Uitdaging met Access: database tabellen kopieren ?

Pagina: 1
Acties:

• Hobbybob123
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-04 14:08
Hallo allemaal,

Ik zit met de volgende uitdaging:
Ik gebruikte een simpel factureer pakketje: Data Becker Eenvoudig Facturen 2006 Pro.
Was voorheen 2.0, zit nu in een nieuwe doos, paar bugs eruit, heet nu 2006pro maar start nog steeds op als 2.0 (maar goed dat terzijde).
Het pakketje gebruikt een MDB file waar alle data inzit:
klantgegevens (naam, adres, PC en woonplaats, tel. etc).
artikelen (nr., artikelnaam, omschrijving, prijs etc)
facturen (templates en de daadwerkelijke facturen).

Nu wil ik over naar het boekhoud programma SnelStart.
Deze kan o.a. ook een balans maken, heeft echt grootboeken etc...
Deze gebruikt OOK een MDB file.

Nu zou ik dus erg graag de klantgegevens en artikelen overhevelen uit de ene database naar de andere. De facturen wil ik dan nog wel handmatig opnieuw invoeren.
Da's dan redelijk snel gedaan.
Het kan goed zijn dat de verschillende velden in de tabel in beide databases in andere volgorde staan, maar als dat is uitgezocht moet het toch mogelijk zijn die informatie over te hevelen ?

Ik heb maar weinig kaas gegeten van Access, weet wel iets van databases, kan een simpele SQL query maken maar daarmee houdt het dan ook werkelijk op...

Wellicht is hier iemand die me op weg kan helpen ?
Alvast bij voorbaat dank !

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Afgezien van eventuele beveiligingskwesties moet je dus eerst een analyse maken van de opbouw van de tabelstructuren in de twee databases, en dan is het een kwestie van een serie insertquery's. Je kunt in de ene database een query definieren die tabellen bijwerkt in de andere. Maar het is maar de vraag of het opnieuw invoeren door een goede datatypiste niet minder werk is.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:24

Boss

+1 Overgewaardeerd

Als er 1 soort programma's is waar 1-op-1 data overpompen gevaarlijk is dan is het wel bij boekhoudpakketten. Vaak hebben deze programma's consistency checks in de programmacode en niet op de database. Met andere woorden: het is heel makkelijk om boekhoudkundig incorrecte data zo in de database te zetten. Daarna is het maar afwachten in hoeverre je rapportages nog kloppen...

Hebben de beide programma's niet gewoon een export/import functie? Dan zou ik die gebruiken, dan weet je in ieder geval zeker dat de checks gewoon uitgevoerd worden.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.