[Beoordeling] Alround/game systeem

Pagina: 1
Acties:

• Robbbert
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01-02 22:13
Hallo allemaal,

Ik werk nu met een systeem van meer dan 5 jaar oud dat eigenlijk allang vervangen had moet worden, maar het is er nog steeds niet van gekomen. Ik ben op zoek gegaan naar een goede configuratie waarmee ik weer een aantal jaartjes vooruit kan.

Het systeem stel ik graag zelf samen, waarbij alle onderdelen bij 1 webwinkel vandaan komen en het systeem voor mij geassembleerd word. Onderstaand lijstje komt van Azerty omdat ik daar toevallig de meeste onderdelen tegenkom die ik wil hebben voor een gunstige prijs.

Ik zal het systeem voor de ene helft van de tijd voor games gebruiken, de andere helft van de tijd voor andere zaken, zoals bijvoorbeeld internetten, downloaden, programmeren, muziek luisteren, etc.

Het budget is € 1200,-

Ik heb vanmiddag (21-10) onderstaand lijstje samengesteld wat ik binnenkort wil bestellen. Ik heb alleen voor onderdelen gekozen die op voorraad zijn of op voorraad bij de leverancier liggen, want ik heb geen zin in een lange wachttijd omdat een bepaald onderdeel lang op zich laat wachten.

Komt ie dan:

Cooler Master Centurion 534, Zilver € 57,60
Ik heb gekozen voor de Cooler Master Centurion 534 omdat ik dit een degelijke kast vind voor een niet al te hoge prijs.

Antec TruePower Trio, 430 Watt, Retail € 71,59
De Antec voeding heb ik gekozen vanwege dezelfde redenen als de kast. De TruePower Trio is volgens mij nog maar net op de markt. De specs zien er wel goed uit: http://www.antec.com/specs/TP3_430_spe.html
Ik denk dat 430 Watt genoeg is voor een systeem met een 7900GTO en een Conroe die ik nog wil overclocken.

Intel Core 2 Duo (Conroe), E6600, Socket 775, Boxed € 308,77
Ik heb de Conroe E6600 gekozen omdat deze hele goede prestaties levert. Er zijn natuurlijk ook AMD alternatieven, maar de Conroe is veel verder over te clocken. Omdat de Conroe zo geweldig overclocked ben ik van plan dat ook te gaan doen. Alleen hoef ik er niet het uiterste uit te persen.

Kingston KHX6000D2K2/2G, 2048 MB, DDR2, PC6000, 750 MHz, 2 x € 218,47
De 2x 1GB modules van Kingston zijn op dit moment zo'n beetje de goedkoopste modules en de prestaties zijn erg goed. Ik vraag me daardoor af of er geen addertje onder het gras zit. Ik zou aan PC4200 genoeg hebben, maar ik kan met PC6000 met een overclock het geheugen gewoon nog synchroon laten lopen tot zeker wel 3,4 GHz. En 3,4 GHz lijkt mij meer dan genoeg (als dat al gehaald wordt).

Seagate Barracuda 7200.10, 320 GB, 7200 rpm, 16 MB, Serial ATA300 € 100,72
De Seagate Barracuda 7200.10 heb ik gekozen omdat dit de snelste SATA schijven zijn van dit moment. Ook omdat ze betrouwbaar zijn en niet duurder dan de rest.

Asus P5B, Retail € 126,65
Ik had alseerst een oogje op de MSI Neo-F P965. Aangezien die geen goede overclockmogelijkheden heeft heb ik voor de Asus P5B gekozen. Dit bord heeft volgens mij alles dat ik nodig heb.

MSI NX7900GTO-T2D512E, 512 MB, GDDR3, PCI Express x16 € 244,71
De 7900GTO van MSI is gewoon een supersnelle kaart voor een veel te lage prijs. Ook zit er een betere koeler op dan de standaard 7900GT. De koeler neemt wel een extra slot in beslag.

Azerty Montage volledig systeem, 1 jaar, Nee € 35,00
Lekker makkelijk, scheelt mij een hoop werk, ik weet dat het werkt en ik heb er nog een jaar garantie op ook.

OEM 3,5 diskettestation, Zwart € 9,64
Altijd handig, voor de prijs hoef ik het niet te laten. Bij de Asus P5B is standaard een FDD kabel meegeleverd.

NEC AD-7173, ATAPI/E-IDE, Zwart, OEM € 33,52
Ik heb erg goede ervaringen met NEC, het zijn goedkope branders die bijna elk schijfje lusten.

Totaal : € 1206,67

Nu mijn vragen:

Is de Antec voeding de juiste voeding voor mijn systeem? Ofwel, kan deze voeding goed overweg met het moederbord en andere hardware? En is 430 Watt genoeg of zal ik toch maar voor iets meer vermogen gaan?

