Toon posts:

Wake On Lan over Internet met Q-Tec 584AA

Pagina: 1
Acties:
  • 138 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben bezig met WOL (Wake-On-Lan) werkend te krijgen op een oude computer: WOL werkt prima binnen het netwerk, maar ik wil het ook graag via het internet kunnen.

Ik heb voor WOL een programma'tje gedownload van depicus.com. Wanneer ik het echter via het internet probeer, lukt dit niet.

Er staat hier op die site nog het volgende:
If you wish to use Wake On Lan over the internet you will need to set up your destination firewall/router to allow "Subnet Directed Broadcasts". Most routers and firewalls disable this option by default.
Ik heb bij de instellingen van mijn router (Q-Tec 584AA) gekeken, maar ik kan niets over "Subnet Directed Broadcasts" vinden. Er is ook niets over te vinden in de handleiding.

Wie weet welke instelling ik moet verandering of iets anders dat ik moet doen om het werkend te krijgen?

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik zou het niet open zetten voor het internet. Anders kan het nog wel eens voorkomen dat je pc op de meest vreemde momenten ingeschakeld wordt. Tevens zullen je de meest vreemde broadcasts om de oren vliegen!

Als het persee moet, zou ik op een of andere manier inloggen op "je netwerk" en via daar een WOL-request sturen. Denk hierbij aan een webinterface of VPN ofzo. Wees creatief :)

@avon: Het hele internet is technisch gezien eigenlijk één groot LAN... we praten namelijk allemaal TCP/IP, dus alleen de Routers scheiden onze netwerkjes.

[ Voor 47% gewijzigd door Room42 op 22-10-2006 14:29 ]

Koop mijn Nikon 14-24mm f/2.8 en Nikon 24-70mm f/2.8 lensen voor een prikkie! - En zie al mijn ads!

• avon
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
Volgens mij gaat het niet werken, het heet niet voor niet Wake on Lan

Gratis webwinkel beginnen? Met Onetoshop.com kunt u direct beginnen!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-03 22:43

ThaHandy

Discovery Channel

is het niet zo dat deze " Subnet Directed Broadcasts" standaard geblokeerd is bij de ISP? en daardoor een nogo over internet is? (WAN)

[ Voor 20% gewijzigd door ThaHandy op 22-10-2006 14:28 ]

Verwijderd

Heb je een interne server? Zoniet maar deze dan een (een oude Sweex router kan al apache+php draaien, en dat is voldoende voor WoL). Je zal echt vanaf intern je WoL packet moeten versturen, anders komt het zeer waarschijnlijk niet aan (ISP subnet filtering?). Zet een mini webservertje op en je kan doen wat je wil, vanaf overal op de wereld.

Verwijderd

Topicstarter
Het is juist niet de bedoeling om een computer continu binnen het netwerk aan te houden om een andere wakker te maken.

@sjaak
Kunnen andere internetgebruikers dan zomaar mijn MAC-adres zien? Anders is het namelijk niet mogelijk voor hen om mijn pc in te schakelen....

Verwijderd

Wat speelt er allemaal een rol bij WOL over internet? Voor het WOL pakket dat je verstuurt over internet om PC's op te starten (die in mijn geval achter een router staan) is het volgende nodig:

1) IP adres (evt. met subnetmask)
2) Poortnummer
3) MAC adres

Tenslotte is het goed instellen van de router van belang.

In mijn geval staan er 2 PC’s achter een Sweex CC400020 modem/router die ik beide met WOL over internet wil opstarten.

1) Het IP adres dat ik moet hanteren is het IP dat ik heb gekregen van mijn PROVIDER. Eerder op deze pagina's is aangegeven hoe je achter dit IP adres kunt komen. Als je een subnetmask moet opgeven kies dan 255.255.255.255 dan blijft het IP adres onveranderd. Anders verandert het subnetmask het IP adres en dat is ongewenst.
2) Het poortnummer. 1 poortnummer is voldoende voor alle PC’s achter een router. Dit ene poortnummer kan willekeurig worden gekozen als het maar niet conflicteert met andere poorten die openstaan voor andere applicaties. Een hoog poortnummer zoals 5050 voldoet in het algemeen.
3) Het MAC adres van de PC achter de router die je wilt starten. Het MAC adres wijst naar de specifieke computer achter de router die moet worden ingeschakeld. Het MAC adres van een specifieke PC achter de router vind je door op die PC het DOS commando ipconfig /all in te toetsen. Het fysieke adres is het MAC adres.

Tenslotte het instellen van de router.

Je moet port forwarding gebruiken op de router. Zoals boven aangegeven onder 2) is 1 poort voldoende voor alle PC's! Port forwarding opent poorten op de router voor de buitenwereld. In mijn voorbeeld moet dus poort 5050 worden geforward. Je moet de poort forwarden naar een BROADCAST IP adres. In mijn geval is dat 10.255.255.255 omdat de locale IP adressen achter mijn router lopen van 10.0.0.0 tot 10.0.0.14 en mijn locale subnetmask 255.0.0.0 is. Voor meer informatie over IP Broadcast adressen zie:

http://en.wikipedia.org/wiki/Broadcast_address

Het opgeven van een BROADCAST IP adres heeft tot gevolg dat het WOL pakketje door de router naar alle PC's achter de router wordt gestuurd ook als ze uit staan (maar wel ingesteld op WOL!). Dan werkt het voor alle PC’s achter de router die dus worden onderscheiden op basis van hun verschillend MAC adres.

Een internet pagina in het Duits waar alles goed staat uitgelegd:

http://ifatwww.et.uni-magdeburg.de/wol/

Een uitgebreidere uitleg in het Engels:

http://en.wikipedia.org/wiki/Wake-on-LAN

:-)
Pagina: 1