Intel Dual core, draait zeer langzaam!

Pagina: 1
Acties:
  • 1.568 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MooW
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-03 19:21
Ik heb sinds kort een Intel dual core systeem aangeschaft. Nu heb ik er laatst 3 keer het zelfde probleem mee gehad. van tevoren draait mijn systeem super! Steeds als ik mijn cpu zwaar belast (divx naar dvd coderen) of een spel/ programma instaleer en ondertussen veel andere programma's aan heb zodat mijn cpu ook zwaar belast wordt gebeurt er het volgende:

Mijn pc gaat opeens heel traag, mijn geluid gaat haperen mijn muis (hetpijltje) blijf soms op een plek staan maar kan eventueel tog dingen aanklikken als ik een beetje gok waar mijn muis zit!
Ik heb van alles al geprobeert en gekeken maar kan helemaal niets vinden wat deze probleem kan veroorzaken. Ik weet wel dat wanneer het gebeurt en ik kijk bij 'windows taakbeheer' het tabblad prestaties, alleen 1core wordt gebruikt bij het draaien van een programma afspelen van muziek enz.
de andere core wordt misschien voor 5% gebruikt terwijl de andere op 80% staat bij een simpele spel! zodra ik instel dat een spel/programma alleen core 2 mag gebruiken gebeurt er ook helemaal niets en blijft core 1 gebruiken en 2 doet bijna niets! ik heb bij processen bijna alle processen opo core 2 gezet die ik kon instellen ook toen bleef alles hetzelfde.

Ook nadat ik mijn systeem opnieuw opstart blijft het probleem. het windows login geluid hapert dan ook tijdens het opstarten het systeem start ook langzaam op en alles isgewoon traag.

Ik heb overal gezogt en kon hier niets over vinden het is ook een raar probleem om het op te zoeken.

Wat heb ik allemaal al geprobeert?

Pc gecontroleerd op virussen en spyware met verschillende programma's(norton mcafe spywaredotor)
Drivers opnieuw instaleren van het moederbord (nieuwste drivers gedownload van de site)
Systeem is OCed, alles in bios standaart gezet.
Als laatst windows opnieuw geinstaleerd.

Het laatste heeft mijn probleem dus al 3 keer verholpen! maar het blijft steeds terug komen. Het instaleren van windows gaat vlekkenloos en snel. drivers instaleren ook (moederbord videokaart).

Het is dus 3 keer gebeurd in de tijd dat ik did systeem 4 maanden heb.

Gegevens over mijn systeem:

Intel Pentium D 930 3.0Ghz
Asus P5LD2 S775
Corsair TWINX XMS2 5400 2x512 675Mhz
Asus EN6800GT 256MB pci-e
Maxtor DiamondMax 10 250GB Sata2
Coolermaster Extreme Power 430watt

Systeem draait op Windows Xp pro. Hij was en is nu weer OCed naar 4.0Ghz. Systeem draait op dit moment goed. maar ik kan het probleem zelf genereren door mijn systeem zwaar te belasten.

Ik hoop dat er iemand is die mij kan helpen of dit probleem ook kent. Sorry als ik niet voldoende informatie heb gegeven. Heb me best gedaan :9

SOrry in een heel verkeerd forrum 8)7 uhm kan deze verplaatst worden?

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:58
offtopic:
WI->PMG

Verwijderd

Ik heb ook wel eens dat een core "veel" belast wordt, en de andere dan inderdaad ook maar voor 5% ofzo. Ik heb hiervoor nooit een dualcore systeem gehad dus ik weet niet in hoeverre dat gedrag normaal is, ik ga er eigenlijk vanuit dat het systeem pas de andere core gaat gebruiken als het nodig is maar heb dit nooit getest.

• squaddie
  • Laatst online: 26-05 20:13
Staat de hdd wel op DMA modus? Dat zou kunnen verklaren waarom je hoge cpu belasting hebt bij het belasten van het systeem.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

Verwijderd

Hehe, ik heb zoveel vragen...ik denk dat ik maar even een eigen topic maak inplaats van deze te kapen.

