Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 143962

Topicstarter
Ik weet niet zeker of dit het goede subforum is, maar dit leek me het meest bijpassend, zo niet kan dit topic dat aub verplaatst worden danku.

Ik ben aan het rondkijken voor een vervolgopleiding(voor na het VWO) en ik ben uitgekomen bij technische bedrijfskunde. Vooral omdat het een mix is van wiskunde/natuurkunde/economie, het is dus niet puur technisch of puur wiskundig.

Nu vroeg ik me af zijn er hier mensen die Technische bedrijfskunde studeren of hebben gestudeerd. Zo ja, dan zou ik het op prijs stellen als je graag wil posten waarom je ervoor hebt gekozen, waar je het studeert en waarom en wat je van de studie vind.

Ik zat ook rond te kijken op wat sites en kwam uit bij www.123studiekeuze.nl, en al voer je daar de TBK studies in, komt er bij prognose baankans slecht uit en bij Baan op niveau 55%. Dit vind ik wel laag, hoe komt dit?

En wat zijn nou eigenlijk de precieze masters die je ermee kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver23
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Shiver23

Wat sta je nou te kijken!

Ik doe bedrijfskunde en geen TBK, maar momenteel is er enorm veel vraag naar technisch personeel. Dit zal de komende periode alleen maar groter worden. Hoe de markt er over 5 jaar uitziet valt natuurlijk niet te zeggen maar momenteel zou ik me daardoor zeker niet af laten schrikken.

Hier in Enschede zijn een aantal TBK masters. Op de website kun je daar de verschillende tracks even bekijken. Zit genoeg variatie in. http://iem.graduate.utwente.nl/tracks/
En mocht het op dat moment niet echt meer wat voor je zijn kun je na de bachelor alsnog vrij eenvoudig overstappen naar een andere master.
Succes met je keuze.

[ Voor 38% gewijzigd door Shiver23 op 22-10-2006 23:52 ]

PSN: Shiver23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:06
Anoniem: 143962 schreef op zondag 22 oktober 2006 @ 23:46:
[
.....en ik ben uitgekomen bij technische bedrijfskunde. Vooral omdat het een mix is van wiskunde/natuurkunde/economie, het is dus niet puur technisch of puur wiskundig.
TBK heeft natuurlijk niet veel met natuurkunde te maken. Het is alleen in vergelijk met de reguliere bedrijfskunde technisch te noemen. Maar je moet niet denken dat je bij deze opleiding veel echte technische vakken zult krijgen, op een paar keuzevakken na dan.
Ik zat ook rond te kijken op wat sites en kwam uit bij www.123studiekeuze.nl, en al voer je daar de TBK studies in, komt er bij prognose baankans slecht uit en bij Baan op niveau 55%. Dit vind ik wel laag, hoe komt dit?
Ik weet niet of dit cijfer klopt, maar met TBK heb je natuurlijk wel te maken met veel concurrentie. Het is namelijk een van de populairste studies op de Technische Universiteit.
En wat zijn nou eigenlijk de precieze masters die je ermee kan doen?
Dit kun je opzoeken op de sites van de TU/e of TUD.
Als laatste wil ik je nog wel als tip geven dat je beter niet naar Enschede kunt gaan. NFI

Engineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Tupolev schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 17:12:

Dit kun je opzoeken op de sites van de TU/e of TUD.
Als laatste wil ik je nog wel als tip geven dat je beter niet naar Enschede kunt gaan. NFI
TU delft geeft geen Technische Bedrijfskunde alleen Technische bestuurskunde.
En waarom niet Enschede? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spyro_the_Dragon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04-2013
Ik heb Technische Bedrijfswetenschappen (TBW) gestudeerd in Groningen.... Is een bovenbouw studie van Bedrijfskunde (begint tijdens prop. met aangepast programma). Weet niet eens of deze studie nog bestaat maar is mij uitstekend bevallen. Goede mix tussen Bedrijfskunde (org. kunde, mmt, economie, rechten) en Techniek (Natuurkunde, Scheikunde en Informatica). Je kunt alle kanten op en een technische achtergrond is altijd goed. Kansen op de banenmarkt zijn en waren super. Werk nu na een aantal jaren SAP-consultancy alweer twee jaar op de grens van IT en logistiek: proces- en systeemverbetering voor een multinational.

En Groningen..... er gaat niets boven Groningen!

