Toon posts:

help; stekker past niet op router

Pagina: 1
Acties:
  • 1.715 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Eindelijk heb ik het pakket ontvangen deze morgen en ging gelijk aan de slag. Met dank aan jullie informatie kon ik het zo aansluiten. Alleen problemen gehad met netwerk, na veel bellen en zelf proberen werkt het gelukkig.

Maar nu

Ik heb dus boven nog een pc staan en had dus gepland dat een kabel vanaf de EP naar mijn router liep en vandaar de verbinding gemaakt naar de andere pc's. Tot mijn verbazing past de kabel, de orginele kabel, niet op mijn oude router. Het stekkertje is te groot, help. Ik gebruikt een cat 5e kabel.

Bestaan er special verloop stekkertjes want anders moet ik een hele nieuwe modem kopen.
Een andere oplossing zou kunnen zijn dat de EP naast mijn pc moet staan maar dan moet de telefoondraad en de draad uit de splitter naar de router met 10 meter verlengd worden.

Graag jullie advies

Dank
Rose

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Wat bedoel je precies met EP? En welke router/modem (ik neem aan dat je een modem hebt met ingebouwde router)? Heb je adsl / kabel etc...
Verder is een normaal netwerk als volgt opgebouwd (ga er voor het gemak vanuit dat je adsl hebt):
telefoonaansluiting --> splitter (ook aftakking telefoon) --> modem --> switch --> verschillende pc's

De kabel tussen splitter en modem is géén cat5. Dit is een telefoonkabel waarvan het schoentje inderdaad kleiner is dan die van een ethernet aansluiting (zoals bij een cat5 kabel).

[ Voor 21% gewijzigd door mithras op 21-10-2006 18:36 ]

Verwijderd

past het net niet, gaat het strak, dan gewoon even doordrukken?
Of is de vorm van de stekker anders?

probeer je een stekker met 8 stukjes koper (netwerkstekker) erop in de router te drukken die eigenlijk bedoeld is voor een stekker met 4 stukjes koper(telefoniestekker)

Kun je een foto laten zien van de stekkers?
beschrijf de vorm van stekkers?

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat om EB, ipv EP, sorrie. (Expirebox) Ik heb dus een internetkabel, Cat5 en deze past niet op de router. Een andere maar helaas te korte past daarwel op. Heel vreemd dus.

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-02 14:41

DaRoot

Some say...

Verwijderd schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 18:59:
Het gaat om EB, ipv EP, sorrie. (Expirebox) Ik heb dus een internetkabel, Cat5 en deze past niet op de router. Een andere maar helaas te korte past daarwel op. Heel vreemd dus.
Dan is jouw "router" waarschijnlijk een adsl modem/router... heb je nu niets meer aan.

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

Verwijderd

Topicstarter
Klopt, dat is een adsl modemrouter van Sweex. Deze wil ik dus degraderen naar de functie van accesspoint zodat ik andere computers er kan aansluiten. Maar nu zit ik dus met de aansluiting van de stekkers. Bestaan er geen verloopstekkers, van groot naar klein?

• Bl44tschaap
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-02 21:17
Als het gewoon cat 5e is kan je er dan geen ander stekkertje opzetten?

• DaRoot

DaRoot

Some say...

Nee tuurlijk niet, netwerk is altijd rj45 stekker, de 8polige.. die stekker die jij bedoelt is voor een ADSL signaal.
En hoezo accesspoint? heeft dat ding wireless functie?
En je hebt helemaal geen router nodig, dat regelt de Experia Box voor je. Maar je wilt dus met 1 kabel vanaf beneden naar boven, boven meerdere pc's aansluiten? Koop een switch. Meer heb je niet nodig.

• Borizz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-01 15:55
Verwijderd schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 19:15:
Klopt, dat is een adsl modemrouter van Sweex. Deze wil ik dus degraderen naar de functie van accesspoint zodat ik andere computers er kan aansluiten. Maar nu zit ik dus met de aansluiting van de stekkers. Bestaan er geen verloopstekkers, van groot naar klein?
Het is dan voldoende om de Experia box en de Sweex modem/router via de LAN poorten aan elkaar te verbinden. Je moet wel zorgen dat dan in een van de 2 apparaten de DHCP server is uitgeschakeld (ik zou dit in de Sweex router doen). Het beste kan je de Sweex router dan een (intern) ip adres toewijzen in hetzelfde subnet als de Experia Box. Zo kan je beide apparaten beheren vanaf je pc.
DaRoot schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 19:24:
Nee tuurlijk niet, netwerk is altijd rj45 stekker, de 8polige.. die stekker die jij bedoelt is voor een ADSL signaal.
Hier ben ik het mee eens.
En hoezo accesspoint? heeft dat ding wireless functie?
En je hebt helemaal geen router nodig, dat regelt de Experia Box voor je. Maar je wilt dus met 1 kabel vanaf beneden naar boven, boven meerdere pc's aansluiten? Koop een switch. Meer heb je niet nodig.
Hier niet je hoeft geen nieuwe switch te kopen je kan de sweex router best gebruiken als switch! Mocht er ook wireless aanwezig zijn, dan zou ik er toch voor kiezen om de wireless mogelijkheden van de Experia box te gebruiken en die in de Sweex router uit te schakelen.

