Toon posts:

Hulp bij het samenstellen Game PC ~1500

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mensen,

Mijn PC is op aan het raken. Jammer, maar ik heb er 3 jaar lang veel plezier van gehad.
Nu ben ik bezig om een nieuwe PC samen te stellen. Ik heb er niet zo vreselijk veel verstand van, maar ik weet een beetje hoe het in elkaar zit.

Nu weet ik een beetje wat voor grafishe kaart ik wil en wat voor processor, maar wat voor een moederbord en geheugen erin moet komen zou ik het serieus niet weten.

Ik heb nogal een aantal eisen, misschien kunnen jullie mij aan de hand daarvan een beetje opweg helpen.

Eisen:

- Grafische kaart: Er moet een (op dit moment) erg goede grafische kaart in komen, het is een game PC dus ik wil alles zeker een 6~12maanden op z'n maximum kunnen spelen. Ik wil hierbij wel rekening houden met de aankomende DX10 kaarten.

- HD: Minstens 250GB, dit is eigenlijk wel genoeg voor mij. Wat me wel dwarszit is de snelheid, ik wil snel naar de HD kunnen schrijven. Hierbij de denken aan downloaden en/of "frapsen". Ik wil dus zo min mogelijk lag ondervinden tijdens spelen (onder het frapsen).

- Koeling: Ik heb nu een vreselijk herriemakend ding waar ik gek van word. De kast staat eigenlijk de hele tijd open anders kan iedereen het horen. Dus graag een goede kast die gekoeld kan worden zonder dat het vreselijk heet word (en dus herrie).

- Geheugen: Spreekt voor zich. Beste wat er nu te vinden is eigenlijk. Ik hoef eigenlijk niet te overklokken. Minstens 2GB.

- Geluidskaart: Gewoon een standaard 1, ik heb een headset dus ik gebruik mijn 5.1 set eigenlijk niet. Hoef geen 5.1 set dus te kopen.

- Beeldscherm: Ik heb nu een 17" beelscherm van philips. Ik wil eigenlijk overstappen op breedbeeld. Ook een van philips als het kan, want ik heb daar goede ervaringen mee. Als er iets anders beters is hoor ik dat zeer graag.

- Kast: ???

Natuurlijk ook CD´s en DVD brander´s maar daar kom ik wel uit.

Ik hoop dat jullie hiermee iets kunnen.

Ik weet het jongens, ik heb er niet veel verstand van, dus ik zou niet weten welk geheugen moederbord ik kan nemen op dit moment, maar ik hoop echt dat jullie me kunnen helpen!!

Alvast bedankt!

• Raynman
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-01 12:39
Bij dit soort topics is het gebruikelijk dat je met een idee komt over welke processor, welke monitor enz. enz. (en dan iets meer dan "het moet (erg) goed zijn" en "het liefst breedbeeld"). Iets specifieker dus, zie ook Abbadon in "Wat moet ik nemen? Is dit systeem goed?".

Als je alleen nog maar vaag een idee hebt van wat je wilt, lijkt het me beter om eerst eens goed de Best Buy Guide en topics over game systemen voor €1500 door te nemen. Vervolgens kun je hier een lijstje onderdelen presenteren. Als je dan nog hulp wilt met het kiezen van het meest geschikte geheugen of twijfelt tussen twee videokaarten kunnen we je verder helpen.

