Toon posts:

Geheugen overclock vraag

Pagina: 1
Acties:
  • 720 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ben in het bezit van een x2 4200 @ 2200 stock met 2 1gb geheugen moduletjes van nanya technologies ( type : nt1gd64s8hb0gy-5t ).
Nu heb ik de specifacties van mn geheugen weten te achterhalen en deze ondersteunt enkel en alleen 200 mhz en 166 mhz ( zie onderstaande site )
http://www.nanya.com/NanyaAdmin/GetFiles.ashx?ID=135

Nu ben ik aan het overclocken geslagen en zit ik met enkele vragen wat betreft het aantal mhz waarop mn geheugen draait.
Instellingen op dit moment :
multiplier 11
bus speed 241.8
memory frequency 190.1 mhz (2.0-3-3-6 @ 166 ).

Als ik nu de busspeed verhoog wordt mn systeem onstabiel ook na verhogen van voltages deze bedragen nu 1.488v. Moet ik nu genoegen nemen met het feir dat mn geheugen op 190.1 draait ? net geen pc3200 400 mhz. Of is er nog een mogelijkheid om het geheugen op te schroeven.

Heb al geprobeerd om te clocken met de mp van 10 en 9 maar dit gaat niet echt goed omdat pc met een bus speed na de 300 mhz weigert te booten waardoor ik CMOS moet resetten ( heb dit nu al wel een miljoen keer gedaan hehe ).

Voor de rest zijn de resultaten in orde alleen de temps op stressed zijn een beetje hoog ( 60-63 ).

Wazig verhaal he , zo voel ik me ook na 400 keer met een tangetje dat plugje los te halen van de cmos jumper set. >:)

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Denk dat je HTT multiplier nog op 5x of auto staat. Controleer dit in de BIOS en verander dit desnoods. Anders gewoon de FAQ doorlezen...

• LyP0
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01-02 19:35

LyP0

it is I , you worst nightmare

ik lees in dit verhaal wel dat je het busvoltage hebt opgeschroefd naar 1.488 volt maar heb je het ram voltage ook eens omhoog gezet ?? ( jah sommige mensen vergeten dit wel eens )

ik voel me lekkaah !!!

Verwijderd

Topicstarter
De multiplier staat op 4 en ram voltages zijn al verhoogd. Dus dat kan het niet zijn. Misschien is dit wel het maximum mn cpu kan hebben.

• mzzl78.nl
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 30-01 15:40
meer informatie zou handig zijn:
heb je cpu-z (kan je veel gegevens mee uitlezen)
wanneer je het hebt wat staat er bij memory bij FSB/DRAM

ben ook net begonnen met overclocken,
als ik dat wil houdt mijn BIOS (voor de stabiliteit) de frequentie van m'n geheugen onder de 200mhz,
als dat bij jou ook zo ingesteld staat kan je doen wat je wilt maar krijg je hem nooit boven de 200.

ik ben begonnen met dit te lezen:
http://www.amd.nl.tt/

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Naast bovengenoemde ben ik benieuwd naar de geheugentimings die je gebruikt op 190MHz.
De CAS latency is volgens de specificaties van jouw modules 3.0 bij 200MHz. Welke gebruik je nu?

Afgezien daarvan kun je één en ander natuurlijk op stabiliteit controleren met behulp van bijv. Memtest.

[ Voor 32% gewijzigd door Rone op 06-11-2006 01:52 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• Ernie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-01 14:46
Het klinkt alsof je timings niet helemaal lekker zitten. Ik weet niet wat voor instelling jouw bios allemaal heeft maar ik zou eens alle timings handmatig invoeren via je bios. Je leest uit met A64 Tweaker wat jouw normale timings zijn als je geheugen op 200Mhz loopt en dan voer je die handmatig in.
Ik had hetzelfde probleem en doordat ik alleen de belangrijkste 4 veranderd had werd het instabiel.
Bij snelheden rond de 180 - 190
Ik heb hier een goede memory guide van het DFI forum. Het is voor de DFI NF4 moederborden alleen kun je de beschrijving en uitleg wel gebruiken voor jouw moederbord. Dat heb ik zelf ook gedaan ik heb namelijk een NF3 versie.
http://www.dfi-street.com/forum/showthread.php?t=11397

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02-02 23:28

DataGhost

iPL dev

Zoals hierboven al gezegd staan je geheugentimings waarschijnlijk niet helemaal lekker. Volgens de datasheet die je geeft draait dat geheugen op PC2700 (166 MHz dus) cas2.5, tegenover de cas2.0 waarop jij het hebt draaien (kennelijk). Als je daarna nog eens gaat overklokken kan ik me goed voorstellen dat je geheugen daar niet blij mee is. Zet het eerst eens terug op cas3 (of gewoon de standaard-instellingen voor pc3200) en probeer het eventueel daarna strakker te krijgen, als je systeem weer stabiel draait.
Pagina: 1