Toon posts:

Zalman koeler op Asus moederbord

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een nieuwe pc met een ASUS M2N4-SLI moederbord. De koeler die normaal op het moederbord zit is vervangen door Zalman CNPS9500-AM2 koeler. Ik ben niet zo thuis in deze wereld maar het ding maakt redelijk lawaai. Nu zit er wel een knop op dat ik hem harder en zachter kan laten draaien maar vind dit een beetje link omdat de temperatuur dadelijk te hoog wordt. Nu zit er bij het moederbord een CoolNQuite driver maar ik krijg deze niet echt aan de gang. Hij staat op AUTO in de bios maar geen verandering. Kan het komen omdat het niet de officiele koeler is die er op zit???

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Je moet ook Cool 'n Quiet installeren, heb je dat wel gedaan? Anders werkt het niet.

• Ernie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-01 14:46
Ben je alleen bang dat de temperaturen te hoog worden of heb je ook gekeken met een programma of de stressed temperaturen abnormaal hoog worden. Heb je de temperatuur nog niet bekeken gebruik dan eens speedfan of iets dergelijks om de temperatuur uit te lezen.. (http://www.almico.com/speedfan)
Als je de temperatuur gaat bekijken draai dan even een programma dat de cpu volop gebruikt. Bijvoorbeeld Prime95.

De koeler heeft geen effect op de cool&quit functie van de computer. De computer kan niet zien wat voor koeler je op je processor hebt zitten. Om te zorgen dat cool & quit werkt moet je niet alleen in de bios de functie op auto zetten maar moet je ook een driver installeren in windows. Die driver kun je als het goed is op de site van je moederbord vinden of op de site van amd.

[ Voor 31% gewijzigd door Ernie op 21-10-2006 19:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de Cool&Quite driver gedownload en geinstalleerd. Als ik in energiebeheer het energieschema op Minimaal Energieverbruik zet zou het moeten werken. Maar zonder resultaat.

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
  • In je BIOS moet Cool 'n Quiet staan op enabled.
  • Bij je moederbord zat een CD, stop die in je PC, en installeer daarvan het Cool 'n Quiet progsel + de drivers
  • Zet je energieverbruik op minimaal.
  • In je systray zal (na een reboot!) een icoontje van je Cool 'n Quiet progsel staan, hier kun je het ook weer aan/uit zetten, zet het hier 'automatisch' of 'aan'.
  • Zorg dat je niet teveel doet, en weinig CPU gebruikt.
  • Check de grafiekjes in dat programma wat je geïnstalleerd hebt.
Zou zo moeten werken hoor..

Het is overigens NIET zo dat je fan meteen langzamer gaat draaien... Het is zo, dat je CPU minder heet wordt. Als jij een koeler hebt die je aangesloten hebt op je moederbord, gaat hij misschien, als de boel koud genoeg is, weleens wat langzamer draaien..

[ Voor 19% gewijzigd door TheZeroorez op 21-10-2006 20:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb alle stappen uitgevoerd zonder resultaat. Het eerste probleem waar ik tegenaan loop is dat ik CoolNQuite in de Bios alleen op AUTO of DISABLED kan zetten. Er staat geen Enabled bij. Kan dit iets maken hebben met AMD Live? Deze staat op disabled namelijk. Ik heb via de cdrom de driver geinstalleerd (kan geen programma daarvan vinden?).

Verwijderd

Topicstarter
Correctie: CoolNQuite programma gevonden... nieuwe poging...

Verwijderd

Topicstarter
Dat programma geeft alleen maar het CPU Frequeny en CPU Voltage weer. Kan hier verder niks instellen...

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Dat is ook het hele idee achter het programma :X

Lees mijn post anders nog eens ;)

En gebruik voortaan het Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/edit.gif knopje ;)

[ Voor 46% gewijzigd door TheZeroorez op 21-10-2006 20:29 ]

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-01 00:03
je kan ook het Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/edit.gif knopje gebruiken

[ Voor 59% gewijzigd door Avalaxy op 21-10-2006 20:31 ]

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:32

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Uhm.. Je moet in je bios de Q-Fan optie aanzetten (met juiste temp/fan speed instellingen), en dat kastje van Zalman er tussenuit halen...
Dan gaat die vanzelf harder/zachter blazen wanneer die dus kouder of warmer is... dan hoef je je nerges zorgen over te maken...

Als je geen Q-Fan hebt, dan moet je het gewoon handmatig aanpassen met dat Zalmanblokje...

Home Assistant Configuratie V&A

Pagina: 1