Schoonmaken Apple keyboard

Pagina: 1
Acties:
  • 865 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jzn21
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-03 07:57
Ik heb alles al geprobeerd om de witte toetsjes weer mooi wit te krijgen: spiritus, ammoniak-oplossing en warm water. Helaas zonder succes... Op de toetsen blijft een laagje zichtbaar vuil achter.

Heeft iemand een tip om ze weer te laten stralen en blinken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 151145

Alcohol helpt vaak wel. Zelf gebruik ik als diabeet alcoholdoekjes normaal gesproken zijn die voor ontsmetting als je moet injecteren. Kun je voor een paar euro bij de apotheker kopen (Alkotip heten die van mij).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BezurK
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-01 10:38
Gewoon alle toetsen van je tobo afhalen (voorzichtig loswrikken met bijv. een schroevendraaiertje) en ze afwassen :) Gewoon warm water, wat zeep (dreft of een alternatief) en lekker boenen met een doekje of sponsje (wel de zachte kant :P). Werkt bij mij altijd perfect. En ik heb zo echt tientallen tobo's schoongemaakt. Vooral toen ik nog rookte. M'n toetsenbord zat altijd vol met rotzooi en vieze vlekken.

Rookworst zonder R is ook worst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R4NCOR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-05 16:36

R4NCOR

eigenlijk gewoon Niels

Je kunt ze zelfs loswrikken zoals hierboven al gezegd, en vervolgens in de wasmachine doen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 143246

Je zou ook kunnen overwegen om een zwart tobo aan te schaffen. Is estetisch wat minder, maar echt veel minder snel vuil optisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goliath
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-11-2023

Goliath

hi ho silver... away

Brilpoetsdoekjes al geprobeerd? Ook geschikt om TFT monitoren mee te reinigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-05 09:16

Nitai

Live the life you love.

Had het ook gedaan zoals BezurK, alles loswrikken, uurtje laten weken in Ajax schoonmaakmiddel en daarna afgespoeld. Helemaal schoon! (Wel goed afdrogen...)

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Je hoeft niet zo bang te zijn, je kan je hele toetsenbord gewoon in een sopje met afwasmiddel doen. Het enige is na afloop goed afspoelen met heet water en 24 uur laten drogen op verwarming. In een toetsenbord zit eigenlijk geen elektronica.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:32
Frogmen schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 11:10:
Je hoeft niet zo bang te zijn, je kan je hele toetsenbord gewoon in een sopje met afwasmiddel doen. Het enige is na afloop goed afspoelen met heet water en 24 uur laten drogen op verwarming. In een toetsenbord zit eigenlijk geen elektronica.
Misschien heb je wel gelijk, maar ik zou het toch een beetje te riskant vinden. En sowieso gaat het een stuk sneller om de toetsen eraf te halen, schoon te maken, af te drogen en weer terug te doen (sneller als in, het hoeft niet 24 uur te drogen) :)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-05 09:16

Nitai

Live the life you love.

Uhm, in een Apple keyboard zit wel elektronica, ingebouwde usb aansluitingen, dat zou ik niet in een sopje doen :X

[ Voor 7% gewijzigd door Nitai op 23-10-2006 11:40 . Reden: typo's ]

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BezurK
Nitai schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 11:39:
Uhm, in een Apple keyboard zit wel elektronica, ingebouwde usb aansluitingen, dat zou ik niet in een sopje doen :X
Idd, en een bluetooth pro keyboard al helemaal niet ;) Dat is dus echt wel een plank met elektronica :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

BezurK schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 11:50:
[...]

Idd, en een bluetooth pro keyboard al helemaal niet ;) Dat is dus echt wel een plank met elektronica :)
Ie bedoeld de toetsen! Niet de plank zelf

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-05 13:13
Frogmen schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 11:10:
In een toetsenbord zit eigenlijk geen elektronica.
OMG :D

Naast het feit dat er wel degelijk electronica in zit, zit er ook gewoon een hele berg metaal in dat best eens kan gaan roesten.