• vandenhende
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-05 09:25
Misschien kun je hier wat mee:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1169459/

Was inderdaad ook probleem met apparaten die in PIO modus stonden ipv DMA.
;)

• Mastermind
  • Laatst online: 15-05 00:22
Ik had dat ook. Je mag je HDD niet op dezelfde kabel hebben als je DVD-speler/brander, anders pakt hij PIO-mode.
Verder in de BIOS expliciet vermelden dat hij in UDMA modus moet.

• niels88
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Mastermind schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 09:36:
Ik had dat ook. Je mag je HDD niet op dezelfde kabel hebben als je DVD-speler/brander, anders pakt hij PIO-mode.
Hij heeft een SATA-HD, dus dat zal het probleem niet zijn ;)

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:40

lier

MikroTik nerd

Mastermind schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 09:36:
Iets te kort door de bocht...?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• MooW
Bedankt voor jullie snelle reacties. Maar het ligt dus degelijk niet aan mijn HDD want dat is een Sata en geen IDE.

Maar mijn systeem draait nu gewoon lekker! totdat ik hem echt veel dingen tegenlijk laat doen ...dan tript hij em letterlijk.geluid hapert, wordt retelangzaam. ook wanneer ik opnieuw opstart het blijft dan heel langzaam en het geluid is vreselijk! in WMP lijk het of ik muziek super langzaam afspeel :P

het komt dus en blijft! Ik kan nu net msnen internetten |:(

• michelzwarts
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02-01 11:07
Heb je al eens gecontroleerd of je core niet te heet wordt? Indien de koeling niet goed werkt of op de processor is geplaatsd (te veel pasta) kan het natuurlijk zijn dat de core bij volle belasting snel te heet wordt, en langzamer gaat draaien (speedstep etc),

Windows Veteran turned Apple Addict

• MooW
Neej dat is het ook niet. Ik heb hem nu OCed maar ook standaart op 3ghz blijft hij onder de 55graden. Ik heb er een zalman CNPS9500 er op. op 3ghz wordt hij max 45 graden. verder wordt mijn NB ook niet warm en vga ook niet. daar had ik al naar gekeken :)

Het lijkt mij meer iets software matig dat er gebeurt?

Verwijderd

heb je al geprobeert om memtest te draaien, misschien dat er iets met je geheugen mis is? Misschien dat je eens die dual core Optimizer moet gaan proberen? maar je had toch al een clean instal gedaan? dan kan het toch niet iets softwarematig zijn?

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2006 13:25 ]

• MooW
Na een nieuw install is dit probleem al 3 keer verholpen. Ik kan het ook verhelpen wanneer het gebeurt systeem herstel gebruiken en dan is het weer opgelost. totdat ik weer iets ga installeren of!
mem test heb ik nog niet gedaan weet eigenlijk niet hoe en wat :$ heb er wel een keer over gelezen... met welk programma kan je dat doen? En die optimizer... is dat niet alleen voor AMD?

• boaty
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-05 21:01
Maak aub eens een paar print screens van je taakbeheer?

Desktop: Ryzen 5 5600X | HyperX Fury RGB 32 GB @ 3200MT/s| Gigabyte GTX 3070 Eagle OC | Kingston A2000 1TB | Gigabyte B550 Elite V2 | Gigabyte G27Q 2560x1440 144hz

• sajoku
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Het is normaal dat je 2de core niet gebruitk wordt bij programma's die niet dual core optimized zijn.
Alleen programma's die geprogrammeerd zijn om dual core te gebruiken, gebruiken ze daadwerkelijk.
Je kan wel dmv taakbeheer je affinity aanpassen en zo een programma 1 core toe te wijzen.

Ik heb dit probleem ook gehad, maar kan mij niet meer precies herinneren hoe ik het opgelost had.
Ik zou em iig even terugclocken (het werd mij niet helemaal duidelijk of je dit al gedaan had) en inderdaad memtest draaien.

http://www.memtest86.com/

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
MooW schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 13:12:
Bedankt voor jullie snelle reacties. Maar het ligt dus degelijk niet aan mijn HDD want dat is een Sata en geen IDE.

