of zo.
Zo ziet die van mij er ongeveer uit:
- bij langzaam fietsen al veel spanning
Beide eigenschappen kwamen mij goed van pas met mijn zelfgebouwde LED-koplamp. Prijs viel best mee, volgens mij destijds € 15 of zo.
Zo ziet die van mij er ongeveer uit:

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet
Correct me if I'm wrong maar dit is wel jammer want dan gaat er dus energie verloren in de begrenzing, terwijl je bij een goede spanningsregelaar en elco's de pieken ook kan gebruiken voor het opladen.CanonG1 schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 13:18:
Misschien zit hier wel een goede spanningsregelaar in die dit doet... in dat geval zou je tijdens perioden van hoge snelheid de beschikking hebben over meer stroom bij gelijkblijvende spanning. Maar dat heb ik allemaal niet getest, het belangrijkste vind ik dat mijn LED-verlichting brandt vanaf stapvoets tot 35 km/u en daar zorgt deze dynamo voor.ranjo schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 15:30:
Correct me if I'm wrong maar dit is wel jammer want dan gaat er dus energie verloren in de begrenzing, terwijl je bij een goede spanningsregelaar en elco's de pieken ook kan gebruiken voor het opladen.
Anoniem: 156750
Vervelende is dat die pda's die op USB zitten nogal kieskeurig zijn met spanning. Precies 5 volt, mag niet eens 5% afwijken dacht ik. Dat omzetten met zo min mogelijk verlies wordt nog lastig, vooral omdat je niet altijd even snel fietst waardoor er grote schommelingen zijn.
Zolang je er maar een turbo condensator achter zet zou je in princiepe wel een aardige spanning moeten kunnen krijgen...Anoniem: 156750 schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 16:42:
Vervelende is dat die pda's die op USB zitten nogal kieskeurig zijn met spanning. Precies 5 volt, mag niet eens 5% afwijken dacht ik. Dat omzetten met zo min mogelijk verlies wordt nog lastig, vooral omdat je niet altijd even snel fietst waardoor er grote schommelingen zijn.
Lijkt me een geschikt klusje voor een geschakelde voeding. Je kan gewoon zo'n aansturingsIC'tjes kopen, eentje tot 1A moet voldoen, daar doe je nog een spoeltje, condensator en wat weerstandjes bij, en je hebt een nette 5V met een rendement van tegen de 90%.
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Maar belangrijk is, kan zoiets dan erg klein blijven? Als in een hobby printplaatje onder het zadel geplakt of iets in die richting? En een LED koplamp klinkt ook wel interessant
Zeker met fel witte ledjes gemaakt?
[ Voor 25% gewijzigd door Chatslet op 23-10-2006 22:21 ]
Yep, 35 witte 5mm-LEDs (20000mcd) opeen rond gezaagd printplaatje. Geeft best een boel licht, hoewel er, na ruim een jaar, al wel 6 stuk zijn... Volgende versie wordt met Luxeons, die zijn wat robuuster.Tha Lord schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 22:19:
En een LED koplamp klinkt ook wel interessant![]()
Ongeveer hetzelfde wordt ook hier gedaan (alleen nu met een iPod): geektechnique.org
Misschien help dit
Misschien help dit
Macbook Pro, 640 WD extern
Als je er een iPod mee kunt laden dan moet een PDA dus zeker geen probleem zijn en mooi via de USB poort. Dit wordt dus een leuk projectje voor de feestdagenClox schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 00:20:
Ongeveer hetzelfde wordt ook hier gedaan (alleen nu met een iPod): geektechnique.org
Misschien help dit
Anoniem: 116223
Een zenerdiode is ook een hele goede optie voor een constante spanning. Als je deze parallel zet met een behoorlijke condensator na de gelijkrichter, heb je een stabiele voeding van 5V, nadeel is wel dat alle energie die je meer produceert verloren gaat!
Als je in de gelijkrichter germaniumdiodes gebruikt dan verlies je in de gelijkrichter maar 0,6 volt ipv de 1,4 volt voor siliciumdiodes, op een dynamo is dat toch een redelijk verschil.
Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.
Als je Schottky diodes gebruikt is het verlies nog minder.
Die zijn goed voor 0,2 á 0,3V verlies.
En een schakelende voeding gaat prima met een LM2575.
Die zijn goed voor 0,2 á 0,3V verlies.
En een schakelende voeding gaat prima met een LM2575.
Guus Assmann
Anoniem: 97941
Ik weet niet hoe hard jij fietst maar ik haal de 80 km nog bij lange na nietbenoni schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 01:27:
Je moet er alleen niet te hard mee rijden (niet boven de 80 km/u ofzo).

Ik heb dus zo'n dynamo wel eens op die manier zeep geholpen jaAnoniem: 97941 schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 17:27:
Ik weet niet hoe hard jij fietst maar ik haal de 80 km nog bij lange na niet![]()

Ooit met wat vrienden in het hemelvaartsweekend een rondje Luxemburg gereden. Op de terugweg zat er een lichte tik in de naafdynamo, en na enkele weken loopt de naaf muurvast. Waarschijnlijk is de spoel tijdens de afdalingen warm gelopen en is er wat koperdraad losgeslagen. Ik heb de naaf volgens mij nog teruggegeven aan de Union dealer, maar heb er nooit meer iets van gehoord.
Nog een tip voor vakantiefietsers met een gewone dynamo: raak in een afdaling je dynamo niet aan! Ik heb in Noorwegen een keer een flinke opdoffer gekregen toen ik na een tunneltje het licht uit wilde schakelen
Dus dat is er met mijn vorige dynamo gebeurd...benoni schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 17:54:
Ooit met wat vrienden in het hemelvaartsweekend een rondje Luxemburg gereden. Op de terugweg zat er een lichte tik in de naafdynamo, en na enkele weken loopt de naaf muurvast. Waarschijnlijk is de spoel tijdens de afdalingen warm gelopen en is er wat koperdraad losgeslagen. Ik heb de naaf volgens mij nog teruggegeven aan de Union dealer, maar heb er nooit meer iets van gehoord.
Dat ding zat ook opeens muurvast. Niet door de viezigheid ofzo maar gewoon muurvast. Nu houd ik er wel van om een lekker tempotje te hebben met fietsen (40 KM/h met dynamo er op is geen uitzondering) maar ik snapte er al niets van dat die dynamo opeens kapot was.
Een naaddynamo is volgens mij ook een HR dynamo: een dynamo die iets anders in elkaar zit en daardoor een hoger rendement heeft. Naafdynamo's zijn nogal wat duurder...
Let op: de gegevens die op alle dynamo's staan zijn MAXIMALE waardes... die behaal je pas als je hem boven een bepaalde, redelijk hoge snelheid laat draaien.
Vergeet idd de gelijkrichtschakeling niet...
@benoni: idd als je datasheets van dynamo's bekijkt, kunnen onbelast tot honderden volts gegenereerd worden...
Let op: de gegevens die op alle dynamo's staan zijn MAXIMALE waardes... die behaal je pas als je hem boven een bepaalde, redelijk hoge snelheid laat draaien.
Vergeet idd de gelijkrichtschakeling niet...
@benoni: idd als je datasheets van dynamo's bekijkt, kunnen onbelast tot honderden volts gegenereerd worden...
U vraagt, wij antwoorden.
Je zou toch zeggen dat die dynamo's zeker berekend moeten zijn op 40 km/u... ik heb even op 't web rondgekeken, er zijn verschillende fietsendealers die ervoor waarschuwen dat er water of vuil door de afdichting heendringt, rondzwerft in het dynamohuis en dat daardoor de spoelen vernield kunnen worden. Ik vind dat wel een zwak verhaal, want hoeveel electrische waterpompen draaien er wel niet jarenlang onder de meest barre omstandigheden, en het enige wat verslijt zijn de koolborstels...GH45T schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 18:09:
Dus dat is er met mijn vorige dynamo gebeurd...