[ Voor 34% gewijzigd door Borizz op 21-10-2006 19:27 ]

If I can't fix it, it ain't broken.

• sander85
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-02 07:36
Jij probeert als ik het goed begrijp een modem/router (Expirebox) aan een modemrouter te koppelen via cat5e ? Dat gaat niet lukken... De Expirebox heeft de telefoonlijn al 'omgezet' in netwerksignaal. De Sweex router is voor deze zelfde functie gemaakt. Als de Sweex een wireless functie heeft en nog aantal switch-poorten dan zou je de Expirebox aan kunnen sluiten op 1 van die switch-poorten.

• DaRoot

DaRoot

Some say...

Borizz schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 19:25:
[...]

Hier niet je hoeft geen nieuwe switch te kopen je kan de sweex router best gebruiken als switch! Mocht er ook wireless aanwezig zijn, dan zou ik er toch voor kiezen om de wireless mogelijkheden van de Experia box te gebruiken en die in de Sweex router uit te schakelen.
Kan ook ja. Maar een losse switch is denk ik nog makkelijker voor de TS, hoeft ie niets in te stellen, en je hebt meer aansluitingen.

• Tourniquet
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:58

Tourniquet

Hiya, fellas!

sander85 schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 19:27:
Jij probeert als ik het goed begrijp een modem/router (Expirebox) aan een modemrouter te koppelen via cat5e ? Dat gaat niet lukken... De Expirebox heeft de telefoonlijn al 'omgezet' in netwerksignaal. De Sweex router is voor deze zelfde functie gemaakt. Als de Sweex een wireless functie heeft en nog aantal switch-poorten dan zou je de Expirebox aan kunnen sluiten op 1 van die switch-poorten.
Volgens mij gaat het hier over een Experiabox van KPN. Die heeft al een wireless functie, dus ik vraag mij af waarom de TS precies de Sweex nog wil blijven gebruiken. Die is toch overbodig geworden nu?

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

Verwijderd

Topicstarter
Borizz schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 19:25:
[...]

Het is dan voldoende om de Experia box en de Sweex modem/router via de LAN poorten aan elkaar te verbinden. Je moet wel zorgen dat dan in een van de 2 apparaten de DHCP server is uitgeschakeld (ik zou dit in de Sweex router doen). Het beste kan je de Sweex router dan een (intern) ip adres toewijzen in hetzelfde subnet als de Experia Box. Zo kan je beide apparaten beheren vanaf je pc.
.
Het wordt nu allemaal erg technisch maar ik denk dat jou antwoord klopt. Hoe kom ik bij de DHCP server terecht?

• Borizz
DaRoot schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 19:29:
[...]

Kan ook ja. Maar een losse switch is denk ik nog makkelijker voor de TS, hoeft ie niets in te stellen, en je hebt meer aansluitingen.
Dat hangt ervan af hoeveel aansluitingen hij nu heeft, waarschijnlijk 4 of 5, precies het aantal dat ook op de kleinste switches aanwezig is en ruim voldoende waarschijnlijk (hij heeft er altijd genoeg aan gehad). En waarom zou je nieuwe apparatuur kopen als je de huidige nog makkelijk kan gebruiken.
Verwijderd schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 19:33:
[...]

Het wordt nu allemaal erg technisch maar ik denk dat jou antwoord klopt. Hoe kom ik bij de DHCP server terecht?
Pak even de handleiding van je Sweex router erbij (of je download em even van www.sweex.nl), daar staat het vast aangegeven hoe je het apparaat in kan stellen. Dit is voor elke router verschillend namelijk.

[ Voor 28% gewijzigd door Borizz op 21-10-2006 19:35 ]

• DaRoot

DaRoot

Some say...

Borizz schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 19:34:
[...]

Dat hangt ervan af hoeveel aansluitingen hij nu heeft, waarschijnlijk 4 of 5, precies het aantal dat ook op de kleinste switches aanwezig is en ruim voldoende waarschijnlijk (hij heeft er altijd genoeg aan gehad). En waarom zou je nieuwe apparatuur kopen als je de huidige nog makkelijk kan gebruiken.

[...]

Pak even de handleiding van je Sweex router erbij (of je download em even van www.sweex.nl), daar staat het vast aangegeven hoe je het apparaat in kan stellen. Dit is voor elke router verschillend namelijk.
Inderdaad heb je gelijk, maar goed, de TS zegt al: wordt erg technisch zo.. Dus misschien toch idee om die adsl modem router te verkopen voor € 25 ofzo, en voor € 15 een 8 poorts switch halen?

• Borizz
DaRoot schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 19:40:
[...]

Inderdaad heb je gelijk, maar goed, de TS zegt al: wordt erg technisch zo.. Dus misschien toch idee om die adsl modem router te verkopen voor € 25 ofzo, en voor € 15 een 8 poorts switch halen?
Ja als je snel klaar wilt zijn is een switch inderdaad de snelste oplossing als je geen idee hebt hoe je de router in moet stellen :) .