Maar mijn systeem draait nu gewoon lekker! totdat ik hem echt veel dingen tegenlijk laat doen ...dan tript hij em letterlijk.geluid hapert, wordt retelangzaam. ook wanneer ik opnieuw opstart het blijft dan heel langzaam en het geluid is vreselijk! in WMP lijk het of ik muziek super langzaam afspeel :P

het komt dus en blijft! Ik kan nu net msnen internetten |:(
Een S-ATA HDD kan ook heel best in PIO modus staan. Check dit dus in apparaatbeheer bij je S-ATA / IDE controller. Dat het opgelost is door systeemherstel is dan ook heel best verklaarbaar want dan wordt hij dus softwarematig weer op DMA gezet. Overigens is het in het geval dat dit idd het probleem is er wel sprake van een hardwareprobleem. Het schijnt namelijk (heb ik helaas geen bron van) dat Windows bij elke (serieuze) overdrachtsfout een stapje in DMA modus terug gaat, tot hij uiteindelijk PIO modus bereikt heeft. Uit zichzelf weer opschakelen doet Windows niet. In de eerste instantie betreft het dan dus een hardware fout.

Verwijderd

smvs schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 13:50:
[...]

Een S-ATA HDD kan ook heel best in PIO modus staan. Check dit dus in apparaatbeheer bij je S-ATA / IDE controller. Dat het opgelost is door systeemherstel is dan ook heel best verklaarbaar want dan wordt hij dus softwarematig weer op DMA gezet. Overigens is het in het geval dat dit idd het probleem is er wel sprake van een hardwareprobleem. Het schijnt namelijk (heb ik helaas geen bron van) dat Windows bij elke (serieuze) overdrachtsfout een stapje in DMA modus terug gaat, tot hij uiteindelijk PIO modus bereikt heeft. Uit zichzelf weer opschakelen doet Windows niet. In de eerste instantie betreft het dan dus een hardware fout.
Je kan dit toch beter in de Bios checken?

• MooW
Sorry ik zie zo snel ff niet hoe ik plaatjes moet uploaden heb hier ff een linkje naar FTP staan 3 plaatjes in van taakbeheer. ze geven aan wat er gebeurd zodra ik in dit geval (just cause) ga installeren.

ftp://84.29.170.59

Ik heb gekeken in apparaatbeheer en kon alleen zien bij IDE welke DMA... gebruikt wordt. in de bios staat mijn S-ata schijf ingesteld op UDMA5.

Mijn systeem is weer OCed omdat hij op stock ook dit probleem veroorzaakt. (ga hem nu iig weer standaart zetten voor geval dat.)

MEM test nog niet geprobeerd ga ik vanavond testen!

Nog bedankt voor jullie reacties :)

[ Voor 12% gewijzigd door MooW op 23-10-2006 14:42 ]

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Slightly offtopic: www.imageshack.us kun je gratis plaatjes uploaden voor fora e.d. :)

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Niet alles is multie thread en een installatie is denk ik niet het juiste manier om het te testen.

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

offtopic:
Maar imageshack werkt niet meer op GoT door de spyware installerende banners. Je kan beter een service van een GoT user gebruiken, zoals http://img.the-baboon.nl/

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• MooW
Met wat zou ik het anders moeten testen volgens jou? En vooral met instalaties gebeurt het. Instalatie van just cause gebruikt bijde cores iig dat blijkt als ik bij taakbeheer kijk zie ik ze bijden oplopen iets over de helft van de installatie begint het dan meestal in dit geval bij just cause! 2de core wordt niet meer gebruikt en de eerste bijna 100%

• Cio
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-01 06:12

Cio

Temps? Throttled je proc niet gewoon door slechte koeling?

Vette nieuwe game? Poepluiers zal je bedoelen!

• sajoku
  • Niet online
Cio schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 15:16:
Temps? Throttled je proc niet gewoon door slechte koeling?
Antwoord heeft de TS al gegeven. (misschien even beter het topic doorlezen.)
Bij veel applicaties lopen beide cores op tot 50% en niet verder, is normaal bij dual core. Dan is de applicatie dus neit dualcore optimized/multihreaded (hoe je het ook wilt noemen).

Ik zou de memtest even afwachten. Of misschien even een schijfcontrole doen (S.M.A.R.T. etc.), kan ook je hd zijn die aan het overlijden is.

Ik kan niet uit je verhaal halen of je bij het opnieuw installeren eerst een Format hebt gedaan, of dat je windows eroverheen hebt geinstalleerd?

