PC heel traag ( Nieuw spul )

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:33
Ik heb een:

Intel 3.0 GHZ Cpu
AsRock P4VT8+
1GB Twinmos geheugen ( zoiets)
Ati Radeon 9600 Pro 256MB
Maxtor HD - 40 GB
Western Digital - 40 GB

Nu is mijn pc dus echt zooo traag hij is wel zo in XP, maar als ik dan naar start wil.. klik ik er op en dan duurt het soms 5 min voordat het menu naar boven komt. Lijkt mij sterk dat mijn CPU of geheugen kapot is want dat is net nieuw. Als ik dan deamon tools er op pleur word ie helemaaal traag en kan ik bijna niks. Heb mijn XP inmiddels al weer 3x op nieuw geinstalleert. Op het begin werkt ie echt perfect. En dan begin het gezeik als ik deamon tools er op zet. Zou mijn HD op sterven liggen? Daar zit ik nu aan te denken.

Oh en dan nog zoiets, start ik bijv Company of Heroes op.. start ik een campaign.. duurt het echt lang en dan reboot mijn pc gewoon..

[ Voor 9% gewijzigd door tiswat op 22-10-2006 21:27 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

neem Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens door. zeker als je bak zomaar reboot dan zit er wat mis.
Bij je specs mis ik wat voor voeding je hebt, die kan wel eens een oorzaak zijn van je probleem.

Verder zou ik eens kijken of je hdds wel allemaal netjes in DMA modus staan en niet toevallig op PIO.

• tiswat
Terw_Dan schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 11:56:
neem Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens door. zeker als je bak zomaar reboot dan zit er wat mis.
Bij je specs mis ik wat voor voeding je hebt, die kan wel eens een oorzaak zijn van je probleem.

Verder zou ik eens kijken of je hdds wel allemaal netjes in DMA modus staan en niet toevallig op PIO.
Dankje ik heb trouwens een 400 watt voeding.

Edit/ ik zie nu dat mijn schijven op PIO staan, dit veranderd je toch in de bios?

[ Voor 7% gewijzigd door tiswat op 23-10-2006 18:40 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

tiswat schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 18:37:
[...]

Maar wat voor een voeding? Een deugdelijk merk of een WokkieTokkietmding als Sweex, Qtec of dat soort dingen?

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Wat Terw_Dan zegt, mensen vergeten helaas heel vaak dat een degelijke A-merk voeding van uitermate belang is.

Open eens je Taakbeheer als je pc weer eens langzaam is (CTRL + SHIFT + ESCAPE) en kijk dan bij het tabblad prestaties (Performance bij engelse windows). Kan ook zijn dat je last hebt van bv een virus dat 100% CPU kracht vereist.

Instagram / YouTube

Verwijderd

Welke temperaturen hebben je CPU/GPU?

• tiswat
Terw_Dan schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 18:38:
[...]

Maar wat voor een voeding? Een deugdelijk merk of een WokkieTokkietmding als Sweex, Qtec of dat soort dingen?
Bij mijn case zat de voeding erbij Codegen E6099-CA(BRIZA)400W zwart

Ik heb nog wel een 380 watt voeding van Coolermaster, zou ik die er anders inzetten?

• tiswat
Verwijderd schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 18:41:
Welke temperaturen hebben je CPU/GPU?
CPU ligt rond de 55 en mijn mobo rond de 35/40

Verder als hij echt blijft hangen ( start balk etc en heb ik taakbeheer aan staan en die blijft op 0%, erg vreemd )

Bij mijn Primaire schijf staat

Aparaat 0
Apparaattype - Automatische detectie
Overdrachtmodus - DMA, indien beschikbaar
Huidige overdracht modus - Ultra DMA Mode2

Aparaat 1
Overdracht modus - DMA, indien beschikbaar
Huidige overdracht modus - PIO-modus

Secundaire schijf:

Apparaat 0

Apparaat 1

[ Voor 48% gewijzigd door tiswat op 23-10-2006 18:49 ]

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

tiswat schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 18:37:
[...]