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:06
Niet zulke goede verhalen over gehoord, maar het schijnt voor TBK wel mee te vallen.
Heb mijn oordeel misschien een beetje te snel gepost.

Engineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Anoniem: 143962 schreef op zondag 22 oktober 2006 @ 23:46:
Waarschijnlijk omdat het een slechte site is. Als je in de Elsevier of Intermediair kijkt bij de onderzoeken naar kansen op de arbeidsmarkt dan scoort TBK altijd goed en qua loon scoort het ook altijd bij de besten. Die prognose klopt dus voor geen meter, anders hadden de lonen ook wel lager geweest.

Ik heb het zelf in Enschede gestudeerd en dat is goed bevallen, tegenwoordig is de studie wat anders vanwege de bama en omdat het nu 5 jaar is ipv 4. Enige wat wat minder was, was de samenhang tussen de vakken, dat vormt niet altijd een geheel. Het is verder inderdaad niet heel erg technisch, maar je krijgt op zich nog best wel wat wiskundige vakken (Wis 1,2,3 OR 1,2 en nog een paar) en daarnaast nog meerdere technische vakken, maar dat zijn vaak inleidende vakken (bv werktuigbouwkunde of procestechnologie) daarnaast zal het van de stroming afhangen. In Enschede wordt het door de hardcore betas vaak als "cursus" bestempeld, maar dat is het natuurlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
Als je het kunt, doe dan een volledige technische studie.
Ik heb zelf technische natuurkunde gedaan (groningen) en daar krijg je ook gewoon bedrijfskundige en economische vakken.
Tevens 95+ % kans op baan :) Heb zelfs niet eens hoeven solliciteren.

Uit mijn oogpunt was het niveau van TBW vrij laag qua techniek en TBK iets hoger, maar nog steeds niet echt indrukwekkend.

Het is alleen zo in de mode om niet Natuurkunde te doen, maar iets met "bedrijf" erin.
Klinkt minder moeilijk. Maar weet wel dat bedrijven dit ook weten.

Wij krijgen wel eens stagiares aangeboden van TBK, maar die gaan gewoon de prullenbak in, terwijl natuurkunde/scheikunde/wiskunde juist welkom zijn.

Niet om je te ontmoedigen natuurlijk. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

FireAge schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 09:19:
Wij krijgen wel eens stagiares aangeboden van TBK, maar die gaan gewoon de prullenbak in, terwijl natuurkunde/scheikunde/wiskunde juist welkom zijn.

Niet om je te ontmoedigen natuurlijk. 8)
Ik zie dat je R&D scientist bent, maar wat zou een TBK-er daar in vredesnaam ook te zoeken hebben? :? Dat zegt dan toch ook helemaal niks dat die sollicitaties de prullenbak in gaan? Lijkt me vrij logisch. Jouw sollicitatitie zou ook de prullenbak ingaan als je solliciteert voor een baan als arts.

Overigens niks ten nadele van TN, want als je TN hebt gestudeerd dan kun je ook zeker goed aan de slag in het bedrijfsleven. Veel consultancy bureaus zien graag TN-ers komen, simpelweg omdat je dan hebt aangetoond een goed analytisch vermogen te hebben. Maar als je TN gaat doen en je ambieert een baan in het bedrijfsleven (waarbij je niet als TN-er aan de slag gaat) is het natuurlijk wel handig om daar tijdens je studie wat meer rekening mee te houden. Dat kan door wat meer niet TN vakken te volgen en bijvoorbeeld door bestuurlijke ervaring op te doen.

[ Voor 35% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 24-10-2006 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Il Ljama
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-02-2023

Il Ljama

Spits ya in the face!

Oscar Mopperkont schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 09:36:
[...]
Veel consultancy bureaus zien graag TN-ers komen, simpelweg omdat je dan hebt aangetoond een goed analytisch vermogen te hebben.
Lijkt me iets te kort door de bocht. Ik zit dik 10 jaar in de consultancy en sociaal vermogen/inlevings- /aanpassingvermogen zijn zeker zo belangrijk. Mijn ervaring is dat het hier vaak aan schort en de inhoud vaak goed is maar de boodchap beroerd. Er zit een groot verschil tussen goed kunnen analyseren en de vertaalslag kunnen maken naar de klant (naar advies vertalen); en dat moet een consultant.

