Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Fan van voeding vervangen.. 2 minuten erna al stuk.

Pagina: 1
Acties:

• Shadow-Link
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-11 17:40
Hallo.

Ik heb een AOpen 350W voeding waarvan de fan het de afgelopen week begeven had. Dus ik had vandaag ff een nieuwe 120mm coolermaster fan gehaald om mijn voeding te maken.

Na alles lost gehaald te hebben, kwam ik er achter dat de AOpen fan een rode, zwarte en witte draad had. En de Coolermaster een rode, zwarte en blauwe draad. Op de verpakking van de Coolermaster stond dat rood de + was en zwart de -, dus ik ging er automatisch van uit dat de witte en de blauwe draad allebei voor rps waren.

Na de draadjes netjes netjes aan elkaar te hebben gesoldeerd (de witte op de blauwe en rood op rood enz.) en de boel weer netjes had aangesloten, zette ik de pc aan.
De fan begon netjes te draaien en alles werkte, er kwam alleen een raar luchtje uit de kast. Ik dacht dat het gewoon stof was, want het was zo'n muf luchtje.
Daarna test ik ff de fan regelaar van de voeding om te kijken of de fan veel lawaai maakte als ie op zijn hartst draaide, maar de fan ging niet harder draaien en het viel me op dat ie een stuk langzamer draaide dan een andere fan die op 5V draaid.

Dus ik ging de pc ff rebooten en hield de fan ff in de gaten. Deze deed na het rebooten alleen niks meer en die lucht die ik rook was waarschijnlijk een brandluchtje :D

Maar nu zou ik graag willen weten of ik misschien iets verkeerd heb aangesloten?

alvast bedankt.

• The Mystic
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-11 14:14
He interessant ga dit ook binnenkort doen met een 300 watt Aopen om hem stiller te krijgen. Wel jammer dat het niet lukte TS. Ik ben ook wel benieuwd nu hoe ik de draadjes moet bevestigen.

• KoHa
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:37
Als de fan ging draaien lijkt het me sterk dat het verkeerd was aangesloten! De motor zal namelijk niet gaan draaien als het verkeerd om aangesloten is...

Ik denk eerder iets in de richting, dat de fan de spanning die vanuit de fan controller kwam niet leuk vond o.i.d...

• Shadow-Link
Naar mijn mening had ik het ook goed aangesloten.

De fans waren allebei 12V, en de voeding kan niet zomaar meer spanning over de fan zetten.
En ook de fan regelaar werkte perfect op de eerste fan.

En als het gewoon een brakke fan was, dan kan ik daar nu ook niet meer mee terug want ik heb het stekertje eraf geknipt omdat ik moest solderen :P

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:09
Ik zou zeggen, haal de fan eens open en kijk of daarin iets weggebrand is.
Wat natuurlijk ook kan, is dat die nieuwe fan veel meer stroom trok dan de oude en dat de stuur-electronica doorgefikt is.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• king of rats
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21-11 09:26
waarom had je de fan in je voeding aan gesloten? met een verloop stekkertje kon je um ook "extern" aan sluiten op de voeding. of als je nog een fan aansluiting op je mobo hebt kon dat ook. (weet je zeker dat je um niet verkeerd aan sluit).

Wii \\ xbox 360 \\ samsung 32a656 \\ pc: e6400, hd3870, p5w dh deluxe

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-11 23:07

ReseTTim

Chocolate addicted

king of rats schreef op zondag 22 oktober 2006 @ 11:54:
waarom had je de fan in je voeding aan gesloten? met een verloop stekkertje kon je um ook "extern" aan sluiten op de voeding. of als je nog een fan aansluiting op je mobo hebt kon dat ook. (weet je zeker dat je um niet verkeerd aan sluit).
omdat het vaak geen moeite is en het probleem loos werkt. ik heb namelijk al menig voedingen open gemaakt, snoeren ingekort en fan vervangen.. kortom moet geen probleem zijn..

kan je anders is foto's maken van hoe het eruit zag. heb je ook het stikkertje van beide fans afgehaald..als het goed is zie je dan eronder op de printplaatje wat de + en de - is..

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:33
Ik heb zelf ook wel eens de fan in een voeding vervangen en per ongeluk de tacholijn verwisseld met de +12v. Het gevolg is dan inderdaad dat de fan langzaam gaat draaien en met meer gebrom. :D

Gelukkig had ik mijn fout op tijd door en heb ik de boel opnieuw gesoldeerd, maar hier is het wel te laat, vrees ik. :P

[ Voor 12% gewijzigd door Jaap-Jan op 22-10-2006 12:34 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• peeter123
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21-11 13:01
Om dit soort problemen te voorkomen had je natuurlijk even de voltages kunnen meten voordat je de fan had aangesloten, een voeding kan heus wel even zonder fan werken hoor.

28x 430Wp ZW | Ecoforest EcoGeo 1-9 kW | Zehnder Q450 ERV

• Shadow-Link
Jaap-Jan schreef op zondag 22 oktober 2006 @ 12:32:
Ik heb zelf ook wel eens de fan in een voeding vervangen en per ongeluk de tacholijn verwisseld met de +12v. Het gevolg is dan inderdaad dat de fan langzaam gaat draaien en met meer gebrom. :D

Gelukkig had ik mijn fout op tijd door en heb ik de boel opnieuw gesoldeerd, maar hier is het wel te laat, vrees ik. :P
Het rare was dat de fan echt helemaal stil was. Daardoor viel het ook vrij snel op dat ie niet zo snel draaide.

En ik kan op het moment ff geen foto er van maken want alles zit nog steeds ingebouwt. Als ik de tijd heb zal ik alles er wel ff uit halen en er een foto van maken.
Pagina: 1