Edit: Ik zie nu ineens dit staan:
Nu weet ik een beetje wat voor grafishe kaart ik wil en wat voor processor
Over die processor kan ik in de rest van je post niks terugvinden (en voor de graka mis ik dus ook een paar types die je op het oog hebt). Daar verandering in aanbrengen zou al een stapje in de goede richting zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door Raynman op 21-10-2006 21:03 ]

Verwijderd

Zo bijvoorbeeld:

- Antec NSK4000 kast
- OCZ ModStream 450W voeding
- MSI P965 Neo-F
- Core2Duo E6600 met Arctic Freezer 7 Pro koeling
- Kingston 2GB DDR2-SDRAM PC4200
- MSI NX7900GTO videokaart
- Seagate 250GB barracuda
- Creative X-Fi XtremeMusic
- Samsung SH-S182D brander
- LG L204WT 20.1" widescreen monitor
Met assemblage

Totaal €1530 (azerty.nl)

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-01 16:31
Verwijderd schreef op zondag 22 oktober 2006 @ 11:33:
Zo bijvoorbeeld:

- Antec NSK4000 kast
- MSI P965 Neo-F
Met assemblage

Totaal €1530 (azerty.nl)
Dat heb je goed samengesteld ;) . Maar persoonlijk zou ik voor een iets mooiere kast gaan, bijvoorbeeld de Thermaltake Soprano. En aangezien de TS een headset gebruikt, zou ik geen geluidskaart nemen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 22 oktober 2006 @ 11:33:
Zo bijvoorbeeld:

- Antec NSK4000 kast
- MSI P965 Neo-F
Met assemblage

Totaal €1530 (azerty.nl)
Ik heb even niet kunnen reageren op het bericht van Raynman van wat voor een grafische kaart en processor er nou eigenlijk inmoet, maar je hebt precies de dingen gekozen die ik er in wilde hebben!

Heel veel dank voor het maken van dit lijstje!

Ik heb alleen nog een paar vraagjes over dit lijstje:

- Is het beter om 1x2GB te kopen of 2x1GB?
- Ik heb een P180B kast gezien in een ander topic, maakt dat veel verschil uit in prestatie (koeling etc), want het maakt nogal een verschil in prijs.
- Aangezien ik een goed gekoelde kast wil, is die Artic Freezer 7 genoeg?

Nogmaals heel erg bedankt! :*)

Verwijderd

1. 2x1GB vanwege dual channel (haal je redelijk wat meer performance ;))
2. Die Antec heeft wel meer/betere koelmogelijkheden wat kan resulteren (ik zeg kan, mits goed geïnstalleerd) in lagere temperaturen. Persoonlijk vind ik het wel een erg mooie behuizing.
3. Freezer nemen, heerlijk stil en koelt erg goed voor z'n prijs

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik heb me er vandaan even in verdiept en de andere topics doorgespit.

Ik heb (in de pricewatch) dit lijstje gemaakt. Dit is inclusief monitor die altijd nog later gekocht kan worden, wat aan het begin aardig wat geld scheelt.

Moederbord: Asus P5W DH Deluxe (€197,99)
Processor: Intel Core 2 Duo E6600 met Artic Freezer 7 pro (€297,25 / €16,90)
Grafische Kaart: MSI GeForce 7900 GTO 512MB met Zalman VF900-Cu fan (€231,38 / €27)
HardDisk: Seagate Barracuda 7200.10, 250GB (€71,20)
Geheugen: KingSton 1GB x 2 (2GB) PC4200 DDR2, CL4 (€203)
Geluidskaart: Creative SoundBlaster Audigy Player (€29)
Voeding: Antec NeoHE 500W (€93,97)
Kast: Antec P180B (€123,82)
DVD Brander/Lezer: NEC AD-7173 18x Dual Layer (€31,86)

Inclusief scherm:
Scherm: Philips 200WB7ES 20" (€384,40) (Eventueel later kopen)

Totaal € 1.707,77
Dit is iets over het budget, maar ik heb nu nog een scherm. Ik kan altijd dit nog erbij kopen.

Exclusief Scherm:

Totaal € 1.323,37

Nog een paar vraagjes:

1. Moederbord/processor; Is dit later compatible met DX10 kaarten?
2. Geheugen; Dit komt in dual channel voor optimale prestaties. Is dit geheugen goed/geschikt?
3. Voeding; Is dit een goede voeding, of raden jullie me iets anders aan? Ik wil geen nieuwe voeding als ik naar een DX10 kaart wil.
4. Het eventuele latere scherm; Kan deze videokaart (of iets anders) de resolutie aan?
5. Als ik mijn E6600 over wil klokken wil ik niet dat mijn PC warmer word, is deze koeler goed? Dit geld dus ook voor de 7900GTO. Deze wil ik overklokken naar GTX snelheden. Is de koeler die ik erbij heb gedaan daar geschikt voor?