It's better to remain silent and be thought a fool, than to speak out and remove all doubt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Il Ljama schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 14:55:
[...]
Lijkt me iets te kort door de bocht. Ik zit dik 10 jaar in de consultancy en sociaal vermogen/inlevings- /aanpassingvermogen zijn zeker zo belangrijk. Mijn ervaring is dat het hier vaak aan schort en de inhoud vaak goed is maar de boodchap beroerd. Er zit een groot verschil tussen goed kunnen analyseren en de vertaalslag kunnen maken naar de klant (naar advies vertalen); en dat moet een consultant.
Daarom zeg ik er dus ook bij dat als je dat ambieert dat je er dingen naast zult moeten doen, want het sociale aspect is, zoals je terecht opmerkt, ook erg belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
  • Nu online
Oscar Mopperkont schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 09:36:
[...]

Ik zie dat je R&D scientist bent, maar wat zou een TBK-er daar in vredesnaam ook te zoeken hebben? :? Dat zegt dan toch ook helemaal niks dat die sollicitaties de prullenbak in gaan? Lijkt me vrij logisch. Jouw sollicitatitie zou ook de prullenbak ingaan als je solliciteert voor een baan als arts.

Overigens niks ten nadele van TN, want als je TN hebt gestudeerd dan kun je ook zeker goed aan de slag in het bedrijfsleven. Veel consultancy bureaus zien graag TN-ers komen, simpelweg omdat je dan hebt aangetoond een goed analytisch vermogen te hebben. Maar als je TN gaat doen en je ambieert een baan in het bedrijfsleven (waarbij je niet als TN-er aan de slag gaat) is het natuurlijk wel handig om daar tijdens je studie wat meer rekening mee te houden. Dat kan door wat meer niet TN vakken te volgen en bijvoorbeeld door bestuurlijke ervaring op te doen.
Point taken. Toch krijgen wij TBK-ers die bij ons bijvoorbeeld implementatie van CPLD's of dat soort van electronica gein willen doen. Probleem is dan dat ze toch eigenlijk net niet genoeg praktische kennis hebben. Mijn kijk kan verkeerd zijn, maar ik kan me voorstellen dat technische bedrijven liever een volledig technisch iemand hebben en andere bedrijven liever een volledig bedrijfskundig gericht poersoon hebben.

Voor consultancy zou het inderdaad misschien wel een goed studie zijn, maar dat moet je leuk vinden/willen.

Als TN-er kom je trouwens niet om je portie Eco en Bedrijfsvakken heen, hoewel ze meestal wel van triviaal niveau zijn.
Il Ljama schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 14:55:
[...]
Sociaal vermogen is een van die dingen die je makkelijk bij kunt klussen via besturen etc. Heb bij de studie de grootste kneuzen de consultancy in zien gaan, vanwege jaren bestuurservaring op de cv.
Maar dat is meer CV building, niet studiekeuze :)

Wat dat betreft, zolang je maar geen geschiedenis/sociale geografie/kunstacademie gedaan hebt, is het voor een universitair persoon niet moeilijk om aan een baan te komen op het moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

FireAge schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 15:19:
Mijn kijk kan verkeerd zijn, maar ik kan me voorstellen dat technische bedrijven liever een volledig technisch iemand hebben en andere bedrijven liever een volledig bedrijfskundig gericht poersoon hebben.
In veel gevallen zullen TBK-ers en "gewone" BK-ers inwisselbaar zijn, maar een TBK-er is vooral in het voordeel als je meer te maken gaat krijgen met de meer technische kanten van de bedrijfsvoering. Maar die verschillen moet je ook allemaal weer niet overdrijven, want je zit natuurlijk niet vast aan een bepaald type baan als je TBK gedaan hebt. Volgens mij hebben TBK-ers op de arbeidsmarkt sowieso, over het algemeen, een voordeel boven gewone BK-ers, omdat ze ir. zijn. Dat spreekt bedrijven toch aan, omdat je dan technische vakken hebt gedaan en die worden vaak toch als moeilijker beschouwd dan de alfa vakken.
Voor consultancy zou het inderdaad misschien wel een goed studie zijn, maar dat moet je leuk vinden/willen.
Is het ook, maar zoals gezegd TN ook, mits je hebt laten zien meer in huis te hebben. Vriend van mij heeft vorig jaar (of 2 jaar geleden) bedrijvendagen in R'dam van BK mede georganiseerd en de gerenomeerde consultancy bureaus die hij had gesproken zeiden tegen hem dat je als geen ir. titel hebt, dat je gewoon niet bij ze aan de slag komt (zijn niet mijn woorden, voordat ik er direct op aangesproken wordt ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Il Ljama
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-02-2023

Il Ljama

Spits ya in the face!