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al de handleiding erbij gehaald. Ik zit dus nu in het configuratie, via de browser en zie de volgende stellingen staan: WAN, LAN, PPP,NAT, enz. Wat moet ik nu uitzetten???

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-02 13:50
Kijk in de handleiding, staat het allemaal in als het goed is ;)

Dit verschilt per merk (zoals hierboven ook al is opgemerkt!)

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

Verwijderd

Topicstarter
Daar staat niet in hoe ik de router moet degraderen
zie hier: http://www.pcx.nl/Router%20switch.pdf

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2006 19:59 ]

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

Hoeveel pc's wil je totaal aansluiten?

[ Voor 7% gewijzigd door Tourniquet op 21-10-2006 19:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik wil 2 pc aansluiten aan de EB
via de handleiding weet ik echt niet hoe ik de router moet degraderen, zie http://www.pcx.nl/Router%20switch.pdf

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Verwijderd schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 20:00:
ik wil 2 pc aansluiten aan de EB
via de handleiding weet ik echt niet hoe ik de router moet degraderen, zie http://www.pcx.nl/Router%20switch.pdf
Er zit op de EB gewoon een aansluiting voor 4 pc's hoor. Rechtstreeks inpluggen met cat5 kan prima. Waarom die Sweex nog willen gebruiken?

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

• DaRoot

DaRoot

Some say...

Ja daarom... Ik bedoel, je hebt groot gelijk hoor, alle functies in de sweex uitschakelen en hem als switch gebruiken, kan prima.. Maar misschien kan de TS iemand anders voor een zacht prijsje blij maken met die adsl modem, en dan zelf mooi switchje kopen..

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

DaRoot schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 20:10:
Ja daarom... Ik bedoel, je hebt groot gelijk hoor, alle functies in de sweex uitschakelen en hem als switch gebruiken, kan prima.. Maar misschien kan de TS iemand anders voor een zacht prijsje blij maken met die adsl modem, en dan zelf mooi switchje kopen..
Waarom een switch kopen als de Experiabox al een switch is met 4 poorten?! :?

Verwijderd

Topicstarter
Tourniquet schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 20:13:
[...]

Waarom een switch kopen als de Experiabox al een switch is met 4 poorten?! :?
Omdat de EB in de meter kast staat en mijn computer bijna 10 meter verderop in de kamer staat.

Moet ik alle functies in de sweex unable of zo?

• DaRoot

DaRoot

Some say...

unable? hahaha... disabled bedoel je denk ik
maar zet de DHCP server maar eens uit, ben je een heel eind..
Je kan trouwens over 1 CAT5 kabel 2 netwerksignalen sturen.. Is wat tricky, maar kan wel..

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

Verwijderd schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 20:17:
[...]

Omdat de EB in de meter kast staat en mijn computer bijna 10 meter verderop in de kamer staat.

You've lost me here. Als je de Experiabox met de pc wil verbinden heb je 2 mogelijkheden:

- Met een UTP kabel van 10 meter van de EB naar de pc
- De pc wireless met de EB verbinden.

Daar komt geen extra switch, router of wat dan ook bij kijken.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 20:17:
[...]

Stel als ik zo'n Switch aanschaf kan ik dan met meerder computers tegelijkertijd ook internetten?

• draayertje
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:31
Als ik het dus goed begrijp, heb je een experiabox in de meterkast, en 10 meter verderop 2 pc's die aangesloten moeten worden op die experiabox, echter er loopt maar 1 utp kabel van de meterkast naar de pc's...

Het makkelijkst is inderdaad om de utp kabel in de meterkast in de EB te prikken, en aan de andere kant van deze utp kabel een switch te hangen. De pc's kunnen dan weer aan deze switch gehangen worden. Nu kan je met beide pc's tegelijk internetten.
In plaats van een switch "kan" je ook je sweex modem gebruiken, echter moet je dan wel de routerfuntie uitschakelen (modem in bridged mode zetten), de wireless functie uitschakelen en de dhcp server in de sweex disabelen.
Kortom, als je niet helemaal weet hoe dit allemaal moet, zou ik lekker naar de winkel fietsen en een sweex 5 poorts switch halen (ca 15 eurotjes), ben je helemaal klaar.

Een alternatief is: 1 pc door middel van de utp kabel met de EB verbinden, en de andere pc wireless met de EB verbinden (ervan uitgaande dat ten minste 1 van de pc's een draadloze netwerkkaart heeft).

• DaRoot

DaRoot

Some say...

Verwijderd schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 20:59:
[...]

Stel als ik zo'n Switch aanschaf kan ik dan met meerder computers tegelijkertijd ook internetten?
Ganz Korrekt....

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle informatie

xxx

Verwijderd

Topicstarter
Uhhh trouwens, ik zat net nog ff te rommelen in mn configuration scherm van Sweex en unabled Lan en unabled ASDL, enne...hopla alles werkt nu. Dus ik hoef niet de deur uit voor een Switch:-)
Pagina: 1