Toon posts:

Mail server hosten

Pagina: 1
Acties:
  • 125 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik vroeg me af of het mogelijk was om volledig zelf een mail server te draaien, alle (linux) mailservers die ik kon vinden (qmail, fetchmail. exim, postfix etc) moeten hun mail via imap, pop3, smtp etc binnen halen voor zover ik weet.

Hetgeen wat ik wil is de server volledig zelf draaien, ik ben bv eigenaar van het domain blaat.nl en die staat zeg maar ingesteld op het ip van mijn server.

Nu wil ik dus dat mail naar het adres blaat.nl direct naar mijn server word verstuurd (staat 24uur per dag aan). en de mailserver verder gewoon de mail bij de juiste persoon afleverd.

Ik ben dus enkel eigenaar van het domain, en daar hangt geen enkele mail server aan/achter of iets dergelijks, die wil ik dus zelf draaien. In hoeverre is dit mogelijk, en met welke sorfware (linux)?

• Mitch
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-01 23:26
zorgen dat je een mx record naar jouw server laat verwijzen, dan zou het met b.v. sendmail moeten lukken (mits je provider dat toestaat).

• XiN-eViL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-01 08:52

XiN-eViL

kzie-nie-veel

Verwijderd schreef op zondag 22 oktober 2006 @ 18:11:
Ik vroeg me af of het mogelijk was om volledig zelf een mail server te draaien, alle (linux) mailservers die ik kon vinden (qmail, fetchmail. exim, postfix etc) moeten hun mail via imap, pop3, smtp etc binnen halen voor zover ik weet.

Hetgeen wat ik wil is de server volledig zelf draaien, ik ben bv eigenaar van het domain blaat.nl en die staat zeg maar ingesteld op het ip van mijn server.

Nu wil ik dus dat mail naar het adres blaat.nl direct naar mijn server word verstuurd (staat 24uur per dag aan). en de mailserver verder gewoon de mail bij de juiste persoon afleverd.

Ik ben dus enkel eigenaar van het domain, en daar hangt geen enkele mail server aan/achter of iets dergelijks, die wil ik dus zelf draaien. In hoeverre is dit mogelijk, en met welke sorfware (linux)?
Dit is gewoon mogelijk met o.a. postfix, aangezien ik dat ook heb voor een heleboel domeinen.
Wij hebben een gentoo-based server, en hebben dus een guide op gentoo-wiki.com gevolgd, maar met wat googlen is dat voor andere distro's ook wel te vinden denk ik zo :) .

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ja het kan idd prima.
domeintje kopen, en MX record op het publieke IP van je server pointen.

werkt hier ook prima (DIY rules :) ).
Gentoo heeft idd prima guides (ook op de wiki), maar er staan soms wat kleine foutjes in (ik gebruik het zelf ook).

Let wel op dat je je goed indekt: gaat je server plat, dan gaat je mail ook naar /dev/null!!!
Dus zorg als het kan voor redundantie.

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

Verwijderd

Mitch schreef op zondag 22 oktober 2006 @ 18:17:
zorgen dat je een mx record naar jouw server laat verwijzen, dan zou het met sendmail moeten lukken (mits je provider dat toestaat).
Het kan met elke willekeurige SMTP server. Dus inderdaad gewoon met qmail, exim, courier, sendmail of postfix.

Voor de duidelijkheid: SMTP is een protocol waarbij de verzendende partij ervoor zorgt dat hij contact opneemt met de ontvangende partij. De verzendende partij zoekt op naar welke server de email moet worden afgeleverd aan de hand van het MX record. Dat kan voor jouwdomein.nl bijvoorbeeld mail.jouwdomein.nl zijn, of smtp.jouwdomein.nl, of gewoon jouwdomein.nl, maar je kunt ook meerdere MX records hebben. Mocht het afleveren van de mail op een server falen, dan pakt de verzendende partij een van de andere servers om het kunstje te herhalen.

