Toon posts:

Heeft 1 Fan in je kast zin?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heey,

Ik wil weten of als ik 1 Fan in mijn behuizing zet die de lucht uit mijn behuizing zuigt de temperatuur in mijn kast verlaagt?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2006 18:35 ]

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:47
Ja. Meer is beter (bijvoorbeeld ook een intake), maar alle beetjes helpen.

The devil is in the details.

Verwijderd

Topicstarter
Ok
want ik heb volgens mij geen voorgemaakte gaten in mijn kast voor fans, en anders zou ik denk ik wel heel veel moeten wegzagen ;)

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:35

Thandor

SilverStreak

Als de kast verder volledig dicht is (m.a.w. er kan geen verse lucht in) zal een outtake fan niet veel zin hebben.

Naar mijn mening is het verstandig om een case fan achter in de kast te installeren die de warme lucht eruit blaast. Als het even kan is een intake van die verse lucht inblaast voorin de kast zeker geen overbodige luxe. Al helemaal niet als deze meteen even de hardeschijven koel houdt.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
Thandor schreef op zondag 22 oktober 2006 @ 18:37:
Als de kast verder volledig dicht is (m.a.w. er kan geen verse lucht in) zal een outtake fan niet veel zin hebben.

Naar mijn mening is het verstandig om een case fan achter in de kast te installeren die de warme lucht eruit blaast. Als het even kan is een intake van die verse lucht inblaast voorin de kast zeker geen overbodige luxe. Al helemaal niet als deze meteen even de hardeschijven koel houdt.
er zitten wel een aantal roosters in de zij- en onderkant van mijn pc, dus er komt in principe wel al wat frisse lucht binnen.

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-01 00:03
Verwijderd schreef op zondag 22 oktober 2006 @ 18:39:
[...]

er zitten wel een aantal roosters in de zij- en onderkant van mijn pc, dus er komt in principe wel al wat frisse lucht binnen.
via de onderkant zal niet veel lucht naar binnen komen lijkt me. Via de zeikant mischien een beetje, maar dan moet je lucht er wel ingeblazen worden eigenlijk.

Verwijderd

Topicstarter
leonpwner1 schreef op zondag 22 oktober 2006 @ 18:41:
[...]

via de onderkant zal niet veel lucht naar binnen komen lijkt me. Via de zeikant mischien een beetje, maar dan moet je lucht er wel ingeblazen worden eigenlijk.
ik weet het, maar ik ben niet zo'n heel erg goede doe het zelf'er, en mijn geld gaat nu eerst naar een 7900GTO en een beter voeding, maar het slimste is in mijn geval denk ik om binnen nu en een half jaar een nieuwe behuizing te kopen.
mijn ogen waren ook al lichtelijk gevallen op http://www.alternate.nl/h...Details.html?artno=TQXT82 , gewoonweg omdat hij groot is en er naar mijn mening zeer strak uitziet en ook vrij goed gekoeld is.

• NNF
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-11-2024

NNF

Ja. Een outtake fan (dus aan de achterkant) is eigenlijk de belangrijkste. Intake kan, maar is in mijn ervaring eigenlijk alleen handig om je harde schijf koel te houden, verder heeft het niet zo veel effect.

• Ernie
  • Laatst online: 20-01 14:46
Casemodden is geen rocket science ofzo. Als je aan het sparen bent voor een hardware upgrade en je wel beter koeling wilt kun je echt het beste even je kast leeghalen en bekijken waar jij een paar fans wilt hebben. Je haalt een pakje ijzerfiguurzaagjes a 2 euro en tekent met een passer een mooi rondje uit van 80 of 120 MM wat je maar wilt. Dan zagen en ff bijvijlen en natuurlijk een paar gaatjes maken voor wat schroefjes. Je hoeft hier geen doe het zelver voor te zijn. Als je de tijd neemt en rustig aan doet met het te zagen komt het allemaal goed. Met rustig doen bedoel ik dat de zaag het werk moet doen en niet dat jij met je hand de zaag door het metaal drukt. Dan krijg je lelijke randjes en kun je de zaag minder goed sturen.

Owja vergeet natuurlijk niet om je kast even goed ijzervijlsel vrij te maken voor je alles weer installeert anders zou je wel eens vonken kunnen krijgen. 8)

[ Voor 3% gewijzigd door Ernie op 23-10-2006 22:17 ]

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-02 22:53
NNF schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 11:43:
Ja. Een outtake fan (dus aan de achterkant) is eigenlijk de belangrijkste. Intake kan, maar is in mijn ervaring eigenlijk alleen handig om je harde schijf koel te houden, verder heeft het niet zo veel effect.
Ik heb WC, en daarbij 2 silent casefans aan de achterkant die lucht naar binnen pompen. Hoe gek het misschien ook klinkt, de temp van mijn CPU daalt een aantal graden naar gelang ik deze fans aan/harder zet.

Dus puur gebaseerd op eigen ervaring: het heeft wél zin om alleen intakefan(s) te hebben. Natuurlijk niet zo effectief als intake én outtake, maar als het niet anders kan... :)

• FlorisB
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-02 19:46
Vergeten we hier de outtake fan van de voeding? Als je een intake ergens onderaan plaatst.. Het liefst bij je HD's of aan de zijkant bij je GPU/CPU. Dat scheelt heel veel :)

• Ernie
  • Laatst online: 20-01 14:46
Daar heb je helemaal gelijk in. Een fan boven de cpu heeft bij mij toch een paar graden gescheelt. Als je extra fans inbouwt raadt ik je aan om een klein beetje overdruk in je kast te maken. Ik had eerst te weinig intake en dan zuigt hij echt via alle kleine gaatjes in je kast stof aan.

• NaoPb
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02 22:46

NaoPb

Hurr durr i are fix pc

Verwijderd schreef op zondag 22 oktober 2006 @ 18:46:
[...]

ik weet het, maar ik ben niet zo'n heel erg goede doe het zelf'er, en mijn geld gaat nu eerst naar een 7900GTO en een beter voeding, maar het slimste is in mijn geval denk ik om binnen nu en een half jaar een nieuwe behuizing te kopen.
mijn ogen waren ook al lichtelijk gevallen op http://www.alternate.nl/h...Details.html?artno=TQXT82 , gewoonweg omdat hij groot is en er naar mijn mening zeer strak uitziet en ook vrij goed gekoeld is.
Als je zelf niet zo'n doe-het-zelf'er bent en de temperatuur van je pc is niet extreem hoog, dan kun je beter wachten op die nieuwe kast.
Ik lees dat de 7900GTO standaard wel aardige koeling heeft dus dat zou denk ik niet zo'n probleem moeten worden.
Wat zijn de temps in je kast eigenlijk? Dan valt daar wat meer over te zeggen.

Verder mooie kast, die Armor. Zit ook genoeg ruimte in voor fans en hdd's dus dan zal je systeem zeker goed gekoeld kunnen worden.

Op zoek naar een nieuwe printer? Kies voor een Brother laser printer. Uiterst betrouwbaar en economisch!

Verwijderd

Topicstarter
temperaturen zijn op het moment:
CPU: +/- 54 C
GPU(licht overgeklocked) +/- 57 C (stressed tot 69 C, maar GPU wordt binnekort vervangen)
Harddisk: +/- 33 C

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2006 16:21 ]

Pagina: 1