[2003] IP-ranges LAN en VPN

Pagina: 1
Acties:

• Pingelmonster
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Ik heb hier een server staan welke als DHCP, DNS en Exchange server dienst doet.
Nu wil ik er VPN aan toevoegen zodat ik bijvoorbeeld op school mijn Outlook kan syncen.

In mijn interne netwerk deelt de DHCP server IP's uit in de range 192.168.2.130 - 192.168.2.140.
Zodra ik dan een VPN verbinding maak (via de internet verbinding van de buurman) met de server thuis, krijg ik vrolijk een IP van de DHCP server. Helaas valt dat IP in dezelfde range als thuis (192-range) en dat gaf conflicten met het netwerk van de buurman aangezien die ook die (192) IP-range gebruikt.

Het lijkt me dus handiger om een IP-range te gebruiken voor VPN-verbindingen die vrijwel nooit wordt gebruikt (ik dacht aan 172.*.*.*). Ook hiermee heb ik gisteren ge-expirimenteerd, in RRAS heb ik een statische range opgegeven in de 172-range, wat wel werkte, maar helaas is het dan onmogelijk om Outlook de syncen omdat ik het DNS-adres van de server uit de 192-range krijg.

Is het mogelijk dat de server voor VPN-verbindingen IP-adressen uitdeelt in de 172.*.*.*-range, en voor het interne netwerk IP's uitdeelt in de 192.*.*.*-range? Ook moet de server dan overigens meteen zorgen voor het juiste DNS-adres, zodat Outlook te syncen is via VPN.

• mookie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-06-2025

mookie

Heerlijk Helder

in diezelfde rras management console kun je statische routes aangeven.
Daar zeg je dan dat alle 192.x.x.x verkeer geforward moet worden naar het 192.x.x.x adres van je rras server.
(denk ik)
Volgens mij kun je dan echter geen extra DHCP opties meegeven zoals dns servers etc...

[ Voor 18% gewijzigd door mookie op 23-10-2006 14:49 ]

mookie