*****Laryx runs aroound the room pretending to be a plane.<BR>VROOOM!!!!<BR>
ARME AOW’er
http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=2803&p=1
lijkt dus toch wel de moeite waard.
al is die 150 GB versie me wat te duur
Een WD raptor 150 GB en een WD 500 GB .
De configuratie draait zeer goed en ben er tevreden mee .
Let op dat de 74 GB raptor , niet sneller is als de 150 GB raptor .
Ja , de seek time is 0.2 MS hoger maar kwa I/O , substained speed e.d (dus de rest) is
de 150 GB versie gewoon weg sneller .
Bron : Storage Review
Mijn config heb ik ondergedeelt in het onderstaande .
De raptor heb ik in 2 partities opgesplitst
C:/ (windows / apps ) = 20 GB .
D:/ ( Game installaties , videobewerking = 120 GB
Je verliest dus zo`n 10 GB als je het geformateert hebt zoals je ziet
Mijn installatie back ik up d.m.v Acronis True image home .
Doet het in mijn ogen echt veel beter als de recentere versies van Ghost .
De 500 GB is gewoon 1 grote partitie en daar dump ik dingen op die geen snelheid nodig hebben.
Denk aan mp3 , xvid`s , je incoming downloads het "my documents folder " daarheen verplaatst zodat ik die niet in mijn backup hoef mee te nemen .
Hoe dan ook , de combinatie van een raptor om alles op te plaatsten die jij snel wilt laden , en dan een trage bakbeest voor puur storage , is een geslaagde combinatie .
De raptor 74 GB is immers sneller dan je generic non-raptor sata schijf .
Meschien kan jij een iets minder grotere tweede schijf nemen zeg maar een 400 GB en dan alsnog die 150 GB raptor kopen bij de zaak die hem als goedkoopste heeft ?
Let wel op dat als je de 150 GB raptor koopt je NCQ uitschakelt als je hem niet voor een server gebruikt .
De NCQ implementatie van deze raptor heeft geen effect in single user enviroments en de kleine initiele overhead kost je zelf ietwat performance
Bron tevens storage review en Anandtech .
[ Voor 21% gewijzigd door lithiumangel op 22-10-2006 10:43 ]
Ik ga dat maar eens serieus overwegen.
@lithiumangel: aangezien jij precies hebt gekocht wat ik wil.
Zijn die schijven een beetje stil?
[ Voor 18% gewijzigd door Laryx op 22-10-2006 11:00 ]
Je kunt er vanuit gaan dat de Raptor schijven met hun 10krpm niet de stilste zijn en zeker niet geruisloos hun werk doen. Deze schijven zijn voor performance bedoeld en dan lever je nu eenmaal op iets ander wat in en dat is meer geluid produktie, maar dat is wel vaker besproken hier op GOT.Laryx schreef op zondag 22 oktober 2006 @ 11:00:
Hmm volgens pricewatch valt het prijsverschil ook wel mee 6 a 7 tientjes.
Ik ga dat maar eens serieus overwegen.
@lithiumangel: aangezien jij precies hebt gekocht wat ik wil.
Zijn die schijven een beetje stil?
Het is de vraag wat jij stil of stil genoeg vindt.
Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/
Ik heb net het meest intensieve gedaan per HD wat ik me nu ff kon bedenken .
Een defrag gedaan op me 10 K als me 7.2K schijf
De " grrr grrr " geluidjes om het zo maar te noemen klinken op de 10K schjijf merkbaar harder .
Het klinkt meer als een aaneenvolgende kraak geluid dan vergeleken met de 7.2 waar de HD in vergelijking heel erg gedempt klinkt .
Bij het laden van een grote game zoals BF2 , was de HD amper te horen dit omdat er meer cpu activiteit is dan hd activiteit ( de maps en textures unpack je immers bij een level laad in BF2 )
Met het laden van een grote applicatie ( Creative Suite 2 ) was de HD merkbaar te horen omdat hij
dan veel achtermekaar van de disk accessed en je dus de luide kraak geluid hebt .
Bij normaal gebruik zoals lopen desktoppen (a.k.a idle ) klinkt hij niet anders als een 7.2 K schijf .
Mja , ik vindt het persoonelijk niet hinderlijk .
Er draait voornamelijk wel altijd op de dag chille / lounge etc . muziek bij mij op de achtergrond dus ik hoor die computer zo goed als niet , en dat is niet omdat mijn muziek keihard staat ofzo .
En als ik aan het gamen ben heb je vaak een muziek tijdens het laden dus mja .
Alsnog , het is zeer subjectief .
Er zijn mensen die dit super storend vinden en gewoon niks willen horen
Als ik de smart gegevens aflees draait mijn raptor op 32 Graden .
De 7200 rpm schijf draait 29 graden .
Dit met een enkele 120 mm fan voor beiden schijven gemonteert .
Wat ik op storegareview lees , is dat je zelfs de raptor vrij geruisloos kan krijgen al heb je wel wat meer temperatuur hit ( 40 Graden ) d.m.v encasing e.d
Zulke oplossingen kosten je gauw een smak geld , ik ben niet bekend in die wereld maar reken gauw op 50 Euro .
Maar wat Dune zegt is gewoon waar .
Als je voor een raptor gaat ga je puur voor de performance , en die is er ook zeker
[ Voor 30% gewijzigd door lithiumangel op 22-10-2006 23:55 ]