Eventuele opmerkingen zijn zeer welkom.

Ik wil dus bij de nieuwe generatie kaarten (DX10) dus niks verder aan mijn PC veranderen.

Alvast bedankt!

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-01 16:31
1. ja
2. ja
3. Schijnt dat Antec de laatste tijd nogal wat minder is, maar volgens mij is het een prima voeding.
4. natuurlijk ;)
5. Ja, Ja. Maar het zal er natuurlijk wel een beetje warmer op worden.

Verwijderd

Qua monitor zou ik toch nog eens wat reviews van de LG L204WT 20.1" widescreen monitor bekijken. Ik heb er 2 van op m'n werk en het zijn erg mooie schermpjes met een response time van 4ms! (of was het nou 5ms? - iig erg laag) en deze kost "maar" 289,-... dus hier kun je ook nog wat centen op bezuinigen.

Ook zou ik naar de Asus P5B Deluxe mobo kijken... goeie prestaties en lagere prijs. (nieuwer dan de P5W is me verteld).

M.b.t. de voeding ... Antec krijgt idd bar slechte kritieken de laatste tijd. Maar die NeoHE komt erg goed uit de reviews en is wel een beetje hun paradepaardje, lijkt me een prima voeding dus.
Targan, Seasonic zijn goede alternatieven.

Verder prima systeem ...

• Raynman
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-01 12:39
Nog even naar de P5B deluxe kijken lijkt mij ook een goed idee.

Je zei eerst dat je eigenlijk niet wilde overklokken, maar nu houd je daar toch weer een beetje rekening mee (vraag 5). Je zou iets sneller geheugen kunnen nemen; dan heb je iets meer speling, mocht je je ooit aan het overklokken wagen.

Verder zeg je prijzen uit de pricewatch gehaald te hebben. Als je overal de laagste prijzen hebt genomen, heb je met veel verschillende shops te maken en ik denk niet dat dat de bedoeling is (10x verzendkosten zorgen dat je nog verder over je budget zit, maar ook als je één shop kiest waar de totaalprijs het laagst is zul je op een wat hoger bedrag uitkomen).

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt mensen voor de reacties!

Ik zal even kijken naar de P5B Deluxe, als jullie zeggen dat die beter is dan zal ik daar zeker rekening mee houden en zal me er eens wat verder in verdiepen.

Ik zal ook even kijken naar het LG beeldscherm, het beeldscherm is niet een must, maar ik zou er toch gelijk even rekening mee willen houden. Het is een flink verschil in prijs en heb philips altijd goed gevonden (andere denken daar anders over) maar ik neem het zeker mee in m'n beslissing.
Je zou iets sneller geheugen kunnen nemen; dan heb je iets meer speling, mocht je je ooit aan het overklokken wagen.
Wat voor geheugen zou je mij aanraden? Alles lijkt zo op elkaar en er is vreselijk veel keus.

Over het overklokken; Ik heb altijd gedacht dat overklokken moeilijk is. Ik denk dat nu nog steeds, maar als veel mensen zeggen dat de E6600 en de 7900GTO goed/makkelijk over te klokken zijn, wil ik dat best eens overwegen. Leer ik daar ook eens van :)

Over de prijzen; Ik ga er natuurlijk niet van uit, maar ik wil een beetje een indicatie hebben over hoeveel het zou kunnen gaan kosten ongeveer.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2006 23:10 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 22 oktober 2006 @ 23:09:
Ik zal ook even kijken naar het LG beeldscherm, het beeldscherm is niet een must, maar ik zou er toch gelijk even rekening mee willen houden. Het is een flink verschil in prijs en heb philips altijd goed gevonden (andere denken daar anders over) maar ik neem het zeker mee in m'n beslissing.
[...]
Ter info, LG is ook gewoon Phillips ...

