Toon posts:

Advies over (verhitte) ATI Radeon 9800 Pro

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier van een kennis een ATI Radeon 9800 pro liggen, aangeschaft via marktplaats. De kabels van de fan waren doorgesneden en een van de fan-kabels is aan een ander kabeltje met een klodder lijm "gesoldeerd". Het plugje op de kaart was volgepompt met lijm om de kabels vast te houden. (Ik ben zelf geen electro-technicus, dus excuses voor mijn lekentaal). Dit heb ik inmiddels laten herstellen, maar nu blijkt de fan ook kapot te zijn. In Windows zie je allerlei wazige beelden die als een sluier over of achter het startmenu zweven. Volgens mij is de core door oververhitting al aardig naar zijn mallemoer, maar helemaal zeker ben ik niet. Is het het waard om een andere (arctic silencer voor 17,50 euro) te proberen of kan ik 'm beter in de prullenbak gooien. Deze tweedehands kaart kostte 70 euro.

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Koelblok zit er nog wel goed op, maar de fan draait niet meer?

Probeer het eens met een tafelventilator er vol op en meet de temperatuur met een tooltje. Als je in 2d omgeving dan nog normaal beeld krijgt, zou je kunnen beginnen met wat 3d tests.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• Admiral Freebee
  • Niet online
Veel 9800 Pro's hebben geen temperatuursensor maar de tip van Motrax is wel een goede. Probeer er een ventilator op te richten en zie of het dan beter is.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de snelle reactie! Het koelblok zit er goed op. Als ik er een tafelventilator op zet en het beeld is goed in 2d, kan ik er dan van uit gaan dat de core nog betrouwbaar is of is dat te vroeg gejuichd?

• Admiral Freebee
  • Niet online
Als het in 2D goed is dan is de kans groot dat de core nog niet beschadigd is. Juich echter niet te vroeg en probeer ook een aantal 3D testen (bijvoorbeeld de artifact scanner van ATi Tool).

Verwijderd

Topicstarter
Ik verplaats de foto even naar imageshack.

[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2006 15:52 ]

Verwijderd

bij mij doet de foto het niet.

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19-07 18:01

HeepH

Dope Rapper

Verwijderd schreef op zondag 22 oktober 2006 @ 18:39:
Is het het waard om een andere (arctic silencer voor 17,50 euro) te proberen of kan ik 'm beter in de prullenbak gooien. Deze tweedehands kaart kostte 70 euro.
De silencer kan goedkoper, en die kaart is te duur gekocht.

Dan op de tweakersmanier : Boor 2 gaten in een oud pentium 3 koelblok, of een socket A koeler werkt ook wel. Schroef dat vast op jouw 9800Pro en kijk of het werkt. Verder staan die 9800pro's er om bekend na een X aantal jaar (rond de 2/3 meestal) er gewoon mee op te houden. Is de koper verteld dat de kaart in deze staat was?

http://specs.tweak.to/16495

• martijn1992
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-07 20:30
Ik zou er niet te veel moeite aan besteden, 9800Pro gaan niet zo lang mee en staan er om bekend dat er veel probelemen mee zijn. Ik vind 70 euro wel erg veel voor en 2e hands 9800Pro, ik zelf heb een half jaar geleden er een gekocht voor 50 euro.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Gezien de staat van die kaart kan er imo van alles mee gebeurd zijn wat niet zo goed is voor hem is... Persoonlijk zou ik het ding gewoon weer retour sturen en mn geld terugeisen. Zoiets biedt je niet meer te koop aan als je een beetje fatsoen hebt... Vooral niet voor 70 euro.

Maar als dit geen mogelijkheid is, omschrijf dan eens wat er gebeurt als je de PC 'koud' opstart en als je in windows komt. Is het beeld dan ook al zo corrupt? Dit is even van belang, want als het beeld direct al corrupt is (en de kaart nog niet echt op bedrijfstemperatuur is) dan is ie ws. al beschadigd. Je zou alleen nog even kunnen checken of het koelblok echt goed bevestigd is. Misschien dat de vorige eigenaar dat er al af heeft gehaald en niet goed teruggezet (met geen of te veel koelpasta).

[ Voor 8% gewijzigd door Palomar op 23-10-2006 15:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
De kaart was zelfs nog een tikkeltje duurder: 75 euro. Of de koper is verteld dat de kaart in deze staat was is mij niet duidelijk. Ik denk dat er gewoon een Ati Radeon voor slechts 75 euro is aangeboden en dat hij op de prijs is afgegaan.

• Palomar
  • Niet online
Kun je dat plaatje niet ergens anders hosten? Lijkt een wachtwoord op te zitten oid. Bijv. www.imageshack.us.

Verwijderd

Topicstarter
De fan heb ik er afgehaald, maar het koelblok zit er muurvast op. Het opstarten van de pc duurt zowieso al veel langer dan normaal en zodra je in windows komt gaat het al mis. Een sluierachtig beeld verschijnt achter het startmenu, de monitor gaat na een paar minuten op standby en de pc reset zo nu en dan. Het enige wat ik aan het doen ben is manoeuvreren door het startmenu. Als je counterstrike opstart dan verschijnt prompt een vpu error en gaat de kaart verder in softwaremodus.

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://img147.imageshack.us/img147/382/radeon9800proih1.th.jpg
Even kijken of dit wil.

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11:30

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

probeer even het blok te verhitten met een fohn, dan kan je het blok er wel vanaf krijgen als het goed is.

Maar zowieso is de koper al flink in z'n bil genomen met deze aankoop als ik het zo lees.
lijkt me idd beter om te proberen zijn geld terug te halen.

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

Verwijderd

Topicstarter
Het is gewoon een ATI Radeloos 9800 x niks. :'(

• Palomar
  • Niet online
Ja, als je pech hebt (had je sowieso al :P) zit het koelblok ook nog met lijm vast. Je zou dan nog kunnen proberen om de kaart in een afgesloten zakje een paar uur in de vriezer te leggen. Als je dan zeker weet dat je die pinnetjes los hebt kun je het blok er wel met een schroevendraaier 'afbreken'. Alhoewel ik dit al wel een paar keer met succes heb gedaan zitten er wel risico's aan. Ik zie het als een laatste oplossing. Het is beter om er niet meer aan te zitten en je geld terug te eisen....

Van dat plaatje kan ik verder niet veel maken, behalve dat het geprutst is. Lijkt wel of ie met 1 ader op die voltageregulator (oid, dat ronde, koperdraden ding) zit aangesloten :X

Verwijderd

Topicstarter
De bovenste draad hangt gewoon los. De onderste draad is met een klodder lijm aan de de zwarte verbindingsdraad geprutst. Ik stuur hem weer terug en ga er verder niet mee zitten klooien. Bedankt voor jullie hulp en advies!
Pagina: 1