[SBS 2003] beheer geinstalleerde software op clients va AD

Pagina: 1
Acties:
  • 173 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-02 21:49
Hallo, ik heb een vraag over "netwerkbeheer" en ik hoop dat dit de goeie plek is om die te stellen.

op het werk blijkt dat het een enorm gedoe is om te beheren wleke software waar geinstalleerd is.

nu ben ik wel diverse prgrammas tegengekomen die dat netjes kunnen weergeven in een scherm , maar dat i dn maar voor 1 pc, en daarvoor volstaat een blik bij "software"in het configuratiescherm uiteindelijk ook wel.

ik zoek dus een programma dat van de geinstalleerde software op de clients een netjes lijstje maakt, met de versienummers erbij, en evt een omschrijbving voor wat het is ( op sommige clients staat een hele rits rivers en aanverwante dingen die niet zo erg belangrijk zijn in zon overzocht)

het doel is dat dat ik uiteindelijk vanaf de server kan zien welke software waar geinstalleerd is op welke pc, en of di eup te date zijn.

die programmas moeten dus een rapport kunnn opslaanm dat ik in een tabelvorm kan bekijken, voor alle clienst tegelijk. eventueel een excel of database programma die de afzonderlijke bestanden zutomatisch importeert om een overzicht te maken.

ik denk dat er zulke progra,mmas zijn, maar ik ben er nog geen tegengekomen.. kunnen jullie mij iets aanraden om het probleem op te lossen, of in ieder geval zo goed mogelijk aante pakken?

ik heb bijvoorbeeld wel een progje gezien van iemand hier op tweakers, die dat zelf heeft geprogrameerd ( appget) dit werkt ongeveer als aptget, met een central server van beschikbare software en versies, maar levert niet de software zelf erbij, en doet dus ook niets aan dependencies. ( ja ik heb het gewoon over windows hoor.. :) )

t eerste probleem waar ik al tegen aan liep is dat dat op het werk niet werkt ivm strenge regels (standaard ) van de isa server. ik heb daar verder ng niets over opgezocht, mdat ook al zou dat wel werken ik nog steeds geen overzicht krijg van de verschillende pc's naast elkaar. en ik nog steeds naar alle pc toe zou moeten om het programma te draaien..

ik heb wel al een "verzoek"gestuurd, om bijvoorbeeld zo'n soort programma te maken dat met een database werkt die niet op het onsternet staat, maar gewoon lokaal staat, zodat ten eerste de veiligheid niet minderwordt omdat je geen poorten hoeft te openen, en ten tweede natuurlijk, de centrale internet server wordt ontlast.

ook zou je op die manier zelf die database zelf kunnen onderhouden, en configureren , en er raporten van maken, die dus een overzocht van de clients maakt, bijvoorbeeld per programma.

ik heb er geen reactie op gekregen maar denk dat dit toch voor veel mesnen een enorm handoge functie zou zijn. ook is de ontwikkeling van ht programma volgens mij stil komen te liggen, wat ik ok erg jammer vind.... ( ik heb althans al een hele tijd geen updates voorbij zien komen)

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Microsoft heeft een tool die via het netwerk clients scant op Microsoft producten. Zie Microsoft® Software Inventory Analyzer.

Als ik voor de rest zoek met Google, kom ik toch heel veel hits tegen. Ik zou zeggen download wat evaluatieversies en test er een paar... :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• engelbertus
ik heb een aantal van die google hits zelf ook al gezien, en een paar daarvan ook bekeken, mar de functionaliteit is meestal erg uitgebreid, en ik heb niet "zoveel "nodig"
alleen ff t software lijstje in een bestand of dat ik ze naast elkaar kan zetten.

misschien is er nog iemand die ervaring heeft met een bepaald programma dat dit kan?

• Question Mark
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

engelbertus schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 09:28:
ik heb een aantal van die google hits zelf ook al gezien, en een paar daarvan ook bekeken, mar de functionaliteit is meestal erg uitgebreid, en ik heb niet "zoveel "nodig"
Wat is er erg aan een pakket die behalve je eisen, ook nog meer functionaliteit heeft?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• engelbertus
vaak dat je er meer voor betaalt. ik kan in iedergeval geen programma vinden dat het gratis doet ;-)

software inventory is niet zo ingewikkeld lijkt me en kan volgens mij zonder gebruik van agents of iets die je op clients moet instaleren.

en om nou elk pakket eerst te proberen en configureren voor 30 dagen, inclusief elke keer alle clients bij langs om een agent te instaleren en er voor te zorgen dat elke keer de juiste poorten open staan is ook weer niet erg simpel / effectief, als ik alleen maar wil weten wat er op een pc staat. dat bekijk ik niet elke maand, misschien zelfs slechts eens per 3 maanden.

en om dan elke keer gewoon ff een ander programma instaleren kan natuurlijk, maar dan heeft het weinig met evaluatie van die software te maken.. dan is het ook misbruik zou ik zeggen......?