FireAge schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 15:19:
[...]
Sociaal vermogen is een van die dingen die je makkelijk bij kunt klussen via besturen etc. Heb bij de studie de grootste kneuzen de consultancy in zien gaan, vanwege jaren bestuurservaring op de cv.
Maar dat is meer CV building, niet studiekeuze :)
Ik deel je mening totaal niet. Sociaal vermogen zit merendeel in je. Je moet zaken kunnen aanvoelen en op de juiste wijze en moment anticiperen. Bestuurservaring zegt, uit mijn ervaring, meer over de juiste studievriendjes dan je sociale bagage. Als er iets op universiteiten overschat wordt, is het bestuurservaring. Als ik weer een CV onder ogen krijg van iemand die penningmeester is geweest van het hockeybestuur van een universiteit, dan zegt mij dat erg weinig (qua sociaal vermogen al helemaal niet).
Dat je kneuzen de consultancy in hebt zien gaan heeft volgens mij ook te maken met het container-begrip consultancy. Merendeel van de zgn collega-consultants doet vanalles behalve adviseren. Of platgezegd: iedere lul met een laptop noemt zich consultant.

It's better to remain silent and be thought a fool, than to speak out and remove all doubt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
  • Nu online
Il Ljama schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 16:00:
[...]

Ik deel je mening totaal niet. Sociaal vermogen zit merendeel in je. Je moet zaken kunnen aanvoelen en op de juiste wijze en moment anticiperen. Bestuurservaring zegt, uit mijn ervaring, meer over de juiste studievriendjes dan je sociale bagage. Als er iets op universiteiten overschat wordt, is het bestuurservaring. Als ik weer een CV onder ogen krijg van iemand die penningmeester is geweest van het hockeybestuur van een universiteit, dan zegt mij dat erg weinig (qua sociaal vermogen al helemaal niet).
Dat je kneuzen de consultancy in hebt zien gaan heeft volgens mij ook te maken met het container-begrip consultancy. Merendeel van de zgn collega-consultants doet vanalles behalve adviseren. Of platgezegd: iedere lul met een laptop noemt zich consultant.
Mee eens, ik bedoelde ook niet dat bestuurservaring echt nuttig is, ik bedoelde meer dat dat over het algemeen voor consultancy op de CV wordt verwacht. En kneuzen is misschien het verkeerde woord. Ik bedoel mensen waar geen woord uitkwam, maar wel in een bestuur gingen om hun cv op te poetsen, die vervolgens by mckinsey (sp?) of bain aan de bak gingen.

Verder niks negatiefs tegenover consultancy, maar de consultant ervaring die ik heb gehad, was dat er iemand langskwam, een hoop centen kreeg, een hoop onhaalbare voorstellen deed, en weer wegging. Maar zoals ik al zei, tot nu toe mijn eerste en enige ervaring met een langskomende consultant.

Enfin, dit begint een beetie oftopic te lopen m.i.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15006

Dan maar weer on-topic..

Ik zal mijn als ras-echte TBK Ir ook maar eens in de strijd werpen.

Het grote verschil tussen BK en TBK is het feit dat BK zich meer richt op de bedrijfseconomische kant van het bedrijf en TBK zich meer richt op de logistieke kant (met alles wat daar bij hoort).

Een ander verschil is dat de TBK'er wel bedrijfseconomische vakken doet, terwijl de BK'er in mindere mate slechts in aanraking komt met de echte technische kant.

Voordat ik begon aan mijn TBK studie op de TU/e heb ik daar een jaar Technische Wiskunde gestudeerd. Het verschil in niveau tussen beide wiskunde-vakken is vrij hoog, maar dat is ook logisch omdat een TBK'er niet alles tot in het diepste niveau moet kunnen beheersen, maar het wel moet kunnen plaatsen in het grotere geheel (iets wat de andere puur technische disciplines overigens niet in die mate hoeven te beheersen).

Anyway, gebaseerd op mijn eigen ervaring tijdens mijn jaren aan de TU/e is dat de ontwikkeling van de sociale vaardigheden van de gemiddelde TBK-student verder is dan de andere echte technische studenten zoals TW, TN, TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Laatst online: 19:32
Il Ljama schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 16:00:
[...]

