Grafische kaart kapot. repareren, nieuwe, of ?

Pagina: 1
Acties:
  • 117 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• readytoflow
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb hier een zelf in elkaar gezet systeem:
Mobo: P4C800E-dlx
P4 3.0, 2 GB intern, SB extigy (of zoiets :? ), Pinnacle TV-kaart, cardreader, USB kaart, Cd-Rom+DVD, HD:seagate&2xraptor, VGA: Sapphire Radeon X800Pro
(semi)passieve voeding 500W

voorheen alleen processor gekoeld middels waterkoeling (reserator1) en paar losse fans
Win XP pro

Was al paar keer gebeurd dat beeld uitviel laatste weken. Dacht dat het misschien oververhitting was omdat ik de meeste fans uitzet of erg laag zet (hou niet zo van geluid).
Als ik de pc dan even uitzette dan deed hij het weer na paar uur. (vandaar dat ik dus dacht aan oververhitting).
Laatst deed hij het dus niet meer. ook niet na een dag.
Dus toch maar weer eens opengehaald. Wat bleek: de waterkoeling was gaan lekken! :'(

Snel alles eruitgehaald, waterkoeling afgekoppeld en alles laten drogen.
Omdat het recht vanuit het koelblok naar beneden druppelde waren alleen mijn PCI kaarten nat geworden. als eerste natuurlijk de VGA kaart. maar eigenlijk vooral de geluidskaart was behoorlijk nat.
Dag later alles weer aangesloten (zonder reserator uiteraard) en hij deed het wel eventjes.
Beeld was wel snel heel slecht maar verder deed alles het wel.
Toen zag ik dat de fan van mijn X800Pro het niet meer deed. Dus ik dacht weer aan oververhitting.
Gisteren waterkoelblokje gekocht voor vga-kaart (zalman GWB3).
Alles weer aangesloten. Nu weer via reserator.

Maar nu doet hij het helemaal niet meer. Alleen af en toe start hij op in veilige modus?
In gewone modus blijft het scherm hangen bij het windows logo.
En meestal komt 'ie daar nog niet eens.

De vraag nu?
Vermoedelijk is de VGA kaart te veel beschadigd (hoewel ik uiterlijk niets kan zien, maar dat hoeft niet perse natuurlijk).
Alles is +12 maanden (en zowiezo is er aan 'geprutst' ivm WC) dus buiten garantie.
In de pricewatch staat mijn kaart nog voor +/- eur. 375,00. Toch nog behoorlijk wat.
Zou reparatie lonen? Kan dat überhaupt met waterschade? misschien zijn er mensen die hier ervaring mee hebben.

Of misschien weet iemand nog wel een oplossing die ik zelf eerst kan proberen.

Andere VGA kaart in pc geeft in ieder geval geen problemen. Ook alle andere onderdelen lijken zonder problemen te functioneren.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als ik het zo lees is die kaart gewoon stuk. Repareren is niet echt te doen (een losse elco is vaak nog wel te doen, maar dat lijkt hier niet echt het geval als ik het zo lees).

Jouw kaartje is sowieso geen 375 euro meer waard, misschien dat dat model er nog instaat voor die prijs, maar als je in de PW kijkt zie je zat X800s voor €75. Daarbij is een kaart van een nieuwere generatie zelfs nog goedkoper.

Ik denk dus niet dat repareren uberhaupt mogelijk is, laat staan lonend zijn. Ik zou dus even door de zure appel bijten en een paar euro neertellen voor een nieuwe videokaart.

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Heel lullig gezegd, zou ik niets meer vertrouwen in die PC. Er heeft water in die kast gestaan ten slotte. Vergelijk het een beetje met blikseminslag/onweerschade. Er zijn bepaalde componenten die meteen de geest geven, maar er kan altijd nog vervolgschade ontstaan doordat onderdelen als bijv. het moederbord door de sluiting op 1 van de kaarten misschien wel een tik mee heeft gehad, en het volgende week/maand begeeft.
Sowieso is het nog AGP, dus daar zou ik never meer 300+ euro aan uitgeven, aangezien het toch al "antiek" begint te raken. Ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken, maar ik zou dit als een mooi moment zien om te gaan upgraden, in ieder geval qua moederbord, processor, videokaart en geheugen (en eventueel geluidskaart).
Je harddisks en opticals zullen het zeer hoogstwaarschijnlijk wel hebben overleefd, dus die zou je kunnen blijven gebruiken.

• readytoflow
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Brede P schreef op zondag 22 oktober 2006 @ 12:01:
ik zou dit als een mooi moment zien om te gaan upgraden, in ieder geval qua moederbord, processor, videokaart en geheugen (en eventueel geluidskaart).
Je harddisks en opticals zullen het zeer hoogstwaarschijnlijk wel hebben overleefd, dus die zou je kunnen blijven gebruiken.
hmm...Dat wilde ik liever nog even uitstellen, gezien de status van mijn bankrekening :P
Dan praat je toch al snel over behoorlijk bedrag.

Als ik zo lees misschien het best om nieuw goedkoper kaartje te kopen of een wat betere tweede hands dus? Mocht er dan alsnog vervolgschade gaan ontstaan stop ik die wel in de andere pc die hier staat.
Het moederbord is trouwens watervrij gebleven. Door het grote koelblok is het alleen op de VGA kaart en de SB gekomen. (had liever gehad dat de SB het niet meer deed, stond nog meer water op ook... :( )