Vastlopers K8 NEO 2 Platinum & AMD 3500+

Pagina: 1
Acties:

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:57

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
Geachte mede tweakers,

Recentelijk heb ik last van willekeurige vastlopers. Wat wil het geval.

op 18-10-06 heb ik mijn PC voorzien van een nieuwe (legale)Windows XP versie met alle updates van dien. Alle drivers installed uiteraard en alles loopt als een zonnetje. tot gisteren....

Op elk willekeurig moment loopt de PC compleet vast. Geluid blijft echter niet in een loop zitten (wat bij de meeste vastlopers gebeurt) en ik moet een harde reset plegen.
De laatste vastloper was mij genoeg om te doen besluiten de volgende maatregelen te nemen:

• Temperaturen opnemen: Tijdens Stress zijn deze:

-CPU: 45
-PSU: 30
-NB: 19

Niks bijzonders te melden

• Nagaan wat er nieuw is aan de PC: Niks hardwarematigs dan wel Softwarematigs op de nieuwe install van Windows na.
• Drivers reinstall

En toen ging ik voor memtest 86. Ik zette de flop in de pc en ging testen. Echter na 6 minuten liep de hele pc _weer_vast tijdens de test (zonder errors aantegeven in de memtest overigens) Hierbij trok ik de conclusie dat het geen Windows gerelateerd probleem is. Ik moest wederom een harde reset doen, maar nu wilde de PC zelfs niet posten....
Geen blieps niks, terwijl de HDD's op-spinden, fans draaiden enz. Ik was ten einde raad. Uiteraard de hangen en opstarten guide gevolgd, BIOS gereset dmv de batterij te verwijderen maar het mocht niet baten. Wat mij wel opviel is als ik de stroom van de PC haalde en deze erop zette, de PC 1 bliep gaf en wilde gaan posten maar daar liep de PC weer meer vast.

Na lang aandrukken van alles zag ik dat de kabel van de flop/ DVD en CD drives iets los zaten. ik drukte deze aan en voila de PC bootte!

Ik d8 dat de problemen voorbij waren, maar nee --> de PC loopt nog steeds willekeurig vast.

Zoals je hierboven gelezen hebt, heb ik alles wat ik kan bedenken al geprobeerd maar ik weet niks meer. Is er een onderdeel aan het overlijden?, ligt het aan de kabels ? ik weet het even niet meer. Gezien het mij sterk lijkt dat een PC niet post danwel vastloopt door een los zittende floppy kabel :?

Wie o wie heeft er nog een idee?

PS Voor de specs, verwijs ik jullie naar mijn Sig :) en mocht ik niet reageren op dit topic--> dan heeft de PC het prolly opgegeven en zal ik zsm een vervanging zoeken ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Notna op 26-10-2006 09:33 ]

Xbox Live ID:Notna8310

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
"Geeft kick"

Inmiddels is er niks aan de situatie veranderd en heb ik maar een laptop te voorschijn getoverd om toch wat werk te kunnen verrichten.

• Ernie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-05 16:16
Inspecteer al je kabels en stekkertjes van de voeding eens en test het systeem eens met een andere voeding als het kan. Kijk eens of hij wel goed in de floppydrive zit. Ik heb ook eens gehad toen ik de floppy connector scheef had zitten dat de pc helemaal niks meer deed. Dus het kan inderdaad aan een floppydrive liggen.

• a.wijdeveld
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-05 21:30
- Wat is de error code met de 4-LED-jes achterop?
- Kun je ook eens kijken of je fan's nog werkt en stofvrij is (oververhitting)? Let ook even op die van de videokaart & northbridge.
- Verder natuurlijk beginnen met een 'kaal' systeem met alleen de DVD/CD speler (bij voorkeur GEEN floppy disk (Memtest draait ook vanaf CD)) om met Memtest te kijken of je zonder rand-apparatuur problemen hebt.
- Meet je voeding eens door, ik merk dat voedingen na zo'n 3 jaar vaak niet meer de originele specs halen (al een Antes en Sunflower PSU verloren)
- Windows in safe mode voor driver problemen (maar ja, je had software problemen al uitgesloten)

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Ik heb zojuist het volgende geprobeerd:

-Alle optische drives + floppy los en dan booten --> geen effect, loopt alsnog vast in BIOS/Windows
-Fans draaien allemaal goed. Ik houd de pc in goed conditie door het minstens elke 6 maanden alles uit te zuigen.

Mocht allen niet baten. de voeding is nog geen 1 jaar oud, hoewel ik al geruime tijd (enkele maanden voordat deze problemen er waren) een hoge piep toon uit de voeding hoorde komen zodra de stroom er enkel opstond (en de PC niet geboot was).

En met welke errorcode bedoel je de 4 ledjes? Die van de USB poort die je extra bij het bord kan voegen of... ??