En gaat Kingston geheugen goed samen met de Asus P5B? Op de site van Asus staat wel wat over geheugenmodules, maar niet over deze.

Bij de 7900GTO van MSI neemt de koeler een extra slot in beslag. Ik weet niet hoe zo'n koeler bevestigd zit, maar ik neem aan dat dat aan de bovenkant is zodat ik op het Asus P5B moederbord een PCI-e 1x slot moet missen. Nou is dat geen probleem. Wat ik niet weet is, of die koeler van de grafische kaart daar wel past. Als ik naar een afbeelding van de Asus P5B kijk zie ik in het verlengde van het bovenste PCI-e 1x slot een dik koelblok zitten. Zou dat koelblok in de weg kunnen zitten of is dat geen probleem?

Andere hardware als een betere processorkoeler, een goede geluidskaart, toetsenbord en muis komen later wel. Over een maandje zijn er weer HCC-dagen waar ik zeker heen zal gaan en waar ik dat soort dingen altijd alsnog kan halen.

En dan nu de laatste vraag: Is dit een goede samenstelling? Zijn er voor bepaalde onderdelen misschien betere te vinden of is er bepaalde hardware dat niet goed samenwerkt? Zijn er misschien nog dingen waar ik op moet letten of anders zou kunnen doen?

Alvast bedankt voor de reacties!

(sorry dat de post wel erg lang is geworden :P)

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
waarom niet een kast met (goede) voeding?
bijv: http://azerty.nl/producte...ntec-sonata-ii-zwart.html
Ben je nog wat goedkoper uit en, al is dat persoonlijk, de kast is mooier.

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Robbbert schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 19:35:
En gaat Kingston geheugen goed samen met de Asus P5B? Op de site van Asus staat wel wat over geheugenmodules, maar niet over deze.
Ik heb gisteren een nieuw systeem gehaald (o.a. Asus P5B, MSI 7900GTO, 2x 1GB Kingston DDR2 PC5300) en dat geheugen werkt hier goed. Of dat ook geldt voor PC6000 geheugen weet ik niet.
Bij de 7900GTO van MSI neemt de koeler een extra slot in beslag. Ik weet niet hoe zo'n koeler bevestigd zit, maar ik neem aan dat dat aan de bovenkant is zodat ik op het Asus P5B moederbord een PCI-e 1x slot moet missen. Nou is dat geen probleem. Wat ik niet weet is, of die koeler van de grafische kaart daar wel past. Als ik naar een afbeelding van de Asus P5B kijk zie ik in het verlengde van het bovenste PCI-e 1x slot een dik koelblok zitten. Zou dat koelblok in de weg kunnen zitten of is dat geen probleem?
De 7900GTO past zonder problemen :)

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Verwijderd

Mocht je RAID willen gaan draaien in de toekomst dan moet je geen P5B nemen, maar de Deluxe variant. Die ondersteund dit wel. De gewone P5B niet ... naja, dan moet je met externe porten gaan kloten, lijkt me niet ideaal iig.

• Robbbert
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01-02 22:13
Quacka schreef op zondag 22 oktober 2006 @ 12:48:
waarom niet een kast met (goede) voeding?
bijv: http://azerty.nl/producte...ntec-sonata-ii-zwart.html
Ben je nog wat goedkoper uit en, al is dat persoonlijk, de kast is mooier.
Op zich wel een goede, maar ik vind persoonlijk de Coolermaster met zilver metalen voorkant toch mooier. De Truepower Trio is ook beter dan de SmartPower 2.0 uit de Antec kast. En dan nog iets: ik hou niet zo van deurtjes :P Die punten bij elkaar opgeteld vind ik het dan toch het prijsverschil van 20 euro waard.
Canaria schreef op zondag 22 oktober 2006 @ 23:22:
De 7900GTO past zonder problemen :)
Mooi :)
Verwijderd schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 15:58:
Mocht je RAID willen gaan draaien in de toekomst dan moet je geen P5B nemen, maar de Deluxe variant. Die ondersteund dit wel. De gewone P5B niet ... naja, dan moet je met externe porten gaan kloten, lijkt me niet ideaal iig.
Ik denk niet dat ik in de toekomst RAID zal gaan draaien. Ik heb aan 320GB meer dan genoeg en de Barracuda 7200.10 is zo'n beetje de snelste SATA schijf op dit moment, dus zal de snelheid mij zeker niet irriteren. Daarbij komt dat de Deluxe versie veel duurder is.

Ik denk dat ik het systeem ga bestellen zoals ik het nu heb samengesteld. Bedankt voor de reacties :)