Mobo piept

Pagina: 1
Acties:

• Sc0tTy
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-05 12:22
Goede avond,

Mijn tante heeft bij mij haar pc gebracht met de melding "hij maakt piepjes en start niet op maar als ik 30x op de reset knop druk doet hij het wel."

Ik ben er naar gaan kijken , alle pci kaarten er uit gehaalt alle hdds / cdrom spelers en floppy drive los gekopelt en toen de pc laten booten, ik kreeg vrolijk een sirene "hoog-laag-hoog-laag" en houd niet op, ik weet dat dit alarm niet het geheugen is maar heb het geheugen toch nog vervangen voor wat geheugen van mij waarvan ik weet dat het werkt. de computer geboot en weer de sirene , ik heb het geheuge in alle bankjes gezet maar piepte nog steeds, met het geheugen is ook niets.

Ik ben toen maar op google en got gaan zoeken en daar zee iederen dat die piepjes verwijzen naar oververhitting, ik heb er een andere CPU koeler op gezet met nieuwe koelpasta , maar dit heeft ook nie geholpen ook voelde de koeling goed aan. toen herrinerde ik me dat me tante na 30x resetten de pc wel opgestart kreeg. ik heb de pc afgesloten en toen de speaker lostgekopelt hem aangezet en 5 min gewacht toen hem gereset en warempel hij boot gewoon :|

Ik snap er dus helemaal nix meer van , ik neem aan dat wanneer een pc langer aanstaat hij warmer word , maar dit spreekt elkaar dus tegen.

Het gaat over een
EPoX EP-4PDAI moederbord met daar op een P4 2.6Ghz

Zou iemand mij kunne vertellen wat hier aan de hand is ?

Met vr.gr.
Robin

Lumia 800 > 820 > 950 | Surface Pro 3 | Windows 10 Mobile Insider

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:21

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Verhoog het voltage van het geheugen én CPU eens met één stapje. Dit kan geen kwaad.
Het lijkt er namelijk op dat de PC last heeft van een koude start. Dit kan komen doordat de CPU en/of het geheugen te weinig spanning krijgt in het begin.

Condensatoren zien er nog wel fris uit op het moederbord?

Toen waren beige computers heel gewoon.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:18
BIOS reset al geprobeerd?

Volgens mij is je MoBo gewoon brak en aan vervanging toe.

• Sc0tTy
Prutz0r schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 19:57:
Verhoog het voltage van het geheugen én CPU eens met één stapje. Dit kan geen kwaad.
Het lijkt er namelijk op dat de PC last heeft van een koude start. Dit kan komen doordat de CPU en/of het geheugen te weinig spanning krijgt in het begin.

Condensatoren zien er nog wel fris uit op het moederbord?
dat ga ik even proberen
ThinkPadd schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 19:58:
BIOS reset al geprobeerd?

Volgens mij is je MoBo gewoon brak en aan vervanging toe.
Al gedaan ja

• EnderQ
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 26-05 20:04
probeer een andere voeding, en is de bios batterij nog goed?

• Pwigle
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-05 20:41
Ik heb ook sterk het vermoeden dat je condensators lekken, controleer die even.
Als je een beetje vaste hand hebt kan je die prima zelf vervangen. Vervang dan wel alle condensators en niet alleen die lek zijn, anders heb je over een paar maanden hetzelfde probleem.

• Sc0tTy
sorry dak nu pas reageer, internet heeft het even niet gedaan :S, in iedergeval , ik heb geprobeerd de vcore te verhogen dit heeft niets geholpen ook zien de transistoren er nog goed uit

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-05 19:30

Nemesizz

Untouchable

Het sirene geluid duid op oververhitting, maar gezien je de koeler al een keer vervangen hebt denk ik dus eerder aan een brakke sensor.

Ik heb ook van die moederborden waar de sensor van -20ºC ineens naar 160ºC springt en weer terug, en na een tijdje te hebben gelopen zien ze de temperatuur wel goed (of stoppen met springen van uiterste naar uiterste). Om die reden heb ik ook eigenlijk altijd de temp-warning en shutdowns altijd uitstaan in de bios.
Dus, als die sensor dat doet, maar steeds op een hoge temp springt denkt de PC misschien dat ie te heet word en luidt het alarm en doet niks meer.
Pagina: 1