Gloednieuwe PC boot niet dóór indien USB is aangesloten

Pagina: 1
Acties:
  • 121 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Magrathean
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-02 23:15
Hallo,

Ik wordt stapelgek! Na talloze PC's voor mezelf, familie en buren te hebben geïnstalleerd, kom ik hier niet uit.

Mijn schoonvader heeft een gloednieuwe Acer Aspire gekocht. Het ding boot prima, zolang er geen USB is aangesloten. Indien er echter maar iets in een USB poort zit, blijft ie hangen in het Acer opstartscherm (met press Dell to enter Setup en zo). Als ik dan vervolgens alle USB stekkers eruit trek, start ie prima op. Daarna kan ik ze ook weer erin proppen, en werken alle USB goodies ook (het gaat om een toetsenbord, printer en muis). Alleen in het initiële opstarten blijf ie dus hangen.

In de setup (even een PS2 toetsenbord aangesloten dus), heb ik ondersteuning voor USB legacy devices zowel aan als uit gezet - geen verschil. Het booten van devices anders dan de DVD speler en de HD heb ik ook uit gezet.

Met andere woorden, nu moet schoonvader telkens alle USB stekkers eruit trekken, opstarten, en weer alle stekkers erin doen - dit is geen werken.

Kan íemand mij helpen dit probleem op te lossen? Je moet toch gewoon USB dingetjes aan je PC gekoppeld kunnen hebben?

Ik hoop dat iemand kan helpen!

...want er zit één fout in enkelvout maar meer fout in meerfout

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Staan er geen USB-devices in de bios ingesteld als opstart-device of als legacy-device? Op sommige systemen kan je namelijk in de bios kiezen dat je boot vanaf een USB-stick of dat de floppy-drive vervangen kan worden door een USB-device.

En zet anders je boot-volgorde op HDD only; kijken of dat iets oplost.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

Een nieuwe schoonvader zoeken is waarschijnlijk geen optie :P

Je wil dus zeggen dat indien bv een printer op usb aangesloten is de pc niet wil opstarten? Zelf heb ik niet echt een idee waaraan dat zou kunnen liggen. Indien dat het probleem is hoort het hier niet echt thuis vermoed ik, maar eerder bij complete systemen.

Als het probleem enkel zo is als een memory-stick in de pc zit ligt het probleem ergens aan je bootvolgorde.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Zou er geen lekspanning zijn over de USB-hub?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Ook even bios controleren,
vaak zit er verouderde versie in die niet up-to-date is. Heb hetzelfde gehad met mijn moederbord, werd na een revisie gefixed.

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-02 21:52
Hoe vreemd is de gedachte van mij dat je een printer met media ingangen als memory stick, picto bridge hebt?

anyway, usb legacy uitzetten zou normaal gesproken moeten voldoen, anders bootvolgorde op HD only.

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-12-2025

frankknopers

Goud is geen geld

Misschien pakt je Aspire een andere boot device als er een USB opslagmedium is aangesloten.

Ik kan van mijn oude Asus P4V800D-X moederbord herinneren dat ie de van de USB harddisk het primair bootdevice maakte. Ik ben vervolgens een keer in het BIOS gegaan (mét USB disk aangesloten), en daar heb ik het moederbord nogmaals uitgelegd dat ie moet booten van de systeemschijf (raid0). Dat loste het probleem gelijk op. Misschien dat jij ook een dergelijk probleem hebt.

Start dus eens op met alle USB zut aangesloten en kijk eens in BIOS hoe de bootorder is.

[ Voor 3% gewijzigd door frankknopers op 22-10-2006 20:26 ]

Goud is geen geld

• Magrathean
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-02 23:15
Hee hallo allemaal...

Bedankt voor de goede suggesties en tips!

Het probleem is intussen opgelost. Het was een powered USB hubje. Dat ding werkte op zijn vorige PC (met USB 1.0) prima, en nu wilden we dat ding gebruiken als "verlengkabel" voor zijn externe Lacie disk (daar zit standaard maar een USB kabeltje van 10 cm bij of zo). Ik had alles geprobeerd, maar wel telkens getest mét die hub. Nu is alleen keyboard, muis en printer ingeplugd, en gaat het prima. Op het moment dat ik die hub eraan heb zitten, boot de pc inderdaad niet dóór.