• MooW
Opnieuw installeren: booten van xp cd, (ik heb 2 partities C: & D: partitie C: formatteren dan winxp pro instaleren
Dit helpt het om probleem te verhelpen.

En wat ik nu dus ook ben achter gekomen, systeem herstel werkt ook! nadat hij 'tript' ff met systeem herstel terug naar een vorige punt en klaar.

Onderdelen zijn allemaal niet ouder dan 4maanden HDD is volgensmij 2maanden oud :? Nu al ten einden?

iig kleine setups doet hij niet moeilijk over die installeert hij gewoon en verder is alles oke. Het gaat er echt om bij het installeren van grote spellen/programma's en helemaal wanneer ik tegenlijkertijd ook nog WMP, msn, Internet explorer enz.. aan heb.

Nogmaals het komt gebeurt en blijft(opnieuw opstarten helpt niet me pc wordt echt zo sloom net een pentium 3 ! geluid gaat langzaam en happert en dat wordt erger zodra ik een programma start en WMP aan heb. Mijn cursor blijft hangen maar kan op gevoel wel dingen aanklikken.

Naar mijn gevoel wordt er op dat moment niet veel gebruik gemaakt van alle bijde cores. ik heb vergeleken bij taakbeheer/ prestaties hoe bijden cores reageren op programma's/spellen en wat mij opvalt is: Zolang mijn pc goed is wordt er tijden gebruik van ligte programma's (msn, WMP, limeware, ETC. niet meer dan 5-10% van mijn cpu gebruikt. naarmate mijn pc die 'trip' (letterlijjk een trip! :P ) krijgt wordt mijn cpu veel meer gebruikt en alles wilt alleen maar (core 1) gebruiken. ook al stel ik het in dat de programma's core 2 moet gebruiken blijft core 1 zijn werk doen.

Zo heb ik het een beetje goed uitgelegd wat er gebeurd.

Ik zal de memtest straks nog proberen en schijf controle.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Chipsetdrivers geìnstalleert?

• MooW
yup :) Kon je lezen.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Ik las dit : Drivers opnieuw instaleren van het moederbord (nieuwste drivers gedownload van de site)

En wist niet zeker of je hiermee chipsetdrivers bedoelde of de drivers van bijv. je onboard-zooi :)

• MooW
sajoku schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 15:33:
[...]

Antwoord heeft de TS al gegeven. (misschien even beter het topic doorlezen.)
Bij veel applicaties lopen beide cores op tot 50% en niet verder, is normaal bij dual core. Dan is de applicatie dus neit dualcore optimized/multihreaded (hoe je het ook wilt noemen).

Ik zou de memtest even afwachten. Of misschien even een schijfcontrole doen (S.M.A.R.T. etc.), kan ook je hd zijn die aan het overlijden is.

Ik kan niet uit je verhaal halen of je bij het opnieuw installeren eerst een Format hebt gedaan, of dat je windows eroverheen hebt geinstalleerd?
Oke memtest voor het eerst geprobeerd. 1pass gedaan en geen errors gevonden

Schijfcontrole ook uitgevoerd op bijde partities ook geen fouten gevonden.

Wat bedoel je met S.M.A.R.T. ? ik ken alleen het optie in de bios die staat op dit moment uit.?

• sajoku
  • Niet online
S.M.A.R.T. is een soort monitor functie zodat je tijdig kan zien of je hd kapot gaat. Maar is denk ik niet zo interresant op dit moment.

Loopt je geheugen op de goede frequentie? dus waarschijnlijk op 200mhz. Kan je zien met CPU-Z.
Het blijft een beetje giswerk naar wat het precies zou kunnen zijn.

• MooW
sajoku schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 21:00:
S.M.A.R.T. is een soort monitor functie zodat je tijdig kan zien of je hd kapot gaat. Maar is denk ik niet zo interresant op dit moment.

Loopt je geheugen op de goede frequentie? dus waarschijnlijk op 200mhz. Kan je zien met CPU-Z.
Het blijft een beetje giswerk naar wat het precies zou kunnen zijn.
Het geheugen is DDR2 5400 (675mhz max) staat standaart ingesteld op 667mhz waar hij dus ook nu op staat.