Edit/ ik zie nu dat mijn schijven op PIO staan, dit veranderd je toch in de bios?
Ja je kunt het in de bios instellen, maar volgens mij in Windows ook. bij apparaat beheer en dan IDE ATA/ATAPI controllers.

• MarijnvdZaag
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-01 14:09
tiswat schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 18:42:
[...]

Ik heb nog wel een 380 watt voeding van Coolermaster, zou ik die er anders inzetten?
Sja ik weet vrij zeker dat die 380W Coolermaster beter z'n werk doet, dus probeer het eens zou ik zeggen.

Verwijderd

tiswat schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 18:42:
[...]

Die coolermaster kan alleen maar beter zijn dan die codegen.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2006 18:56 . Reden: //crap. ]

• Ozzi
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-02 16:57

Ozzi

??

Mijn ingeving zou zijn om andere ide kabels te gaan gebruiken. Nu staat alles op UDMA2 / PIO, dus 40 aderige kabels, vervangen met 80 aderige dus.

geen

• tiswat
Ik ga die coolermaster proberen! Maar hoe nou met die PIO, ik kan het blijkbaar niet veranderen.. zou het aan de schijf liggen? Bij mijn oude pc had ik er geen last van. ( Zelfde hd's )

Verwijderd

tiswat schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 18:43:
[...]

CPU ligt rond de 55 en mijn mobo rond de 35/40

Verder als hij echt blijft hangen ( start balk etc en heb ik taakbeheer aan staan en die blijft op 0%, erg vreemd )

Bij mijn Primaire schijf staat

Aparaat 0

Aparaat 1
Overdracht modus - DMA, indien beschikbaar
Huidige overdracht modus - PIO-modus

Secundaire schijf:

Apparaat 0

Apparaat 1
Hij draait nu dus maximaal op UDMA mode 2... dat is erg traag.

Installeer HD-Tune eens en kijk naar de SMART waardes onder het tabje 'health'. (je kan het trouwens ook zien met speedfan o.i.d. als je dat toevallig hebt)

Staat er een getal bij 'reallocated sector count' ? Misschien bij andere 'error' dingen?
('Hardware ECC recovered' hoort hoog te zijn, ook bij dingen als start/stop count e.d. mogen getallen staan. Hij houdt hier namelijk ook bij hoe lang hij al aan gedraaid heeft, hoe vaak hij is opgestart e.d.)

• tiswat
Hmm als ik nu boot lijkt het net of ie weer snel is, maar na 10 sec word ie toch wel weer wat trager.. ik ga die HD Tune is proberen (:

Afbeeldingslocatie: http://i13.tinypic.com/43wngxc.jpg

Kan ik hier wat mee?
Let niet op de temp, ik ben die Error scan aan het doen
Afbeeldingslocatie: http://i14.tinypic.com/2e5qn1k.jpg

[ Voor 40% gewijzigd door tiswat op 23-10-2006 19:27 ]

• DEVoTi0N
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-02 07:33
Het staat zelfs in de FAQ: klik. Je kan altijd nog ff een bench doen om te kijken of je HD echt zo slecht presteerd.

• tiswat
DEVoTi0N schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 19:30:
Het staat zelfs in de FAQ: klik. Je kan altijd nog ff een bench doen om te kijken of je HD echt zo slecht presteerd.
Ik ga nu de bench rate draaien, zal zo een screenshot posten als ie klaar is. Het ligt nu ongeveer op 30mb.

Afbeeldingslocatie: http://i14.tinypic.com/47v5x6o.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door tiswat op 23-10-2006 19:37 ]

• Sjaak_Trekhaak
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
tiswat schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 19:33:
[...]

Ik ga nu de bench rate draaien, zal zo een screenshot posten als ie klaar is. Het ligt nu ongeveer op 30mb.
:P

Als ik jou was zou ik inderdaad je schijven eens op UDMA 100 instellen (ATA-100)
Veel hoger dan 30mb kom je niet met ATA-33!