Dus: Het probleem opgelost.... maar hoe kan het nu dat je geen doodnormale hub kan aansluiten zonder problemen? Ik heb zelf een identieke hub (van Trust - what's in a name) permanent op mijn PC aangesloten zitten, ook USB 2.0... geen probleem? Al zit die hub wel weer in een PCI USB kaart met 4 poorten, en niet direct in de originele USB poorten van het moederbord.... maakt dat soms wat uit?

...want er zit één fout in enkelvout maar meer fout in meerfout

Verwijderd

Ik heb hetzelfde probleem met mijn acer apsire E380. Waanneer ik Boot met Mijn Logitech G11 Tbord en G5 muis dan boot ie ook niet, kom niet door het acer scherm heen. Wanneer ik deze eruit haal en met ps2 muis en tbord boot dan start ie wel door.

• JinZa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-05-2025

JinZa

Your life is digital..

Grappig.. ik had hetzelfde probleem gisteren op een oude Dell die ook niet wilde doorstarten met een USB hub erin. Is blijkbaar een bekend probleem met sommige PC's. Vaak helpt inderdaad de boot volgorde veranderen in de BIOS. Alleen bij de Dell krijg ik het helaas niet werkend.

I don't have a solution but I admire the problem.

Verwijderd

Ik heb de bootvolgorde ook al geprobeerd. Maar een aantal van die dingetjes hierboven nog niet. ik snap er gewoonweg niks van. Computer is ook gloedjes nieuws en ook van Acer. ik ga stug door met proberen want het meot gewoon lukken

Verwijderd

Ik ken het, hebben de compaqs op ons werk ook. Lastig als het een USB muis/keyboard betreft.

BIOS

...van...naar...

USB>Fullspeed->Highspeed
PCI delay->Disabled->Enabled
ACPI 2.0->Enabled->Disabled
APIC->Enabled->Disabled (alleen in het laatste geval, disablen sluit vaak ACPI IRQ conflicten uit)

Verwijderd

Super bedankt, ga ik meteeen proberen.

Verwijderd

Het is me gelukt! Heb alle dingen geprobeerd maar ook in mijn bios de support voor een usb tbord en usb muis utigezet. Nu start mijn compter wel door met usb tbord en muis aangesloten.Het enige nadeel is dat ik nu met mijn usb tbord niet meer de bios in kan. Maar keb gewoon een ps/2 bordje achter het handje.
iig hartstikke bedankt!

• Ermo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-01 18:08

Ermo

the syntax is painful...

Heb hetzelfde probleem, niet met muis of toetsenbord maar wel met een hd zonder externe voeding die 2 usb aansluitingen nodig heeft. Als ik deze niet rechtstreeks in de pc steek maar in een usb hub met netadapter dan is het probleem verholpen. Ik heb altijd gedacht dat het met spanningsverlies of zo te maken had...dus ik disconnect die drive gewoon...

Idd die bios instellingen eens nakijken en kijken of er een bios update beschikbaar is...

Verwijderd

Ik heb dit probleem met een WD My Book Essential externe 250GB Harddisk (met voeding). Als de stekker in het stopcontact zit, blijft de PC direct hangen bij het opstarten. Als de stroom eraf is kan ik gewoon booten en als ik daarna de stekker van de HD in het stopcontact doe, wordt de drive gewoon herkent. Ik heb de oplossing van WD hiervoor geprobeerd, door het "booten van een USB device" in de BIOS uit te zetten.

WD oplossing

Maar dat werkt niet. Ik heb ook een USB-hub, maar zowel aansluiten op de USB-hub als het direct aansluiten op de USB poort van de PC maakt ook geen verschil. De BIOS is een Award modular BIOS v 6.00PG. Heeft iemand misschien een idee wat ik nog zou kunnen proberen?
Pagina: 1