Ik ga mee met R4nc0r: alle toetsen er af wrikken (wel eerst een foto maken zodat je weet wat waar hoort!) en dan in een kussensloop in de wasmachine keilen. No problemos...

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deephouse
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik heb goede ervaringen met iClean, een schoonmaakmiddel dat eigenlijk bedoeld is voor tft-schermen. Het lost vuil en vet in combinatie met het meegeleverde microvezeldoekje altijd volledig op, en mijn witte toetsen zien er na 2 jaar nog als nieuw uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-05 23:12
Ik heb hier ook een oud wit Apple toetsenbord en een gloednieuwe. De oude is duidelijk verkleurd, behalve die 2 stroken die je links en rechts naast het cursorstukje ziet zitten EN de onderkant, moet je daar eens kijken, waarschijnlijk door bescherming van het transparante plastic. Volgens mij zijn de toetsen niet vergeeld door vuil, sommige toetsen raak ik nooit aan, maar gewoon door het (UV?-)licht. Ik denk dat je ze niet schoon krijgt.

[ Voor 7% gewijzigd door Dancing_Animal op 23-10-2006 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 85656

Ik heb twee keer een toetsenbord schoongemaakt door de toetsen in de vaatwasser te doen (in het bestek bakje). Alleen bij het tweede toetsenbord waren er een paar toetsen vervormt door de temperatuur. Maar schoon waren ze wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02:21

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Deephouse schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 15:07:
Ik heb goede ervaringen met iClean, een schoonmaakmiddel dat eigenlijk bedoeld is voor tft-schermen. Het lost vuil en vet in combinatie met het meegeleverde microvezeldoekje altijd volledig op, en mijn witte toetsen zien er na 2 jaar nog als nieuw uit.
De toetsen wel, maar om het er echt als nieuw uit te laten zien zullen de toetsen er een keer uit moeten om de binnenkant schoon te maken :)

Overigens, de opdruk slijt niet van dergelijke schoonmaak/oplosmiddelen?

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neobender
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-02 13:44
Moet ik ook maar eens gaan doen. Voor een macbook moet dit ook gene probleem zijn he?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BezurK
Neobender schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 15:26:
Moet ik ook maar eens gaan doen. Voor een macbook moet dit ook gene probleem zijn he?
Nee, daar zit ook geen electronica in. Kun je zo in de wasmachine gooien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• souderkeamer
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-12-2020

souderkeamer

Hobo en Techniek

BezurK schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 15:56:
[...]

Nee, daar zit ook geen electronica in. Kun je zo in de wasmachine gooien ;)
Haha, ik zie het al voor me. Zo'n sukkeltje bij de apple store. Jah ze ziden op dat forum dat je hem zo in de vaatwasser kon doen... :9

Beheersen wij het brein of beheerst het brein ons?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Laatst online: 19:40

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

for some reason worden de toetsen die ik weinig gebruik sneller vies dan de toetsen die ik veel gebruik. Het duidelijkste is dat op mijn spatiebalk; die ik werkelijk waar NOOIT aan de rechterkant aanraak ;) Links is wit, rechts is grijsbruin... af en toe schoonmaken helpt uiteraard, maar het blijft curieus ;)

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-05 15:10

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Als je idd kijkt op je tobo zie je vaak dat de plek waar je de toetsen aanslaat nog redelijk schoon is, en het vuil zich aan de randen ophoopt, omdat je het daar naar toe "duwt". Dus het midden is schoon, daaromheen zo'n donker ringetje vuil wat geleidelijk aan lichter word.

Maar indien mogelijk, haal dan de toetsen voorzichtig van het toetsenbord af. Stop deze in een"(katoenen) zakje en doe het zaakje in de wasmachine. Niet al te heet natuurlijk en een kort programma. Dit kan je ook doen met je rummikubstenen :P

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Laatst online: 10-05 23:12
En je Lego :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 55737

Anoniem: 85656 schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 15:21:
Ik heb twee keer een toetsenbord schoongemaakt door de toetsen in de vaatwasser te doen (in het bestek bakje). Alleen bij het tweede toetsenbord waren er een paar toetsen vervormt door de temperatuur. Maar schoon waren ze wel ;)
Werkt inderdaad prima.