M.b.t. het geheugen ... Mushkin, G.Skill, Corsair, OCZ zijn bijv. goede geheugens...

Kingston ook, maar geen rep. als overclock modules.

Ik heb zelf 1GB x 2 (2GB) PC6400 DDR2, CL4 (G.Skill, F2-6400PHU2-2GBHZ) laatst gekocht voor € 276,25. Is wel weer wat meer, maar erg goed mbt overclocken. Ook PC5300 voldoet wel aan jouw eisen denk ik, ben je iets minder kwijt ... +- 240 euro ...

Ook heb ik de 7900GTO, maar nog niet gekeken naar OCen... heb em ook pas een paar dagen. Maar zoals ik net zag kun je gewoon bij display properties de schuifjes wat omhoog gooien. Niet echt moeilijk dus. Zit ook de nodige handige software bij. Erg lastig kan het niet zijn volgens mij.
En de prijs is schappelijk natuurlijk van de GTO ... als je weet wat je ervoor terug krijgt.

Zorg gewoon voor een goede balans tussen wat je wilt, wat het kost etc ... overclocken is leuk, maar als je het niet gaat doen uiteindelijk weggegooid geld ...

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2006 00:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok, toch wat advies gezocht van een goede kennis van mij, naar aanleiding hiervan heb ik wat aanpassingen gedaan aan het lijstje. Ik heb 2 winkels uitgezocht die me best betrouwbaar lijken maar je begrijpt het waarschijnlijk al; bij de 1 is het wel op vooraad, bij de andere niet.

Hier mijn vernieuwde lijstje:

Winkel A:

1 x ANTEC PERFORMANCEONE P180B

1 x CREATIVE SOUNDBLASTER AUDIGY SE

1 x ARCTIC FREEZER 7 PRO

1 x WD HDD SATA-II 320GB 16MB Toch maar voor WesternDigital gegaan

1 x NEC DVD R/RW 18X AD-7173A LABELFLASH BLACK OEM

1 x ASUS P5B DELUXE

1 x INTEL CORE 2 DUO (CONROE) E6600 BOXED

1 x KINGSTON 2X 1GB PC2-4200/533 (Hier twijfel ik een beetje over, is dit een goede keus? Dit is het enige goede kingston geheugen wat ze hebben.)

1 x COOLERMASTER IGREEN POWER 500 WATT

1 x ASUS EAX1900XT/HTVDP (Ik kan bij deze winkel een 7900GTO kopen (ruim op vooraad), wat zou ik doen? Ik ben niet meer van plan om over te klokken)

1 x ZALMAN VF900-CU (Aangezien de ATI een beetje herrie maakt, deze VGA cooler)

1 x MONTAGE VOLLEDIG SYSTEEM

€ 1.406,20
Ik kan hierbij afhalen, wat ik persoonlijk fijner vind dat dat er een PC naar m'n huis wordt gestuurd.

Winkel B:

Antec Performance One P180B (ATX, Geen PSU, Zwart)

Arctic Freezer 7 Pro CPU Cooler skt 775

Assemblage - Laat uw PC in elkaar zetten en testen door ons deskundig team.

Asus P5B Deluxe, P965 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394)

Asus Radeon X1900 XT 256MB DDR3 (2xDVI) Hier goed op vooraad, bij Winkel A niet.

Cooler Master RS-500-ASAA iGreen Power, 500W (ATX 12V V 2.2)

Corsair 2048MB DDR2 (2x1GB) 64MX8 PC5400 CL4 4-4-4-12 (TWIN2X2048-5400C4) Bij dit geheugen heb ik meer vertrouwen dan kingston.