• tiswat
rippance schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 19:37:
[...]

:P

Als ik jou was zou ik inderdaad je schijven eens op UDMA 100 instellen (ATA-100)
Veel hoger dan 30mb kom je niet met ATA-33!
Hoe stel je die zo in? Of ligt het aan de kabels?

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-02 18:26

swampy

Coconut + Swallow = ?

tiswat schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 19:38:
[...]

Hoe stel je die zo in? Of ligt het aan de kabels?
Je hebt hoe dan ook 80 aderige kabels nodig, als je op DMA draait en maar 33Mbyte krijgt ligt dat waarschijnlijk aan de kabel want als het aand e software ligt ( harde schijf op PIO ) is dat OF PIO of DMA.

Dus vervang gewoon de kabels en het zou plotseling een stuk sneller moeten gaan!

There is no place like ::1

• tiswat
swampy schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 19:41:
[...]

Je hebt hoe dan ook 80 aderige kabels nodig, als je op DMA draait en maar 33Mbyte krijgt ligt dat waarschijnlijk aan de kabel want als het aand e software ligt ( harde schijf op PIO ) is dat OF PIO of DMA.

Dus vervang gewoon de kabels en het zou plotseling een stuk sneller moeten gaan!
Ik race morgen wel eff gauw naar de winkel voor DMA 66/100 kabels

Verwijderd

tiswat schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 19:15:
Hmm als ik nu boot lijkt het net of ie weer snel is, maar na 10 sec word ie toch wel weer wat trager.. ik ga die HD Tune is proberen (:

[afbeelding]

Kan ik hier wat mee?
Let niet op de temp, ik ben die Error scan aan het doen
[afbeelding]
Is het al een oude HD? Je hebt namelijk 7 reallocated sectors... Dit wil dus zeggen dat er al 7 sectoren definitief beschadigd zijn. De data op deze sectoren is verplaatst naar de reserve sectoren, de data is 'reallocated'.
Als er 1 bad sector wordt gevonden, volgen er vaak meer. Als een HD falende is zet windows hem vanzelf op een lagere snelheid... Bijvoorbeeld DMA 2 modus :/
Dus houdt in ieder geval die 'reallocated sector count' in de gaten. Als deze langszaam toeneemt is je HD aan vervanging toe.

Een goede HD mag eigenlijk geen enkele 'bad sector' hebben. Als het al een oude HD is hoeft het natuurlijk niet per direct te betekenen dat hij helemaal kapot is. Als het een nieuwe(re) is zal je hem terug moeten sturen.

• tiswat
Verwijderd schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 20:56:
[...]
Is het al een oude HD? Je hebt namelijk 7 reallocated sectors... Dit wil dus zeggen dat er al 7 sectoren definitief beschadigd zijn. De data op deze sectoren is verplaatst naar de reserve sectoren, de data is 'reallocated'.
Als er 1 bad sector wordt gevonden, volgen er vaak meer. Als een HD falende is zet windows hem vanzelf op een lagere snelheid... Bijvoorbeeld DMA 2 modus :/
Dus houdt in ieder geval die 'reallocated sector count' in de gaten. Als deze langszaam toeneemt is je HD aan vervanging toe.

Een goede HD mag eigenlijk geen enkele 'bad sector' hebben. Als het al een oude HD is hoeft het natuurlijk niet per direct te betekenen dat hij helemaal kapot is. Als het een nieuwe(re) is zal je hem terug moeten sturen.
Hij is al weer 2 jaar oud.

Verwijderd

In dat geval zou ik hem eerst proberen op een normale UDMA mode te krijgen. Daarna die reallocated sectors in de gaten houden...

Je kunt ook nog even het diagnostisch programma van de fabrikant van de HD draaien. (check de OM/FAQ voor links) Misschien dat deze een probleem detecteert. Met dit soort programma's kun je vaak ook de UDMA mode instellen.