Mijn broertjes iPod nano was overigens ook heel schoon nadat deze met zijn broek mee de wasmachine in was gegaan. Probleem was wel dat deze alleen nog werkte als deze aan de oplader hing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frim
  • Niet online
Gewoon even de toetsen eraf halen en schoonmaken idd. Ik heb ze in een bak warm water met azijn gedaan, daar werd het goed schoon van. Begin wel met de minstgebruikte toetsen (numpad, functietoetsen, pijltjes), dan kun je nog doortypen terwijl je bezig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne
  • Laatst online: 27-03-2018

Qorne

Think Different

voor 29euro heb je een nieuwe :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O.D.Smolik
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-04 01:47

O.D.Smolik

Geen dag, zonder een appel.

Whieee schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 13:58:
for some reason worden de toetsen die ik weinig gebruik sneller vies dan de toetsen die ik veel gebruik. Het duidelijkste is dat op mijn spatiebalk; die ik werkelijk waar NOOIT aan de rechterkant aanraak ;) Links is wit, rechts is grijsbruin... af en toe schoonmaken helpt uiteraard, maar het blijft curieus ;)
Kwestie van slijten, een toets die je meer gebruik slijt ook meer. Dus vuil heeft weinig kans op de knoppen te gaan hechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 131051

Ik heb het onlangs ook nog gedaan. Is helemaal niets aan.

(wel na pas drie maand. Toch was het toetsenbord al redelijk zichtbaar vuil, vooral stof en zo dat aanplakt, door het gebruik. No matter hoe vaak je je handen wast, dat zal je altijd hebben)

Maar goed, als volgt dus => :)

Gewoon alle toetsen eraf halen (duh! 8)7 8)7 Dat is toch het eerste waar je aan denkt :z )
en dan gewoon met een middel voor de vaat te doen in lauw water wassen.

Omdat ik het mijne pas na drie maanden heb gereinigd, was er helemaal niets aan. Gewoon effe laten 'weken' in het warme water met afwasmiddel was al genoeg. Bij iets langere periodes zal je wat moeten schrobben, maar daar is evengoed geen drol aan.

Dat doe ik ook met niet-apple toetsenborden, heb nooit anders gedaan.

Afwasmiddel is van nature een ontvetter, (vetoplosser) dus daarom, gewoon laten weken, beetje rondbewegen in het sopje.

In een appletoetsenbord zie je vanwege de doorschijnende randen ook heel snel alles wat erin gevallen is :) Haar, kruimels, vanalles. Dat krijg je er imo alleen maar degelijk uit door alle toetsen eraf te halen, bij het mijne toch. (en zelfs al zou je zo dom zijn je toetsenbord helemaal onder te dompelen, dan zou dit vuil er toch niet gemakkelijk uit komen) Dus eens de toetsen eruit zijn netjes tussen de knopjes met een doek alles reinigen.

Je zal zien, nadien voelen de toetsen helemaal 'droog' aan, omdat alles ontvet is.

En afhalen is idd ook sneller, na een half uurtje heb je zeker gedaan. En zeker bij een apple toetsenbord is dit toch het gemakkelijste wat er is? Gezien de constructie? Begin gewoon naast die twee uitsparingen met toetsen uithalen, je kan er meteen bij (bij een gewoon toetsenbord is de eerste toets vaak wat lastiger) Ik bedoel dus in die twee openingen links en rechts van de cursor keys. Easy...

Tipje, om af te drogen, allemaal in een handdoek en ronddraaien, ineens allemaal droog. Als je zo ook in een handdoek legt na afhalen, zo naar de afwasbak gaat, en dan alles terug in de handdoek legt loop je minder kans een toetsje kwijt te raken.

Goed, en ik die dacht dat zoiets common sense was :p Vraag het aan de mama next time ;)
Pagina: 1