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
sysaid. Tot 100 clients kun je het gratis gebruiken, daarboven moet je betalen (of je isntalleert 2 free sysaids en met een odbc hang je de firebird databases aan elkaar =] )

http://www.sysaid.com

En de term die je zoekt is asset management \o/

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• engelbertus
www.ilient.com bedoel je zeker?

als ik het goed begrijp heeft sysaid een programma dat je op een ( 1 ) pc installeert, n vervolgens verzamelt deze alle gegevens van de pc's, die je dan via een webbrowser kunt bekijken?

kan ik een tabel maken met kolommen voor prdouct vendor, applic name en version en de verschillende werkstations?

zon soort overzicht wil ik graag, ik heb bijvoorbeeld met EMCO network inventory een overzoicht van de software op alle clients geexporteerd naar excel en er een draaitabel van gemaakt.

kan dat met sysaid?

volgens mij ben je nogal beperkt tot hun voorgeprogrameerde webpaginas.. ?

het programma is volgens mij vooral gericht op on demand helpdesk informatie voor helpdeskmedewerkers van een onderneming.
ik heb een overzicht nodig voor proactief beheer van de clients zodat ze vooral dezelfde versies gebruiken die niet verouddred zijn, zonder dat ik zelf naar de clienst toe hoef om te kijken wat er op staat en wat er bij moet, en dat te verwerken in lijsten tbv onderling vergelijken.

[ Voor 71% gewijzigd door engelbertus op 23-10-2006 16:06 ]

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Wellicht een optie als je tijd hebt hiervoor is alles met software installation policies doen. Dat doe je de Active Directory, en zal wel veel werk vergen maar maakt je het leven wel makkelijker als je het goed inricht :)
Je kan dan in je AD zien wat waar geinstalleerd is door bijvoorbeeld applicaties aan groepen te hangen waar je de pc's lid van maakt.

[ Voor 23% gewijzigd door sanfranjake op 23-10-2006 22:23 ]

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• engelbertus
ja dat lijkt me op zich een heel goed ide, en dan msi images bakken voor de installatie met bedrijfs instellingen er in.

maar dan moet ik eerst weten hoe dat software installation policies werkt.

omdat ik eigenlijk gewoon 40 uur tekenaar ben hier. is dat nog niet zo eenvoudig ;-)

ik heb wel WSUS geinstalleerd en twee groepen (gpo's) gemaakt waar ik de pc lid van heb gemaakt, maar heb geen idee hoe je verder met gpo's werkt ( want dat is toch wat je bedoelt?)

kan ik bijvoorbeeld een nieuwe gpo maken, en daar pc aan koppelen , die al in een van de wsus gpo's zit. ik heb ze destijds van de gpo computers naar de twee gpo's voor wsus verplaatst.

zo moest het althans volgens de tutorial die ik hier op tweakers had gezien.

ik heb nu eerst al een overzicht, en gooi op alle pc's eerst alles dat verouderd is er eens af.

Als iemand dat dan merkt zet ik de nieuwe versie er wel op ;-)

de helft van die programmas worden waarschijnlijk toch niet gebruikt.

• ErikCornelissen
  • Laatst online: 08-02 09:41
Je kan de programma's er via een policy aanhangen, gebruiker of computer. Maar de programma's moeten wel in .MSI formaat zijn. Er zijn zat tools om er een .MSI pakketje van te maken, in windows 2000 zit er een programma voor bij. Anders even zoeken op RIS MSI, kom je al heel veel tegen over dit onderwerp

Office kan je bijvoorbeeld met setup /a installeren op de server en vanuit daar uitrollen naar de werkstations. Tenminste, zo staat het me bij, dit is dus uit het hoofdje :)

Verwijderd

schrijf je toch zelf een script die de registry uitleest? doen al die programma's ook :)

• engelbertus
ja, dat van die msi apakketten en deploiments en zo weet ik dat het bestaat en hoe het ongeveer werkt, maar AD en policies en gpo's heb ik geen kaas van gegeten. een msi pakketje maken zu me nog wel lukken. als dat al nodig mocht zijn. veel paketten komen al geleved met msi pakketten.

en aangezien ik tekenaar ben en ook geacht wordt me daarmee bezig te houden op het werk heb ik niet veel tijd om me er echt in te verdiepen, en om een script te schrijven in een taal die ok nog nooit heb bekeken is ook niet echt een eitje dacht ik zo ;-) vandaar dat ik een programma oid zocht om tenminste een overzicht te kunnen maken.

• engelbertus
ik zal eens kijken wat ik met die scripts kan.. ik hoop dat die scripts een overzicht maken van het hele netwerk, en niet 1 client tegelijk ;-)
Pagina: 1