Dat ding zat ook opeens muurvast. Niet door de viezigheid ofzo maar gewoon muurvast. Nu houd ik er wel van om een lekker tempotje te hebben met fietsen (40 KM/h met dynamo er op is geen uitzondering) maar ik snapte er al niets van dat die dynamo opeens kapot was.
Ik kwam bij het zoeken naar dynamo's trouwens een interessante link tegen voor de TS: de Personal Energy Systems studiegroep van TU Delft met onderzoeken naar energievoorziening op kleine schaal.
Ah Industrieel ontwerpen... ik dacht al: bij mijn weten is bij de faculteit die daar verstand van moet hebben, elektrotechniek, niet zo'n vakgroep...
U vraagt, wij antwoorden.
Anoniem: 24306
Al ged8 aan een dc-dc converter om zo de spanning stabiel te krijgen? Denk dat dit goed te doen is mits de dynamo genoeg stroom weet te leveren.
Dus als ik het goed begrijp is een condensator dus wel nodig om spanningsdippen op te vangen? Een naafdynamo lijkt me niet zo'n goede oplossing ik lees hier dat zo'n ding nog al snel stuk gaat of valt dat wel mee?
In principe zou een naafdynamo langer mee moeten gaan dan een gewone dynamo. Zo'n ding maakt veel minder omwentelingen per minuut, en heeft veel betere lagers dan een gewone dynamo (omdat het tegelijk een wielnaaf is en dus op een grotere belasting is gebouwd). Hij draait wel volcontinu zijn rondjes (je kunt een naafdynamo wel uitschakelen zodat ie de weerstand minimaliseert, maar hij loopt onder belasting zo licht dat je 'm meestal vergeet uit te zetten).Tha Lord schreef op zondag 05 november 2006 @ 00:13:
Een naafdynamo lijkt me niet zo'n goede oplossing ik lees hier dat zo'n ding nog al snel stuk gaat of valt dat wel mee?
In had mijn naafdynamo in een raceligfiets laten inbouwen. Ik heb er zo'n 80 à 90 km/u mee gereden (bergaf dus hè), en het wiel had ook een kleine omvang, dus het ding draaide misschien bijna 6 x zo snel als 'normaal'
Ik kan je voor wat betreft de energie-efficiency en het gebruiksgemak de naafdynamo zeker aanraden, als je 'm onder normale omstandigheden gebruikt moet ie 't prima doen en je hoort geld terug te krijgen als dat niet zo is.
Gezien de gemiddelde afstand tot het stopcontact hier in Nederland vraag ik me af waarom er nog uberhaubt dynamo's op fietsen gebruikt worden.
Een paar moderne oplaadbare cellen hebben genoeg capaciteit voor 50 tot 100 uur licht op 1 lading.
Een paar moderne oplaadbare cellen hebben genoeg capaciteit voor 50 tot 100 uur licht op 1 lading.
Omdat batterijen vervangen lastig is, en oplaadbare batterijen als ze leeg worden opeens erg snel spanning verliezen (het ene moment gaat je licht nog goed, 5 minuten later zie je het bijna niet meer).joopv schreef op zondag 05 november 2006 @ 10:38:
Gezien de gemiddelde afstand tot het stopcontact hier in Nederland vraag ik me af waarom er nog uberhaubt dynamo's op fietsen gebruikt worden.
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
je weet toch hoe het gaat met oplaadbare batterijen?joopv schreef op zondag 05 november 2006 @ 10:38:
Die zijn niet opgeladen op het moment dat het nodig is.
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
Dat is een kwestie van discipline. In iedere schuur / berging / garage is toch wel een stopcontact aanwezig?YellowCube schreef op zondag 05 november 2006 @ 11:07:
[...]je weet toch hoe het gaat met oplaadbare batterijen?
Die zijn niet opgeladen op het moment dat het nodig is.
Iedere dag of een keer per week het ding aan de lader.