Ik deel je mening totaal niet. Sociaal vermogen zit merendeel in je. Je moet zaken kunnen aanvoelen en op de juiste wijze en moment anticiperen. Bestuurservaring zegt, uit mijn ervaring, meer over de juiste studievriendjes dan je sociale bagage. Als er iets op universiteiten overschat wordt, is het bestuurservaring.
Ben ik absoluut niet met je eens. 'tuurlijk, Enig besef van je sociale omgeving heb je nodig, maar heel veel communicatieve en sociale vaardigheden kun je uitstekend in de praktijk leren en tijdens school of studie zijn bijbaantjes en bestuursfuncties de meest aangewezen manieren om daaraan te werken.

En voor TS: staar je niet blind op de baankansen van een studie geldt, zoals anderen ook al aan hebben gegeven dat het afgerond hebben van een studie voor een potentiële werkgever veel belangrijker zal zijn dan de daadwerkelijke richting van je studie.

Misschien dat dit de eerste paar jaar van je carrière anders zal zijn, maar daarna is het enige wat nog telt *dat* je een master op zak hebt.

Vandaar mijn welgemeende advies: kijk naar wat je leuk vindt, zoek een studie in een richting waarvan je er vertrouwen in hebt dat je je daar een jaar of vijf in wilt verdiepen.

[ Voor 28% gewijzigd door StevenK op 25-10-2006 07:41 ]

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Anoniem: 15006 schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 06:13:
Het grote verschil tussen BK en TBK is het feit dat BK zich meer richt op de bedrijfseconomische kant van het bedrijf en TBK zich meer richt op de logistieke kant (met alles wat daar bij hoort).
Dat is natuurlijk in Eindhoven zo ;)

Ik heb het in Enschede gestudeerd en koos voor Enschede omdat ik in Eindhoven alleen maar logistieke verhalen hoorde bij de informatiedagen en mij dat niet zoveel aansprak. In Enschede kon je verschillende richtingen kiezen, en uiteindelijk koos ik dus gewoon voor logistiek :P

Maar het ligt dus gewoon aan de richting die je kiest waar de nadruk op ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15006

Oscar Mopperkont schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 09:27:
[...]

Dat is natuurlijk in Eindhoven zo ;)

Ik heb het in Enschede gestudeerd en koos voor Enschede omdat ik in Eindhoven alleen maar logistieke verhalen hoorde bij de informatiedagen en mij dat niet zoveel aansprak. In Enschede kon je verschillende richtingen kiezen, en uiteindelijk koos ik dus gewoon voor logistiek :P

Maar het ligt dus gewoon aan de richting die je kiest waar de nadruk op ligt.
Ik bedoelde dat meer 'in general', niet specifiek voor Eindhoven. Ik ben agestudeerd in een combinatie van organisatiekunde & informatievoorziening, iets wat weinig tot niets met logistiek te maken heeft. Ik ben daarna bij een financial gaan werken...that was not my point...

Ik zal het proberen duidelijker te stellen: TBK richt zich primair op het productieproces (in al zijn facetten en in al zijn vormen) en de interacties en afhankelijkheden tussen alles wat nodig is om het productieproces te laten slagen. BDK richt zich in het algemeen meer op de financiele kant van het bedrijven van een onderneming (natuurlijk beperkt BDK zich niet uitsluitend hiertoe, maar daar ligt (of ik moet eigenlijk zeggen: lag) wel de hoofd focus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Dat is inderdaad een vrij goed onderscheid wat je daar maakt. Overigens bestaat in Enschede ook nog de financiële stroming, maar dan houdt je je eigenlijk ook bezig met het productieproces, want bij financiële instellingen is het financiële gedeelte natuurlijk het "productieproces".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 174951

Ik doe TBK in Enschede met als specialisatie (master-stroom) de informatiekunde/informatica kant. Over het algemeen is de studie weinig technisch. Uiteraard zijn er vakken die enig raakvlak hebben, maar deze komen veelal toch neer op de bedrijfskundige aspecten van deze technische vakken. Ik geloof dat in het totale curriculum slechts 3 a 4 vakken die (bij mijn studierichting) echt technisch waren. Dan moet je in mijn geval denken aan "database ontwerp", "inleiding computertechnologie" etc.