• vandenhende
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-05 09:25
Staat je cd/dvd speler niet toevallig op PIO ipv DMA. Dat maakte mijn systeem erg traag.

• SgtStrider
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

SgtStrider

Fractal Switchover!

Ik heb werkelijk geen idee waar je mee bezig bent, maar je zou voor jezelf een plan kunnen maken. Bijv. na recovery per geinstalleerd programma kijken of de PC goed werkt. Zoniet, weet je aan welk programma het ligt. Het recoveren sluit eigenlijk al uit dat het een hardwaredefect betreft.

CM NR200P | Gigabyte B550i Aorus Pro AX | 5600X | AMD Radeon 6900XT | Crucial P2 1TB | Ballistix 2x16GB 3600CL16 | BQ DarkRock TF | Corsair SF600

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-05 09:25
Probeer eens met zo weinig mogelijk hardware te starten.

[ Voor 172% gewijzigd door -DG- op 24-10-2006 12:16 ]

• MooW
SgtStrider schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 12:12:
Ik heb werkelijk geen idee waar je mee bezig bent, maar je zou voor jezelf een plan kunnen maken. Bijv. na recovery per geinstalleerd programma kijken of de PC goed werkt. Zoniet, weet je aan welk programma het ligt. Het recoveren sluit eigenlijk al uit dat het een hardwaredefect betreft.
Ik weet zelf ook niet waar ik mee bezig bent want anders start ik dit topic niet. Volgens mijn gevoel is er geen hardware defect tijdens installeren van grote programma krijg ik het. Het is niet specifiek bij 1 programma of spel! me pc draait goed zolang ik maar niks groots installeer. msn, wmp, limeware etc. da lukt allemaal wel en draait allemaal goed. Grote programma's/spellen da wilt die niet lekker en op de helft van de installatie ja tript me pc wat ik met trippen bedoel hb ik al een paar keer goed uitgelegd.

Als er tog aan hardware iets niet goed is, zou ik kunnen nagaan wat er kapot zou kunnen zijn? want ik heb alles zelf tog gekocht! En ook bij verschillende webshops.

Verwijderd

Pleur eens een Linux live cd in je bak en check of dat stable loopt.

Dan weet je in iedergeval of het nou software (driver?) of hardware is.

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-05 20:39
Check eens met programma's als filemon regmon en processexplorer van sysinternals als je pc eens traag is.
Deze tools graven veel dieper in windows zodat je kun diagnostiseren waar het probleem zit.
Zo heb ik het ook wel eens gehad dat een driver erg veel cpu trok maar dat liet taakbeheer niet zien.

And this !! Is to go even further beyond!!!

• MooW
vandenhende schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 12:04:
Staat je cd/dvd speler niet toevallig op PIO ipv DMA. Dat maakte mijn systeem erg traag.
_/-\o_ Dit was en is mijn oplossing. Ik had er nog naar gekeken! maar toen was me pc op dat moment goed!
Ik heb van alles nog geprobeerd maar ik keek nu net toen mijn pc echt aan het trippen was en zag dat er bij IDE primare waar mijn DVDROM op aangesloten is in piomodes stond! Ik wist niet hoe ik het moest veranderen naar UDMA 2 waar hij normaal op staan dus. had ik primaire IDE deinstalleerd en! En hij deed het weer normaal na een reboot!
Beetje slecht gekeken van mij maar ben blij dat hij het weer doet

nu mijn vraag nog, wie weet er zo dan wat er aan de hand is? waarom gebeurd dit als ik iets ga installeren?

Nog bedankt voor de mensen die hun kennis met mij wilde delen. En bedankt Vandenhende!! :)

• sajoku
  • Niet online
Ben blij voor je dat je probleem toch zo 'simpel' was.
Na even snel gegoogled te hebben (eigenlijk geen tijd voor) zag ik dat meer mensen er last van hebben gehad en het een "common problem" is met Xp. Reden kon ik zo snel niet vinden.
Mocht het nog een keer gebeuren en je kan em niet terugzetten in DMA modus, moet je gewoon de dvd-rom/cd-rom deinstalleren in apparaatbeheer(configuratiescherm etc.) waarna windows hem opnieuw zal installeren in dma modus.

Misschien is het verhaaltje hierboven handig voor iemand met hetzelfde probleem.
Pagina: 1