Dat wordt met de GSM toch ook gedaan. Waarom zou het met de fiets dan niet kunnen?
Tja... ik weet niet wat de precieze beweegredenen zijn van de TS maar ik maak met fietsvakanties vaak genoeg mee dat ik een week lang geen stopcontact zie. Ik heb wel eens tijdens de vakantie een akkefietje gehad met een webserver, en als je dan ineens urenlang vanuit the middle of noorwegen zit te SSH'en en te bellen is het wel een prettig idee als je een reserve-stroomvoorziening hebt.joopv schreef op zondag 05 november 2006 @ 11:23:
Dat is een kwestie van discipline. In iedere schuur / berging / garage is toch wel een stopcontact aanwezig?
Dat wordt met de GSM toch ook gedaan. Waarom zou het met de fiets dan niet kunnen?
Ik had trouwens een extra accu'tje mee voor de smartphone, en voor noodgevallen een dynamokoplamp met oplaadsnoertje voor mobieltjes (gekocht bij ligfietsenwinkel Elan in Nijmegen, de normale winkelprijs is rond de 15 euro):

Edit: die van dit plaatje lijkt er wel op maar er zit niet zo'n oplaadcontact in

[ Voor 3% gewijzigd door benoni op 05-11-2006 11:58 ]
Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik vind het van m'n GSM ook lastig dat ik 'm om de zoveel tijd aan de lader moet knopen. En een GSM geeft iig nog aan dat 'ie prik nodig heeft, maar normale batterijen zoals in zo'n fietslamp zitten, doen dat niet. Je hebt misschien wel gelijk qua discipline enzo, maar voor mij is het weer een extra ding om rekening mee te houden. Ik heb dan ook mijn achterlicht, die eerst op een stel AA's liep, gewoon aan mijn dynamo geknoopt; wel zo makkelijk.joopv schreef op zondag 05 november 2006 @ 11:23:
[...]
Dat is een kwestie van discipline. In iedere schuur / berging / garage is toch wel een stopcontact aanwezig?
Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog
Ik vind het helemaal niet zo'n gek idee om je apparatuur te voeden vanuit je fietsdynamo. Natuurlijk kun je proberen je accu's altijd opgeladen te houden, maar als je maar lang genoeg onderweg bent loop je een keer tegen een situatie aan dat alles leeg is op een moment dat het echt niet uitkomt. Als je dan vanuit je fietsdynamo kunt opladen is dat echt een uitkomst.
Als je ziet dat er steeds meer elektronica meegaat op reis (mobiel, PDA, GPS, zaklamp) is het helemaal makkelijk als je die opgeladen kunt houden. Eigenlijk zelfs vreemd dat daar - blijkbaar - nog niets commercieel voor wordt aangeboden. Iemand al eens bij de Bever zwerfsport o.i.d. gekeken?
Als je ziet dat er steeds meer elektronica meegaat op reis (mobiel, PDA, GPS, zaklamp) is het helemaal makkelijk als je die opgeladen kunt houden. Eigenlijk zelfs vreemd dat daar - blijkbaar - nog niets commercieel voor wordt aangeboden. Iemand al eens bij de Bever zwerfsport o.i.d. gekeken?
Bij Bever e.a. hebben ze wel van die hele kleine opwinddynamo's voor je mobieltje (MobieSwing), maar die raad ik alleen aan voor echte noodgevallen. Het spindeltje is erg klein, dus als je je mobiel of PDA er helemaal mee zou moeten opladen ben je een uur bezig, of halverwege gestopt vanwege pijnlijke vingers en/of RSI. Het lampje van hierboven draait een stuk beter.CanonG1 schreef op zondag 05 november 2006 @ 13:18:
Iemand al eens bij de Bever zwerfsport o.i.d. gekeken?
Wel hebben ze zonnepanelen, kleine (iSun, iSun flex) en professionele 'onbreekbare' (BatterySaver Flex) en vooral die laatste zijn flink prijzig. Maar da's misschien meer iets voor in CanonG1's zonnepanelen topic
Pagina: 1