Op dit moment ben ik aan het afstuderen en heb totaal geen moeite gehad met het vinden van een plek. Ook in de banenmarkt zie ik op dit moment veel vraag naar mensen die de technische en de bedrijfskundige aspecten van een organisatie met elkaar kunnen verbinden, mijns inziens precies het vakgebied van een TBK'er.

Overigens heb ik geen nare ervaringen wat betreft Enschede, het enige negatieve dat ik uit mn omgeving hoor is de "stugheid" tijdens het afstuderen. Ik loop hier op dit moment ook een beetje tegenaan maar is niet onoverkomelijk. Heb uit bronnen vernomen dat afstuderen in bijvoorbeeld Groningen ietwat eenvoudiger schijnt te zijn (minder streng, minder hameren op wetenschappelijke diepgang)... maar hang me hier niet aan op, want het is totaal subjectief!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Hoe je afstuderen is, hangt helemaal van je docent af in Enschede moet ik zeggen. Bij mij was het allemaal heel rlx. Ik had een vrij praktische opdracht, maar wilde nog wel wat literatuuronderzoek doen, maar dat was volgens mijn begeleider niet nodig. Als je afstudeert moet je inmiddels genoeg weten om het onderzoek te doen zonder extra literatuuronderzoek, was zijn redenering. Hij was absoluut niet stug en heeft ook nooit dingen gezegd over wetenschappelijke diepgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties.
FireAge schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 09:19:
Als je het kunt, doe dan een volledige technische studie.
Ik kan het wss wel, bij wis/na/scheikunde allemaal top van de klas. Maar ik denk dat ik het er gewoon niet zou uithouden. Technische Natuurkune of Wiskunde zou me gewoon helemaal niet boeien en dat zou ik geen maand volhouden. Daarom kwam ik ook uit op TBK.
Anoniem: 174951 schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 15:33:
Overigens heb ik geen nare ervaringen wat betreft Enschede, het enige negatieve dat ik uit mn omgeving hoor is de "stugheid" tijdens het afstuderen. Ik loop hier op dit moment ook een beetje tegenaan maar is niet onoverkomelijk. Heb uit bronnen vernomen dat afstuderen in bijvoorbeeld Groningen ietwat eenvoudiger schijnt te zijn (minder streng, minder hameren op wetenschappelijke diepgang)... maar hang me hier niet aan op, want het is totaal subjectief!
Ik hoef niet altijd het makkelijkst te kiezen hoor :9
Mijn voorkeur ligt tot nu toe toch bij Twente, handig met campus, wss makkelijkere woning te vinden en je hebt er de Financiele Master.
Groningen vind ik iets te ver en Einhoven houd ik nog open.
Komende week ff de open dag van Eindhoven bezoeken en wat meer info krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:47

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Oscar Mopperkont schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 15:38:
Hoe je afstuderen is, hangt helemaal van je docent af in Enschede moet ik zeggen. Bij mij was het allemaal heel rlx. Ik had een vrij praktische opdracht, maar wilde nog wel wat literatuuronderzoek doen, maar dat was volgens mijn begeleider niet nodig. Als je afstudeert moet je inmiddels genoeg weten om het onderzoek te doen zonder extra literatuuronderzoek, was zijn redenering. Hij was absoluut niet stug en heeft ook nooit dingen gezegd over wetenschappelijke diepgang.
offtopic:
Ik heb als (inmiddels afgestudeerd) INF'er tijdens de studie nog wel eens wat codeklopwerk gedaan voor TBK docenten en ken er wel een paar. Bij wie ben je afgestudeerd?

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:15
Ik doe momenteel TBK in Enschede, 1ste jaars.
Wiskunde krijg je idd helaas wel. Is gewoon Calcalus wat ze bij de technische opleidingen ook krijgen. En ja dat valt tegen als je tbk hebt gekozen omdat je dacht dat je nietzoveel wiskunde zou krijgen.
Daarnaast ben je eigenlijk alleen bezig met bijv, Finance en Accounting (balans maken en besluiten uitrekenen), institutionele economie (geen idee wat het is) marketing (verkoop en reclame etc) en bedrijfsprocessen.

Wat wel leuk is om bijv een minor WB te doen, of als je wb kiest een minor tbk te doen... Of een 2e master wb. (als je teminste iets meer technisch wilt..)
Pagina: 1