Misschien dat dit nog enig zins hulp bied: Zodra de PC vastloop in BIOS wil deze niet meer posten. echter als ik de stroom er enkele seconden afhaal en dan weer wil booten doet alles het wel weer. Ik weet bij God niet wat dit kan betekenen maar just in case.....

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-04 11:54

keur0000

-------- N O N E --------

<Zodra de PC vastloop in BIOS wil deze niet meer posten> = hardware probleem.

Wel eens je CPU losgehaald, nieuwe pasta dr op en alles er weer in.
Memory toch maar eens proberen te testen met minimale zaken aangesloten.

Tot slot zou je eens kunnen kijken of er een update is van je bios.

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• a.wijdeveld
De error code met 4-LED-jes is inderdaad op de USB bracket. In het boekje van MSI staat wat elke code betekent. Zo kan b.v. ook een verkeerd geheugenbankje de boel vast laten lopen:

http://www.msicomputer.com/support/sup_tshoot.asp "What are the LED definitions of D-Bracket?"

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Ok ik ben er dus achter door de tip van a.wijdeveld ( :D ) dat de braket aangeeft dat de RAM module gaar is. (rechtsboven een Groene LED en de rest Rood)

Nieuwe ram dus prolly, ik heb nu de pc weer aan de praat door de timings omlaag te zetten. Dan maar even wat lagere performance ;)

Ik hou jullie op de hoogte !

EDIT:

andere timings heeft niet mogen baten. Echter geeft die Bracket nu ook regelmatig andere foutmeldingen:

Afbeeldingslocatie: http://www.msicomputer.com/support/tshooting/db3.gif
Memory Detection Test
- Testing onboard memory size. The D-LED will hang if the memory module is damaged or not installed properly

Afbeeldingslocatie: http://www.msicomputer.com/support/tshooting/db10.gif
BIOS Sign On
- This will start showing information about logo, processor brand name, etc...

Afbeeldingslocatie: http://www.msicomputer.com/support/tshooting/db11.gif
Testing Base and Extended Memory
- Testing base memory from 240K to 640K and extended memory above 1MB using various patterns

Hij blijft dus bij verschillende problemen hangen. Is het dan toch eerder een PSU probleem (die 'fluit' en warm wordt als de PC uitstaat?)?

[ Voor 55% gewijzigd door Notna op 26-10-2006 17:12 ]

• a.wijdeveld
Nee, lijkt mij eerder een BIOS probleem (Memtest loopt vast en geeft geen errors, lijkt mij niet het geheugen). Het geheugen krijgt zijn stroom van de 3,3V rails van de PSU. Deze is over het algemeen nauwelijks belast. Maar het kan natuurlijk geen kwaad om 'm even door te meten. Haal de PSU eruit, jump start de PSU los van de PC ( http://forum.vapochill.com/showthread.php?t=9209 ). Meet nu alle rails door met een multi-meter.

Mocht je de computer met onderclocken stabiel krijgen, probeer de BIOS te flashen (en de CMOS te clearen, maar dat is makkelijk): http://tweakers.net/meukt...=78&Query=MSI+k8&x=8&y=10

Als dit allemaal niets oplost (en je PSU in orde is) dan het het meest waarschijnlijk dat OF je moederbord kapot is OF je CPU bijna overleden. Het kan nog zijn dat bepaalde onderdelen van je mobo die je uit kan schakelen het probleem veroorzaken. Dus probeer het nog eens met LAN disables, USB disables, SATA 2/3/4 disabled, enz.

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Ok een kleine update van mijn kant. Na de PC 3 dagen uitgelaten te hebben en de stroom er compleet van af, wilde ik weer een poging wagen.
Zette de stroom aan, drukte op de power knop en !!!!!! niks :/ ......

2 seconden ging alles aan en toen meteen uit, niks meer. Na meerdere malen proberen wilde de PC pas weer booten, om vervolgens weer uit te vallen en niet verder te komen dan de BIOS start en gaf verder geen bliepjes of wat dan ook......

Vervolgens de reepjes RAM eruit geplukt, PC weer aanzetten, en nu gaf deze wél weer bliepjes. 1lange bliep om aan te geven dat het RAM er niet in zit (duh :P ) Zodra ik deze weer plaats, stopt de boel er weer mee.

Ik heb maar een RMA aangevraagt @ Corsair, maar om mijn RAM helemaal naar Californie te sturen....... (tevens een RMA gevraagd voor mijn voeding, maar die eikels @ de winkel willen steeds geen kopie van de invoice geven. Wordt van het kastje naar de uur gestuurd :S )

Verwijderd

Ik zelf heb ook zelfde mobo en processor. Ik had zelfde probleem alleen heb ik kingston geheugen. Ook ik had last van spontane hangers en post hangers. Of helemaal niet booten. Bij mij was het probleem naar lang zoeken in de auto overklock functie die het moederbord heeft. Mijn probleem was verholpen door deze op disable te zetten. Hoop dat dit bij jou ook probleem is scheeld je boel gezeik.

Succes
Pagina: 1