Ik zit met een klein probleem.
Ik heb mijn A64 x2 3200 overgeclocked van 2.0ghz naar 2.7ghz
Nu wil ik dus met cpufreq utils mijn clockspeed aanpassen omdat hij niet altijd deze snelheid hoeft te draaien. Mijn probleem is dus dat als ik cpufreq utils gebruik hij altijd de max snelheid pakt van 2.0ghz
(mijn niet overgeclockte snelheid dus). Het maakt hierbij niet uit welke governer ik gebruik.
Ik lees de cpu snelheid af met:
Cat /proc/cpuinfo en/of met Ksysguard (een kde monitor).
Ik zat er namenlijk aan te denken dat die waardes mischien wel niet kloppen maar dat kan ik niet testen.
Of ik weet gewoon niet hoe.
Want cpufreq utils kan alleen de multiplier aanpassen toch? Of ook de fsb?
Als hij alleen de multiplier aan kan passen zou hij dus nooit op 2.0ghz kunnen komen.
Want de multipliers die hij kan gebruiken (volgens dmesg) zijn 4, 5 en 10. en aangezien ik een fsb van 270 heb kan hij dan dus nooit 2.0 worden.
Mischien handig om te weten:
Ik draai Gentoo x86_64
met een 2.6 kernel
op een asrock dual sata2
Iemand een idee?
Ik heb mijn A64 x2 3200 overgeclocked van 2.0ghz naar 2.7ghz
Nu wil ik dus met cpufreq utils mijn clockspeed aanpassen omdat hij niet altijd deze snelheid hoeft te draaien. Mijn probleem is dus dat als ik cpufreq utils gebruik hij altijd de max snelheid pakt van 2.0ghz
(mijn niet overgeclockte snelheid dus). Het maakt hierbij niet uit welke governer ik gebruik.
Ik lees de cpu snelheid af met:
Cat /proc/cpuinfo en/of met Ksysguard (een kde monitor).
Ik zat er namenlijk aan te denken dat die waardes mischien wel niet kloppen maar dat kan ik niet testen.
Of ik weet gewoon niet hoe.
Want cpufreq utils kan alleen de multiplier aanpassen toch? Of ook de fsb?
Als hij alleen de multiplier aan kan passen zou hij dus nooit op 2.0ghz kunnen komen.
Want de multipliers die hij kan gebruiken (volgens dmesg) zijn 4, 5 en 10. en aangezien ik een fsb van 270 heb kan hij dan dus nooit 2.0 worden.
Mischien handig om te weten:
Ik draai Gentoo x86_64
met een 2.6 kernel
op een asrock dual sata2
Iemand een idee?