• tiswat
Verwijderd schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 23:34:
In dat geval zou ik hem eerst proberen op een normale UDMA mode te krijgen. Daarna die reallocated sectors in de gaten houden...

Je kunt ook nog even het diagnostisch programma van de fabrikant van de HD draaien. (check de OM/FAQ voor links) Misschien dat deze een probleem detecteert. Met dit soort programma's kun je vaak ook de UDMA mode instellen.
Hoe krijg je hem op UDMA.. of is het dan gewoon nieuwe kabels wat de oplossing daar voor is?

Verwijderd

tiswat schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 11:13:
[...]

Hoe krijg je hem op UDMA.. of is het dan gewoon nieuwe kabels wat de oplossing daar voor is?
1: In windows taakbeheer ('DMA indien beschikbaar' optie)
2: Diagnostisch programma v.d. fabrikant (zit er niet altijd in)
3: BIOS (niet altijd beschikbaar, bij mij kan dit niet en ik ben hier ook niet helemaal zeker van)

Wanneer een HD niet meer op de juiste UDMA mode gaat kan dit betekenen dat windows hem trager zet omdat hij op hogere snelheden fouten maakt o.i.d. Hier kun je in dat geval dan ook niets aan doen...

Maar heb je het diagnostisch programma al gedraaid/geprobeerd? Misschien wordt je hier iets wijzer van.

• Salvatore.NL
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07:54
Hmmm "nieuw spul", ik snap het niet helemaal. (sarcastisch bedoeld??)

Je zegt zelf dat je de pc 3x opnieuw hebt gereinstalled met windows xp. En dat de pc pas traag wordt als je er deamon tools op zet.

1. Als je die deamon tools eraf haalt, wordt je pc dan weer wat sneller? Wellicht vervangen voor een andere deamons programma.
2. Optie uitschakelen dat de pc opnieuw opstart bij een fout. (dit naar aanleiding van het rebooten bij spellen)
3. Memtest draaien, misschien een fout in je geheugen.
4. Services die niet nodig zijn uitschakelen.
5. Ide kabels en hardeschijven waar iedereen het over heeft kan het probleem zijn, maar je geeft zelf al aan dat je pc prima werkt na een verse installatie van XP. Dus software gerelateerd.
6. wellicht indexing service even uitschakelen.

Sei orbu, ceccu e sordu, e taci campi cent' anni in pace!

• tiswat
Verwijderd schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 14:35:
[...]
1: In windows taakbeheer ('DMA indien beschikbaar' optie )

Maar heb je het diagnostisch programma al gedraaid/geprobeerd? Misschien wordt je hier iets wijzer van.
Hoe wil je dat doen in taakbeheer?

Heb nog geen diagnostisch programma gedraait alleen HD tune
Salvatore.NL schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 14:47:
Hmmm "nieuw spul", ik snap het niet helemaal. (sarcastisch bedoeld??)

Je zegt zelf dat je de pc 3x opnieuw hebt gereinstalled met windows xp. En dat de pc pas traag wordt als je er deamon tools op zet.

1. Als je die deamon tools eraf haalt, wordt je pc dan weer wat sneller? Wellicht vervangen voor een andere deamons programma.
2. Optie uitschakelen dat de pc opnieuw opstart bij een fout. (dit naar aanleiding van het rebooten bij spellen)
3. Memtest draaien, misschien een fout in je geheugen.
4. Services die niet nodig zijn uitschakelen.
5. Ide kabels en hardeschijven waar iedereen het over heeft kan het probleem zijn, maar je geeft zelf al aan dat je pc prima werkt na een verse installatie van XP. Dus software gerelateerd.
6. wellicht indexing service even uitschakelen.
Als ik deamon tools er af donder word hij er ook niet snelelr op, het is net of hij dan een kleine configuratie bewaart.

Services uitschakelen kan ik proberen, maar op een machine die ik heb hoort ie toch niet zo traag te zijn.
Heb ook het virtueel geheugen aangepast, maar helpt ook niet.
Pagina: 1