POP3 en IMAP zijn procollen voor het ophalen van e-mail. Dit gebeurt altijd pas als de mail op een server van de ontvangende partij staat. Het kan zijn dat een server zelf zijn mail van een andere server "popt", maar in principe is de mail volgens de verzender dan al afgeleverd aan de ontvangende partij.

Voor een eigen mailserver waar de mail dus direct op moet binnenkomen heb je een SMTP server nodig, en moet de server te bereiken zijn via poort 25. En de MX record van het domein moet naar het adres van die server verwijzen.

Verwijderd

Boudewijn schreef op zondag 22 oktober 2006 @ 18:22:
Let wel op dat je je goed indekt: gaat je server plat, dan gaat je mail ook naar /dev/null!!!
Dus zorg als het kan voor redundantie.
Klopt niet helemaal, de meeste servers blijven het nog wel een tijdje proberen als ze niet in 1x kunnen connecten; of hier ook iets over in de smtp spec staat zou ik niet durven zeggen.

Verder, als je planet als provider hebt kunnen alleen andere planet abo's naar je poort 25 connecten. Om het toch te laten werken zul je een tweede MX host (prio 20 ofzo) moeten toevoegen die naar mailrelay.planet.nl wijst.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 22 oktober 2006 @ 18:36:
[...]

Klopt niet helemaal, de meeste servers blijven het nog wel een tijdje proberen als ze niet in 1x kunnen connecten; of hier ook iets over in de smtp spec staat zou ik niet durven zeggen.
Ik kan 't zo snel niet in de SMTP-RFC vinden, maar de meeste mailservers hebben inderdaad gewoon een queue, waarbij na elke failure m.b.t. versturen de queue-tijd verdubbelt wordt. Dus eerst wacht ie bijvoorbeeld 10 minuten voordat ie 't weer probeert, wil 't niet, dan wacht ie 20 minuten etc etc... Totdat 't limiet bereikt is. :)

Mailservers die mail direct naar /dev/null doen lijkt me nogal onwenselijk.

Verwijderd

Osiris schreef op zondag 22 oktober 2006 @ 18:41:

Mailservers die mail direct naar /dev/null doen lijkt me nogal onwenselijk.
Sterker nog, normale mailservers sturen een bericht terug als een bericht niet afgeleverd kon worden, tenzij er een goede reden is om dat niet te doen (bijv. door een spam- of virusfilter).
Maar inderdaad zal de verzendende partij normaal gesproken wel ongeveer een dag blijven proberen om alsnog een e-mail af te leveren alsvorens er wordt opgegeven en er een bericht teruggaat naar de verzender.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2006 18:46 ]

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 22 oktober 2006 @ 18:45:
[...]

Sterker nog, normale mailservers sturen een bericht terug als een bericht niet afgeleverd kon worden, tenzij er een goede reden is om dat niet te doen (bijv. door een spam- of virusfilter).
Maar inderdaad zal de verzendende partij normaal gesproken wel ongeveer een dag blijven proberen om alsnog een e-mail af te leveren alsvorens er wordt opgegeven en er een bericht teruggaat naar de verzender.
M'n vrijwel default Postfix (alleen de standaard dingen getweakt zoals spam-filter via amavisd-new etc) heeft nú nog steeds een mailtje in z'n queue staan van 2 dagen geleden (20 okt 19:08:26), géén idee wanneer ie hem daar uit verwijdert :+ Maar 't is dus zelfs langer dan een dag gok ik, ook bij andere MTA's.

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:30

Marc H

- - Is wakker - -

Als je in de dns kijkt van je hostingprovider, zal je waarschijnlijk 2 mx records vinden, een met een waarde van 10, en een waarde van 20.

Als je alleen de mx 10 aanpast, komt alle mail in principe bij jou aan, alleen bij problemen wordt het nog bij de provider zelf afgeleverd

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Pagina: 1