Creative Sound Blaster Audigy SE (SB0570) OEM

Intel Core 2 E6600 ( 2,40GHz. , 266MHz. QDR FSB, 64Kb. L1, 4MB L2, Boxed)

NEC ND-7173 18x (RAM. Labelflash. Dual-layer. Zwart)

WD 320GB SATA II 7200RPM 16MB Caviar SE16 (WD3200KS)

Zalman VF900-CU VGA Cooler

Totaal incl. BTW € 1.494,25
Hierbij kan ik niet afhalen, maar word bezorgd.

Verwijderd

Kingston is volgens mij zo'n beetje de meest betrouwbare RAM. Geen twijfels over hebben dus. Aangezien je niet gaat OCen is PC4200 prima idd. Corsair of Kingston, both will do!

De GTO is echt heel makkelijker overclocken, eigenlijk is het meer instellen. Dus ik zou nog steeds gaan voor de GTO. Zeker gezien die bij Winkel A op voorraad is en je hem daar op kunt halen.

Qua voeding zou ik toch nog de voorkeur geven voor de NeoHE ipv de iGreen. Deze presteert ook prima, maar maakt wat meer herrie dan de NeoHE volgens de reviews...

Verder puik systeem hoor ;)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 13:31:
Kingston is volgens mij zo'n beetje de meest betrouwbare RAM. Geen twijfels over hebben dus. Aangezien je niet gaat OCen is PC4200 prima idd. Corsair of Kingston, both will do!

De GTO is echt heel makkelijker overclocken, eigenlijk is het meer instellen. Dus ik zou nog steeds gaan voor de GTO. Zeker gezien die bij Winkel A op voorraad is en je hem daar op kunt halen.

Qua voeding zou ik toch nog de voorkeur geven voor de NeoHE ipv de iGreen. Deze presteert ook prima, maar maakt wat meer herrie dan de NeoHE volgens de reviews...

Verder puik systeem hoor ;)
Hartstikke bedankt voor de snelle reply! Je hebt me helemaal overtuigt _/-\o_

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 13:31:
Nog even wat over het geheugen.

Ik ben niet echt van plan om over te clocken, maar ik twijfel nu of deze Kingston geheugen wel in dual channel gaat lopen, aangezien dual channel een (flink?) verschil maakt.

Ik heb nu 2 opties:
  • KINGSTON 2X 1GB PC2-4200/533 211€
  • G.E.I.L. 2X 1GB PC2-6400 DUAL CHANNEL (4-4-4-12) 276€
Bij G.E.I.L. staat er dus dual channel in, betekend dit dat Kingston geen dual channel kan lopen?

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 12:22:
[...]

Nog even wat over het geheugen.

Ik ben niet echt van plan om over te clocken, maar ik twijfel nu of deze Kingston geheugen wel in dual channel gaat lopen, aangezien dual channel een (flink?) verschil maakt.

Ik heb nu 2 opties:
  • KINGSTON 2X 1GB PC2-4200/533 211€
  • G.E.I.L. 2X 1GB PC2-6400 DUAL CHANNEL (4-4-4-12) 276€
Bij G.E.I.L. staat er dus dual channel in, betekend dit dat Kingston geen dual channel kan lopen?
Beide lopen in Dual Channel. Dat is iets wat je moederbord ondersteunt. Daarnaast is het prijsverschil gemaakt door de snelheid van het geheugen. PC4200 en PC6400. Ik zou voor optie 1 gaan. Aangezien je niet overclockt. Zou je dat wel willen, is optie 2 stukken beter.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 12:33:
[...]

Beide lopen in Dual Channel. Dat is iets wat je moederbord ondersteunt. Daarnaast is het prijsverschil gemaakt door de snelheid van het geheugen. PC4200 en PC6400. Ik zou voor optie 1 gaan. Aangezien je niet overclockt. Zou je dat wel willen, is optie 2 stukken beter.
Bedankt masc!

Ik heb de computer besteld :)
Pagina: 1