[XP] externe usb drive (trekstor 320 gb) sharen na reboot.

Pagina: 1
Acties:

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-03 16:01
Hallo, ik heb een bovengenoemde situatie, een XP sp2 machine met daarop via usb 2.0 aangelsoten een externe harddrive van 320 GB.

ik wil deze graag altijd gedeeld hebben, zodat ik hem standaard vanaf mijn laptop kan benaderen door een snelkoppeling op het bureablad van de laptop.

echter elke keer na een reboot, moet ik dta opnieuw sinstellen..

omdat ik weet dat de schijf wel elke keer als een unieke schijf wordt herkend, denk ik dat het mogelijk moet zijn, dat windows deze disk dan na elke reboot ook automatisch shared, met elke keer de goeie sharenaam (trekstor).

doet ie dat niet dan is de lapop elke keer het doel behorend bij de snelkoppeling kwijt en heb ik dus 0,0 effect.
ook kan ik misschien beter de drive mounten (net use d: //pd/sharenaam) en daar een snelkoppeling voor maken, maar dan moet ik toch eerst zorgen dat de share wordt anagemaakt op de pc war de usb disk op i aangesloten....

weet iemand hoe je dat doet?

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-02 22:51

FaceDown

Storende factor.

Als je de schijfletter weet kun je misschien mounten naar de admin share van de schijf? Dus bijvoorbeeld: net use d: \\pc\f$ (Waar f = schijfletter trekstor)

Groetjes, FaceDown.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Da's het leuke: removable drives hebben geen admin share :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• engelbertus
jha leuk, maar nu weet ik het nog niet.
ik heb wel eens iets gelezen over dt je dan een tekstbestandje moet maken of aanpassen waar je verwijst naar serienummer of wat het ook weer was, van de usb drive. daarmee geef je dan als het ware aan dat het een ävast onderdeel" van het systeem wordt ipv een verwisselbare schijf. zodat windows er ook standaard acties mee kan doen zoals de opgeslagen info voor het sharen toekennen aan de drive met dat serienummer oid. maar ik heb dus geen idee hoe het precies zit, en zoeken heeft nog niks opgeleverd.

• engelbertus
echt niemand die weet hoe dit te doen?

• engelbertus
nog eens dan.. weet niemand hoe ik er voor kan zorgen dat een externe hardeschijf na een reboot automatisch weer de goeie sharenaam krijgt, en gedeeld word in mijn thuisnetwerkje?

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Logon, of startup script maken.

Maakshare.vbs als startup script bijvoorbeeld:
VBScript:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
' Creates a Network Share
' Windows XP : Yes

Const FILE_SHARE = 0
Const MAXIMUM_CONNECTIONS = 10  'max 10 op XP en 2000 Pro

strDrive_Folder = "Driveletter, E:\ bijvoorbeeld, of een map als D:\muziek"
strShareName = "Sharenaam" 'duidelijk, niet?
strComment = "omschrijving" 'extra, hoeft niet perse
strComputer = "." ' de "." betekent de lokale machine
WScript.Sleep (30000) 'pauze in milliseconden, 30000 is dus 30 seconden
Set objWMIService = GetObject("winmgmts:" _
    & "{impersonationLevel=impersonate}!\\" & strComputer & "\root\cimv2")

Set objNewShare = objWMIService.Get("Win32_Share")

errReturn = objNewShare.Create _
    (strDrive_Folder, strShareName, FILE_SHARE, _
        MAXIMUM_CONNECTIONS, strComment)

MsgBox("Share " & strShareName & " aangemaakt.")

Alstu.

Deze wacht 30 seconden met het aanmaken van de share tijdens de opstartprocedure.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• engelbertus
hmm dat is heel erg cool van je, t heeft even geduurd, maar dan heb j eook een goed antwoord!
ik zal het straks meteen even proberen.. ik ben niet bepaald thuis in .vbs dus zou het zelf niet hebben bedacht, maar nu we het er toch over hebben, zou een batchbetand ook hebben gekund met iets als net share etc ?

je hebt er wel commentaar bij gezet, maar dat is alleen bij het gedeelte dat zeg maar de variabelen opslaat.

het stukje daarna is me niet echt duidelijk.. ( dat gaat over WMI als ik het goed heb? ) kun je daar ook wat commentaar bij doen?

en dan heb ik toch nog een vraag, als de usb drive niet aan staat tijdens het opstarten, kan ik dan het .vbs bestand dan bijvoorbeeld automatisch laten starten als ik de drive aanzet en dus zeg maar wordt gekoppeld aan de driveletter dmv het autorun systeem ( of hoe het heet) dat vraagt welke actie er gedaan moet worden na het koppellen van een usb drive? bijvoorbeeld openen met DVD-player. openen met verkenner etc, maar dat dan gekozen kan worden voor .vbs, en ingesteld dat dat de stndaard actie word?

[ Voor 31% gewijzigd door engelbertus op 24-11-2006 00:21 ]

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

engelbertus schreef op vrijdag 24 november 2006 @ 00:16:
hmm dat is heel erg cool van je, t heeft even geduurd, maar dan heb j eook een goed antwoord!
:)
ik zal het straks meteen even proberen.. ik ben niet bepaald thuis in .vbs dus zou het zelf niet hebben bedacht, maar nu we het er toch over hebben, zou een batchbetand ook hebben gekund met iets als net share etc ?
'tuurlijk kan dat.
net share /?
je hebt er wel commentaar bij gezet, maar dat is alleen bij het gedeelte dat zeg maar de variabelen opslaat.
het stukje daarna is me niet echt duidelijk.. ( dat gaat over WMI als ik het goed heb? ) kun je daar ook wat commentaar bij doen?
Kijk anders eens op http://www.microsoft.com/technet/scriptcenter/default.mspx ,
staat een prima uitleg en documentatie wat dat doet :)
Simpel gezegd: ik maak een share aan op basis van de variables met WMI.
WMI is Windows Management Instrumentation, en dan spreekt de naam al een beetje voor zich :)
Als de usb drive niet aan staat tijdens het opstarten, kan ik dan het .vbs bestand dan bijvoorbeeld automatisch laten starten als ik de drive aanzet?
Je zou eens kunnen kijken naar de WMI CodeCreator.
Daarmee kan je ook triggers maken die bijvoorbeeld reageren op het inpluggen van een USB drive en vervolgens het script laten runnen :)

[ Voor 16% gewijzigd door alt-92 op 25-11-2006 11:17 ]

Pagina: 1